یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

پیش بینی بانکداری ایران در سال ۱۳۹۰


پیش بینی بانکداری ایران در سال ۱۳۹۰
با توجه به گرایش جهان و ایران به سمت الکترونیکی شدن امور بانکی و الکترونیکی شدن پول و اوراق بهادار و خدماتی شدن بانک‌ها، انتظارات را می‌توان پیش بینی کرد. وقتی وظایف شعب بانک تغییر کند، بدیهی است که سازمان و ستاد نیز باید تغییر کنند. گارتنر می‌گوید که در چند سال آینده ۷۵ درصد از بانک‌داری خرد توسط وب انجام می‌شود. به گزارش بینا، طی چند سال اینده و تا سال ۹۰می‌توان پیش‌بینی کرد که موارد زیر رخ خواهند داد:
▪ ۹۵ درصد تراکنش‌های قبوض، غیر حضوری می‌شود و مردم برای پرداخت قبض به شعبه مراجعه نمی‌کنند.
▪‌ حواله‌های بین بانکی (انتقال پول از حساب یک بانک به حساب بانک دیگر) الکترونیکی شده و مردم به شعبه مراجعه نمی‌کنند بلکه با موبایل یا اینترنت انجام می‌شود.
▪ چک رمزدار بین بانکی حذف می‌شود .
▪ سامانه واریز آنی افتتاح شده و بسیاری از انتقالا‌ت بین بانکی از طریق الکترونیکی انجام می‌شود.
▪ ایران چک و چک مسافرتی تقریبا حذف می‌شوند.
▪‌ شاید ۳ صفر از واحد پولی ایران کم شود.
▪‌ اسکناس درشت، چاپ شده و مشکلا‌ت مردم کمتر می‌شود.
▪ مشتریان برای دریافت تسهیلا‌ت ابتدا به شعبه مراجعه نمی‌کنند و فقط برای دریافت و نهایی کردن عقود به شعبه می‌روند.
▪‌ انتقال پول بین مردم به مردم، مردم به شرکت‌ها و شرکت‌ها به شرکت‌ها، الکترونیکی شده و مردم به شعبه مراجعه نمی‌کنند.
▪ مردم از موبایل برای کارهای بانکی خود استفاده می‌کنند و مصرف اینترنت کمتر می‌شود.
▪ اکثر خریدهای مردم توسط پوز صورت گرفته و دریافت پول از خودپرداز کم می‌شود.
▪ بعضی از وظایف شعبه و باجه به دستگاه خودپرداز منتقل می‌شوند.
بنابراین می‌توان گفت مردم لا‌زم نیست برای انجام امور مالی خود به بانک مراجعه نمایند و بانک‌ها باید بسیار خلوت‌تر از حال شوند. در این حالت شعب بانک باید وسیله‌ای شوند برای ارایه مشاوره مالی و فروش محصولا‌تی که دارند و محصولا‌تی که برای مشتریان خاص و عام خود از ابتدا می‌سازند.
در این چند سال باقی مانده، سیستم بانکی ما در حال تغییر جدی است و باید مدیران ما خود را برای آن زمان حاضر کنند. اگر اکنون شروع نکنند، مطمئن نباشند که رقبا هم شروع نکرده‌اند. ارایه و نهایی کردن یک محصول زمانی لا‌زم دارد که باید در اختیارش قرار داد. حتی اگر بتوان محصولی را آنی خریداری و راه‌اندازی کرد، (که بعید است) فرهنگ‌سازی و پذیرش آن در شعب بانک کاری طاقت فرسا و زمان‌بر است.
بنابراین شکل شعبه نیز باید عوض شود و به صورت دفاتر کار باشد. مشتری را دیگر نمی‌توان ایستاده نگه داشت یا مانند آژانس هواپیمایی با او رفتار کرد. قسمت‌هایی که به امور سپرده‌ها مربوط است لا‌غر شده و قسمت تسهیلا‌ت و اعتبارات و خدمات چاق می‌شوند. بد نیست اگر بانک‌ها چشم انداز ۱۳۹۰ را اکنون ترسیم نمایند و مقدمات تحقق آنرا فراهم آورند.
منبع : روزنامه حیات نو