دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا


کودکی که پرسشگر به دنیا می آید


کودکی که پرسشگر به دنیا می آید
هنگامی كه نوزادی متولد می شود و گریه های او به صدا درمی آید، این فریادها تنها یك مفهوم دارد، چرا؟ نوع خلقت آدمی به گونه ای است كه او پرسشگر به دنیا می آید. اوج پرسشگری و خلاقیت در ابتدای زندگی انسان شكل می گیرد. كودكان با رفتارهای خود، همیشه آدمی را مبهوت می كنند؛ چشمانی كه دائم در حال جست وجو است و گوش هایی كه منتظر كوچكترین تحریك برای پیدا كردن منبع صدا و اندامی كه با خستگی ناپذیری به هر گوشه ای سرك می كشد یك كودك دو یا سه ساله در طول روز از یك ورزشكار حرفه ای بیشتر حركت و بیش از یك نوار ضبط صوت صحبت می كند.
یكی از راه هایی كه شما می توانید سبب جاری شدن رودخانه اندیشه كودكان به دریای خلاقیت خود شوید، این است كه از نزدیك نظاره گر رفتار كودك خردسال خود باشید و حتی روزها لحظاتی هر چند كوتاه با او همبازی شوید، در این مرحله انسان می تواند خلاقیت را با تمام وجود احساس كند.
آن وقت بی تردید خواهید دید كه كودكتان صد بار هم كه به زمین می خورد، برمی خیزد و در انجام كارها به قدری پشتكار دارد كه هر انسان بزرگسالی را كلافه می كند در این دنیا آنها بزرگترین آموزگاران آموزش دهنده خلاقیت اند.
«اریك برن» از موجودی درون انسان نام می برد كه به آن پروفسور كوچولو می گوید: در همان دوران كودكی، پروفسور كوچولو به جست وجوگری مشغول است و در این زمان تنها باید شرایطی را برای كودكان به گونه ای برنامه ریزی كرد كه این پروفسور كوچولو تخریب نشود.
● روش های آموزش خلاقیت به دانش آموزان
۱) تجارب دانش آموزان را به موقعیت های خاص محدود نكنیم و برای طرح سوال ها و اندیشه های غیرمعمول و بدیع ارزش قائل شویم.
۲) فرصت هایی برای خودآموزی و یادگیری اكتشافی در اختیار دانش آموزان قرار دهیم.
۳) نسبت به تفاوت های فردی دانش آموزان با احترام برخورد كنیم.
۴) رفتارهای خلاق را برای كودكان قرار دهیم و از روش ها و فنون ویژه نظیر بارش مغزی یا مهارت های پژوهشی و... استفاده كنیم.
● دانش آموز خلاق چگونه است؟
۱) ایده ها و نظرات خود را بدون ترس در كلاس مطرح می كند.
۲) معمولا برای مسایل راه حل ها و پاسخ هایی متفاوت از سایر دانش آموزان ارایه می كند.
۳) به فعالیت هنری علاقه زیادی دارد و در این زمینه دارای تجربه و مهارت است.
۴) غالبا ایده ها و راه حل های بیشتری نسبت به سایر همكلاسی های خود پیشنهاد می كند.
۵) معمولا قادر است با طنزپردازی ها و شوخی های جالب دیگران را بخنداند.
۶) تمایل زیادی به تغییر نظرات معلم و یا مطالب كتاب دارد.
۷) در كلاس اغلب سوالاتی غیرعادی و گاه عجیب و غریب می پرسد.
۸) علاقه زیادی به نقاشی و ترسیم افكار و ایده های خود دارد.
۹) انتقادگر است و هر نظر و عقیده ای را به راحتی نمی پذیرد.
● چند گام به سوی تقویت خلاقیت
۱) به موزیك های آرام گوش دهید. اگر از سردرد رنج می برید و یا در نیمه های شب دچار توهم می شوید به پزشك مراجعه نمایید.
۲) از تكنیك یورش فكری (Brainstorm) استفاده كنید.
۳) همیشه با خود یك دفترچه و مداد یا خودكار به همراه داشته باشید. هنگامی كه ایده ای تازه به ذهن شما می رسد، آن را یادداشت نمایید.
۴) هنگامی كه فكر نویی به ذهن شما می رسد، یك فرهنگ لغت را باز كنید و به طور تصادفی واژه ای را انتخاب نمایید و آنگاه سعی نمایید این فكر نو و آن واژه را با یكدیگر تركیب نمایید و این روش سبب خواهد شد به نكات جالبی دست یابید.
۵) مشكلی را كه با آن روبه رو هستید، با دقت تعریف كنید و یا آن را بر روی یك كاغذ یا دفترچه الكترونیكی و یا در رایانه با جزییات شرح دهید.
۶) اگر نمی توانید فكر كنید، بهتر است پیاده روی كنید، یك تغییر آب و هوا برای شما خوب بوده و به آرامی كمك می كند تا سلول های مغزی شما به تحرك واداشته شوند.
۷) تلویزیون نگاه نكنید، زیرا ذهن شما توسط برنامه های تلویزیون اشغال می شود گویی با دیدن تلویزیون مغز شما از گوش ها و چشم های شما نشت كرده و خارج می شود.
۸) از مصرف دارو بپرهیزید.
۹) تا می توانید درباره هر چیزی مطالعه كنید، مغز شما با مطالعه كتاب ورزش می كند.
۱۰) مغز شما نیز همانند بدنتان نیازمند ورزش كردن است. شما از طریق مطالعه كردن، بحث كردن با افراد باهوش می توانید سلول های مغزی خود را وادار به ورزش كنید.
منبع : روزنامه جوان