شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا

چگونه می توان سایت وب را تقویت نمود ؟


چگونه می توان سایت وب را تقویت نمود ؟
اگر شما می خواهید كه بینندگان زیادی را به سایت خود جذب كنید باید اطلاعات بسیاری را جمع آوری كرده و پیغامهای زیادی را ارسال كنید تا توجه آنها را به سوی خود جلب نمائید . شما در این مقاله با چند شیوه مناسب جهت جلب و حفظ مخاطبین سایت وب آشنا می شوید .
بسیاری از افراد اقدام به انتشار سایت وب در یك آدرس وب می نمایند و فكر می كنند كه همین كار كافی است . شاید چندی پیش ایجاد یك سایت وب مخاطبین زیادی را به سوی خود جلب می كرد ولی در دنیای اینترنت امروزی این روش متناسب نیست . هرگز نهراسید : ما در این مقاله شیوه های مناسی را برای جذب بینندگان به سایت وب به شما آموزش می دهیم .
● سایت خود را معرفی كنید .
اگر می خواهید بینندگان سایت وب شما را ببینند باید كارهای زیربنایی زیادی انجام دهید تا توجه آنها به سایت شما جلب گردد . برای شروع آدرسهای URL خود آشكار سازید ، لینكهای خود را مدیریت كرده و به جستجوی راههایی برای استفاده از محتوای اصلی در جهت جلب بینندگان بپردازید .
● آدرس سایت خود را منتشر كنید .
این مطلب حائز اهمیت بسیار است كه مخاطبین آدرس وب شما را در هر شرایطی به خاطر داشته باشند سعی كنید آدرس URL شما روی هر تكه كاغذ ، هر نوع لوازم تحریر و هر نوع كالای تبلیغاتی ( مثل كتاب ، لباس و غیره ) كه به مخاطبین می دهید ، دیده شود .
این URL را می توان به صورت عنوانی بر روی لیست قیمتها ، قرار دادها ، گزارشهای خبری ، كارتهای اعتباری ، لوازم تحریر شركت ، ابزارهای بازاریابی و تبلیغاتی ، خودكار ، تقویم ، وسایل نقلیه شركت ، گزارشهای سالانه ، مقالات منتشر شده و آگهی روزنامه ها ، صفحات زرد بر روی اینترنت و غیره قرار داد .
فراموش نكنید كه آدرس URL خود را بر روی هر یك از پیغلامهای ایمیل سازمان خود قرار دهید به خصوص آن را برای گزارش های خبری ، كارتهای الكترونیكی و مقالات منتشر شده ای كه به صورت ایمیل ارسال می كنید ، در نظر بگیرید .
این روش را در سازمان و شركت خود تقویت كرده و كارمندان خود را ترغیب نمائید تا امضای ایمیل خود را تغییر داده و آن را به فرم امضای استاندری كه URL را در بر می گیرد ( مانند اطلاعات تلفنی ، آدرس و غیره ) نزدیك كنند و اطمینان یابند كه این امضا در تمامی ایمیل های ارسالی وجود داشته باشد .
اگر چه این كار ساده است و مؤثر واقع می شود ولی همچنان شركتهای معدودی از این روش بهره می گیرند . شما باید كاغذ فروش محصولات ، نكات مهم ، بروشورها و گزارشهای خبری را همراه با آدرس URL خود ارائه كنید و كارمندان خود را تشویق كنید تا آدرسها را نمایش داده یا آنها را به مشتریان بالقوه ای كه با آنها تماس می گیرند بدهند .
● با لینك ها پیش بروید .
یكی دیگر از راههای آدرس دهی وب به مخاطبین و مشتریان بالقوه این است كه به آنها اطمینان بدهید سایتهای وبی كه مشتریان می بینند حاوی URL شما است .
مؤسسه تحقیقاتی State market اعلام می كند كه ۲۱ درصد از بازدید كنندگان سایت وب از طریق لینكهای سایر سایتهای وب به این سایت ها مراجعه كرده اند ، پس صرف وقت و بررسی روشهای مختلفی كه به كمك آنها بتوان لینك سایت وب خود را به سایر سایت ها اضافه كرد مفید واقع می شود .
گاهی اوقات این كار مستلزم صرف هزینه هایی نیز است ، مانند منتشر ساختن آگهی های پلاكاردی یا آگهی های حمایتی بر روی یك سایت وب دیگر ، البته می توان لینك مورد نظر را بر روی سایتهای دیگر به صورت مجانی نیز منتشر كرد .
