یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا


مروری بر مطالعات نشانه‌شناختی سینما


مروری بر مطالعات نشانه‌شناختی سینما
نویسنده : السیسور - تامسپوپ -
مترجم : ساسانی - فرهاد
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۳/۱۲/۱۶
رده دیویی : ۷۹۱.۴۳۰۱
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۱۰۸
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : ۱۹۹۵ PN /ف‌لا۷م۴
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۲۲۰۰
شابک : ۹۶۴-۴۷۱-۶۷۴-۴

کتاب حاضر تاریخی تحلیلی مختصر بر مطالعات زبان شناخیت و نشانه شناختی سینما در غرب و اروپاست که با این مباحث شکل گرفته است: 'دلالت', 'مقایسه‌ی سینما با زبان', 'صورت‌گرایی (فرمانیسم) و ساختارگرایی', 'بازکاوی سوسور و احیای مطالعات زبان شناختی سینما', 'دیدگاه متز در باب همنشین بزرگ تصویر فیلمی', 'جایگاه زبان شناختی تصور', 'فراتر از سوسور', 'روان شناسی نشانه یا نشانه شناسی دوم سینما' و 'روایت شناسی, دستور متن و کاربرد شناسی نشانه'. در کتاب تصریح شده است: '... می‌توان مطالعات زبان شناختی سینما را به سه دوره‌ی کلی تقسیم کرد: نخست دوره‌ای که سعی می‌شد واحدهای کمیته‌ی سینما و فیلم را بر مبنای واحدهای کمیته‌ی زبان مانند واج, تکواژ و جمله, متناظرسازی کنند. متز اولیه را در واقع می‌توان در این مرحله قرار داد. در این مرحله برای سینما قائل به 'نظام زبان' یا لانگ بودند. پس از این که این نوع متناظر سازی کار ساز واقع نشد, سینما را فاقد نظام زبان و فقط دارای قوه‌ی ناطقه/ لانگاژ یا به عبارت بهتر 'قوه‌ی فیلمی' دانستند. در این جا, دیگر نیازی به متناظر سازی به شکل اولیه نبود. اما در مرحله‌ی سوم می‌توان گفت سعی شد از دیگر رویکردهای زبان شناختی مانند 'دستور زایشی', 'معنی شناسی', 'کاربرد شناسی', 'تحلیل متن', 'تحلیل گفتمان' و موارد از این دست در مطالعات سینما بهره گرفته شود. در واقع, در این مرحله, شاید زبان شناسی نیز پا فراتر از واج, واژه وجمله گذاشته شده بود, و مباحث متن و گفتمان مطرح شده بود. حال سینما نیز دارای زبان خاص خود است. تصور می‌شد که بررسی آن از ابزارهای زبان شناختی و نشانه شناختی بهره برد'.