پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
ماشینهای پشت و روزن; آکروباتبازی با کاغذها
ماشینهای پشت و روزن كه در انگلیسی به آنها Perfecting Press میگویند این روزها طرفداران زیادی پیدا كردهاند. ماشینهای پشت و روزن سریعتر تولید میكنند و از آنجایی كه پشت و روی كار در یك بار عبور از ماشین چاپ میشود، رجیستر شدن كار، راحتتر انجام میشود.
در حال حاضر كلیه تولیدكنندگان عمده ماشینهای چاپ، این نوع ماشینها را به بازار عرضه كردهاند. جالب اینكه هر كدام نیز تكنولوژی ویژه خود را دارند. گزارشی كه میخوانید توسط پاتریك هنری عضو تحریریه نشریه گرافیك آرتز مانتلی در مورد این ماشینها، ویژگیها و انواع مختلف آنها در بازار نوشته شده است.
بندبازی را تجسم كنید كه معلق زنان بازوی قدرتمند یكی از اعضای گروه آكروبات را رها كرده و دستان قدرتمند بندباز دیگر را در هوا چنگ زده و آن را محكم میگیرد. این دقیقاً همان اتفاقی است كه برای یك ورق كاغذ در حالی كه از میان تجهیزات ورق برگردان یك ماشین ورقی پشت و روزن عبور میكند، میافتد. همه چیز با سرعت رخ میدهد و تنش فیزیكی كه كاغذ تحمل میكند كمتر از بندباز نیست. در هر دو مورد اگر پنجه، كاغذ را نگیرد و یا بندباز دستان بندباز دیگر را از دست بدهد، فاجعه به بار خواهد آمد. ولی اگر همه چیز طبق برنامه و هماهنگ پیش برود، نمایش فوقالعادهای به اجرا درخواهد آمد. یك نمایش فوقالعاده آكروباتیك برای تماشاگران سیرك و یا یك ورق كاغذ كه مركب و ورنی روی هر دو طرف آن در كمال دقت و زیبایی نشستهاند.
چاپ پشت و روزن در ماشینهای رول تكنولوژی پیچیدهای نیست، ولی طبیعت ماشینهای ورقی چنین فنآوری را به راحتی نمیپذیرد. تا ۲۰ سال پیش تنها راه برای چاپ پشت و روی كاغذ، برگرداندن دستههای كاغذ و چاپ آن از طریق عبور مجدد از ماشین چاپ بود.
در عین حال ماشینچی باید دعا میكرد كه رجیستر كار دقیق از آب درآمده و رنگها روی هم بخورند.
ماشینهای پشت و روزن اولیه تنها میتوانستند چهار رنگ رو و یك رنگ پشت (رنگ مشكی) و یا چهار رنگ رو دو رنگ پشت (۲/۴) چاپ كنند.
ولی ارایه ماشین چاپ ورقی كه بتواند چهار رنگ رو، چهار رنگ پشت چاپ كند، عملی نبود. رسوب مركب روی سیلندرهای چاپ پس از یونیت ورقبرگردان باعث خراب شدن و ایجاد لكه روی كار چاپی میشد.
