یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

تعریف جدید تلفن همراه


تعریف جدید تلفن همراه
استیو جابز فردی کاملاً شناخته‌شده در عرصه‌ی فناوری اطلاعات و صنایع الکترونیک به‌حساب می‌آید. رییس شرکت رایانه‌ای اپل که هر از چند گاهی با معرفی ابداعاتی نظیر دستگاه پخش موسیقی "آی‌پاد" تحولی شگرف را رقم می‌زند، این بار به‌دنبال ارایه‌ی تعریفی جدید از تلفن هم‌راه است. چندی پیش طی نمایش‌گاه موسوم به "مک‌ورلد" ۲۰۰۷ که اوایل سال جاری میلادی برگزار شد، دستگاهی را شخصاً معرفی کرد که کارشناسان و ناظران مدت‌ها بود انتظارش را می‌کشیدند. این دستگاه "آی‌فون" نام دارد. البته نباید آن را با دستگاه موسوم به آیفون که به‌عنوان زنگ منازل نصب می‌شود اشتباه گرفت. به‌گفته‌ی "جابز" اختراع جدید "ابداع و تعریفی جدید از تلفن" است. ماه‌ها بود که در سانفرانسیسکو یعنی جایی که دفاتر مرکزی اپل قرار دارند، پیش‌بینی‌ها و حدس و گمان‌هایی پیرامون محصول جدید شرکت اپل مطرح می‌شد. اکنون و با عرضه‌ی این محصول شرکت رایانه‌ای مذکور وارد بازار تلفن هم‌راه شده است. نام دستگاه جدید از آن رو "آی‌فون" انتخاب شده که ترکیبی است از دستگاه پخش موسیقی "آی‌پاد" و تلفن هم‌راه. جالب است که این دستگاه هیچ‌گونه دکمه و یا صفحه‌کلیدی ندارد و تمامی فرمان‌ها از طریق صفحه‌ی تاچ‌اسکرین آن صادر می‌شود. سیستم عامل OSX ابداع خود اپل در آن نصب شده است. اگرچه از حدود یک سال پیش بحث عرضه‌ی این دستگاه مطرح بود اما معرفی رسمی آن اوایل سال جدید بیش از هشت درصد بر ارزش سهام شرکت اپل در بورس افزود. رقبای احتمالی اپل در ساخت چنین محصولاتی نظیر شرکت RIM که دستگاه موسوم به "بلک‌بری" را ساخته است و یا شرکت "پالم" ظاهراً در مقابل دستگاه جدید شانس چندانی ندارند. "استیو جابز" طی یک سخن‌رانی در نمایش‌گاه "مک‌ورلد" ۲۰۰۷ در سانفرانسیسکو سخن از نوعی انقلاب به‌میان آورده است. وی می‌گوید همان‌گونه که عرضه‌ی رایانه‌های مکینتاش در سال ۱۹۸۴ از سوی شرکتش و یا عرضه‌ی دستگاه "آی‌پاد" در سال ۲۰۰۱ نوعی انقلاب به‌پا کردند، اکنون دستگاه "آی‌فون" نیز چنین اتفاقی را صورت خواهد داد. او مدعی است که این دستگاه نه‌تنها شرکت اپل بلکه بازار تلفن هم‌راه و اصولاً رشته‌ی فناوری اطلاعات را یک گام بزرگ به جلو می‌برد. وی با مقایسه‌ی دستگاه جدید با گوشی‌های رایج تلفن همراه می‌گوید: "ما در تمامی جهات از دستگاه‌های موجود جلوتر رفته‌ایم." همان‌گونه که اشاره شد "آی‌فون" برخلاف گوشی‌های رایج تلفن هم‌راه صفحه‌کلید ندارد و همه چیز از طریق صفحه‌ی نمایش‌گر ۵/۳ اینچی آن که به تماس حساس است (یا به اصطلاح تاچ‌اسکرین) صورت می‌گیرد. این دستگاه تاشو نیست و بسیار باریک است. باریکی آن به‌حدی است که حتا از باریک‌ترین گوشی‌های ساخت موتورولا (رکورددار باریکی گوشی‌ها) هم ضخامت کم‌تری دارد. این گوشی قابلیت اتصال به اینترنت را نیز دارد. زمان شروع فروش آن در بازار آمریکا ماه ژوئن (خرداد آینده) تعیین شده است. تاریخ شروع فروش در اروپا نیز سه‌ماهه‌ی آخر سال جاری میلادی یعنی پاییز آینده خواهد بود. در آسیا تا دو سال دیگر خبری از این گوشی نمی‌شود و سال ۲۰۰۸ برای آغاز ورود این دستگاه به‌صورت رسمی به بازارهای آسیا اعلام شده است. با هر بار شارژ باتری