به عنوان مثال بسیاری از شركتها در صورت دریافت همین خدمات بصورت متقابل اقدام به نشر مجانی آن می نمایند . اگر شما لینكهای متقابل آنها را فراهم می كنید مطمئن شوید كه لینك ها به صورت پیوسته به محتوای سایت شما متصل می شوند ، این كار سبب می شود تا لینك ها به نیازهای مشتریان شما بیشتر پاسخ داده و آنها بتوانند از این لینك ها بیشترین بهره را بگیرند .
هنگامی كه در جستجوی لینكهای متقابل با سایتهای دیگر هستید به جستجوی سایت هایی بپردازید كه دارای محتوای مناسب و قابل استفاده در بازار باشند . چنین سایت هایی باز دید كنندگان بیشتری را جذب می كنند كه می تواننمد برای شما مشتریان بالقوه نیز به شمار بیایند .
برای این كه تعیین كنید چند لینك در سایتهای وب دیگر URL به شما متصل است به سایت Google.com رفته و عبارت Link: yoururl را تایپ كنید . این كار سبب شگفتی شما خواهد شد . ملاحظه خواهید كرد كه Microsoft.com نیز ۱۳۹۰۰۰ لینك از این نوع را در پاسخ به شما ارائه می كند ، سایت Amazon.com نیز ۲۵۴۰۰۰ لینك را معرفی می كند .
از عواملی كه تعیین می كند سایت شما چگونه بر روی بیشترین موتورهای جستجوی امروزی درجه بندی شده است یكی تعداد لینك هایی است كه از سایت های با كیفیت دیگر به شما متصل می شود و دیگری میزان محبوبیت این لینك ها است . بنابراین بهتر است با صرف زمان بیشتر ، آدرس URL خود را در سایتهای هر چه بیشتر منتشر كنید .
البته در نظر داشته باشید كه بررسی كیفیت سایتی كه به سایت شما متصل می شود از اهمیت زیادی برخوردار است . مراقب سایتهای بازاریابی باشید زیرا ممكن است حاوی ویروس بوده و لینك سایت وب شما را در سرتاسر شبكه اینترنت به ویروس آلوده كنند . اغلب موتورهای جستجو اكنون از هوشیاری لازم برای مقابله با این ترفنمد برخوردارند و تمامی مخاطبین را كه در تماس با چنین سایت هایی هستند غیر فعال می سازند .
نسخه جدید و بحث انگیز Update Florida شركت Google با هدف برداشتن این نوع سایت ها از درجات بالا ارائه شده است ، شما می توانید با استفاده از نوار ابزار Google كیفیت سایتی را كه Google اقدام به طراحی آن نموده است بررسی كنید .
در اینجا برگزیده هایی از توضیحات شركت Google را می بینید كه در زمینه درجه بندی سایت از میان فهرست موتورهای جستجوی این شركت صورت گرفته است :
Page Rank ( رتبه صفحه وب ) كه به طبیعت مردمی و منحصر به فرد وب متكی است با استفاده از میزان گستردگی لینك ها به عنوان شاخص ارزش یك صفحه تك تلقی می شود . در اصل Google یك اتصال از صفحه وب A به صفحه وب B را یك امتیاز از A برای B محسوب می كند .
Google فقط تعداد این لینك ها را مدنظر قرار نمی دهد ، بلكه ارزش این اتصالها را نیز تجزیه و تحلیل می كند . امتیازاتی كه توسط صفحات مهم وب اخذ می شوند ارزش بالاتری دارند وسبب ارزشمندتر شدن صفحات متصل به آنها می شوند .
سایتهای مهم كه از نظر كیفی در سطح بالایی هستند رتبه (Page Rank ) بالاتری را كسب می كنند ، در هر بار جستجو ، این مسأله توسط Google در نظر گرفته می شود . البته صفحات مهم وب در صورتی كه با نیاز به شما منطبق نباشند برای شما معنایی نخواهند داشت لذا سایت Google ، Page RankR ( مرتبه صفحه وب ) را با تكنیكهای پیچیده مقایسه متنهای مشابه تركیب می كند تا صفحاتی را كه هم مهم هستند و هم به جستجوی شما مرتبط هستند پیدا كند .
Google حتی از تعداد این مشابهت های متنی نیز فراتر رفته و تمامی ویژگیهای محتوای صفحه وب ( و محتوای صفحات متصل به آن ) را امتحان می كند تا ببیند آیا این یك صفحه مناسب برای درخواست اتصال شما هست یا خیر.