با این حال امروز نیاز روزافزون به ماشینهای چاپ پشت و روزن با یونیتهای متعدد كه اصطلاحاً به آن ماشینهای پشت و روزن طویل (Long Perfectors) میگویند باعث شده تا مهندسان همه خلاقیت خود را برای تولید اینگونه ماشینها بهكار بندند. به همین خاطر امروز این ماشینها از ۸ تا ۱۶ یونیت ساخته شده و در اختیار چاپخانهداران قرار میگیرند. با این حال این ماشینها اكنون بیشتر با ساختار ۴ رنگ رو و ۴ رنگ پشت ساخته میشوند. گو اینكه مدلهای ۵ رنگ رو و پنج رنگ پشت نیز موجود است. متخصصان در حال توسعه ماشینهایی هستند كه چاپ و ورنیزنی پشت و روی كامل را ارایه كند. در حال حاضر سازندگان مختلف از تكنولوژی متفاوتی در ساخت این ماشینها استفاده میكنند. رمز چاپ پشت و روی خوب و با كیفیت در یك بار عبور از ماشین تنها در برگرداندن بیعیب و نقص كاغذ خلاصه نمیشود. مراحل مهم دیگری نیز نقش دارند. در حالی كه فعلاً مشكلاتی كه این ماشینها با آن مواجه بودهاند حل شده است. ماشینهای پشت و روزن چند رنگ امروزه دیگر تنها وجه تمایز چاپخانهدار به شمار نمیآیند، بلكه برای حفظ و پیشی گرفتن از رقبا كاملاً ضروری هستند. در این مقاله ماشینهای پشت و روزن سازنده مختلف با یكدیگر مقایسه شده و جزییات فنی و تكنولوژی مورد استفاده هر كدام مورد بررسی قرار گرفته است. سازندگان مختلف از روشهای مختلف پیچیده استفاده كردهاند ولی عناصر كلیدی همه آنها مشابه است. چاپ پشت و رو (perfecting)- برگرداندن ورق و تغییر لب پنجه به گونهای كه پشت ورق را نیز بتوان با حفظ رجیستر چاپ كرد- اساساً مشابه همان روش معمولی رایجی است كه ابتدا یك طرف كار چاپ شده و پس از برگرداندن دسته ورق، طرف دیگر چاپ میشد.
مراحل كار در انواع ماشینهای پشت و روزن تبدیلپذیر (Convertible Perfectors) كم و بیش یكسان است.
این ماشینها قادرند هر دو طرف را چاپ كرده یا مثل ماشینهای معمولی فقط روی یك طرف چاپ كنند.
عملكرد این ماشین به گونهای است كه ابتدا روی كار چاپ شده و سپس كاغذ به تجهیزات ورقبرگردان منتقل میشود. در اینجا پنجهها لبه انتهایی كاغذ را گرفته و آن را میچرخانند و بدینترتیب ته كاغذ به سر كاغذ تبدیل میشود و وارد یونیتهای بعدی برای چاپ پشت كاغذ میشود. چرخیدن كاغذ توسط پنجهها باعث میشود تا طرف چاپ شده كه خیس است رو به پایین باشد و طرف دیگر با سیلندرهای لاستیك در تماس قرار بگیرد. تجهیزات ورقبرگردان میتواند از سیستم سیلندر معمولی یا تك (Single-Drum) استفاده كند. در این سیستم سیلندر ورقبرگردان كه مجهز به مكندهها و پنجههای هوشمند است در وسط دو سیلندر چاپ مینشیند. برخی از تجهیزات ورقبرگردان از سیستم سه سیلندری (Three-drom) استفاده میكنند. در این سیستم سیلندر انتقالی ورق را به سیلندر انباره (Storage Drum) منتقل میكند. سپس این سیلندر ورق را تحویل سیلندر ورقبرگردان میدهد.
محل استقرار تجهیزات ورقبرگردان درون ماشین چاپ، بستگی به تعداد رنگی دارد كه چاپكار مایل است روی هر طرف كار بنشاند. ولی در ماشین چاپ پشت و روزن طویل (Long Perfectors) تجهیزات ورقبرگردان معمولاً بعد از برج چهارم یا پنجم قرار میگیرد. ماشینهای پشت و روزن تبدیلپذیر (Convertible Perfectors) را معمولاً میتوان بهصورت خودكار یا نیمهخودكار از حالت چاپ پشت و رو به چاپ یك رو و یا بالعكس تبدیل كرد.
مهمترین چالش برای چاپ پشت و رو كه همراه با برگرداندن ورق است، این است كه پس از چرخاندن ورق نمیتوان مانع فشار آوردن سیلندرهای چاپ به سطح چاپ شده- كه هنوز كاملاً خیس است- شد. چسبیدن مركب به این سیلندرها كه بهطور ناخواسته انجام میشود، مشكلات زیادی (از جمله سایهدارشدن و ایجاد لكههای ناخواسته روی كار (Motting) و انتقال اثر مركب از سیلندر چاپ روی كار كه در مرحله اول قبل از برگرداندن چاپ شده است (Marking)) میشود.
