چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا
اهمیت ارزشیابی مستمر در فرآیند آموزشی
ارزشیابی مستمر در فرآیند آموزش نقش مهمی ایفا می کند و در هر مرحله معلم باید آموزش را از جایی شروع کند که دانش آموزان از نظر مهارت، نگرش و دانش در آن جا قرار دارند.این نوع ارزشیابی بازخورد مناسبی به معلم می دهد تا بتواند فعالیت هایی طراحی کند که با دانش، نگرش و مهارت های شاگردان متناسب باشد.به طور طبیعی عملکرد دانش آموزان در فعالیت های گوناگون یکسان نیست به این دلیل معلم باید به طور منظم دانش آموزان را در فعالیت های گوناگون زیر نظر بگیرد تا عواملی را که مانع پیشرفت آنان است شناسایی کند.معلم خود در یک فرآیند تجربه اندوزی قرار می گیرد و از این طریق می تواند علایق دانش آموزان را شناسایی کند و از طریق ارزشیابی متناوبی که انجام می دهد و یادداشت هایی که بر می دارد اطلاعات کافی برای سنجش یک دانش آموز را جمع آوری کند.ارزشیابی مستمر به هیچ وجه نباید به رتبه بندی و دسته بندی دانش آموزان بینجامد .
● روش های عملی ارزشیابی مستمر
۱) تنظیم فهرست ارزشیابی از فعالیت های گوناگون دانش آموزان در کلاس و نیز فعالیت های خارج از کلاس آنان است.معلم محدوده انتظارات خود را در مورد آنان مستند سازد.میزان پیشرفت دانش آموزان بر اساس این اطلاعات، ارزشیابی کند و بتواند نقاط ضعف و قوت دانش آموزان را مستدل و مستند به اطلاع والدین برساند تا آنان را برای کمک به آموزش فرزندانشان هدایت کند.
۲) معلم هر نوع خلاقیت یا عملکرد مناسب و خارج از انتظار را در زمینه فعالیت ها در ستون ملاحظات یا یادداشت های جداگانه دیگر ثبت کند و برای آن امتیاز اضافی در نظر گیرد.در ارزشیابی مستمر هر دانش آموز با خودش مقایسه می شود بنابراین معلم باید وضعیت فعلی هر دانش آموز را با وضعیت قبلی وی مقایسه کند و میزان پیشرفت او را ملاک ارزشیابی قرار دهد.
● هدف ارزشیابی تکوینی یا مستمر
۱) فراهم آوردن شواهد معتبر درمورد یادگیری درسی
۲) تعیین نقاط قوت و ضعف دانش آموزان درفرآیند یاددهی و یادگیری
۳) تقویت اعتماد به نفس در دانش آموزان
۴) تثبیت اعتماد به نفس فراگیران وایجاد انگیزه برای یادگیری در آنان
۵) پرورش روحیه تحقیق، تفکر ، تلاش، ابتکار وخلاقیت دانش آموزان
۶) توجه به جنبه های مهم درس و اهداف آموزشی آن
۷) تشویق به استفاده ازراهبردهای فعال یادگیری
برای انجام ارزشیابی تکوینی یا مستمر می توان از شیوه های اجرایی گوناگون در کلاس درس استفاده کرد.بدون شک این شیوه ها از هد ف های دوره تحصیلی، سطح سنی دانش آموزان موضوع ومحتوای دروس، روش های تدریس معلم ، تعداد دانش آموزان کلاس و چندین عامل دیگر تأ ثیر می پذیرد.با این وصف استفاده از شیوه های زیرپیشنهاد می شود:
۱) ثبت رویدادهای مهم از عملکرد دانش آموزدریک مجموعه
۲) انجام آزمایش به صورت فردی و گروهی
۳) انجام پروژه های فردی وگروهی
۴) اجرای نمایش
۵) مشاهده واستفاده از آن در اندازه گیری
۶) یادداشت رویدادهای مهم عاطفی، روانی وحرکتی
۷) اظهار نظرهای کتبی و شفاهی معلم
۸) دادن کارهای عملی به دانش آموزان
۹) انجام آزمون کتبی چند گزینه ای
۱۰) استفاده از سوال های شفاهی، تحلیلی، تبیینی
● نتیجه گیری
ارزشیابی مستمر را می توان به شیوه های گوناگون در کلاس به کار گرفت این شیوه ها بدون شک از هدف ها، دوره، سطح سنی دانش آموزان، موضوع درس، تعداد دانش آموزان و چندین عامل دیگر تاثیر می پذیرد.
منبع : روزنامه خراسان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس قوه قضاییه دولت سیزدهم رئیس جمهور رهبر انقلاب شورای نگهبان قوه قضائیه صادق زیباکلام حجاب مجلس یازدهم
هواشناسی قتل تهران پلیس شهرداری تهران آموزش و پرورش بارش باران دستگیری پلیس راهور سیل سازمان هواشناسی وزارت بهداشت
یارانه قیمت خودرو قیمت دلار بانک مرکزی قیمت طلا دلار خودرو سایپا بازار خودرو بورس مسکن ایران خودرو
فردوسی آلیس مونرو نمایشگاه کتاب همایون شجریان شاهنامه کتاب نمایشگاه کتاب تهران سحر دولتشاهی سینمای ایران تلویزیون دفاع مقدس
اینترنت دانشگاه تهران وزارت علوم فضا تحقیقات و فناوری وزیر علوم
اسرائیل آمریکا رژیم صهیونیستی فلسطین روسیه جنگ غزه حماس نوار غزه ترکیه افغانستان اوکراین طوفان الاقصی
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال فولاد خوزستان لیگ برتر ایران فولاد مهدی طارمی بازی جواد نکونام
هوش مصنوعی گوگل تبلیغات ناسا تلفن همراه موبایل هواپیما دوربین نوآوری شفق قطبی اپل
بارندگی زوال عقل کاهش وزن کودک نمک سلامت روان تجهیزات پزشکی پرستار