چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا


سوخت؛ دلنگرانی سران کشور‌های جهان


سوخت؛ دلنگرانی سران کشور‌های جهان
محدود بودن منابع سوخت فسیلی و قدرتمندی برخی از کشورها از نظر ذخیره نفت، گاز، ذغال سنگ به مرور زمان تبدیل به دلنگرانی شده که زمینه افزایش قیمت انرژی را در دنیا فراهم کرده است.
همین کاهش ذخیره انرژی فسیلی و افزایش سرسام‌آور بهای آن به خصوص در پنج سال گذشته در بازار جهانی موجب شده دولت‌های بزرگی همچون آمریکا با استفاده از فن‌آوری‌های نوین علمی به دنبال راهکارهای تازه‌تری برای نهادینه کردن فرهنگ کاهش مصرف انرژی و یافتن منابع تازه‌تری به جای سوخت‌های فسیلی باشند.
دولت و مردم آمریکا از مدت‌ها پیش دریافتند که چاره‌ای جز تغییر الگوی مصرف انرژی و تجدید نظر در منابع سوختی خود ندارند وگرنه شب‌های روشن و ساختمان‌های سر به فلک کشیده‌آنان که نور چراغ‌هایشان زیبایی ایالات متحده را نشان می‌دهد،به خاموشی خواهد گرایید. به همین دلیل هم آمریکایی‌های بی‌ملاحظه که هیچ نسبتی با صرفه‌جویی و کاهش مصرف انرژی نداشتند، دست به نوآوری‌های مرتبط با کاهش مصرف انرژی زدند و همین نوآوری‌های موجب معکوس شدن روند رشد مصرف انرژی در ایالات متحده شد.
استراتژی‌های جدید دولت بر این اساس شکل گرفت که استفاده از منابع سوختی تجدیدپذیر در دستور کار قرار گیرد، همین استراتژی موجب شد تا مصرف انرژی تجدیدپذیر در سال ۲۰۰۶ در ایالات متحده ۷درصد افزایش یابد و میزان مصرف انرژی در آمریکا به دلیل کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، یک درصد کاهش یابد.
انتشار چنین آماری موجب شد تا نگاه دنیا به سوی الگوهای جدید مصرف سوخت در آمریکا بچرخد؛ چرا که آمریکاییان شروع به صرفه‌جویی کاهش میزان مصرف انرژی به خصوص انرژی‌هایی که از قابلیت تجدیدپذیری برخوردار نبودند، کرده‌بودند و این روند در تمام جنبه‌های زندگی آنان نمود پیدا کرد.
مردم آمریکا دیگر تمایلی به استفاده از اتومبیل‌های لوکس و اسپرت پرمصرف ندارند و در کاتالوگ‌های خرید خودرو خود به دنبال وسیله‌ای می‌گردند که یا کمترین میزان سوخت را در هر کیلومتر به ثبت رسانده باشد یا از شیوه‌هایی کاملا نوین برای تامین سوخت مورد نیازش استفاده کند ضمن اینکه اتومبیل‌های دوگانه‌سوز که بهره‌وری سوخت آنها دو برابر میانگین بهره‌وری سوخت اتومبیل‌های موجود در بازار است از محبوبیت چشمگیری در آمریکا برخوردار شده‌اند و همین عامل سبب شده این روزها تقریبا تمام کارخانه‌های بزرگ تولیدکننده خودرو در ایالات متحده، اتومبیل‌های دوگانه سوز خود را روانه بازار کنند. همچنین، سازندگان اتومبیل در حال اختصاص سرمایه‌های بیشتری به تحقیق و طراحی اتومبیل‌هایی با بهره‌وری سوخت بالا هستند.
در این میان برخی شرکت‌ها از طریق طرح‌های اشتراک اتومبیل به بسیاری از مردم شهرهای آمریکا اجازه داده‌اند تا بدون داشتن وسیله نقلیه از مزایای داشتن اتومبیل بهره‌مند شوند‌ که اجرای این طرح نیز به میزان بسیار زیادی به کاهش مصرف سوخت در ایالات متحده کمک کرده است. در کنار این نوآوری‌ها مردم نیز با مشارکت با برنامه‌های دولتی بیشتر از گذشته از سیستم حمل‌و‌نقل عمومی استفاده می‌کنند به طوری که بر اساس گزارش نیویورک تایمز، آمریکاییان سال گذشته ۳/۱۰میلیارد سفر را با سیستم حمل‌و‌نقل عمومی انجام داده‌اند که این رقم نسبت به سال ۲۰۰۶، چیزی در حدود ۱/۲درصد افزایش یافته است و مدیران حمل‌و‌نقل عمومی نیز پیش‌بینی می‌کنند که امسال شاهد رشد ۵درصدی این مشارکت خواهند بود.
آمریکاییان در حال استفاده بیشتر از اتوبوس و قطار و اتومبیل‌های با بهره‌وری بالاتر هستند. در حقیقت، مطابق آمار وزارت انرژی ایالات متحده، میزان مصرف سوخت‌های مایع شامل بنزین در ایالات متحده، در سال ۲۰۰۸ برای اولین بار پس از سال ۱۹۹۱، کاهش خواهد یافت. در صورتی که میزان رو به رشد مصرف اتانول را که یک منبع انرژی تجدیدپذیر به شمار می آید را نیز در نظر بگیریم، میزان کاهش مصرف سوخت بیشتر خواهد شد.
این در حالی است که مهندسان و طراحان ساختمان در آمریکا این روزها بر روی سفارش‌هایی کار می‌کنند که در آنها از شیوه‌های نوین تامین انرژی استفاده می‌شود. جالب تر اینکه استفاده از الگوهای معماری سده‌های گذشته در سراسر دنیا نیز به شدت در ایلات متحده طرفدار پیدا کرده است؛ چرا که سیستم معماری آنها به گونه‌ای که کمترین اتلاف انرژی را با بیشترین بهره‌وری تعریف کرده است. این روزها خانه‌های آمریکایی از مصالح ساختمانی پیشرفته و شیشه‌های دوجداره دارای بهره‌وری انرژی بیشتر ساخته می‌شود. آنان استفاده از سقف‌های سبز را که به کاهش هزینه‌های انرژی و آلودگی کمک می‌کنند ، در دستور کار خود قرار داده‌اند و به شدت نیز از چنین طرح‌هایی استقبال می‌کنند.
تعداد چشمگیری از صاحبان ساختمان‌ها در آمریکا درصدد دریافت گواهینامه طراحی مطلوب در زمینه انرژی و محیط زیست با رعایت استانداردهای سختگیرانه محیط زیستی، هستند. در کل، معماران آمریکایی از شیوه‌های نوآورانه برای افزایش سازگاری ساختمان‌ها با محیط زیست و افزایش بهره‌وری انرژی در ساختمان‌ها استفاده می‌کنند.
البته نباید این نکته را از قلم انداخت که کاهش میزان وابستگی آمریکا به انرژی‌های گران‌قیمت و سوخت فسیلی تنها منوط به سیاست‌های دولتی نیست و بستگی به توانایی صاحبان صنایع و نوآوران این کشور برای یافتن راهکارهای جدید با هدف پاسخگویی به نیازهای کنونی انرژی دارد.
نفیسه حقیقت جوان
منبع:نیویورک تایمز
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد