سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا


برنامه‌ریزی توسعه دانشگاهی: نظریه‌ها و تجربه‌ها


برنامه‌ریزی توسعه دانشگاهی: نظریه‌ها و تجربه‌ها
نویسنده : یمنی‌دوزی‌سرخابی - محمد
ویراستار : جلال‌زاده - زهرا
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۲/۱۲/۲۳
رده دیویی : ۳۷۸.۱۰۱
قطع : وزیری
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۳۱۲
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : LB۲۳۴۱/ی۸ب۴
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۱۵۰۰
شابک : ۹۶۴-۴۵۷-۰۷۸-۲

مبحث آغازین کتاب درباره روش شناسی و چارچوب نظری پژوهش است که در پی آن برنامه‌ریزی توسعه دانشگاهی با این عناوین تشریح می‌شود: سیر تحولی تاریخچه برنامه‌ریزی دانشگاهی, الگوهای اولیه در برنامه‌ریزی استراتژیک, برنامه‌ریزی دانشگاهی, مراحل برنامه‌ریزی استراتژیک دانشگاهی, فنون مورد استفاده در برنامه‌ریزی‌های دانشگاهی, و تفکر همه جانبه در مدیریت و برنامه ریزی دانشگاهی. در بخش بعدی کتاب وضعیت برنامه‌ریزی توسعه دانشگاهی در دانشگاه‌های 'کبک', 'لاوال' و 'مونترال' در کانادا, نیز دانشگاه کاتولیک لووان در بلژیک, بررسی شده افزون بر آن, شیوه‌ها و چگونگی برنامه‌ریزی توسعه دانشگاهی در سوئیس و فرانسه بررسی و ارزیابی می‌شود. نگارنده در پایان خاطر نشان می‌کند: '... چون جامعه تغییر می‌کند فرهنگ عمومی جامعه نیز تغییر می‌یابد. بنابراین دانشگاه نیز نمی‌تواند از اصل تغییر می‌یابد. بنابراین دانشگاه نیز نمی‌تواند ازاصل تغییر دور باشد. لازمه ارتباط پویا بین دانشگاه و جامعه از این زاویه قابل توجه است. سرنوشت دانشگاه‌هایی که با جامعه محلی, ملی و جهانی به حالت دو ضلع ناموازی قرار می‌گیرند آشفتگی مزمن درونی و بی‌اعتباری آنها خواهد بود. به نظر می‌رسد که در دانشگاه‌های کشورهای صنعتی به این ناتعادلی توجه شده است و حضور دانشگاه در جامعه با حضور جامعه در دانشگاه پاسخ داده می‌شود'.