یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
معمای گذار
در یادداشت امروز، با طرح «معمای گذار»، بحث های مقدماتی در باب تاریخ فلسفه غرب چهار یادداشت گذشته، را به فرجام می بریم و از فردا با طرح اندیشه های نخستین فیلسوفان در سنت فلسفی غرب، كار اصلی خود را آغاز می كنیم. خلاصه ای از مباحث گذشته چنین بود: در یادداشت نخست سخن از این رفت كه هر روایت تاریخی از فلسفه به ناچار در برابر «معمای آغاز» قرار می گیرد: «فلسفه ورزی از چه زمانی آغاز شده است» در یادداشت دوم و سوم گفته شد برای پاسخگویی به این پرسش باید پیشتر به دو پرسش دیگر پرداخته شود: «تعریف فلسفه چیست» و آنگاه، مطابق این تعریف، «آیا فلسفه ای وجود دارد» در پاسخ پرسش نخست، «معمای تعریف» به میان آمد و گفته شد كه «هیچ تعریف مطلقی از فلسفه، در ذهن و زبان وجود ندارد و تعاریف، همه، نسبی است» و پرسش دوم، نیز، با طرح «معمای تطبیق»، چنین پاسخ داده شد كه «برای همان تعاریف نسبی، هم، هیچ مصداق هویت نابی در جهان وجود ندارد و مصادیق، همه، نسبی است». به عبارت دیگر، تعاریف و مصادیقی كه برای فلسفه برشمرده می شوند، همگی، اعتباری اند.
در یادداشت چهارم، با نظر به این مشكلات ذهنی، زبانی و عینی «معمای تحریف» پیش كشیده شد كه «تعریف و شناسایی فلسفه، پیوسته، با تحریف آن همراه است». به عبارت دیگر، ما هم زمان كه در پی شناخت فلسفه در پرتو ذهن و زبانیم، در اثر محدودیت ها، كژتابی ها و فریبندگی های همان ذهن و زبان، از شناخت آن، آنچنان كه هست، باز می مانیم. و البته گفته شد این مشكلات تنها منحصر به تعریف و شناسایی فلسفه نیست، بلكه در باب دیگر پدیده های جهان نیز، كمابیش، همین وضع و همین حكم برقرار است.
گویی، ما، همواره، همان گاه كه شاهد حقیقت را در آغوش داریم، به آن خیانت نیز می ورزیم. همه تٲملات پیشین موجب شد كه پرسش نخست این نوشتار هیچ پاسخ قاطعی نیابد و آغاز قطعی فلسفه همچنان در پرده معما باقی بماند. بدین سان است كه همه آغازها را باید نسبی دانست و برای ارزیابی محدودیت ها و امكانات هر یك، متٲملانه و نقادانه در آنها نگریست. اما آنچه سنت فلسفی غرب، آن را به عنوان آغاز خود به ما معرفی می كند «گذار از اسطوره به فلسفه» یا شعار معروف «از mythos بهlogos » است كه با فیلسوفان پیشاسقراطی تحقق پیدا می كند. این ایده مسلط در تاریخ فلسفه بوده است، اما امروزه بسیاری به چالش با آن برخاسته اند. چنانچه گادامر می گوید: «این طرح مرسوم «از mythos بهlogos » مشكوك به نظر می رسد. شاید در هر دو مورد بایستی بگوییم كه سر و كار ما بیشتر با logos است تا با mythos.»در یادداشت بعدی سعی می كنیم با نشان دادن عناصر عقلی در اسطوره ها و عناصر اسطوره ای در فلسفه پیشاسقراطی، این نكته را بیشتر روشن كنیم.
مسعود زنجانی
منبع : روزنامه شرق
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
امیرعبداللهیان حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم دولت سیستان و بلوچستان جنگ انتخابات مجلس شورای اسلامی حجاب مجلس افغانستان حسن روحانی
ایران سیل تهران هواشناسی شهرداری تهران بارندگی سازمان هواشناسی باران فضای مجازی آتش سوزی هلال احمر آموزش و پرورش
مسکن بانک مرکزی دلار قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا تورم ارز سهام عدالت بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو
مسعود اسکویی ایتالیا صدا و سیما تلویزیون بی بی سی دفاع مقدس مهران غفوریان موسیقی صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل جنگ غزه حماس روسیه آمریکا انگلیس اوکراین نوار غزه ایالات متحده آمریکا جنگ اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال جواد نکونام بازی علی خطیر باشگاه پرسپولیس بایرن مونیخ
اینستاگرام خواب آیفون دیابت اپل ناسا عکاسی تبلیغات موبایل گوگل
سلامت کبد چرب فشار خون گرما