یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
نگاهی به راهبردهای ارزشی پیامبر(ص)درمسیر وحدت اسلامی
عنوان «راهبردهای ارزشی و اجتماعی» به بررسی نقش و تاثیر پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله در به كارگیری عامل «وحدت اسلامی» به عنوان یكی از ابزارها در جامعه اسلامی آن زمان میپردازد.
در یك تقسیمبندی كلی نقش پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله در پایهگذاری وحدت امت اسلامی شامل سه مطلب بنیادین میشود: نخست تلاش در وضعیت جامعه عربی آن زمان و به كارگیری عوامل «سیاسی» جهت زمینهسازیهای لازم; سپس برنامهریزیهای «فرهنگی» در مسیر ترسیم دورنمای امت واحده برای مسلمانان و ایجاد فضای رشد فكری و ارتقای فهم مردم نسبتبه مسؤولیتهای خود; و در نهایت، به كار بستن راهحلهایی كه پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله از آنها به عنوان ابزار تحقق وحدت بهره میگرفت.
این چنین راهبردهایی را میتوان تحت عنوان «دعوت ارزشی پیامبرصلی الله علیه وآله برشمرد كه پارهای از آنها شامل «راهبردهای ارزشی ملی و مذهبی»، «راهبردهای ارزشی قومی و میهنی» و نیز «راهبردهای ارزشی اجتماعی و فردی» خواهند بود. و اینك به هر بخش اشارهای گذرا خواهیم كرد.
● راهبردهای ملی و مذهبی
الف) ایجاد وحدت ملی و همبستگی ایمانی
ورود پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله به مدینه همراه با عقد قراردادهایی بین گروههای گوناگون بود. این پیمانها را میتوان یكی از بارزترین شواهد به كارگیری رهیافت وحدت اسلامی در جامعه آن زمان شمرد.
پیماننامه عمومی مدینه: یكی از مهمترین این پیمانها، اولین قراردادی بود كه بین پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله و طوایف و قبایل موجود یثرب بسته شد و بعضی آن را «نخستین قانون اساسی مكتوب جهان» دانستهاند. این تدبیر بهترین مقوله برای به وجود آوردن وحدت ملی و همبستگی دینی بود چرا كه وحدت میان قبایل درگیر، حقوق اجتماعی یهودیان و نیز مهاجران مسلمانان را تصمین میكرد و از سوی دیگر، این پیمانها مقدمات تشكیل یك وحدت سیاسی و حكومتی را فراهم میآورد.
به عنوان نمومه در مفاد قرارداد بین مسلمین بروشنی قید شده بود كه مسلمین امت واحدهای، جدای از مردم دیگر هستند: (انهم امهٔ واحدهٔ من دون الناس)، و ارتباطی بین مسلمانان و كافران نیست و دوری بین مسلم و مسلم نباید باشد. اگر چه روح حاكم بر این پیمانها همانا به كارگیری ابزار وحدت اسلامی در جهت راهبرد ارزشی پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله در جامعه اسلامی است و از همینرو تمام زموارد آن مصداق این امر قرار دارند، ولی به بعضی از آن موارد اشاره میكنیم: (۱)
- مسلمین در برابر ظلم و تجاوز و توطئه و فساد با هم متحد خواهند بود.
- هیچ مؤمنی بدون اشاره سایر مؤمنان در جهاد فی سبیلالله صلح نمیكند و صلح جز برای همگان اجرا نخواهد شد.
- تمامی گروهها (كه به جنگ مشغولاند) به ترتیب وارد جنگ خواهند شد و جنگیدن به یك گروه (دومرتبه پشتسرهم) تحمیل نخواهد شد.
- «ذمهٔ الله» نسبتبه همه افراد یكسان است.
- اگر اختلافی بین مسلمین بروز كرد، مرجع حل آن خدا و رسول خواهند بود.
- مسلمین، فرد مقروض و مدیونی را كه دین او سنگین است رها نخواهند ساخت، بلكه اور ا كمك میكنند.
و در قسمت دیگری از این عهدنامه تاریخی كه طرف خطاب آن یهودیان مدینه بودند، اموری پیشداوری شد كه توجه به مفاد آن حاكی از انگیزه تحقق وحدت ملی توسط پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله است:
- مسلمانان و یهودیان امت واحدهاند و مانند یك ملت در مدینه زندگی خواهند كرد و هر یك دین خود را دارند.
- به یهودیان همپیمان، همراهی و كمك خواهد شد و متقابلا وقتی مسلمین آنها را به مصالحه میخوانند، یهودیان باید بپذیرند.
- مسلمین و یهود هر دو باید بر ضد كسانی كه با این قرارداد به مخاصمه برمیخیزند، مبارزه كنند.
- هر دو باید با یاری یكدیگر در برابر مهاجمان به یثرب بجنگند.
- هیچ كافری از ناحیه دو طرف اجیر نشود مگر این كه به مصلحت هر دو گروه باشد.
به هر حال، باید چنین نتیجه گرفت كه كوشش برای ایجاد حساسیت مشترك دینی و ملی یكی از شاخصترین راهحلهای پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله در جهت تحقق وحدت اسلامی شمرده میشود.
تثبیت وحدت ایمانی: پیامبرصلی الله علیه وآله بعدها نیز در مسیر تثبیت همبستگی ایمانی مسلمین مكررا بر این موضوع تاكید فرمود. در بخشی از سخنان حضرت پس از فتح مكه و در مسجدالحرام چنین نقل كردهاند كه فرمود: «المسلم اخ المسلم والمسلمون هم ید واحد علی من سواهم تتكافوا دمائهم یسعی بذنبهم ادناهم». (۲)
ایجاد چنین حس مشترك دینی و پیوستگی مذهبی واحد بین مؤمنان در كلام زیبایی منسوب به حضرت كاملا مشهور است كه: «المؤمنون كنفس واحدهٔ».
