جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


هفت عامل قدرت شخصی کارآفرین ها


هفت عامل قدرت شخصی کارآفرین ها
مدیران و کارآفرین ها برای موفقیت در کسب و کار خود غیر از مهارت های تخصصی وحرفه ای به قدرت شخصی نیازمند هستند. کارشناسان معتقدند توانایی ها و مهارت های شخصی به اندازه تخصص علمی و حرفه ای برای شکوفایی شرکت ها موثر است. در مقاله حاضر به بررسی کلیدهای قدرت و توانایی شخصی کارآفرین ها می پردازیم.
▪ اشتیاق:
نخستین قدرتی که به عنوان یک مدیر می توانید در خود پرورش دهید، حس اشتیاق به دستیابی به موفقیت و هدفی است که برایتان مهم است. هر چه شما اشتیاق بیش تری در این زمینه داشته باشید کارمندان شما برای انجام مسوولیت های خود مشتاق تر هستند و همکاری بیش تری برای تحقق اهداف شرکت از خود نشان خواهند داد. تمام مدیران و کارآفرین های موفق توانسته اند چنین حسی را در خود و زیردستانشان به وجود آورند و ترتیبی داده اند تا همه اطرافیان برای تحقق اهداف کسب و کار حرکت کنند.
▪ شایستگی:
دومین قدرت شخصی شما در نقش مدیر، شایستگی علمی و تخصصی است. هر چه اطرافیان شما را فردی داناتر و شایسته تر برای انجام امور کسب و کار تلقی کنند، جاذبه شخصی بیش تری نزد آن ها خواهید داشت. علت این تاثیر آن است که آن ها می دانند شایستگی شما تحقق اهداف کسب و کار را تسهیل می کند و در نتیجه زندگی حرفه ای و شخصی آن ها بهتر می شود. تمامی توانایی ها که به آینده ای بهتر برای کارکنان منجر شود، بر احترام شما نزد آن ها و پایبندی ایشان به انجام وظایف شغلی شان می افزاید. براساس تحقیقات انجام شده زنان و مردانی که با بهترین کیفیت وظایفشان را انجام می دهند به شکلی ناخودآگاه دیگران را به حمایت و همکاری فرا می خوانند. برعکس کیفیت پایین و ناتوانی در انجام وظایف شغلی دیگران را از اطراف فرد پراکنده می کند.
▪ آمادگی همه جانبه:
سومین قدرت شخصی در میدان و کارآفرین های توانمند، آمادگی کامل قبل از بر عهده گرفتن پروژه های جدید است. قبل از برقراری تماس تلفنی با فردی دیگر، برگزاری جلسه با دیگران، محبت با مشتری یا گفت وگو با کارکنان، داشتن آمادگی در همراه کردن طرف مقابل با ایده ها و پیشنهادهای شما بسیار مهم است.
شنونده یا طرف گفت وگو با شما به وضوح آمادگی یا عدم آمادگی شما را درک می کند. پیشرفت شغلی شما به تایید ذهنی طرف مقابل اعم از کارکنان، شرکای تجاری و مشتری ها بستگی دارد. بنابراین همواره از پیش برای هر اقدامی که قصد دارید انجام دهید کاملا خود را آماده کنید. مدت زمان آمادگی نباید برای شما مهم باشد.
اگر پروژه ای که قصد انجام آن را دارید مهم است، روزها و هفته ها وقت صرف آمادگی خود کنید. آمادگی شامل تحقیق درباره مسایل مالی پروژه جدید، مشورت با افراد باصلاحیت در زمینه مسایل حقوقی، تحقیقات بازار و... است. همچنین باید با پیش بینی وضعیت آینده بازار از سودده بودن تولید کالا یا ارایه خدمات جدید مطمئن شوید.