همین مشكلات باعث شد كه نتوان چاپ رنگ رو و چاپ رنگ پشت را در مدلهای اولیه این ماشینها به انجام رساند.
در آن زمان میلر (Miller) كه بعدها توسط مانرولند خریداری شد، در زمینه ساخت ماشینهای پشت و روزن دقیق تخصص داشت. طولی نكشید تا سازندگان ماشینهای چاپ راههای هوشمندانهای برای جلوگیری از نفوذ مركب از میان كاغذ- كه باعث كاهش كیفیت چاپ میشود- ارایه كردند. البته چاپ پشت و رو بدون چرخاندن ورق نیز امكانپذیر است. از این سیستم در ماشینهای رول استفاده میشود. برخی از سازندگان از جمله آكییاما در ماشین ورقی Jprint و كوموری در ماشین S۴osp خود نیز از این مكانیزم استفاده میكنند. در این ماشینها برجهای چاپ از بالا و پایین همزمان چاپ میكنند. در ماشین چاپ ردیفی میتسوبیشی (Tandem Press) ورق چرخانده نمیشود و مسیر حركت آن بدون اینكه سر و ته آن جای خود را با یكدیگر عوض كنند، ادامه پیدا میكند. مرحله نهایی، مرحله ورود ورق به بخش تحویل ماشین است. در این مرحله مركب تازه و خیس روی دو طرف كار هنوز نسبت به هرگونه تماس ناگهانی آسیبپذیر است.
در اینجا مهندسان روشهای گوناگونی برای كاهش تدریجی سرعت و فرود آمدن آرام كاغذ روی تخته تحویل ابداع كردهاند. در ادامه روشها و راهكارهایی كه سازندگان مختلف برای رفع مشكلات چاپ پشت و رو ارایه كردهاند تشریح شده است.
●هایدلبرگ
مدلهای پشت و روزن یك ورقی و دو ورقی هایدلبرگ كه قابلیت چاپ پشت و رو در یك بار عبور كاغذ از ماشین را دارند، از همان ظرافت و دقت مدلهای ۵/۴ ورقی برخوردارند.
سیلندر انباره دوبل (Double Diameter Storage drum) قلب سیستم ورق برگردان سه سیلندری (Three-Drum) را تشكیل میدهد. در این سیستم بریدگیهایی روی سطح سیلندر قرار دارد كه نیروی مكش از طریق این بریدگیها ورق را در حال عبور صاف كرده و آن را ثابت نگاه میدارند.
پنجهها سر كاغذ را میگیرند و انتهای كاغذ با استفاده از نیروی مكش ثابت باقی میماند. گیرههای (Pincers Bar) سیلندر ورقبرگردان انتهای كاغذ را گرفته و سپس سر كاغذ آزاد میشود و بدینگونه ورق در حالیكه پشت و رو شده به سیلندر چاپ بعدی منتقل میشود.
مراحل گرفتن و چرخاندن ورق بهصورت پیوسته انجام میشود و از این طریق سرعت چاپ حفظ شده و ماشینهای چاپ پشت و رو میتوانند با همان سرعت چاپ یك رو هر دو طرف ورق را چاپ كنند. راهحل هایدلبرگ برای حل مشكل نفوذ مركب به سیلندر چاپ پس از برگرداندن ورق استفاده از پوششهای سیلندر ویژه و قابل تعویض به نام PerfectJacket PLUS است. این پوشش از نوعی سیلیكون مركبگریز ساخته شده است كه اجازه نمیدهد سیلندر چاپ مركب خشك نشده را از طرف چاپ شده ورق به خود جذب كند. پس از اینكه هر دو طرف كاغذ چاپ شد، ورق وارد بخش تحویل میشود. در اینجا جریان هوا آن را به سمت چرخهای مكنده (Suction Wheels) هدایت میكند و در عین حال سرعت حركت آن را كاهش میدهد.
به همین ترتیب ورق سوار بر بالشتكی از هوا كه آن را از چروك شدن و خراش محافظت میكند روی تخته تحویل مینشیند. باید تنظیمات میزان جریان هوا را برای كارهای مختلف در حافظه دستگاه ذخیره كرد تا در صورت لزوم و تكرار كار چاپی از آن استفاده شود.
●كوموری
در مجموعه ماشینهای لیترون كوموری، این سازنده ژاپنی دو رویكرد مختلف برای چاپ پشت و رو دارد. ماشینهای پشت و روزن لیترون كه S۴۰SP و S۴۴SP نام دارند، مانند ماشینهای رول پشت و روی كار را همزمان چاپ میكنند، زیرا از طراحی دو طبقه (Double-Deck) برخوردارند. ماشینهای لیترون تبدیلپذیر (Convertible) كه با نامهای S۴۰P، S۲۹P، S۲۸P، S۲۶P عرضه میشوند، از نوع ماشینهای چاپ با یونیتهای متعدد هستند كه ورق را برای چاپ پشت برمیگردانند. ماشینهای SP از سیلندرهای چاپ دوبل استفاده میكنند. به همین خاطر قطر آنها دو برابر طول پلیت و سیلندرهای لاستیك است. همانند هایدلبرگ سیلندرهای چاپ ماشینهای SP دارای پوشش مركبگریز است. این سیلندرها در حقیقت دارای كاربرد مضاعف هستند. ابتدا انتقال ورق كه روی آن چاپ شده به سیلندرهای چاپ پایینی برای چاپ پشت و همچنین انتقال آن به برج چاپ بعدی. سیلندرهای بزرگ ورقها را بدون لرزش نگاه میدارند و از آنجایی كه ورق را نمیتوان تنها با یك لب پنجه بیرون كشید، برای هر بار چاپ ۸/۳ اینچ از فضای كاغذ صرفهجویی میشود.این مقدار در هنگام فرمبندی انعطاف خوبی برای طراحان به ارمغان میآورد. ماشینهای چاپ پشت و روی كوموری را میتوان به راحتی از حالت چاپ پشت و رو به حالت چاپ یك رو تبدیل كرد. برای این كار از سیستم سه سیلندری (Triple Drum) استفاده میشود. هر سه سیلندر دوبل هستند. كوموری معتقد است سیلندر دوبل كه معمولاً در طراحی ماشین چاپ غیر پشت و روزن بهكار میرود، حركت نرم و روان كاغذ را از میان یونیتهای چاپ تضمین كرده و مانع تغییر شكل و اعوجاج در ورق میشود. كوموری همچنین معتقد است از آنجایی كه سیستم سه سیلندری همان كار سیستم تك سیلندری را انجام میدهد، سازندگان سیستمهای تك سیلندری نمیتوانند ادعا كنند سیستم آنها برتر است و یا كارآیی بیشتری دارد. در حقیقت كوموری اعتقاد دارد انتخاب بین سیستمهای تك سیلندری و سه سیلندری نیست، بلكه آنچه مهم است استفاده از سیلندرهای دوبل است. اولین قسمت ماشین چاپ پشت و روزن كوموری یك سیلندر انتقالدهنده است كه ورق را از سیلندر چاپ به سیلندر انباره شیاردار (ribbed Storage Dram) انتقال میدهد. در آنجا نیروی مكش ورقی را كه روی آن چاپ شده در جای خود نگاه میدارد. سپس سیلندر انتقالی (Transfer Drum) كه به دو ردیف پنجه مجهز است، دم كاغذ را میگیرد و همزمان سیلندر انباره كاغذ را رها میكند. چرخش سیلندر انتقالی باعث میشود تا ورق برگردانده شده و سپس وارد اولین مجموعه سیلندرها برای چاپ پشت شود.
