یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

چیزهای زندگی - Les Choses De La Vie


چیزهای زندگی - Les Choses De La Vie
سال تولید : ۱۹۷۰
کشور تولیدکننده : فرانسه و ایتالیا
محصول : لیرا فیلم و فیدا چینماتوگرافیکا
کارگردان : کلود سوته
فیلمنامه‌نویس : پل گیمار، ژان لوپ دابادی و سوته، بر مبنای رمانی نوشته گیمار.
فیلمبردار : ژان بوفتی
آهنگساز(موسیقی متن) : فیلیپ سارد
هنرپیشگان : میشل پیکولی، رومی اشنایدر، لئا ماساری، ژرار لارتیگو، ژان بوایز، بوبی لاپوانت و هروه ساند.
نوع فیلم : رنگی، ۸۹ دقیقه.


«پی‌یر» (پیکولی) معماری میان سال است که از همسرش، «کاترین» (ماساری) جدا شده و با «هلن» (اشنایدر) رابطه دارد. اما احساسات «پی‌یر» بسیار پیچیده است: او «هلن» را دوست دارد، با این حال وابسته افراد و مکان‌هائی است که گذشته او را می‌سازند (خود «کاترین»، پسرش «فرانسوا» / بوایز، پدر پیرش و دوستان قدیمی‌اش). «هلن» از او می‌خواهد تا به تونس بروند، جائی که می‌توانند تنها در کنار یکدیگر باشند اما «پی‌یر» با دیدن خانه قدیمی‌اش، با «فرانسوا» صحبت می‌کند و قول می‌دهد دو هفته را با او در مکانی بگذراند که در گذشته اوقات خوشی آن جا داشته‌اند. پس از جروبحث سختی در مهمانی «هلن»، «هلن» از او می‌خواهد که درباره آینده‌شان تصمیم بگیرد. در بازگشت، او تصمیم می‌گیرد به این رابطه پایان دهد و نامه‌ای هم برای «هلن» می‌فرستد. اما پشیمان می‌شود و تلفنی برای او پیغام می‌گذارد. بین راه تصادف می‌کند و در بیمارستان می‌میرد. «هلن» زمانی به بیمارستان می‌رسد که «کاترین» درحال پاره کردن نامه «پی‌یر» است.
* به سبک و سیاق فیلم‌های فاقد طرح دهه 1960 اروپا و با تمرکز بر تجزیه و تحلیل روابط انسانی. شیوه روایتی از هم گسسته که با رجعت به گذشته‌های فراوان نقطه گذاری شده است (فیلم با صحنه تصادف «پی‌یر» آغاز می‌شود) این فرصت را به تماشاگر می‌دهد تا به فیاسی روان‌شناختی میان شخصیت‌ها دست یابد. همین ویژگی روایت محورانه فیلم باعث شده تا شخصیت‌های آن به استثنای «پی‌یر» فاقد جذابیت و خاصیت لازم برای پیش برد حادثه‌هائی شوند که تماشاگر حاصلش را از پیش می‌داند.