همچون آن یك نور خورشید سما صد شود نسبتبه صحن خانهها لیك یك باشد همه انوارشان چون كه برگیری تو دیوار از میان چون نماند خانهها را قاعده مؤمنان مانند نفس واحده
و البته رمز این پرتو نورانی نیز در روح انسانی و الهی مؤمنان خواهد بود كه:
جان حیوانی ندارد اتحاد تو مجو این اتحاد از روح باد جان گرگان و سگان از هم جداست متحد جانهای شیران خداست (مولوی)
ب) پیوند روح اخوت و برادری
پیدایش تعلق اجتماعی: در نخستین سال ورود پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله به مدینه یكی از مهمترین ابتكارها و راهبردهای مهم حضرت در به كارگیری عامل وحدت دینی واقع میشود; یعنی پیوند (عقد) مواخات بین كلیه مسلمانان اعم از مرد و زن:
دو قبیله كاوس و خزرج نام داشت یك ز دیگر جان خون آشام داشت كینهای كهنهشان از مصطفی محو شد در نور اسلام و صفا اولا اخوان شدند آن دشمنان همچو اعداد عنب در بوستان وز دم المؤمنون اخوه، به پند درشكستند و تن واحد شدند غورهای كو سنگ بست و خام ماند در ازل حق كافر اصلیش خواند نی اخی نی نفس واحد باشد او در شقاوت نحس ملحد باشد او آفرین بر عشق كل اوستاد صد هزاران ذره را داد اتحاد (مولوی)
رسول خداصلی الله علیه وآله در یك مجلس عمومی میفرماید: «تآخوا فی الله اخوین اخوین». (۳)
این پیمان برادری همگانی تنها براساس نفی انگیزههای قومی و قبیلهای و بر محور حق و همكاری اجتماعی شكل گرفت چه این كه: «انما المؤمنون اخوهٔ فاصلحوا بین اخویكم واتقوا الله لعلكم ترحمون». (حجرات /۱۰)
پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله بین هر مهاجر و یكی از مردم مدینه عقد برادری بست و در یك انگاره تاریخی، حضرت علی را در دنیا و آخرت برادر خود خواند كه: «انه منی و انا منه».
به هر ترتیب، این تصمیم داهیانه، كارآمدترین ابزار تحقق الفت فراگیر در جامعه آن زمان بود كه نشان از همه كوشش پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله برای پیدایش یك تعلق اجتماعی بالنده بر محور ایمان به خدا داشت.
محبت الهی پایه تشكیل جامعه آرمانی: جامعه مطلوب پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله، نظامی است كه تمامی اعضای آن بر محور دیانت توحیدی، پیوند برادری با یكدیگر دارند و مكلف هستند آن را استوار نگه دارند تا خداوند عزیز حكیم نیز زمینههای الفت و وحدت دلها را (به قدرت خود) پایدار سازد و بدینسان پایههای تفاهم اجتماعی جامعه اسلامی محكم گردد: «وان یریدوا ان یخدعوك فان حسبك الله هو الذی ایدك بنصره وبالمؤمنین × والف بین قلوبهم لو انفقت ما فی الارض جمیعا ما الفتبین قلوبهم و لكن الله الف بینهم انه عزیز حكیم.» (انفال /۶۲ و۶۳)
براساس مفاد آیات الهی اولا بدون تحقق الفت اجتماعی نمیتوان سخن از جامعه كرد; ثانیا تحقق این امر تنها به ستخداست، ثالثا مؤمنان نیز قادرند شرایط و زمینههای وحدت اجتماعی را فراهم آورند. (۴)
كلام راستین خداوند پیرامون مساله برادری قبایل یثربی نیز بس گویاست; «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا واذكروا نعمهٔ الله علیكم اذ كنتم اعداء فالف بین قلوبكم فاصبحتم بنعمته اخوانا... «(آل عمران /۱۰۳)
جامعه آرمانی پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله كه در آن روح اخوت و برادری موج میزند، جامعهای است كه در شدت بر كفر و رحمتبه ایمان، حول یك محور، وحدت مییابند، یعنی: «محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی الكفار رحماء بینهم». (فتح /۲۹)
جامعهای كه مانند پیكرهای واحد است و تمام افراد آن در ارتباطی وحدتبخش با یكدیگر پایدار میمانند و روح عشق و ایمان مذهبی در تار و پود آن جریان دارد: «مثل المؤمنین فی توادهم وتراحمهم وتعاطفهم كمثل جسد واحد اذا اشتكی منه عضو تداعی له سائر الاعضاء بالسهر والحمی». (۵)
بهرهوری از ظرفیتهای اجتماعی: در نتیجه پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله با طرح پیمان برادری انصار و مهاجران، از ظرفیتخاص چارچوب اجتماعی جامعه عربی (كه حمایت از همپیمانان خود بوده) در جهت اهداف تحقق امت واحده بهره برد و این موفقیتبارز پیامبرصلی الله علیه وآله نه تنها باعث تعجب افرادی چون ابوسفیان شد، كه حتی آثار و پیامدهای این مساوات اسلامی تا مقدم داشتن اموال و داراییها نسبتبه یكدیگر پیش رفت. مورخان نقل میكنند كه در جریان برادری مهاجر و انصار، پیمانی بسته شد كه شامل مشاركت در میراث هم بود و در همین راستا رویداد تقسیم غنایم جنگی «بنیالنضیر» از بهترین نمونههاست.
