دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
... و چه زیباست لحظه اندیشیدن !
یکی از جمله مسائلی که تولیدات فرهنگی مان را با معضل مواجه کرده است ، همانا " تکرار گرایی " آثار است . تکراری که پیش می رود تا ذهن و روح و روان آدمی را پریشان کند و جز ملولیت و انجماد فکری چیزی به بار نیاورد . اگر این مقوله را بپذیریم که یگانه اصل ترقی و پیشرفت هر جامعه ای ، ایجاد پرسشگری در تولیدات محصولات فرهنگی آن جامعه است ، به یقین مخاطبان هم این اصل بنیادین را گرته برداری کرده و در بلندای فهم انسانی شان از آن بهره برداری می کنند .
اگر تولیدگران محصولات فرهنگی ، خود از دانش و بینش وافری برخوردار باشند و با جریان روز جامعه جهانی پیش بروند و در این راستا اهداف و طرح های مسئله ساز فرهنگی جامعه شان را بشناسند و " تولید فکر " را در جریان سازی تولیدات شان قرار دهند ، به یقین مخاطب هم به اندیشیدن واداشته می شود . البته لازم به یادآوری است که اندیشیدن ، باید در یک پروسه زمانی و با برنامه ریزی کارشناسانه تحقق یابد . در این صورت است که به یقین ، دریچه ای بس مهم و ارزشمند در ذهن و فکر مخاطب به جریان می افتد . اما تا زمانی که مخاطب مان با تکرارگرایی محصولات فرهنگی روبه روست و شکل و محتوا در او ایجاد تاثیر و تاثر نمی کند و چه بسا دستاوردهای فرهنگی ، پاسخگوی نیاز فکری - اجتماعی - انسانی - فلسفی و فرهنگی او نیست ، قطعا از فکر کردن فاصله می گیرد و نهایت به "تنبلی فکری "در مخاطب منتهی می شود .
این وظیفه خطیر تولیدگران جامعه فرهنگی مان است که در پس آفرینشگری شان ، نکته هایی کنکاش گرانه و جستجوگرانه را بگنجانند و مخاطبان را با "فلسفه پرسش " آشتی دهند . ( چیزی که سال ها مخاطب ایرانی از آن روی برگردانده است ) .
در این صورت است که مخاطب می آموزد که باید از خود ، هنرمند ، اثر ، جامعه و شرایط های فرهنگی اش پرسش کند .
قطعا ایجاد این آشتی و پیوند مخاطب با تولیدات فرهنگی جامعه مان ، سبب می شود که او هم بخش عظیمی از پیکره فکری جامعه مان قرار گیرد و به آفرینشگران در چگونگی تولید یاری برساند و این نخستین قدم است برای دست یابی به توسعه فرهنگی .
اگر شخصیت های فرهنگی گمان دارند که چند گامی فراتر از جامعه خویش اند ، بایستنی است که نیازها و ضرورت های پیرامونی خود را بشناسند و با تجزیه و تحلیل منطقی ، چشم اندازی را برای اندیشیدن مخاطب بگشایند . اما به راستی ما چقدر همت می کنیم که مخاطب مان به سئوال واداشته شود ؟!
...آری چه زیباست لحظه اندیشیدن !
سعید گودرزی
منتقد و روزنامه نگار
منبع : مطالب ارسال شده
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
دولت مجلس شورای اسلامی علی شمخانی مجلس شورای نگهبان حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران انتخابات افغانستان گشت ارشاد رئیس جمهور
تهران شورای شهر هواشناسی شورای شهر تهران شهرداری تهران پلیس قتل فضای مجازی سیل کنکور وزارت بهداشت سازمان هواشناسی
دلار خودرو تورم قیمت دلار مالیات قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی قیمت طلا مسکن ایران خودرو سایپا
تلویزیون سریال نون خ زنان فیلم ازدواج سینمای ایران سینما بازیگر موسیقی سریال پایتخت قرآن کریم
خورشید
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین آمریکا جنگ غزه روسیه اوکراین حماس ترکیه نوار غزه عراق
فوتبال تیم ملی فوتسال ایران پرسپولیس ایران استقلال فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس سپاهان جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور
هوش مصنوعی اپل آیفون ماه تبلیغات فناوری ناسا گوگل نخبگان مریخ
روانشناسی خواب موز کاهش وزن بارداری دندانپزشکی آلزایمر روغن حیوانی