● استفاده از محتوای اصلی .
نوشتن موضوعات برای سایر سایت هایی كه طرفداران زیادی را به سوی خود جلب كرده اند كاملاً مؤثر بوده و سبب جذب مخاطبین بیشتر ( چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم از طریق موتورهای جستجو ) به سایت شما می گردد . فراموش نكنید كه آدرس RUL خود را به وضوح در محتوای مطلب ارائه شده قرار دهید .
تعداد زیادی سایت های وب سبب می گردد تا محتوا ( مطالب مورد علاقه افراد در حرفه شما یا مخاطبین شما ) به صورت مجانی در اختیار همه افرادی قرار بگیرد كه در جستجوی محتوا یا مطالب مناسبی برای سایت های وب خود هستند .
سایت هایی مانند http://www.findarticles.com و http://www.goarticles.com را بررسی كنید . موضوعات مورد استفاده خود را از طریق چنین سایت هایی در دسترس سایرین قرار دهید تا به این ترتیب آدرس سایت وب شما بر روی سایتهای وب زیادی قرار بگیرد . بهتر است این آدرس را همراه با عنوانی بیاورید كه معرف میزان مهارت و حرفه شما است .
اگر شما در جستجوی محتوای بیشتری برای سایت خود هستید از سایتهای فوق برای یافتن بیشترین محتوای مربوطه استفاده كنید .
● موتور های جستجو .
بازدید كنندگان به طور معمول از یك موتور جستجو برای یافتن سایتهای وب استفاده می كنند . تحقیقات نشان می دهد كه حدود هشتاد درصد از بازدید كنندگانی كه سایتهای وب را می یابند از موتورهای جستجو استفاده می كنند .
بهتر است به سایت http://www.searchenginewatch.com و http://www.statmarket.com نگاهی بیندازید و ببینید كه كدام موتور جستجو در حال حاضر محبوب ترین نوع موجود است . محبوبیت موتورهای جستجو تقریباً روزانه تغییر می یابد . البته Google ( در آدرس http://www.google.com ) و Yahoo ( درآدرس http://www.yahoo.com ) معمولاً جزو مهم ترین موتورهای جستجو هستند و AOL بیشترین مراجعه را به خود اختصاص می دهد .
هنگامی كه می خواهید سایتی را به فهرست موتور جستجوی خاصی اضافه كنید باید دستوراتی را كه برای آن موتور جستجوی خاص وجود دارد به دقت بخوانید . در هر یك از دستورات موتورهای جستجو راهی وجود دارد كه مشخص می كند سایت شما چگونه فهرست بندی شده و چگونه بافته می شود به خصوص زمانی كه خدمات عضویت مجانی استفاده می كنید .
معمولاً اداره كنندگان یك موتور جستجو هر یك از مشتركینی را كه هزینه خدمات را پرداخته اند بررسی می كند ولی این شامل مشتركین مجانی نمی شود . اگر قسمتی از اطلاعاتی را كه شما وارد كرده اید غلط باشد ، در صورتی كه هزینه خدمات را پرداخته باشید این اطلاعات غلط بررسی و اصلاح می شوند .در مجموع پرداخت هزینه خدمات اشتراك به سود شما است زیرا این گونه خدمات از سرعت بیشتری برخوردارند ( اغلب ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت ارائه می شوند بر عكس خدمات مجانی كه ارائه آنها چندین ماه به طول می انجامد ) و سایت شما در فهرست موجود بهتر پذیرفته می شود .
شما باید موقعیت خود را به طور منظم با موتور های جستجو بررسی كنید زیرا الگوریتم این موتور ها اغلب تغییر می كند تا تعیین كند كدام سایت در بالای فهرست قرار می گیرد . این تأثیر زیادی بر موقعیت سایت شما دارد . تغییر نسخه اخیر Flirida Update شركت Google بسیار مؤثر بود و موقعیت سایتهای زیادی را تحت تأثیر قرار داد .
تعدادی از ابزارهای مفید به شما كمك می كنند تا با یك مراجعه سایتهای وب را در موتورهای جستجو ی زیادی به اشتراك بگذارید . در میان این ابزارها می توان به Web Position Gild اشاره كرد كه ما استفاده از آن را به شما توصیه می كنیم . منبع قابل توجهی از این ابزار ها را می توان در سایت http://www.download.com یافت .
