پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا

علاقه مخاطبان تلویزیون به طنز و تاریخ


علاقه مخاطبان تلویزیون به طنز و تاریخ
بر اساس نتایج تازه ترین نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما از شهروندان تهرانی برای انتخاب پرمخاطب ترین و محبوب ترین مجموعه های تلویزیونی در هفته پایانی خرداد و هفته نخست تیرماه یک مجموعه روزانه و یک مجموعه هفتگی رتبه های نخست را به خود اختصاص دادند. مجموعه طنز «سه در چهار» ساخته مجید صالحی که روزهای زوج از شبکه یک پخش می شود با ۹/۶۵ درصد بیننده و ۹۳ درصد رضایت رتبه نخست سریال های روزانه را به خود اختصاص داده است. در میان مجموعه های هفتگی نیز «روزگار قریب» کیانوش عیاری با ۵۱ درصد بیننده و ۹۳ درصد رضایت در هفته چهارم خرداد در صدر جدول قرار گرفت. مجموعه «سه در چهار» که پخش آن در شبکه یک از بیستم خردادماه در روزهای زوج آغاز شد با گذشت حدود ۲۰ قسمت در حالی توانسته بالاترین رتبه را در نظرسنجی های رسانه ملی به خود اختصاص دهد که دومین رقیب آن یک مجموعه پخش هفتگی است که پخش آن از ۱۲ آذرماه ۸۶ در شبکه سه آغاز شده و از ویژگی تازه شدن مضمون در فصل تابستان محروم مانده است. این موضوع می تواند از وجوه مختلف مورد تحلیل قرار بگیرد. اول اینکه مشخص می شود مخاطب تلویزیونی تا چه حد به فضای طنز و مفرح نیاز دارد و مهم تر تا چه حد دارای قوه تشخیص و ادراک سطح نازل و فاخر و حتی کهنه و نخ نما در شوخی های تلویزیونی است. به همین دلیل مجموعه های طنز «پاتوق» و «جاده در دست تعمیر» جایی در رده های بالای این فهرست ندارند. «سه در چهار» پس از گذشت بیش از یک ماه از پخش توانسته مخاطب تلویزیون را به عادت پیگیری این مجموعه و شیوه پخش خاص آن خو دهد. به علاوه اینکه امتیاز مجموعه صالحی مانور دادن بر مسیر شوخی های ملموس و ایرانی و برخاسته از مناسبات زمان حال مردمان این قشر وسیع است که توانسته مخاطب را با وجود همه شدت و ضعف ها با خود درگیر کند.
منبع : روزنامه اعتماد