به هر حال، سراسر وقایع تاریخ اسلام گویای شواهدی است كه نقش پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله را در جلوگیری از افتراق صفوف مسلمین و متقابلا بهرهبری ابزار وحدت اسلامی نشان میدهد و این دستور آشكار قرآن بود كه: «ولاتكونوا كالذین تفرقوا واختلفوا...» (آلعمران /۱۰۵)تلاش پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله در ایجاد وحدت به اوج كوششهای ممكن، میرسد و چون آرمان وحدت را یكی از رسالتهای الهی بعثتخود میداند; و رنج تفرق مؤمنان بر او گران میآید و سخت مهربان و هواخواه آنان است، پس در این راه تمام توان خود را به كار میبرد كه: «لقد جاءكم رسول من انفسكم عزیز علیه ما عنتم حریص علیكم بالمؤمنین رءوف رحیم». (توبه/۱۲۸) و شاید به همین دلیل است كه خود میفرماید: «ما اوذی نبی مثل ما اوذیت.» (۶)
راهكار سازگاری و همدلی: موضوع «اصلاح ذات البین» و سفارشها و موضعگیریهای پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله پیرامون آن نیز، در ردیف راهكارهای ایجاد برادری قرار میگیرد:
«... وفی الخبر عن ابیایوب قال: قال رسولاللهصلی الله علیه وآله: یا ابا ایوب الا ادلك علی صدقهٔ یحبها الله و رسوله قال: بلی. فقال رسولالله: تصلح بین الناس اذا تفاسدوا... و فی راویه تسعی فی صلاح ذات البین اذا تفاسدوا و تقرب بینهم اذا تباغضوا». (۷)
و نیز نقل شده كه درباره آیه اخوت از پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله پرسش كردند، فرمود: مزد آن كس كه در برقراری آشتی میان مردمان بكوشد; برابر مزد كسی است كه در راه خدا پیكار كند. (۸)بدینترتیب یكی از این شیوهها را در تصمیمی كه پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله مبنی بر «اصلاح ذات البین» در مورد تقسیم غنایم جنگ بدر میگیرد، مشاهده میكنیم. قطعا فقدان قانون خاص تقسیم غنایم و نیز عدم آمادگی تربیتی و اخلاقی كامل مسلمانان آن دوره، عواملی بود تا در وحدت پویای جامعه اسلامی ایجاد خلل كند. از اینرو، پیامبرصلی الله علیه وآله مامور به اصلاح امور و حفظ یكپارچگی ملت میشود و مؤمنان نیز موظف به رعایت همدلی و تبعیت از رسول اكرمصلی الله علیه وآله كه: «فاتقوا الله واصلحوا ذات بینكم واطیعوالله ورسوله ان كنتم مؤمنین». (انفال /۱)
پیامبرصلی الله علیه وآله به گونهای اختلافزدایی میكند كه شقاقی (هر چند ناچیز) در پیكره وحدت دینی مسلمین سر برنیاورد; چنان كه مورخان نقل كردهاند، پیامبر اسلامصلی الله علیه وآله حتی برای گروهی هم كه در جنگ حاضر نبودند سهمی از غنیمت قرار میداد. (۹)
جالب توجه است كه پیش از آغاز جنگ بدر، پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله با وجود اعلام حمایت عدهای از مهاجران، در انتظار اعلام رضایت انصار مبنی بر آمادگی جهاد نبرد با دشمن است; چون محتوای قرارداد انصار با پیامبرصلی الله علیه وآله درباره دفاع از حضرت در داخل شهر مدینه بود و نه همراهی در جنگهای خارج، لذا پیش از حركتبه دنبال رای و نظر انصار بود و پس از اطمینان از یاری آنان آماده كارزار میگردد.
این امر در واقع نشان از اهتمام پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله به رعایتسنتهای اجتماعی و ملاحظه شرایط خاص سیاسی زمان دارد. (۱۰)
تفوق به جای تفرق: رویداد دیگری كه در جریان جنگ احد شاهدیم دستوری است كه قرآن به پیامبرصلی الله علیه وآله میدهد مبنی بر عدم ملامت پاره ای مسلمانان به سبب فرار از جنگ و در برابر، بخشودن آنها و سعی در امیدوار ساختن و همكاری به گونهای كه جذب جامعه اسلامی شوند و در مسیر اصلاح و تربیت روحی قرار گیرند: «فاعف عنهم واستغفر لهم وشاورهم فی الامر...» (آلعمران /۱۵۹)
قطعا یكی از ریشههای اصلی چنین تصمیم پسندیدهای، همخوانی با وحدت و یكپارچگی سیاسی امت اسلام بوده است تا از این طریق پیشاپیش زمینه افتراق بین گروههای مسلمان (به علت طرد افرادی از مبارزین كه در جریان جنگ دچار خطا و تخلف شدند) و سایر اقشار جامعه، محو شود.
در همین جنگ است كه به نقل تاریخ; جوان مسلمان ایرانی پس از وارد آوردن ضربهای بر افراد سپاه دشمن میگوید: «خذها و انا الغلام الفارسی» (این ضربت را تحویل بگیر كه منم یك جوان ایرانی) اما پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله او را خطاب و عتاب نمود كه چرا نمیگویی منم یك جوان انصاری؟! و منظور آن است كه به این وسیله هم، آهنگ برانگیخته شدن تعصبات قومی دیگر را خاموش، و وحدت صفوف اسلام را حفظ كند و هم، ملاك افتخار و ارزش را از محور قوم و نژاد و ملیتبه دین و مكتب و ارزشهای توحیدی بازگرداند.
بدینسان حضرت از هر عاملی برای نگهداری تفوق اجتماعی و جلوگیری از تفرق استفاده میكرد و حتی در جریان تخریب مسجد ضرار!
حفظ وفاق ملی: سیاست پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله درباره ویران كردن مسجد ضرار دقیقا به قصد ایجاد یك مانع مؤثر برای جلوگیری از ظهور شكاف سیاسی در جامعه اسلامی بود تا پیاپی، وفاق ملی آسیب نبیند.
یك مثال دیگر اندر كژروی شاید ار از نقل قرآن بشنوی این چنین كژ بازیی میباختند مسجدی جز مسجد او ساختند فرش و سقف و قبهاش آراسته لیك تفرق جماعتخواسته قصدشان تفریق اصحاب رسول فضل حق را كی شناسد هر فضول
بر این اساس، پیامبر بزرگوار اسلامصلی الله علیه وآله حتی در آخرین سفارشهای خود به امت اسلامی نیز چنین میگوید: «ایها الناس، ان دماءكم و اموالكم علیكم حرام الی ان تلقوا ربكم، كحرمهٔ یومكم هذا، و كحرمهٔ شهركم هذا...» و نیز در آخر خطبه دارد كه: «... ایها الناس اسمعوا قولی و اعقلوه، اعلموا ان كل مسلم اخ للمسلم و ان المسلمین اخوهٔ.» (۱۱)
- راهبردهای قومی و میهنی
الف) نفی نژادپرستی و قومیتگرایی
یكی دیگر از راهحلهایی كه پیامبر مكرم اسلامصلی الله علیه وآله در مسیر بنیانگذاری وحدت امت اسلامی به كار میگرفت، نفی نژادپرستی، قومیتگرایی و تبعیضهای ناروا و ناپسند بود.
شكستن ارزشهای جاهلی: مبارزه پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله با بردهداری آن زمان كه همراه افزایش تدریجی قدرت سیاسی و اجتماعی حضرت با قاطعیت روزافزونی نیز توام بود، بهترین شاهد است. این جنبش، بخشی از حركتهای عدالتخواهی پیامبرصلی الله علیه وآله در برابر ظلم آشكار آن دوره به شمار میآید چرا كه حضرت به دنبال تاسیس جامعه فلاحپسند دینی و پایهگذاری حزب رستگاران است كه: «الا ان حزب الله هم المفلحون» (مجادله /۲۲) و نیك، از قرآن آموخته كه فلاح و سعادت با ظلم و شقاوت قابل جمع نیست: «.. انه لایفلح الظالمون». (انعام /۳۵)
یكی از تلاشهای پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله در دوره ابتدایی حضور ده ساله مكه مكرمه، گسستن مبانی نظام ارزشی حاكم بر جامعه جاهلی آن زمان بود. در بافت پیوندهای عشیرهای; بردگان و كنیزكان بدون اذن صاحبان خود، حق هیچگونه تصمیمگیری مستقل و یا اظهار مشاركت اجتماعی خاص نداشتند. اجازه بردها در پذیرش یا عدم پذیرش معتقدات دینی خویش نیز به دستخود آنان نبوده است.
دعوت فرهنگی پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله به توحید، و نیز دعوت ارزشی حضرت به ایجاد تعلق دینی و حب اجتماعی توحیدی، سبب شد تا زمینه شكستن چنین تبعیضهای ظالمانهای فراهم گردد، معیارهای جاهلی روابط نسبی از بینرفته و در نهایت افراد، بدون وابستگی قومی و قومگرایی به دین جدید بگرایند چرا كه: «لاعصبیهٔ فی الاسلام».
حاصل توفیق پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله در به كارگیری این راه، مسلمان شدن افرادی از عشیرهها و قبایل متعدد مشركین و تمرد آنان از قوانین نظام قبیلهای و سپس، پیوستن به صفوف مؤمنان بود. این روش، علاوه بر تاثیرگذاری «ارزشی و اجتماعی» یعنی ایجاد یاس و وحشت در دل مشركان و ویران شدن اصول ارزش حاكم، زمینهای برای زایش نظام اجتماعی جدید پدید آورد.
ارزش مساوات توحیدی: بعدها پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله در قالب فرمان، ارشاد یا نصیحت، مسلمانها را رهنمون به آزادسازی بردگان میسازد و خود نیز چنین میكند و این فرمان «خدای» بود كه ایمان به خود و آخرت و پیامبران را با بخشش مال در جهت آزادی انسانهای دیگر همسنگ میداند: «.. ولكن البر من آمن بالله والیوم الآخر والملئكهٔ والكتاب والنبیین واتی المال علی حبه ذوی القربی و... وفی الرقاب و...» (بقره /۱۷۷)
حضرت، افرادی مانند «زید بن حارثه» را فرمانده سپاه اسلام، «بلال حبشی» را مؤذن ویژه قرار میدهد و از «سلمان فارسی» ایرانی تجلیل میكند و به او مقام و منزلت والا میبخشد تا به این ترتیب هم با تبعیضهای موجود به مبارزه برخیزد: «من اعتق مؤمنا اعتقه الله العزیز الجبار...«و هم بتدریج ارزش تقوا را ملاك منصبها و منزلتهای اجتماعی، معرفی نماید كه: «ان اكرمكم عندالله اتقیكم...» (حجرات /۱۳)
پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله آشكارا اعلام میكرد آن غلام حبشی و این سید قریشی (هر دو) در نزد من یكسان هستند و بدینسان آن حضرت را منادی به حق مساوات توحیدی دانستهاند. چه این كه: «كلكم لآدم و آدم من تراب لیس لعربی علی عجمی فضل الا بالتقوی». (۱۲)
به هر حال رعایت تساوی و عدالت توسط پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله كه دقیقا در برابر ظلم و تبعیضهای رایج قرار داشت، از مؤثرترین راهكارهای ایجاد وحدت اسلامی در جامعه آسیبدیده آن روزگار بود.