همیشه سایت خود را به سایت httpL://www.dmoz.org و Directory Project Open كه یك دایركتوری از شبكه وب است ، اضافه كنید . بسیاری از مردم فراموش می كنند كه این كار را انجام دهند و یا اینكه قصد اتخاذ چنین تصمیمی را ندارند زیرا سرعت اضافه شدن یك سایت وب به دایركتری را نمی توان تضمین كرد و این كار ممكن است ماهها به طول انجامد . البته هنگامی كه سایت شما در این دایركتوری قرار گرفت یقین داشته باشید كه در موتور های جستجوی تمامی شبكه وب دیده خواهد شد . Directory Open خدمات دایركتوری اصلی را برای بزرگ ترین و محبوبترین موتورهای جستجوی وب و پورتال ها از جمله Direct Hit ، Hot Bot ، Lycos ، Google ، AOL Search ، Netscope Search و صدها نوع دیگر قوت می بخشد . ما هم چنین استفاده از Overture كه خدمات سطح بالای دیگری را در بر می گیرد به شما توصیه می كنیم . این خدمات ، سرویس دایركتوری اصلی و About ، Bot Yahoo Hot و MSN می باشد .
● اسپایدرها چگونه عمل می كنند .
موتورهای جستجو از اسپایدرها برای تعیین نوع۷ محتوایی كه باید منظور شود استفاده می كنند . اسپایدرها به آرامی در داخل محتوای وب شما و محتوای ایندكس مربوطه حركت می كنند . مهم است كه بدانید این كار چگونه انجام می شود . به این ترتیب نحوه طراحی سایت وب خود را در خواهید یافت و به این صورت در دایركتوری قرار خواهد گرفت .
ابتدا باید بدانید كه اسپایدرها به سایت هایی كه با سرعت كند loud می شوند علاقه ای ندارند و كار ایندكس گذاری یك صفحه یا سایت را در صورتی كه Flash یا صفحات گرافیكی با سرعت loud كندی همراه باشد انجام نمی دهند همچنین صفحات گرافیكی بزرگ و یا عناصر Flash موجود بر روی صفحات وب از فضایی استفاده می كنند كه برای محتوای متنی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و سرعت سایت شما را با موتورهای جستجو افزایش می دهد . این دلیل قابل قبولی برای استفاده كمتر از گرافیك و به كارگیری محتوای متنی مربوطه بر روی سایت وب می باشد .
مشكل مهمی كه در مورد لزوم كارآیی سایتهای وب در طرف سرور دیده می شود این است كه اگر بعضی از صفحات سایت شما به كد شناسایی صفحه / كوكیها یا پارامترهایی برای عبور از صفحه ای به صفحه دیگر نیاز داشته باشند ، این صفحات ایندكس گذاری نمی شوند زیرا اسپایدرها نمی توانند بخشها یا كوكیها را ایجاد كنند . اگر كارایی طرف سرور مد نظر باشد اطمینان حاصل كنید كه صفحات محتوای كمی در اختیار دارید كه آنها نیز نیازی به session ID ندارند و قبل از اتصال كاربر یا قرار دادن آیتم ها بر روی كارتهای خرید در دسترس قرار می گیرند .
اسپایدرها به عنوان صفحه وب توجه می كنند و از آن به منزله عنوانی در فهرست سایتی كه بر روی صفحه فهرست موتور جستجو قرار دارد بهره می گیرند .
شما باید از یك برچسب عنوان برای هر صفحه وب استفاده كرده و برای هر صفحه یك نام با معنی را به كار بگیرید و از لغاتی استفاده كرده و برای هر صفحه یك نام با معنی را به كار بگیرید و از لغاتی استفاده كنید كه معمولاً مخاطبین برای موتورهای جستجو به دنبال آن می گردند .
ترفند دیگری كه می توانید به كار بگیرید استفاده از حروف بزرگ الفبا در عناوین صفحات است : موتورهای جستجو لغاتی را كه حاوی حروف بزرگ الفبا هستند در مرتبه بالاتری نسبت به جستجو لغاتی یا جروف كوچك قرار می دهند .
در صورتی كه بخواهید لینك ها متصل و فعال باشند كاری كه باید انجام دهید این است كه هنگام اتصال به سایر صفحات در یك سایت ، از تصاویر یا Java Script برای تولید لینك ها استفاده نكنید .
