چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا
نگاهی به نهضت عاشورا طریق منصور
این مقاله قابل مطالعه برای کسانی است که حضرت حسینبن علی(ع) را یک اصلاحگر جامعه اسلامی خصوصا و نهایتا حرکت انقلابی این شهید را در مقیاس بزرگتر دفاع از عدالت اجتماعی تلقی میکنند و خود نیز بهاصلاح جامعه خود با ابزار دینی معتقدند و بهویژه فرهیختگانی که معضلات و ناهنجاریهای اجتماعی را به گردن دشمنان و بیگانگان یا چرخ گردون و فلک نمیاندازند، بلکه ناهنجاریهای اجتماعی را محصول سوءمدیریت و عدم عدالت در جامعه میدانند! و این نگاه نو و توجه نقدگرایانه کمکی است به شناخت عمق فاجعه عاشورا، که در چه شرایطی امام حسین(ع) به اجبار شهر و دیار خود، مدینه را نه فقط ترک کرد بلکه در حقیقت با زن و فرزندانش از زادگاهش کوچید و به خانه <امن> انگاشتهشده خدا <مکه> پناه برد. قابل دقت است که بدانیم به چه علت و در چه شرایطی باز به اجبار مکه را در هشتم ذیالحجه با ناتمام گذاشتن مناسک حجش ظاهرا به سوی کوفه ترک کرد؛ آن هم مخفیانه و با احتیاط. حتی بهدستور امام به سم اسبان نمد پیچیده شد تا گزمههای حکومتی متوجه خروج امام نشوند و چرا؟ مگر امام حسین(ع) بهقول خودشان کدام حرام خدا را حلال و حلالش را حرام کرده بود؟ چرا امام ابن امام نوه بلافصل پیامبر(ص) در شهر و دیارش و حتی در مکه و کعبه الهی امنیت ندارد؟
آیا امام جهاد را در آن موقعیت حساس تاریخی به حج ساکت و صامت مقدم و برتر شمردند؟ که در حین ترک مدینه این آیه شریفه را از قرآن احتمالا خوانده یا نخوانده در عمل تفسیر کردند: <الذین آمنو و هاجرو و جاهدو فی سبیلالله> هجرت از وطن و از <تن> یعنی از جهان <فنا> به <بقا> آن هم... <با موالهم> و <انفسهم> جهاد در راه خدا، احیای <دین> عقیده، با فداکردن <مال> در مرحله نخست و اگر مال کافی نبود، بذل <جان> و فدا کردن جان. لازم و ضروری بود اهل ایمان مال و جانشان را جهت احقاق حق و پیروزی حق بر باطل در عمل فدا کنند. با صداقت و حسرت میگویم چه میشد <حاجی> بهویژه حاجی شیعه، در حج <تمتع> به کلمه <تمتع> میاندیشید که معنای برخورداری از <نه فقط مال> بلکه <معرفت> و یافتن حق هم است! به عرفه حسین میاندیشید و دعای عرفه این شهید معرفت را <حفظ> میکرد و به حداقلش عمل میکرد که پس از بازگشت از حج، نورانیت حاجی معرفتآموخته و اندوخته محیط حیات جامعهاش را با آن نورانیت منور میساخت.