برای اینكه ماشینچی بتواند مرحله برگردان كاغذ را زیر نظر داشته باشد، كوموری پنجره بزرگی در بدنه ماشینهای خود تعبیه كرده است. از طریق این پنجره ماشینچی میتواند مراحل برگرداندن كاغذ را كنترل كرده و در صورت نیاز گردش جریان هوا را تنظیم كند. جریان هوا باعث میشود تا سرعت كاغذ به آرامی و در حالت بیوزنی كاهش پیدا كرده و به نرمی روی دسته ورقهای چاپ شده بنشیند. یك تسمه انتقالی با پوشش سیلیكون حركت ورقها را به بخش تحویل تسهیل كرده و مانع بروز مشكلاتی از جمله Scuming (اثر مركب روی پلیت) و غیره میشود.
●میتسوبیشی
میتسوبیشی دو مدل ماشین چاپ پشت و روزن میسازد. یكی ماشین Diamond ۳۰۰۰R است كه ۵/۴ ورقی است و میتواند با سرعت ۱۱ هزار ورق در ساعت پشت و روی كار یا با سرعت ۱۳ هزار ورق در ساعت یك روی كار را چاپ كند. مدل دوم Diamond ۳۰۰۰TP (TP مخفف Tandem perfectal یا ماشین چاپ پشت و روزن ردیفی) نام دارد كه میتواند بدون برگرداندن ورق با سرعت ۱۳ هزار ورق در ساعت پشت و روی كار را چاپ كند. تجهیزات ورقبرگردان میتسوبیشی در مدل ۳۰۰۰R از ساختار سه سیلندری (Triple-Drum) برخوردار است كه یكی از آنها سیلندر دوبل و بقیه استاندارد هستند. با ورود به این قسمت ورق دور اولین سیلندر پیچیده و سپس در حالی كه سمت چاپ شده آن رو به بالا است، به سیلندر دوبل متصل میشود. در این مرحله اگر ماشین چاپ در حالت چاپ یك رو باشد، ورق به حركت خود ادامه داده و برگردانده نمیشود.
ورق در حالت چاپ پشت و رو روی سیلندر ورق برگردان به كمك نیروی مكش میماند. سپس سیلندر بعدی دم كاغذ را گرفته و كاغذ در حالی كه طرف چاپ شده آن رو به پایین است از سیلدر ورق برگردان جدا شده و وارد دومین مجموعه برجهای چاپ میشود (Downstream Units). سیلندر چاپ این برجها دارای پوششی از سرامیك قابل تعویض هستند تا مركب خیس، پلیتها را كثیف نكند (MARKING).
سیلندر ورق برگردان به پنجههای دوبل مجهز است تا از این طریق اتصال ورق با دقت بیشتری انجام شود. تغییر حالت ماشین از چاپ یك رو به چاپ پشت و رو تنها با فشار یك دكمه انجام میشود. مدل ۳۰۰۰TP با پیكرهبندی مختلف از ۲ تا ۱۲ رنگ عرضه میشود و در كاملترین حالت میتواند ۶ رنگ رو یا ۶ رنگ رو، ۶ رنگ پشت چاپ كند. ساختار این ماشین امكان چاپ یك رو ۱۲ رنگ را نمیدهد. در مدل TP میتسوبیشی ابتدا یك روی كار چاپ شده و سپس یك سیلندر انتقالی با استفاده از نیروی مكش ورق را بدون چرخاندن وارد مجموعه بعدی برجهای چاپ میكند. از آنجایی كه در این ماشین نیازی به برگرداندن ورق نیست، كیفیت چاپ افزایش پیدا میكند. از سوی دیگر چون از پنجهها برای برگرداندن كاغذ استفاده نمیشود، فضای بیشتری از كاغذ میتواند مورد استفاده قرار بگیرد.
●مانرولند
مانرولند در مدل پشت و روزن رولند ۷۰۰ خود از سیستم تكسیلندری برای برگرداندن ورق استفاده میكند. ابعاد سیلندر دوبل است. همین ویژگی باعث میشود تا ورق در هنگام چرخیدن و انتقال به یونیت بعد تقریباً صاف باشد كه از میزان تنش وارد آمده به كاغذ و حركت كاغذ میكاهد. سیلندرهای چاپ دارای پوشش سرامیك هستند و ابعاد آنها نیز دوبل است.