اسپایدرها و روبوتها نمی توانند در این نوع از لینك ها گسترش یابند . همچنین استفاده از متن توصیفی در خلال برچسبهای <a> هر یك از لینك ها مؤثر است به این ترتیب اسپایدرها می توانند از این متن برای تعیین صفحات مرتبط لینك شده استفاده نمایند .
● استفاده از كلمات كلیدی و برچسبهای meta .
استفاده از كلمات كلیدی در محتوای سایتهای وب هنوز هم یكی از مهم ترین عواملی است كه درجه بندی سایت شما را با موتورهای جستجو تعیین می كند .
كلمات كلیدی كه فكر می كنید بازدید كنندگان از آنها برای جستجوی سایت شما استفاده می كنند ممكن است بارها در صفحه اول سایت وب مورد استفاده قرار بگیرند . معمولاً هر چه كلمات كلیدی یا عبارتهای مشابه در برچسبهای meta در عنوان سند شما ، در تیترها یا در ابتدای پاراگرافها به كرات دیده شود ،سایت شما از نظر درجه بندی در موتورهای جستجو گر جایگاه بالاتری قرار خواهد گرفت . البته در صورتی كه كاربر آن كلمه كلیدی یا عبارت را تایپ كند ( به خصوص اگر لغت مزبور را به صورت جمع یا مفرد ، با حروف بزرگ و كوچك و نظایر آن مورد استفاده قرار دهید .)
البته برخی از موتورهای جستجو راههای هوشمندانه ای برای تخمین تعداد دفعات تكرار یك كلمه كلیدی دارند ، به این ترتیب می توانند تشخیص دهند كه این تكرار به دلیل ارتباط داشتن لغت كلیدی به موضوع است یا اینكه فقط به خاطر بالا بردن مرتبه سایت بوده است .
دوباره اطمینان حاصل كنید كه كلمات كلیدی شامل حروف بزرگ الفبا هستند و سعی كنید از آنها برای شروع هر پاراگراف استفاده نمائید . كلمات كلیدی كه حاوی برچسبهای meta هستند مورد توجه بیشتر بعضی از اسپایدرها هستند ( و توسط سایرین مورد استفاده قرار نمی گیرند ) ، بنابراین از برچسبهای meta هر چه بیشتر در تمامی سایت وب خود استفاده نمائید . مهم ترین برچسب meta برچسب keywords meta هستند :
<META NAME=" keywords " CONTENT=" keywordl، keyword۲...،
البته فراموش نكنید كه از برچسب meta كه "description" نامیده می شود استفاده كنید ، با استفاده از آنها می توانید كلمات كلیدی را در توصیف سایت خود به كار گرفته و به شانس دریافت درجه بالاتری از موتور جستجو دست یابید .تعیین دقیق كلمات كلیدی یا عبارتهایی كه بازدید كنندگان ممكن است از آنها برای یافتن سایت شما استفاده كنند از اهمیت برخوردار است . توجه داشته باشید كه بیشتر جستجوهایی كه برای موتورهای جستجو صورت می گیرد به جای یك لغت تك شامل یك عبارت دو تا سه واژه ای می گردد . بنابراین سعی كنید از عبارتهای متداول در برچسب كلمات كلیدی خود استفاده كنید .
در نظر داشته باشید كه هر چه بازدید كنندگان با لغت یا عبارت غیر متداول تری به جستجوی سایت شما بپردازند شما در سطح بالاتر درجه بندی موتور جستجو قرار خواهید گرفت ( زیر رقابت كمتری در مورد این گونه عبارتها وجود دارد . )
بنابراین در صورت امكان در هر محلی از لغت یا عبارات غیر معمول استفاده كنید . به عنوان مثال شركت Apogee Interactive نرم افزار Storm Center را كه Storm Central نامیده می شود ارائه می كند . لغات كلیدی مانند Storm و Center سبب نمی شوند تا Apogee در سطح بالاتر موتور جستجو قرار بگیرد . در حالی كه عباراتی مانند Apogee Interactive و Storm Center از تأثیر بیشتری برخوردارند . ماركها و اسامی تجاری شركتها و محصولات نیز كلمات كلیدی خوبی هستند زیرا تقریباً منحصر به فرد می باشند .
راه دیگری كه برای توسعه كلمات كلیدی و مؤثرتر كردن آنها وجود دارد استفاده از ابزارهای موجود در سایت http://adwords.google.com است . معمولاً از این سایت برای تولید یك آگهی حمایتی استفاده می شود و هنگام استفاده یك كاربر موتور جستجو از لغات كلیدی خاص ظاهر می گردد . ما انجام این كار را به عنوان راه مؤثری جهت هدایت در خواستها و اطلاعات تجاری به سایت وب شما توصیه می كنیم ، البته باید به طور صحیح از آن استفاده نمائید . ما قصد داشتیم از این روش به منظور یافتن كلمات كلیدی مناسب در سایتهای وب خود بهره بگیریم بدون اینكه هیچ آگهی حمایتی را خریداری كنیم . یكی از این ابزارها keyword sugges _tion tool است ، این ابزار تمامی اسامی مستعار یا عبارتهای مشابه را برای كلمات كلیدی یا عبارتهایی كه شما وارد می كنید فهرست بندی می كند . همچنین واژه های مشابه گسترده تر ( مثل صورت جمع كلمات و یا عبارات مربوط ) را نیز فهرست بندی می كند . سایت Overture دارای ابزار مشابهی در آدرس :
http://inventory.overture.com/d/searchinventory/suggestion
می باشد ولی ابزار Google برتری خاصی برخوردار است .
ابزار مفید دیگری از این نوع در آدرس : http://www.Addurl.com قرار دارد كه متأسفانه مجانی نیست . شما از اسامی مستعار و عبارات مختلف برای اضافه كردن محتوا به صفحات خود بهره بگیرید ، این كار تعداد بازدید كنندگانی را كه از طریق موتورهای جستجو به سایت شما جذب می شوند ، افزایش خواهد داد .
● تنظیمات سایت Robot .
بعضی از سایت ها از فایل robots.txt یا برچسب ROBOTS meta استفاده می كنند تا به این طریق به اسپایدرها یا سایرین اعلام كنند كه به كدام یك از بخشهای سایت وب می توانند دسترسی داشته باشند . دقت كنید كه از این ویژگی سوء استفاده نشود زیرا به راحتی و بطور اتفاقی می تواند سایت شما را بطور كامل از فهرست موتورهای جستجو بر دارد .
برای دسترس اسپایدرها و روبوتها به تمامی محتوای سایت ، برچسب meta زیر را در نظر بگیرید :
< meta name=" ROBOTS"Content="allow،all">
به منظور جلوگیری از دسترسی هر محتوای دیگری به سایت از برچسب meta زیر استفاده كنید :
< meta name=" ROBOTS"Content="allow،all">● راهنمائیهای كلی در زمینه موتور جستجو .
بهتر است به بررسی مكان فعلی سایت خود در فهرست موتور های جستجو پرداخته و آن را با رقبای خود مقایسه كنید ( رقبایی كه در سطح درجه بندی بالاتری از همان كلمه كلیدی یا عبارت قرار دارند ) . سعی كنید مشخص نمائید كه چرا صفحات آنها جلو تر از صفحات سایت وب شما قرار گرفته است .
جهت یافتن درجه بندی معمولی خود و مقایسه آن با سایتهای دیگر ، Toolbar شركت Google را loud كرده و درجه بندی هر یك از سایت هایی را كه مشاهده كرده اید بررسی نمائید .
برای اینكه تأیید كنید سایت شما چند بار در فهرست موتورهای جستجوی خاص دسته بندی شده است عبارت allinurl:http://www.yourdomin.com را در فیلد جستجو تایپ كنید .
اغلب موتورهای جستجو از این عبارت در ناحیه جستجوی خود پشتیبانی كرده و تمامی صفحاتی را كه برای این URL یا دومین ظاهر می شود بازیابی می كنند . در صفحه اول باید نشانه هایی وجود داشته باشند كه نتایج بدست آمده از درخواست مورد نظر در آنها قرار دارد . برای فهم بهتر موضوع به شركت Microsoft.com اشاره می كنیم كه سه میلیون پاسخ به درخواست آن بر روی Google بدست آمده است . اغلب سایتهای وبی كه ما با آنها سرو كار داریم در ازای درخواست ، رقمی بین یك صد تا چند هزار پاسخ داشتند .
شیوه هایی كه Google برای بررسی شباهت سایت شما با اسپایدرها به كار می گیرد ، استفاده از ابزار Lynx با روش مؤثری نحوه مشاهده سایت وب توسط اسپایدر را بررسی می كنی . این كار به شما كمك می كند تا ببینید كه چرا سایت شما در فهرست دیده نمی شود .
● محتوای مؤثر .