در متون تاریخی و روایی میخوانیم كه حضرت تفاوتی بین برده و غیربرده نمیگذاشت و خود نیز در اجرای احكام، طعم شیرین حق مساوات و عدالت را به دیگران میچشانید; كه حتی در جمع مسلمانان، جایگاه پیامبر خداصلی الله علیه وآله ناپیدا بود و هر زمانی در مجلس مینشست افراد ناشناس بسادگی نمیتوانستند حضور رسولاللهصلی الله علیه وآله را نزد مردم بیابند. اوج درخشش این مساواتطلبی حتی در چشمان مبارك رسول رحمت نیز نمایان بود كه: «كان رسولالله یقسم لحظاته بین اصحابه، ینظر الی ذا وینظر الی ذا بالسویهٔ». (۱۳)
ته شكی نیست كه همه این آداب الهی در جلب حمایت توده مردم بسیار مؤثر بوده است. حضرت در یك تمثیل گویا میفرماید: «ان الناس من عهد آدم الی یومنا هذا مثل اسنان المشط لا فضل للعربی علی العجمی ولا للاحمر علی الاسود الا بالتقوی.» (۱۴)
این سیره با درایتی خاص و تدبیری موشكافانه در دوران حكومت پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله نیز دنبال میشود تا همواره نقش خود را به عنوان یكی از ابزارهای ارزشی وحدتساز ایفا كند. پیامبرصلی الله علیه وآله درصدد است تا همه پایههای نابرابریهای جاهلی را از میان بردارد و بازگشتبه عهد جاهلیت و پسند احكام غیرالهی را ناممكن سازد كه: «افحكم الجاهلیهٔ یبغون...» (مائده/۵۰)
رسول اللهصلی الله علیه وآله خود، آغازگر این حركتبزرگ اجتماعی - ارزشی است و از هر رخدادی در جهت القا و تثبیت روح مساوات و عدالت انسانی در جامعه نوپای آن زمان بهره میبرد. در جایی به زیبایی تمام میفرماید: «ان الله یكره من عبده ان یراه ممیزا بین اصحابه». (۱۵)
بدینترتیب میتوان نتیجه گرفت: نفی قومیتگرایی و هر نوع تعصب ناپسند جاهلی، همیشه مدنظر پیامبر گرامی اسلامصلی الله علیه وآله بوده است و هشدارهای حضرت نیز به كسانی كه حسب و نسب را ملاك افتخارات و ارزشها میدانستند، در تاریخ اسلام ثبتشده است:
«سلمان فارسی در مسجد پیامبرصلی الله علیه وآله نشسته بود. عدهای از بزرگان اصحاب نیز حاضر بودند و سخن از اصل و نسب به میان آمد هر كسی درباره اصل و نسب خود چیزی میگفت تا این كه از سلمان سؤال كردند... او گفت: انا سلمان بن عبدالله، كنت ضالا فهدانی الله عزوجل بمحمد، كنت عائلا فاغنانی الله بمحمد وكنت مملوكا فاعتقنی الله بمحمد. سپس پیامبرصلی الله علیه وآله وارد شدند و سلمان گزارش جریان را به حضرت رساند. رسول اكرمصلی الله علیه وآله به آن جماعت كه همه از قریش بودند فرمود: یا معشر قریش ان حسب الرجل دینه و مروئته خلقه و اصله عقله. (۱۶)همچنین در روایت دیگری، افتخار و فخرفروشی بر محور تعصبات قومی را از آتش جهنم میشمارد: «لیدعن رجال فخرهم باقوام انما هم فحم من فحم جهنم...» (۱۷)
در همین ردیف باید بر زندگی بسیار ساده پیامبر عزیزصلی الله علیه وآله اشاره كرد كه به نقل امیرالمؤمنینعلیهالسلام حتی اجازه نصب پردهای با نقش و نگار معمولی را بر در خانه خود نمیدهد. این امر، بهترین شاهد و عالیترین زمینه برای جذب انسانهای محرومیت كشیده آن زمان و عامل تحقق وحدت دینی بود. به نقل صحابه آن حضرت: «كان رسولاللهصلی الله علیه وآله خفیف امؤونهٔ».
زیباترین تعبیر پیرامون نقش ارزشی پیامبران همان است كه در نهجالبلاغه میخوانیم: «مع قناعهٔ تملا القلوب والعیون غنی و خصاصهٔ تملا الابصار و الاسماع اذی». (۱۸)
حمایت از محرومین: در جهت نفی تعصبات قومی، خطمشی حمایت از محرومین و بیچارگان نیز قرار دارد. این گروه كه عمدتا بردگانی از مردان و زناناند طبق قوانین حاكم، زیر پوشش حمایتی هیچ قوم و قبیلهای نبودند و لذا از كلیه حقوق اجتماعی و سیاسی محروم میشدند و به دلیل ساختسیاسی خاص دوران جاهلی و نیز ناتوانیهای گوناگون این افراد، امكان پیریزی جامعهای مستقل راهم نداشتند.
در چنین شرایطی، مخالفت پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله با تبعیضها و قومگراییها و از سوی دیگر، حمایت از محرومان، سبب جذب این گروه به اسلام و پیامبرصلی الله علیه وآله میشد و بدینترتیب گروه كثیری بر محور رسول خداصلی الله علیه وآله وحدت اجتماعی و سیاسی پدید میآوردند. در واقع، محتوای فكری دعوت حضرت در اعلام اصالت تقوا و كرامت انسانی و نیز مقتضای عملكرد او، نقش یك ابزار پویا برای ایجاد وحدت اسلامی نوین را ایفا كرد.
این اعلام حمایت و جانبداری كه بتدریج دامنه پوشش آن نیز گسترده میشد، توانست نیروهای خسته و گریزان، ستمدیده و درگیر تردیدهای فكری را به مركزی واحد هدایت كند و پایههای وحدت دینی را استوار سازد.
ب) نقش بیتالله
با نظری به رویدادهای تاریخ اسلام بعضی راهحلهای دیگر نیز به چشم میآید كه در آنها به نحوی از ظرفیت و مقتضیات موجود جامعه آن زمان در جهت تحقق وحدت اسلامی بهرهبرداری شده است.
در اینباره تاثیر كعبه مكرمه و كیفیت استفاده پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله از آن به عنوان یكی از ابزارهای ارزشی وحدتساز شایان توجه است چه این كه: «ان اول بیت وضع للناس للذی ببكهٔ مباركا وهدی للعالمین». (آلعمران /۹۶)
پیامبرصلی الله علیه وآله از موقعیت مكانی مكه و فرصت زمانی ایام حج در مقطعی كه تمام مردم جزیرهٔالعرب به آن جا میآمدند بهره میبرد تا دعوت توحیدی خود را به مهتران و بزرگان قبایل ارائه دهد. در متون تاریخی نام قبیلههای «بنیحنیفه»، «كنده»، «بنیصعصعه»، «كلب» و دیگران را در فراخوان حضرت میبینیم و حتی گرایش مردم یثرب به اسلام هم از طریق همین تدبیر در استفاده از موقعیتخانه خدا و موسم حجبوده است: «جعل الله الكعبهٔ البیت الحرام قیاما للناس». (مائده /۹۷)
میزان كارآمدی این عامل در تمایل و كشش تودهها به سوی پیامبرصلی الله علیه وآله به قدری بود كه كفار و مشركان را كاملا در موضع انفعالی قرار میداد. آن گونه كه پیش از آغاز مراسم برای جلوگیری از شعاع نفوذ پیام نبیصلی الله علیه وآله به مشورت میپرداختند تا مناسبترین شیوههای تبلیغی و روانی را برای تغییر اذهان مخاطبان و مردم به كار گیرند. شعارهای روانی - سیاسی آنها این بود: «وقالوا یا ایها الذی نزل علیه الذكر انك لمجنون». (حجر/۶)
و مهم این است كه در تبلیغاتشان، روح تعصبهای نژادی و قومی موج میزد: «ویقولون ائنا لتاركوا الهتنا لشاعر مجنون». (صافات /۳۶)
- راهبردهای اجتماعی و فردی
الف) حمیت عربی و حس مشترك
بهرهبرداری پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله از اخلاق و خصوصیات روحی عرب جاهلی در جهت اهداف توحیدی و بویژه تحقق وحدت اسلامی، یكی دیگر از راهبردهای ارزشی به شمار میآید.
