جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
به بهانه سالروز درگذشت سعدی سینمای ایران
نمی دانم آیا دیگر ملتها نیز همچون ماهستند یا خیر؟ منظورم خصلت مذموم مرده پرستی است که ما ایرانیان به آن شهره عام وخاصیم.این روزها که جامعه هنری ما پشت سرهم دچار شوک های جدید بخاطر کوچ پیاپی هنرمندان می شود این آسیب فرهنگی بیشتر خود نمایی می کند.
چهاردهم آذر دوازدهمین سالگرد رحلت مرحوم علی حاتمی است.کارگردان بزرگ وبی نظیر سینمای ایران که به قول جمشید مشایخی سعدی سینمای ایران بود. فیلمسازی ملی که ازتیتراژفیلمهایش ایرانی بودن اثر هویدا بود. یاد کرد ن از رفتگان بسی نیکوست ومورد تاکید بزرگان اما شایسته نیست درلایه رویین بمانیم.
آیا شایسته نیست پس ازقریب ۱۲ سال ازمرگ حاتمی شهرک سینمایی غزالی را که یادگار مرحوم حاتمی ازمجموعه هزاردستان است به نام او بیاراییم ؟آیا شایسته نیست دانشجویان تئاتر وسینما ونمایش این کشور ۲واحد سینمای ملی وبومی واصیل ونوستالژپک حاتمی را بگذرانند؟ تا حداقل به این بهانه ۱۵ اثر سینمایی وتلویزیونی او را با رویکردی کارشناسی وتحلیلی ببینند.؟آیا زمان آن فرانرسیده که فیلمنامههای حاتمی درقالب مجموعه آثار او به ظرافت وشایستگی چاپ ومنتشر شود وهم اهل ادب وهم اهل تاریخ وهم اهل سینما ازآن بهرمند گردند ؟آیا همه نمی دانیم که آرزوی ناکام مرحوم حاتمی ساخت مجموعه (( آخرین پیامبر)) بود وفیلمنامه آن راهم نوشت ولی مرگ امانش نداد. آیا زمان آن نرسیده که بزرگی ازبزرگان سینمای دینی ما این آرزو راتحقق بخشد ؟
شاید بتوان برای فرهنگ وهنر این سرزمین به بهانه نام ویاد حاتمی کارهای دیگری هم کرد ولی چند پیشنهاد با لا را دریابیم ومابقی را وا نهیم برای دوران شکوه وعظمت فرهنگی این دیار. که عظمت واقتدارفرهنگی درگرو عمل امروز ماست.روح بزرگان فرهنگ وهنر وادب این دیار نیازمند تجلیلهای تشریفاتی وتمجیدهای متعارف ما نیست که سخت نیازمند عملکرد واقدامات موثر وفرهنگ ساز و مانای نسل کنونی است.
علی حاتمی در طول فعالیتهای هنری اش همیشه نگران ارزشهایی بود که اکنون تجدد و مدرنیسم لایه ضخیم و پرده زمختی بر روی آن کشیده و آنها را محو و کمرنگ ساخته است. حاتمی آن چنان تاریخ را صمیمانه و ملموس روایت می کرد که دلنشین و دوست داشتنی بود. او راوی لحظههای تلخ و شیرین زندگی ایرانیان در خلال روزگاران بود. دوربین سینما بسان ابزاری در دستان توانمند حاتمی بود تا به واسطه آن غبار و پیرایهها را از چهره تاریخ معاصر بزداید و جامعه ایرانی را از طریق فولکورها و سایر مظاهر فرهنگ و بومی با هویت واقعی اش آشنا سازد.
حاتمی همواره دغدغه روزگارانی را داشت که زندگی ایرانی آلوده مناسبات و معادلات پیچیده مدرنیسم نگشته و زندگی این گونه سرد، بی روح، خشن و فاقد معنی نگردیده بود.افسوس، آینه ای شکست و فرو ریخت که رنگ نمی پذیرد و دلی از تپیدن باز ایستاد که تیرگی راهی به آن نمی یافت. سوخته دلی از جمع سوته دلان رفت که سهم بسزایی در حفظ و گرامیداشت سنتهای اصیل داشته و یادآور یادمانهای گذشته بود.پیامداین واقعه محروم گشتن سینمای ایران از وجود انسانی لایق، هنرمندی درد آشنا، ادیبی سخندان، مورخی تیزهوش و سخن پروری نغز گو و شیرین گفتار بوده است. در وصف این هنرمند مردمی همین بس که در اوج بیماری حتی طی آخرین روزهای زندگی حضور در عرصه هنر را به خزیدن در کنج انزوا ترجیح داد. بی تردید نور صحنه فیلم جهان پهلوان تختی از شمع وجود حاتمی تأمین می گشت که ذره ذره سوخت تا چراغ سینما در این ملک روشن بماند. یادش گرامی باد.
منبع : روزنامه سیاست روز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت سیزدهم
هلال احمر آتش سوزی قوه قضاییه تهران پلیس اصفهان بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو قیمت سکه خودرو دلار بانک مرکزی حقوق بازنشستگان سایپا ایران خودرو کارگران
نمایشگاه کتاب سریال شهاب حسینی عفاف و حجاب کتاب جواد عزتی مسعود اسکویی تلویزیون سینما سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین ترکیه اوکراین انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال پرسپولیس فوتبال علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر بایرن مونیخ
هوش مصنوعی کولر تبلیغات موبایل تلفن همراه اینستاگرام گوگل اپل ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه دیابت بیماری قلبی کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی