دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا
چاپایف - CHAPAYEV
سال تولید : ۱۹۳۴
کشور تولیدکننده : شوروی
محصول : لن فیلم
کارگردان : سرگئی و گریگوری واسیلییف، بر مبنای خاطرات دمیتری فورمانوف از جنگهای داخلی سال ۱۹۱۹
فیلمنامهنویس : سرگئی و گریگوری واسیلییف، بر مبنای خاطرات دمیتری فورمانوف از جنگهای داخلی سال ۱۹۱۹
فیلمبردار : الکساندر سیگایف و ا. اکستوفونتوف.
آهنگساز(موسیقی متن) : گاوریل پوپوف
هنرپیشگان : بوریس بابوشکین، بوریس بلینوف، لئونید
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۹۹ دقیقه
ـ در جنگهای داخلی که بلافاصله پس از انقلاب در شوروی آغاز شد، نیروهای سرخ و سفید روبهروی یکدیگر قرار گرفتند. نیروهای سرخ را کمونیستها پشتیبانی میکردند و نیروهای سفید را ضدانقلابیون. در اوج این جنگها، کمیسری سیاسی بهنام "فورمانوف" (بلینوف) مأموریت مییابد تا به یک بریگارد از پارتیزانها ملحق شود و به آنان برای پیروزی بر روسهای سفید یاری برساند. به زودی رابطهٔ دوستانه عجیبی میان "فورمانوف" و فرمانده بریگاد، فردی خودسر بهنام "چاپایف" (بابوشکین) شکل میگیرد. تا اینکه "فورمانوف" موفق میشود، طی نبردهای مختلف، به "چاپایف" انضباط و نظم حزبی موردنظر را بیاموزد. اما سر آخر "چاپایف" در یک درگیری کشته میشود.
ـ مشهورترین فیلم دهه ۱۹۳۰ شوروی. برادران واسیلییف (برادرانی که هیچگونه نسبت فامیلی با یکدیگر نداشتند!) آگاهانه یا ناآگاهانه با این اثرشان مکتبی را بنیان گذاشتند که بعدها به مکتب فیلمهای "واقعگرای سوسیالیستی" معروف شد. فیلم از همان زمان ساختهشدنش مشخص بود که تبدیل به فیلمی تأثیرگذار خواهد شد. حداقل یکی از برادران (سرگئی) سابقه شرکت در جنگهای داخلی را داشت و فیلمنامه اصلاً بر مبنای خاطرات یک کمیسر سیاسی شکل گرفته بود. به این ترتیب پس از دو سال، هنگامیکه فیلم روی پرده رفت با استقبالی همگانی روبرو شد. استقبالی از طرف تماشاگران، فیلمسازان، منتقدان و شخص استالین که چاپایف را به خاطر دقت در تصویر کردن حکایت "مبارزا کارگران و دهقانان" در جریان جنگهای داخلی سخت ستود. تقابل "چاپایف" احساسگرا و "فورمانوف" عقلگرا در واقع موضوع اصلی فیلم است که هیچیک شخصیت کاملی نیستند و قوت و ضعفهایشان را در کنار هم دارند. همچنین شخصیتهای منفی فیلم، مثل ژنرال ضدانقلابی که مردی فرهیخته است و در عین حال از آدمکشی ابائی ندارد. چاپایف بهرغم شخصیتپردازیهای ملموس، تصویری قهرمانانه از قهرمانان جنگهای داخلی ارائه میدهد. ظاهر تصویری فیلم، رویکردی مستند به داستان دارد (سیگایف، تجربیاتش را قبلاً بهعنوان دستیار فیلمبردار و عکاس صحنه در فیلم اکتبر آیزنشتاین کسب کرده بود). اما تأثیر چاپایف بر واقعیت بیش از تأثیرش بر سینما بود. چاپایف در واقعیت باعث شد قهرمانان بسیاری از نهضت مقاومت فرانسه و بریگادهای انقلابی جنگ داخلی اسپانیا، "چاپایف" نامیده شوند.
کشور تولیدکننده : شوروی
محصول : لن فیلم
کارگردان : سرگئی و گریگوری واسیلییف، بر مبنای خاطرات دمیتری فورمانوف از جنگهای داخلی سال ۱۹۱۹
فیلمنامهنویس : سرگئی و گریگوری واسیلییف، بر مبنای خاطرات دمیتری فورمانوف از جنگهای داخلی سال ۱۹۱۹
فیلمبردار : الکساندر سیگایف و ا. اکستوفونتوف.