ظرفیتهای روحی جامعه آن زمان در تمامی شرایط اجتماعی خاص خود تنیده شده بود و پیوندی مستحكم با پیشینه تاریخیاش داشت; سعی پیامبرصلی الله علیه وآله این بود كه قابلیتها را به سمت مطلوبیتهای موردنظر هدایت كند و به نوعی، آمیزههای اخلاقی نوینی به وجود آورد. بدینسان پیامبر عزیزصلی الله علیه وآله از این امكانات اخلاقی و روحی برای پدیدآوری یك همگرایی دینی و استحكام علایق مشترك اعراب در جهت آرمانهای امت واحده استفاده میكند.
روحیه تعصب و حمیت عربی، تعهد و وفای به عهد و پیمان، شجاعت و دلاوری یا میهماننوازی، نمایانگر شاخصههای اجتماعی اعراب جاهلی شده است: «اذ جعل الذین كفروا فی قلوبهم الحمیهٔ حمیهٔ الجاهلیهٔ...» (فتح /۲۶)
و در همین حركت پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله اصلاح و بهسازی ارزشهای حاكم در چارچوب نظام ارزشی اسلام را یكی از كلیدهای رویكرد اتحاد اسلامی میداند. به این صورت كه تعصب به قوم و قبیله، حفظ و بزرگداشت منزلت عشیره و رؤسا و بزرگان آن و نیز واكنش در حمایت از افراد طایفه (كه معمولا به نحو صریح یا ضمنی توام با گونهای تعهد و پیمان بود) بارها و بارها در تاریخ اسلام سبب حمایت از حضرت در مواضع مختلف و اصولا، زمینه تشكیل اولین وحدت سیاسی و علنی اسلام تلقی میگردد. پیامبرصلی الله علیه وآله خود میفرمود: «ما نالت منی قریش شیئا اكرهه حتی مات ابوطالب.» (۱۹)
به هر حال، چنین بیعتهایی نه تنها در محدوده داخلی كه بیشتر در تعهد قبایل نسبتبه یكدیگر نیز كاربرد داشت و طبق رسوم جاهلی تا زمان اعلام انصراف همپیمان یا همپیمانان به قوت خود باقی میمانده است. و پیامبرصلی الله علیه وآله نیز از همین طریق دیگران را دعوت به اسلام میكرد و در طول تاریخ مكرر بین حضرت و افراد یا گروهی از یاران، پیمانهای گوناگونی منعقد میگردید كه تكرار آن حاصلی جز فراگیری دامنه وحدت اسلامی نداشت. شبیه آنچه در «عقبه اولی»، «عقبه ثانیه»، «بیعت در غزوه بدر»، «بیعت رضوان» و غیر آنها روی داد.
شجاعت و دلیری اعراب كه ریشه در وضعیتخاص آن جامعه و نیز مسایل جغرافیایی و طبیعی داشت، هیچگاه به صورت مطلق از ناحیه پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله مطرود و مذموم دانسته نشد بلكه این روحیهخاص نیز در مسیر اصلاح و امور پسندیده و صحیح قرار گرفت. و بدون تردید این امر در گسترش حاكمیتسیاسی اسلام كه فقط در طی ده سال، بیش از هشتاد غزوه و سریه را در پرونده خود جای داده، تاثیر بسزایی داشته است.
حضرت، در جنگهای بسیاری ضمن تجلیل و تمجید از روحیه شجاعت و سلحشوری سربازان اسلام، ارزشمندی آن را در محدوده عبادت و تقوای الهی مورد سنجش و مقایسه قرار میداد و بدینسان شیوه تعدیل و تصحیح ویژگیهای اخلاقی اعراب را برمیگزید مانند: «ضربهٔ علی یوم الخندق افضل من عبادهٔ الثقلین» از سوی دیگر، پیامبرصلی الله علیه وآله در تقویت و اصلاح روحیه مهماننوازی اعراب نیز میكوشد كه این نیز سبب جذب فزونتر افراد به قلمرو مسلمانان است.
پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله مسلمین را امر به سخاوت و بخشش اموال و انفاق داراییهای خود میكرد بر مبنای: «لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون...«(آلعمران /۹۲) و خود میفرمود: «فاحسنوا صحبهٔ السلام بالسخاء...» نیز در دوره اولیه تكون جامعه اسلامی از انصار میخواست مهاجران را مورد حمایت قرار دهند و مسلمانان مدنی هم با توجه به همان روحیه خاص اجتماعی، (كه اكنون صبغه دینی هم پیدا كرده بود) چنین كردند تا آن جا كه برای اسكان مهاجران در خانههای خود به قرعهكشی روی آوردند: «والذین تبوءو الدار والایمان من قبلهم یحبون من هاجر الیهم ولایجدون فی صدورهم حاجهٔ مما اوتوا ویؤثرون علی انفسهم ولو كان بهم خصاصهٔ ومن یوق شح نفسه فاولئك هم المفلحون». (حشر /۹)
بدینترتیب بهرهبری پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله از این ظرفیت روحی كه با صحه گذاشتن و تعدیل دینی همراه بود، سبب شد تا وحدت اسلامی، هر روز با اقتدار بیشتری همراه باشد و به مرور زمانی، تسری یابد. البته نزد اسلام، اصل تعدد در ملیت و اقوام نفی نمیشود اما ستیزهجویی و ایجاد تشتت در وحدت سیاسی و وفاق عمومی جامعه اسلامی نیز مورد قبول نیست. چه این كه: «انا خلقناكم من ذكر وانثی وجعلناكم شعوبا وقبائل لتعارفوا...» (حجرات /۱۳) بدینترتیب چنانچه تعصب در مسیر پایبندی بر غیر حق و تهی شدن از ارزشهای دینی و انسانی و تنها به صرف تكیه بر قومیت و ملیگرایی باشد، مورد پذیرش دین و پیامبر اسلامصلی الله علیه وآله نیست: «لیس منا من دعی الی عصبیهٔ». (۲۰)
ب) آداب اخلاقی
پیامبر گرامی اسلامصلی الله علیه وآله یكی از اهداف عالی رسالتخود را اتمام اخلاق نیك و تكمیل فضایل الهی و اخلاقی انسان میداند كه: «انی بعثت لاتمم مكارم الاخلاق» (۲۱) و بر این بنیان یكی از موارد دیگری كه میتوان در زیرمجموعه راهبردهای ارزشی پیامبرصلی الله علیه وآله در جهت ایجاد زمینه وحدت اسلامی یاد كرد، نحوه رفتار فردی و آداب خاصی است كه از آن حضرت در متون تاریخی آوردهاند چه این كه: «وانك لعلی خلق عظیم». (قلم /۴)
برخوردهای پرجاذبه: اخلاق نرم و خوی پر جاذبه رسول حق همواره یكی از مهمترین ابزارهای ارزشی وحدت دینی و فرونشاندن اختلافها و نزاعها و جذب انسانهای پاكسرشتبوده است: «فبما رحمهٔ من الله لنت لهم ولو كنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولك...» (آلعمران/۱۵۹)
رویدادهای تكاندهنده تاریخ اسلام آن چنان آشكار و گویاست كه هیچ نیازی به ترجمان تحلیلی ندارند چه این كه: «الم نشرح لك صدرك» (شرح /۱) یكی از هزاران: فردی به نام «غورث بن الحارث» در برابر پیامبرصلی الله علیه وآله شمشیر در دست گرفت و گفت: «من ینجیك منی»، رسول خداصلی الله علیه وآله میفرماید: «الله». لرزه بر اندام او افتاد و شمشیر از دستبینداخت. سپس، پیامبر او را آزاد كرد. همین شخص هر جا میرود میگوید: «جئتكم من عند خیر الناس». (۲۲)
و به واقع عنوان: «اطهر المطهرین شیمهٔ واجود المستمطرین دیمهٔ...» (۲۳) تنها بر او زیبنده بود. این سلوك و اخلاق نیكوی الهی است كه او را اسوه حسنه و نمونه برتر انسان كامل میدانند تا آن جا كه محبت معجزهآسای او سبب میشد مخالفان سرسختش به صف دوستان مؤمن سوق یابند (۲۴) و این آداب الهی، محور جمع و وحدت دلها قرار گیرد. دعوت فطری پیامبرصلی الله علیه وآله جان تشنه هر حقخواهی را مجذوب او میساخت و این، نیكوترین ابزار برای دمیدن روح وحدت دینی بود:
در دل هر امتی كز حق مزه است روی و آواز پیمبر معجزهست چون پیمبر از برون بانگی زند جان امت در درون سجده كند (مولوی)
پیوندهای خانوادگی: در ردیف آداب ویژه پیامبر میتوان به فلسفه پیوندهای خانوادگی حضرت اشارهای كوتاه كرد. بدون تردید با توجه به جایگاه خاص نظام قبیلهای در جامعه آن روز، یكی از آثار اجتماعی این امر ایجاد الفت، پیوند بین قبایل، و وحدت لایههای اجتماعی بوده است. این نوع پیوندهای قبیلهای (به نوعی) بدیل حلفهای قانونی و رسمی شناخته میشود و پیش از اسلام نیز ازدواجهای متقابل، دشمنیها را به دوستی تبدیل میساخت. به عنوان نمونه ازدواج پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله با «جویریه دختر حارث» از طایفه بنیمصطلق بود كه مسلمانان، به سبب این خویشاوندی، بقیه اقوام او را آزاد كردند و در نهایت تمام طایفه او به اسلام پیوستند و یا ازدواج حضرت با «صفیه دختر حی بن اخطب یهودی»، سردار بنیقریظه كه پس از اسارت، همسری پیامبر خدا را در برابر آزادی و الحاق به خانواده خود برمیگزیند و در آخر، به همراه گروهی از اقوام، اسلام میآورند.