می‌توان با آن ۱۵ ساعت موسیقی گوش کرد و یا ۵ ساعت تلفنی صحبت کرد. "جابز" پیش‌بینی کرده که در سال ۲۰۰۸ تعداد ۱۰ میلیون دستگاه "آی‌فون" فروخته شود. این میزان معادل یک درصد کل بازار جهانی موبایل خواهد بود. قیمت "آی‌فون" در آمریکا به‌هم‌راه یک حافظه‌ی چهار گیگابایتی ۴۹۹ دلار و با حافظه‌ی هشت گیگابایتی ۵۹۹ دلار اعلام شده است. تحلیل‌گران معتقدند که گران‌بودن قیمت دستگاه سبب خواهد شد تا فعلاً قشر متوسط از آن استقبال زیادی نکنند. البته به اعتقاد آن‌ها اپل در آینده خواهد توانست با "آی‌فون" رشد زیادی به‌دست آورد. به‌عنوان مثال مایکل نلسون، یک کارشناس مطرح تلفن هم‌راه می‌گوید: "مشخص است که این دستگاه فعلاً برای اقشار فوقانی بازار طراحی شده و آن‌ها مشتریانی هستند که بالاترین سود را می‌توان از ایشان به‌دست آورد." یکی دیگر از کارشناسان معتقد است که کارایی دستگاه جدید بسیار بیش‌تر از آن چیزی است که امکان دارد در نگاه اول به‌نظر بیاید. طی یک سال گذشته کارشناسان بازار تلفن هم‌راه و حتا دست‌اندرکاران بازارهای مالی بحث‌های زیادی پیرامون ترکیب تلفن هم‌راه و دستگاه پخش موسیقی داشته‌اند. عده‌ی زیادی تاکید دارند که دستگاه جدید می‌تواند شرکت اپل را در حفظ جایگاه خود به‌عنوان تولیدکننده‌ی برتر دستگاه‌های دیجیتالی قابل حمل کمک زیادی کند. هم‌اکنون اپل در زمینه‌ی دستگاه‌های دیجیتال پخش موسیقی که بازاری آینده‌دار هم دانسته می‌شود حدود ۷۰ درصد بازار آمریکا را در اختیار دارد. تا پیش از معرفی دستگاه جدید، شرکت مایکروسافت توانسته بود با تولید یک دستگاه دیجیتالی پخش موسیقی به‌عنوان رقیب جدی شرکت اپل آن را تهدید کند. اما دستگاه تولیدی مایکروسافت که زون (Zune) نام دارد هیچ‌گاه نتوانسته قدرت غالب در بازار باشد. شرکت RIM نیز که دستگاه "بلک‌بری" را به‌عنوان رقیب محصول جدید اپل ارایه داده و پس از معرفی "آی‌فون" شاهد کاهشی بیش از ۷ درصدی در ارزش سهام خود در بورس بود. شرکت "پالم" نیز که محصول مشابهی دارد بیش از ۵ درصد از ارزش سهام خود را از دست داد. تحلیل‌گران علت چنین چیزی را عدم اطمینان پیرامون میزان نفوذ "آی‌فون" در بازار دانسته‌اند. تاثیرات قطعی این دستگاه بر بازار حداقل شش ماه دیگر مشخص خواهند شد یعنی پس از شروع فروش در آمریکا. "استیو جابز" پیش از معرفی "آی‌فون" دستگاه دیگری به‌نام "اپل‌تی‌وی" را معرفی کرده بود. با این دستگاه می‌توان فیلم، موسیقی و عکس را بدون استفاده از سیم و ارتباط سیمی به یک تلویزیون منتقل و با آن نمایش داد. درون این دستگاه یک هارد ۴۰ گیگابایتی قرار دارد. "استیو جابز" اخیراً نیز اعلام کرده که شرکتش با کمپانی فیلم‌سازی پارامونت قرارداد هم‌کاری امضا کرده است. فیلم‌های پارامونت با این قرارداد از طریق سایت‌های حراج اینترنتی اپل به فروش خواهند رفت. قبل از این نیز اپل قرارداد مشابهی را با شرکت دیزنی که "جابز" عضو هیات‌مدیره‌ی آن است، امضا کرده بود. تاکنون از طریق سایت اینترنتی اپل موسوم به "آی‌تونز" بیش از دو میلیارد آهنگ فروخته شده است. در انتها بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که تاکنون بیش از ۷۰ میلیون دستگاه "آی‌پاد" فروخته شده است.
مرجع:
ماهنامه‌ی "صنعت و فرهنگ"، شماره‌ی هشتم، خرداد ۱۳۸۶، ص ۵۶.
منبع : سایر منابع