آنان که دانسته و ندانسته <شهادت> و حرکت علمی و انقلابی و اندیشهشده امام حسین(ع)، که جهانبینی عمیق تاریخی، علمی و فلسفی را نیز دارد، صد درصد <جبری> و مشیتی و از پیش معین و مقررشده الهی و آسمانی انگاشته و معرفی کردهاند و سوگمندانه هنوز هم ادامه دارد، درواقع قاتلان و دشمنان امام حسین(ع) را از کیفر گناهان کبیرهاشان تبرئه میکنند! و این یعنی حذف اندیشه و منطق از قیام سرتاسر حکمت و دقت و منطق قیام عاشورا. اگر شهادت امام حسین(ع) یک امر صد درصد جبری و مقدری بوده، پس این همه تلاش و فکر و اندیشه و مقدمات نهضت و حتی فنون ریاضیوار در <ایام> و روش سیاسی و این همه دیالوگ و اتمام حجت و دعوت مخالفان و دشمنان کینهتوز و جاهل به درک مساله و حقیقت و ایمان چیست؟
بلی سرنوشت نهایی تمام انسانها تا آن حدی که به عالم لطیف و بالا مربوط است و در لوح <محفوظ> محفوظ! اما این دلیلی نمیشود که با بیانصافی و سادهنگری نهضتی به این عظمت و وسعت حسینی را که گذشته از دانشمندان و پژوهندگان جهان اسلام نویسندگان غیراسلامی نیز اغلب طریق و روش انقلابی حسین علیهالسلام را یک پدیده و استراتژیک فوقالعاده و حتی بینظیر <طریق منصور> دانستهاند که یک رهبری عدالتجو علیه یک رژیم و سیستم مستبد و منحط به کار گرفته است، در یک دایره بسته <عزاداری صرف> محبوس و ابتر سازیم. و این درست است که فاجعه یا با نگاه دیگر نهضت و انقلاب عاشورای حسینی در سال ۶۱ هجری قمری اتفاق افتاده اما در حقیقت نطفه شهادت امام حسین(ع) و عاشورایاش در یوم غدیر و سرزمین غدیر خم در حجهالوداع پیامبر(ص) اسلام بسته شد.
در همین زمینه، فقط به چند نکته کمتر گفته شده اشاره کرده و بسنده میکنم، اول نکته اساسی اینکه بزرگترین غفلت ما شیعیان البته در سطح <عوام> مثل بنده که جنبه عمومی و اکثریت را شامل میشود، این است که عاشورای حسینی و قیام امام حسین(ع) را که دقیقا جهت اصلاحات سیستم و اجتماع منحط و فاسد آن روز قیام کردهاند با پرده ضخیم <تقدس> صرف، از اجتماع و <ناس> جدا ساختهایم! دومین نکته که خیلی باریک و تاسفآور است اینکه هنوز تحلیل و روشن نکردهایم، علت اینکه از صبح تا ظهر دستکم ۳۰ هزار نفر به سفیر امام حسین(ع) مسلمابن عقیل لبیک گفته و بیعت کردند و چند ساعت دیگر همه آنها با ذلت و خواری مسلم را تنها گذاشتند و به کشتن دادند و... حال نباید بیاموزیم که ایمان و دین تعبدی و خالی از تحقیق و بینش و معرفت جز این نمیشود و نخواهد شد؟
احمدعلی راد
منبع : روزنامه اعتماد ملی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی مجلس شورای اسلامی قوه قضاییه مجلس رهبر انقلاب شورای نگهبان قوه قضائیه دولت سیزدهم صادق زیباکلام مجلس دوازدهم
قتل پلیس شهرداری تهران تهران هواشناسی آموزش و پرورش بارش باران دستگیری پلیس راهور سازمان هواشناسی سیل سلامت
یارانه بانک مرکزی قیمت خودرو قیمت دلار خودرو قیمت طلا سایپا بازار خودرو بورس مسکن دلار ایران خودرو
فردوسی شاهنامه همایون شجریان نمایشگاه کتاب سحر دولتشاهی تلویزیون نمایشگاه کتاب تهران کتاب سینمای ایران دفاع مقدس سریال تئاتر
دانشگاه تهران وزارت علوم فضا تحقیقات و فناوری آیفون
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه حماس چین افغانستان اوکراین ترکیه
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال فولاد خوزستان لیگ برتر ایران مهدی طارمی فولاد بازی لیگ برتر فوتبال ایران
هوش مصنوعی گوگل همراه اول موبایل دوربین تبلیغات هواپیما ناسا نوآوری اپل اینستاگرام
سرطان کاهش وزن زوال عقل پنیر خواب ویتامین کودک واکسن سلامت روان بارداری