همین ویژگی باعث میشود تا اعوجاج در كاغذ به وجود نیاید و چروك نشود. این پوشش كه دارای سطح ناصاف و طرحدار است باعث میشود تا تماس سطح خیس كار چاپی با سطح سیلندر چاپ محدود شود. یك مكانیزم انتقال ورق با دو ردیف پنچه كه به آن Transfertei میگویند و بین سیلندرهای چاپ قرار گرفته ورقها را از یك سیلندر به سیلندر دیگر- بدون اینكه با سطح هیچكدام تماس برقرار كند- اسكورت میكند. همین امر مشكل لكههای ناخواسته را از بین میبرد.
مانرولند معتقد است كه سیستم ورقبرگردان تك سیلندری نسبت به سه سیلندری برتری دارد. زیرا مراحل انتقال ورق در آن كاهش پیدا كرده و به تبع آن امكان برهم خوردن رجیستر نیز كاهش پیدا میكند. از سوی دیگر در این سیستم از قطعات كمتری استفاده میشود كه به سهم خود باعث كاهش فضای مورد نیاز برای جا دادن سیستم و به تبع آن كاهش ابعاد ماشین چاپ میشود.
در طول مرحله برگرداندن ورق، یك دوربین ویدئویی به نام Inline Observer كه زیر یونیت ورق برگردان نصب شده به اپراتور امكان میدهد تا حركت و نوسانات ورق را زیر نظر بگیرد و در صورت نیاز فشار هوا- كه از زیر تجهیزات ورقبرگردان جریان پیدا میكند- تنظیم كند.
سیستم پنوماتیك Air Glide كه دارای بادبزنهای (fan) قابل تنظیم است، سرعت ورقها را قبل از نشستن روی تخته تحویل، كاهش میدهد. این سیستم را میتوان بر اساس نوع و قطع كار تنظیم كرد.
●ك.ب.آ
ك.ب.آ ادعا میكند اولین ماشین پشت و روزن تبدیلپذیر (Convertible) جهان را در سال ۱۹۲۴ عرضه كرده است. امروزه این سازنده آلمانی از سیستم ورق برگردان سه سیلندری در انواع ماشینهای خود تا ابعاد ۵/۴ ورقی استفاده میكند و برای ماشینهای فرمت بزرگتر، از سیستم تك سیلندری بهره میبرد.
در سیستم سهسیلندری چرخه برگرداندن كاغذ با حركت ورق از سیلندر انتقالی به سیلندر انباره دوبل آغاز شده و در آنجا پنجهها لبه انتهایی ورق را گرفته و در همین حال مكندهها ورق را صاف كرده و حركت آن را روان میسازند. سپس پنجهها باز شده و ورق از روی سیلندر انباره جدا میشود. در این حالت سر كاغذ وارد سیلندر ورق برگردانی كه در حال چرخش است، میشود.
جهت حركت سیلندر ورق برگردان مخالف جهت حركت سیلندر انباره است. این روش باعث میشود تا ورق عاری از هر گونه تكان و لرزش (STABILIZED) چاپ شود.
تثبیت (Stabilization) ورق از دید ك.ب.آ اهمیت فراوانی دارد. زیرا معكوس كردن جهت حركت مثل قرار دادن یك سرعت گیر سر راه ورق است. شتاب رو به جلو (forward Momentum) ورق باید خنثی شده و معكوس شود. انرژی كه در اثر حركت سریع ورق از میان یونیتها انباشته شده باید به نحوی و در جای دیگری تخلیه شود. روشن است اگر قرار باشد حركت ورق به نرمی انجام و چاپ پشت كار به خوبی انجام شود، این حركت رو به جلو باید متوقف شده و جهت آن تغییر یابد.
این مورد و همچنین افزایش طول و عرض ماشینهای چاپ ك.ب.آ باعث شده تا این سازنده تصمیم بگیرد از دوربینهای ویدئویی برای كنترل و نظارت مرحله برگرداندن ورق استفاده كند. هنگامی كه لرزش در كاغذ مشاهده میشود، اپراتور میتواند با تنظیم فشار هوا رفتار كاغذ را كنترل كند. دوربینهای ویدئویی را میتوان روی تمام ماشینهای ك.ب.آ نصب كرد. ولی معمولاً این دوربینها در ماشینهای ۵/۴ ورقی بهكار گرفته میشود. ك.ب.آ مانند دیگر سازندگان برای رفع مشكل لكههای ناخواسته از جریان هوا برای كاهش سرعت كاغذ در بخش تحویل استفاده میكند.
●رایوبی
فرایند برگرداندن ورق در ماشینهای رایوبی مدل ۷۸۰E، ۷۵۰ و ۶۸۰ بدینگونه است: ورق وارد پنجههای یك سیلندر دوبل انباره میشود. پنجهها بسته میشوند و مكندهها روی سیلندر ورق برگردان انتهای ورق را محكم نگاه میدارند و آن را میچرخانند. با بسته شدن مكندهها، ورق صاف شده و اینگونه وارد یونیتهای چاپ میشود تا رجیستر به هم نخورد. رایوبی به این نكته پی برده از لحظهای كه سیلندر انباره ورق را رها كرده، تا لحظهای كه سیلندر ورق برگردان- كه در جهت عكس سیلندر انباره میچرخد- ورق را میگیرد، یك وقفه زمانی وجود دارد. این بدین معناست كه هنگام تعویض لب پنجهها و برگرداندن ورق مطلوب است زمان این كار را افزایش داد تا از این طریق زمانی كه هر دو پنچه ورق را همزمان نگاه داشتهاند تا حد امكان افزایش پیدا كند. این وضعیت باعث خواهد شد تا ورق هنگام رفتن از یك سیلندر به سیلندر دیگر از ثبات بیشتری برخوردار باشد.
ماشینهای چاپ رایوبی این قابلیت را دارند تا بر اساس ابعاد ورق این زمان را افزایش دهند. اطلاعات مربوط به ابعاد ورق را میتوان از طریق كنسول دستگاه وارد كرد. ماشینهای رایوبی نیز با فشار تنها یك دكمه از حالت چاپ مستقیم به چاپ پشت و رو و بالعكس تبدیل میشوند. سیستم بازیابی (Recovery) دستگاه بهطور خودكار در هنگام تعویض وضعیت دستگاه از چاپ یك رو به چاپ پشت و رو اشتباهات و خطاها را تشخیص داده و تعویض را مجدداً انجام میدهد. این كار باعث میشود تا به دخالت تعمیركار و یا اپراتور و دست بردن به آچار و پیچگوشتی نیاز نباشد.
سیلندرهای چاپی كه پس از ورق برگردان قرار دارند، همگی دارای پوششهای سرامیكی هستند تا مانع چسبیدن مركب به سطح سیلندر شوند. حركت ورق از آخرین برج چاپ تا بخش تحویل نیز توسط بالشتكهای هوا كنترل شده و به نرمی انجام میشود. ماشینچی میتواند بر اساس نوع ورق و ضخامت آن جریان هوا را تنظیم كند.
نویسنده : اسكندر جهانبانی
منبع : مجله صنعت چاپ
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم حجاب شهید مطهری شورای نگهبان
تهران زلزله هواشناسی معلم شهرداری تهران سیل قوه قضاییه آموزش و پرورش پلیس سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
خودرو قیمت خودرو بانک مرکزی قیمت دلار دلار ایران خودرو قیمت طلا سایپا کارگران بازار خودرو تورم قیمت
مسعود اسکویی فضای مجازی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما دفاع مقدس موسیقی تئاتر
دانشگاه علوم پزشکی مکزیک
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین آمریکا جنگ غزه چین روسیه نوار غزه حماس عربستان ترکیه
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان تراکتور لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر باشگاه پرسپولیس
اینستاگرام همراه اول دبی واکسن اپل ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات گوگل پهپاد
کبد چرب بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه ویتامین طول عمر بارداری