یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

بازدیدکنندگان سایت خود را فراری ندهید


بازدیدکنندگان سایت خود را فراری ندهید
آیا تا به حال از خود پرسیده اید كه كاربران با چه انگیزهای از سایت شما دیدن می كنند؟ ممكن است این كار به دعوت شما صورت گرفته باشد و یا اینكه كاربران از طریق موتورهای جستجو، سایت شما را پیدا كرده باشند .ولی در هر صورت، این افراد برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز خود و یا آگاهی از زمینه های فعالیت شركت شما، وارد سایتتان میشوند .پس بهتر است كاری كنید كه رضایت آنها، جلب شود.
● ظاهر یك سایت
ظاهر و زیبایی محتوای یك سایت از اهمیت بالایی برخوردار است .باید كاری كنید كه بازدیدكنندگان سایت شما، مطالب آن را بخوانند و به بخشهای مختلف سایت شما مراجعه كنند .گاهی اوقات اشتباهات و قصور شما در طراحی صفحه وب، باعث می شود كه بازدیدكنندگان ظرف مدت كمتر از ۲۰ ثانیه، سایت شما را به قصد بازدید از سایتهای دیگر ترك كنند .
● مواردی كه باعث فرار بازدیدكنندگان میشود
۱) هرگز از پس زمینه های شلوغ استفاده نكنید -در این حالت متن شما در داخل پس زمینه گم می شود و خوانایی خود را از دست می دهد و نهایتا باعث خستگی و فرار بازدید كننده می شود .
۲) پس زمینه های سیاه كه متن آن به رنگ آبی و یا ارغوانی است، مناسب نیستند .تركیب رنگهای مزبور خیلی سریع چشم را خسته میكند و نهایتان منجر به ترك سایت می شود .
۳) سعی كنید كه از پس زمینه های كاملا سفید كه نوشته های آن به صورت برجسته (Bold) باشد، كمتر استفاده كنید .تركیب مزبور نیز مشكلات قبلی را دارد.
۴) رنگ متن خود را هرگز نزدیك به رنگ پس زمینه انتخاب نكنید .
۵) از درج متنهایی با فونت خیلی درشت یا خیلی ریز خودداری كنید .
۶) خواندن متنهای پاراگرافبندی نشده و خیلی طولانی، خسته كننده است .سعی كنید متنون خود را به صورت پاراگرافبندی شده و خلاصه ارایه دهید .
۷) سعی كنید از طراحی صفحات وبی كه صرفا حاوی انیمیشنهای تبلیغاتی هستند اجتناب كنید .این كار باعث نارضایتی بازدیدكنندگان می شود.
۸) صفحاتی كه در آنها به شدت از تصاویر گرافیكی استفاده شده و فاقد متن معرفی سایت هستند، از لحاظ اصول طراحی صفحات وب، غیر منطقی محسوب می شوند .
۹) اگر متن صفحه شما از لحاظ گرامر، دیكته كلمات و علائم نقطه گذاری ضعیف است، از اعتبار آن كاسته می شود .
۱۰) متنهایی كه لحن تهاجمی دارند و ارتباطی با موضوع صفحه شما ندارند، مناسب نیستند.
▪ چند نكته در باب جلب توجه بازدیدكنندگان
- سعی كنید محتوای سایت خود را تا آنجا كه امكان دارد، به صورت مختصر و مفید تدارك ببینید و پیام خود را تا آنجا كه امكان دارد به صورت ساده و روان به مخاطبین خود ارائه دهید .
- متن و یا محتوای اصلی سایت خود را به بخشها یا موضوعات مختلف، تفكیك كنید .
- برای هر بخش یك عنوان جداگانه در نظر بگیرید و اندازه فونت آن را لااقل یك درجه از متن درشتتر انتخاب كنید و به آن حالت برجسته (Bold) بدهید .
- سعی كنید برای هر بخش، عنوان یا تذكری را انتخاب كنید كه خواننده را برای خواندن متن مزبور، كنجكاو و راغب كند .متن این تذكر باید حداكثر ۱۰ كلمه باشد .
- در صفحاتی كه متن آن زیاد و فشرده است، متن را با تصاویر گرافیكی كوچكی مابین آن، تزئین كنید، ولی در این كار زیاده روی نكنید .
- اگر سایت شما حاوی مطالب آموزشی و علمی است، می توانید سرویسی را ارائه دهید كه در صورت تمایل و انتخاب كاربر، قسمت اعظم مطالب مزبور، از طریق پست الكترونیكی برای او ارسال شود .این كار باعث می شود كه نمای سایت شما به واسطه مطالب طولانی، نامطلوب نشود .می توانید از یك سرور پست الكترونیكی برای دادن پاسخ خودكار به درخواستهای كاربران استفاده كنید .
- دقت كنید كه رنگ پیوندهای موجود در مقالات شما از رنگ سایر متون، متمایز باشد .علاوه بر قرار دادن پیوندها در داخل هر مقاله، بهتر است در انتهای آن نیز از پیوندهای مزبور استفاده كنید .
- از طریق ویراستار HTML خود، گرامر و دیكته لغات موجود در صفحه وب خود را كنترل كنید .بدین منظور می توانید از سایتهای Online كه غلط املایی، مدت زمان بارگذاری و یا اشكالات HTML را كنترل و مرتفع می كنند، بهره بگیرید.
- زمانی كه صفحات شما دارای متن طولانی است، بین پاراگرافهای خود و در انتهای صفحه، پیوندهای <back to top> ایجاد كنید تا امكان برگشت به ابتدای پاراگراف یا صفحه فراهم شود .
- قوانین كپیرایت و علائم تجاری را یاد بگیرید و هرگز بدون داشتن مجوز رسمی، از نوشته های دیگران در سایت خود استفاده نكنید .
پانته آ امیر یگانه
منبع : وب ایران