با توجه به روش كار گوگل و سایر موتورهای جستجو ، سایت شما در صورتی حاوی اطلاعات ، موضوعات ، نكات راهنما ، لینك و یا مقولات زیاد دیگری باشد كه همگی تحت یك عنوان مشخص شده اند ، در سطح بالاتری از درجه بندی قرار می گیرد .
شما می توانید از روشهای زیادی جهت افزایش مقدار و كیفیت این نوع از محتوا بر روی سایت خود بهره بگیرید . همانطور كه در قبل نیز اشاره كردیم یكی از راههای موجود ، استفاده از سایت هایی نظیر http://www.goarticles.com و http://www.findarticles.com است ، این سایت ها موضوعات مجانی را ارائه می كنند كه با موضوع اصلی سایت وب شما ارتباط دارد .
محتوای مربوط به موضوع اصلی سایت را می توان از منابع تأمین كننده خبر نیز بدست‌ آورد ، بعضی از این منابع مجانی هستند و بعضی دیگر هزینه هایی در پی دارند . موضوعات IT و تكنولوژی به صورت مجانی در سایت http://www.dershed.com در دسترس قرار دارند . Dershed موضوعات مورد نیز را به آسانی تأمین می كند ( عینكهای زیادی برای بازگشت محتوا به سایت Dershed وجود دارد بنابراین ظاهر شدن چنین موضوعاتی بر روی سایتهای دیگر مورد علاقه آنها است .)
PRwed مطالب خبری را به صورت رایگان در زیر مجموعه های متعددی ارائه می كند و شما می توانید مناسب ترین منبع خبری را كه به هدف اصلی شما نزدیك تر است انتخاب نمائید . بدین منظور سایت http://www.prweb.com/rss.php را ببینید .
Yahoo reuters و سایر سازمانهای بزرگ سطوح و انواع مختلفی از مطالب خبری را در دسترس قرار می دهند . هزینه ارائه انواع مختلف این مطالب با یكدیگر تفاوت اساسی دارد . این شركتها دارای لینك هایی قوی با محصولات پورتال هستند . جهت اطلاعات بیشتر به فراهم كننده پورتال خود مراجعه كنید .
● استحكام و جاذبه سایت .
زمانی كه سایت شما از محتوای مناسبی جهت جذب رتبه بالای موتور جستجو برخوردار شد به زودی بازدید كنندگان زیادی را به سوی خود جلب خواهد كرد . البته این مطلب مهم است كه بتوانید بینندگان را پس از اینكه سایت شما را مشاهده كردند در سایت وب خود نگهدارید و كاری كنید كه دوباره به سایت شما مراجعه كنند .
محتوای مربوطه یقیناً به شما كمك خواهد كرد تا به سایت خود استحكام و جذابیت بیشتری بدهید ، البته راههای دیگری نیز وجود دارند كه با استفاده از آنها می توانید بازدید كنندگان را تشویق كنید تا دوباره به همین سایت مراجعه كنند .
پیشنهادات خاص منظم و عناوین خبری انتخاب شده راه ساده ای در جهت افزایش احتمال مراجعه مجدد بازدید كنندگان به سایت شما است . با ارسال گزارشهای خبری منتشر شده به صورت یك بار در هفته یا ماه به بازدید كنندگان خود یاد آوری كنید كه سایت شما چه مطالبی را به آنها ارائه می كند و به آنها خاطر نشان كنید كه دوباره به سایت شما مراجعه كنند .
بهتر است به آنها بگوئید كه سایت شما دارای چه ویژگی هایی است زیرا ممكن است در نگاه اول به این نكته توجه نگرده باشند ، این ویژگی ها شامل محصولات و خدماتی است كه بازدید كنندگان در جستجوی آنها هستند .
ویژگی های سازنده اجتماعی مانند گروههای بحث و گفتگو و نشریات مختلف سبب می شوند تا بتوان میزان محتوای مربوطه را افزایش داد و بازدید كنندگان را نیز همزمان تشویق كرد تا بخشی از سایت وب را مشاهده كنند و یا دوباره به همین سایت مراجعه كنند .
بازدید كنندگان سایت نظرات ، پیشنهادات و یا سوالهای خود را بر روی سایت ارسال می كنند و در زمانهای بعد دوباره به سایت مراجعه می كنند تا پاسخ سؤالهای خود را كه توسط اعضای دیگر ارائه شده است دریافت كنند .