در اغلب موارد همین تلاش برای آمادگی، حس احترام و اعتماد دیگران را نسبت به شما برمی انگیزد. به یاد داشته باشید قدرت به کسی تعلق دارد که بیش ترین تلاش را جهت زمینه سازی اقدامات بعدی می کند و دیدگاه بلندمدت تری برای کسب و کار خود دارد. به هیچ چیز بی اعتنا نباشید و هیچ چیز را به شانس و اقبال نسپارید. این روش شما را همواره در مسیر تکامل قرار می دهد. هدف نهایی شما باید تبدیل شدن به رهبری بی عیب و نقص باشد. در این حالت حتی اگر به طور کامل چنین هدفی تحقق نباید حداقل این است که شما به آن نزدیک می شوید. باید زمان و انرژی خود را به رشد مداوم تا پایان عمر اختصاص دهید و با پیش بینی تحولات و حوادث آینده خود را برای هر رویداد آماده کنید. البته هرگز نمی توان تمام رویدادهای آینده را به طور دقیق از پیش دانست اما شما به عنوان یک کارآفرین باید تخمینی از آنچه که بر کسب و کارتان تاثیر می گذارد داشته باشید. برای این منظور می توانید به تحولات اقتصادی ناشی از سیاستگذاری دولت و نهادهای تصمیم گیر توجه کرده و بر مبنای آن برنامه های تجاری خود را تدوین کنید.
▪ نگاه روشن:
یکی دیگر از ویژگی های مدیران و کارآفرین های توانمند داشتن نگاه و دیدگاهی روشن نسبت به آینده کسب و کار است. تحقیقات متعدد نشان می دهد برنامه ریزی بلندمدت در حوزه فعالیت های شغلی و خصوصی زندگی مهم ترین عامل برای کسب موفقیت است. از سوی دیگر تنها مدیران در جایگاهی قرار دارند که می توانند به این نوع برنامه ریزی اقدام کنند. برای انجام این مرحله باید زمان کافی اختصاص دهید.
هر قدر زمان بیش تری صرف این مرحله کنید در آینده فعالیت هایتان با سهولت بیش تری انجام خواهد شد زیرا از پیش موانع را شناخته و در جهت رفع آن ها برنامه هایی تدوین کرده اید. هر قدر تصویری که از آینده در ذهن دارید روشن تر باشد احتمال موفقیت تان بیش تر است.
برنامه ریزی و تصویرسازی ذهنی شما باید برای یک سال، سه سال و پنج سال آینده باشد. برنامه ریزی تجاری بلندمدت تر با عدم قطعیت زیادی روبه رو می شوند زیرا پیشرفت های تکنولوژیک، سیاست های اقتصادی و شرایط اجتماعی طی مدت های طولانی تر از پنج سال به قدری تغییر می کنند که اگر اکنون بخواهید برای ۱۰ سال بعد تصمیم بگیرید مجبور هستید در میانه راه آن را عوض کنید.
▪ ایجاد انگیزه در دیگران:
هنگامی که مشخص کردید قصد دارید طی پنج سال آینده در کجا قرار داشته باشید انگیزه ای قوی برای تحقق این هدف در شما پدید خواهد آمد. کارکنان نیز با درک انگیزه بالای شما به سوی هدفی که برای کسب و کار تعیین کرده اید حرکت خواهند کرد. تردیدی وجود ندارد که شما به تنهایی یا با کارکنان که انگیزه ای برای فعالیت ندارند نمی توانید به هدف برسید. به این ترتیب شما به عنوان کارآفرین و مدیر باید بخش بزرگی از انرژی خود را صرف ایجاد انگیزه در خود و دیگران کنید.
▪ کار گروهی و حفظ آرامش:
ششمین و هفتمین ویژگی کارآفرین های موفق توانایی کارگروهی و حفظ آرامش در دوران تنش ها و فشارهای کاری است. تحقیقات انجام شده از سوی دانشکده علوم تجاری دانشگاه استنفورد حاکی است شرکت هایی موفق هستند که مدیران آن ها توانایی تشکیل تیم های کارآمد را دارند و در دوران فشارها به ویژه بحران ها با آرامش به حل مشکلات و اجرای برنامه های از پیش تعیین شده می پردازند. حفظ آرامش در بحران ها به معنای صبر و کنترل خود در اوضاع دشوار و ناامیدکننده است.
واقعیت این است که توانمندی شخصی مدیران در لحظات سخت آشکار می شود و مطمئن باشید در این دوران همه نگاه ها به شما دوخته شده است. اگر بتوانید در این دوران با ثبات قدم به کار ادامه دهید، در اطرافیان اطمینان قوی به آینده ایجاد خواهید کرد.
اکرم حمیدیان
منبع:www.businessweek.com
منبع : روزنامه سرمایه