آهنگساز(موسیقی متن) : گاوریل پوپوف
هنرپیشگان : بوریس بابوشکین، بوریس بلینوف، لئونید
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۹۹ دقیقه
ـ در جنگهای داخلی که بلافاصله پس از انقلاب در شوروی آغاز شد، نیروهای سرخ و سفید روبهروی یکدیگر قرار گرفتند. نیروهای سرخ را کمونیستها پشتیبانی میکردند و نیروهای سفید را ضدانقلابیون. در اوج این جنگها، کمیسری سیاسی بهنام "فورمانوف" (بلینوف) مأموریت مییابد تا به یک بریگارد از پارتیزانها ملحق شود و به آنان برای پیروزی بر روسهای سفید یاری برساند. به زودی رابطهٔ دوستانه عجیبی میان "فورمانوف" و فرمانده بریگاد، فردی خودسر بهنام "چاپایف" (بابوشکین) شکل میگیرد. تا اینکه "فورمانوف" موفق میشود، طی نبردهای مختلف، به "چاپایف" انضباط و نظم حزبی موردنظر را بیاموزد. اما سر آخر "چاپایف" در یک درگیری کشته میشود.
ـ مشهورترین فیلم دهه ۱۹۳۰ شوروی. برادران واسیلییف (برادرانی که هیچگونه نسبت فامیلی با یکدیگر نداشتند!) آگاهانه یا ناآگاهانه با این اثرشان مکتبی را بنیان گذاشتند که بعدها به مکتب فیلمهای "واقعگرای سوسیالیستی" معروف شد. فیلم از همان زمان ساختهشدنش مشخص بود که تبدیل به فیلمی تأثیرگذار خواهد شد. حداقل یکی از برادران (سرگئی) سابقه شرکت در جنگهای داخلی را داشت و فیلمنامه اصلاً بر مبنای خاطرات یک کمیسر سیاسی شکل گرفته بود. به این ترتیب پس از دو سال، هنگامیکه فیلم روی پرده رفت با استقبالی همگانی روبرو شد. استقبالی از طرف تماشاگران، فیلمسازان، منتقدان و شخص استالین که چاپایف را به خاطر دقت در تصویر کردن حکایت "مبارزا کارگران و دهقانان" در جریان جنگهای داخلی سخت ستود. تقابل "چاپایف" احساسگرا و "فورمانوف" عقلگرا در واقع موضوع اصلی فیلم است که هیچیک شخصیت کاملی نیستند و قوت و ضعفهایشان را در کنار هم دارند. همچنین شخصیتهای منفی فیلم، مثل ژنرال ضدانقلابی که مردی فرهیخته است و در عین حال از آدمکشی ابائی ندارد. چاپایف بهرغم شخصیتپردازیهای ملموس، تصویری قهرمانانه از قهرمانان جنگهای داخلی ارائه میدهد. ظاهر تصویری فیلم، رویکردی مستند به داستان دارد (سیگایف، تجربیاتش را قبلاً بهعنوان دستیار فیلمبردار و عکاس صحنه در فیلم اکتبر آیزنشتاین کسب کرده بود). اما تأثیر چاپایف بر واقعیت بیش از تأثیرش بر سینما بود. چاپایف در واقعیت باعث شد قهرمانان بسیاری از نهضت مقاومت فرانسه و بریگادهای انقلابی جنگ داخلی اسپانیا، "چاپایف" نامیده شوند.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب شورای نگهبان مجلس مجلس شورای اسلامی حجاب صادق زیباکلام دولت انتخابات انتخابات مجلس مجلس دوازدهم انتخابات مجلس دوازدهم
تهران هواشناسی قوه قضاییه شهرداری تهران بارش باران حج تمتع قتل سیل سازمان هواشناسی پلیس سلامت زلزله
خودرو سایپا قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو مسکن بانک مرکزی بورس گاز حقوق بازنشستگان ایران خودرو
نمایشگاه کتاب کتاب عربستان نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون دفاع مقدس سینمای ایران تئاتر نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران رضا عطاران سریال سینما
وزارت علوم دانشگاه تهران
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه حماس روسیه آمریکا افغانستان نوار غزه اوکراین سازمان ملل
استقلال فوتبال فولاد خوزستان پرسپولیس مهدی طارمی لیگ برتر رئال مادرید بازی فولاد لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری شفق قطبی تبلیغات ایلان ماسک نوآوری ناسا
خواب آلزایمر کودک رژیم غذایی ویتامین شیر تجهیزات پزشکی فشار خون درمان ناباروری