به منظور تشویق این گروهها بروی سایت خود می توانید نویسندگان شایسته ای را برای ماه اول به كار بگیرید تا پیشنهادات مقالات اساسی را ارسال كنند و یا اینكه پاسخ پیغامهای بازدید كنندگان سایت شما را بدهند .
سایت Amazon.com اولین سایت وبی بود كه مزایای این شیوه گروهی را به كار گرفت و به بازدید كنندگان این امكان را می داد كه نظرات دیگران را نیز ارزیابی كنند .
هنگامی كه پاسخ سؤالهای یا نظرات بینندگان سایت خود را ارسال می كنید اطمینان حاصل كنید كه آیا آنها مایل به ارسال پاسخ به صورت ایمیل هستند یا خیر . این كار سبب می شود تا آنها دوباره به سایت مراجعه كنند .
مزیت دیگر این كار اجتماعی این است كه شما آدرس ایمیل بینندگان خود را دریافت می كنید ، هم چنین اطلاعات تعیین كننده دیگر و نیز اطلاعاتی درباره مطالب مورد علاقه یا مطالبی كه علاقه ای به آنها نداترند و مقالات و سؤالهایی كه مطرح می كنند بدست می آورید . این كار سبب می شود تا بتوان به آسانی محصولات و خدمات مناسب تری را به آنها ارائه نمود .
به دلیل این كه بینندگان برای ارسال نظراتشان باید به سایت شما وارد شوند . باید سایت را متناسب با نیازمندیهای آنها اختصاصی كنید . این كار با قرار دادن نام بینندگان بر روی محتوای صفحه ، ارائه هر چه بیشتر محتوای متناسب با نیاز آنها در صفحات مربوط به بینندگان و یا امكان تغییر دادن رنگها ، فونتها و یا آیتم های مشابه توسط آنها صورت می گیرد .
توجه داشته باشید كه پورتالها در افزایش استحكام و جذابیت یك سایت حائز اهمیت زیادی هستند : كاربران اغلب از پورتالها به عنوان صفحه خانگی خود در تنظیمات مرور گرا استفاده می كنند و شبكه وب را از این صفحه ابتدایی وب مرور می كنند .
پورتالها اغلب مورد استفاده اختصاصی بازدید كنندگان قرار می گیرند و آنها می توانند گروههای خبری را كه می خواهند ببینند انتخاب كرده هم چنین رنگها ، فونتها و یا تركیب كلی صفحه وب و امكاناتی نظیر این را انتخاب نمایند برای كسب اطلاعات بیشتر به سایت http://my.yahoo.com مراجعه كنید.
● چند راهنمایی كلی جهت قوی تر كردن سایت وب .
از فریم ها استفاده نكنید . فریمها اغلب محتوای فریم را از چشم جستجو گران وب و اسپایدرها مخفی نگه می دارد و ممكن است به هنگام مشخص كردن صفحات بر روی سایت شما توسط بازدید كنندگان ، مشكلاتی را ایجاد كند ( اغلب در مورد صفحاتی كه فكر می كنند آنها را علامت گذاری كرده اند ، ولی بعد كه به آن مراجعه می كنند همان صفحات نیستند ) .
سالی یك بار از خدمات متخصص در این زمینه بهره بگیرید تا موقعیت شما را در مراتب درجه بندی موتور جستجو بهبود بخشد .
اگر این كار را قبل از پدید آمدن یك واقعه مهم انجام می دهید مطمئن شوید كه حداقل دوماه به بازدید كنندگان خود فرصت می دهید تا به سایت شما توجه كنند زیرا دستیابی به فهرست موتورهای جستجو زمانی را به خود اختصاص می دهد .
خدمات Apogee در این زمینه به شما كمك خواهد كرد . خدمات دیگری نیز از این نوع در شبكه وب در دسترس قرار دارند .
كاری كنید كه سایت وب شما از جذابیت ظاهری برخوردار گردد . این روزها هیچ بهانه ای برای عدم جذابیت سایت پذیرفته نیست . اگر نمی توانید از كمك یك فرد متخصص در زمینه گرافیك یا طراحی وب مانند شركت Apogee بهره مند شوید بهتر است از قالبها و امكانات گرافیكی مجانی كه توسط سایتی مانند Design Galaxy ارائه می شود بهره بگیرید .
زمانی كه استراتژی های فوق و همه جزئیات ذگر شده را به كار بستید به زودی موفق به جذب بازدید كنندگان زیادی خواهید شد.
منابع: بزرگراه رایانه
منبع : مرکز اطلاع رسانی خانواده شمیم