- امت اسلامی و وحدت دینی
این بحث را با نظری به رسالت امت اسلامی در تداوم رحمت نبوی تا تحقق وحدت اسلامی، به پایان میبریم:
«وحدت»، جوهره قوام، پایداری و حیات هستی است و پیامبران، مامور و سرپرست احیای رحمت مطلقه الهی در دنیای انسانی:
برگ و ساز كائنات از وحدت است اندرین عالم حیات از وحدت است (اقبال لاهوری)
و محمد خاتمصلی الله علیه وآله، پیامبر وحدت و رسول رحمت: «وجعلنی رسول الرحمهٔ و رسول الملاحم». (۲۵)
رحمت واسعه الهی، با او جریان یافته: «واطیعوا الله والرسول لعلكم ترحمون» (آلعمران/۱۳۲) و امتبشری حول خاتمیت او گرد میآیند: «ما كان محمد ابا احد من رجالكم ولكن رسول الله وخاتم النبیین» (احزاب /۴۰) و با این همه، چشمه جوشان رحمت الهی است كه: «فبما رحمهٔ من الله لنت لهم...» (آلعمران /۱۵۹)
ندای وحدت او، صدای وحدتطلبی تمامی انبیای الهی است و این آهنگ شیرین در حلقوم مبارك او به كمال نهایی خود میرسد:
نام احمد نام جمله انبیاست چون كه صد آمد نود هم پیش ماست (مولوی)
او آخرین پیامبران از سلسله منادیان رحمت و وحدت الهی است; «تقدم در غایت و تاخر در نوبت دارد یعنی: «لولاك لما خلقت الافلاك».پس سری كه مغز آن افلاك بود اندر آخر خواجه لولاك بود با محمد بود عشق پاك جفت بهر عشق او خدا لولاك گفت (مولوی)
و از اینرو، به تمام شاخ و برگهای این شجره طیبه; رنگ، عطر، و میوه حیات ابدی میبخشد و با خاتمیت او، درخت نبوت الهی معنا مییابد كه: «ما من نبی آدم و من سواه الا تحت لوائی» (۲۶) یعنی:
«هر چه دارند اولیان و آخریان همه از عكس او دارند و سایه اویند»! (مولوی)
آدم و نوح و خلیل و موسی و عیسی آمده مجموع در ظلال محمد (سعدی)
و از این پس، امت محمدی او; «امهٔ مرحومهٔ» و «امهٔ آخرون السابقون»، و نیز، آخرین نخبگانیاند كه پذیرای حضور اویند;
پس به معنی آن شجر از میوه زاد گر به صورت از شجر بودش ولاد مصطفی زین گفت كادم و انبیاء خلف من باشند در زیر لوا بهر این فرموده است آن ذوفنون رمز نحن الآخرون السابقون گر به صورت من ز آدم زادهام من به معنی جد جد افتادهام (مولوی)
و بیشك امت محمدصلی الله علیه وآله رسالت گسترش دعوت او را تا توسعه امت واحده الهی در پهنه ارض به دوش دارند چرا كه: «كنتم خیر امهٔ اخرجت للناس...» (آلعمران /۱۱۰) و همانانند كه برگزیدگان خدایند و غیر آنان، زیانكاران: «ومن یبتغ غیر الاسلام دینا فلن یقبل منه و هو فی الاخرهٔ من الخاسرین» (آلعمران /۸۵)
به آرزوی روزی كه وحدت اسلامی، راهی برای پیوند جوامع اسلامی، به امت واحده الهی گردد و دعوت «امت» با دعوت «خدای»، همسان كه: «والله یدعوا الی دارالسلام ویهدی من یشاء الی صراط مستقیم». (یونس /۲۵) آن افق روشن و درخشان كه پیامبر وحدت برای امت عزیز اسلام به زیبایی تمام ترسیم نمود و شایسته: «فطوبی لك یا محمد ولامتك». (۲۷)
طریقی كه وحدت امت را زمینه احیای امت واحده میدانست چرا كه احیاء امت واحده را با جوهره اقامه دین (تقوا و عبودیت الهی) همردیف شمرده: «... ان هذه امتكم امهٔ واحدهٔ وانا ربكم فاعبدون» (انبیاء /۹۲) و از سویی، اقامه دین حق (در سلسله انبیاء) را نیز به وحدت میپیوندد: «شرع لكم من الدین ما وصی به نوحا والذی اوحینا الیك ما وصینا به ابراهیم و موسی و عیسی ان اقیموا الدین ولا تتفرقوا فیه...» (شوری /۱۳)
و بدون تردید استجابت و پذیرش ندای «پیامبر وحدت» به وحدت دینی، قبول و احیای حیات ابدی انسانی و الهی امت اوست كه: «یا ایها الذین آمنوا استجیبوا لله وللرسول اذا دعاكم لما یحییكم» (انفال /۲۴) و این دستور قطعی الهی است كه: «یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله واطیعوا الرسول ولاتبطلوا اعمالكم» (محمد /۳۳) دستوری كه تخلف از آن، تباهی و سیاهی آشكارا، به دنبال دارد: «ومن یعص الله ورسوله فقد ضل ضلالا مبینا». (احزاب /۳۶)
خلاف پیمبر كسی ره گزید كه هرگز به منزل نخواهد رسید مپندار سعدی كه راه صفا توان رفت جز بر پی مصطفی (سعدی)
و به این ترتیب; امت واحده، راهی است تا تفوق تمام: «هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین كله وكفی بالله شهیدا.» (فتح /۲۶) و سپس تسری این حقیقت نهفته الوهی به همه وجدانهای خفته كه: «محمد رسول الله» (فتح /۲۹)
و در نهایت از حال تا آینده امت واحده فرایندی استبه میزان یك اراده جمعی یك تمایل معمولی و نیز صبری استوار و پایدار: «یا ایها الذین آمنوا استعینوا بالصبر والصلوهٔ ان الله مع الصابرین» (بقره /۱۵۳) و آن گاه پیامد آب حیات وعده الهی: «فاصبر ان وعد الله حق» (روم/۶۰)
این رهیافتی است كه به جای مقصد، مسیر، و مایههای درونی، بیشتر نیازمند همگرایی اراده و تمایلات وحدتطلبانه مسلمانان جهان حول محور جمع و نظام بخشیدن به آن است.
امر حق را حجت و دعوی یكی است خیمههای ما جدا دلها یكی است از حجاز و چین و ایرانیم ما شبنم یك صبح خندانیم ما (اقبال لاهوری)
و آینده روشن، از آن مؤمنان مجاهدی است كه نور وحدت مینشانند و كمال آن میافشانند چه اینكه: «یریدون ان یطفئوا نور الله بافواههم ویابی الله الا ان یتم نوره ولو كره الكافرون» (توبه/۳۲) و آنگاه خشنود از سپاس الهی: «و رضوان من الله اكبر ذلك هو الفوز العظیم». (توبه/۷۲)
●● نتیجهگیری
وحدت امت همواره یكی از آرمانهای دینی پیامبران توحیدی قلمداد میشده و بر این بنیان، یكی از محورهای مهم دعوت پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله نیز پیریزی شاكلههای پیدایش آن بوده است.
تحلیل رویدادهای تاریخ اسلام گویای آن است كه در جهت تلاشهای «سیاسی» و «فرهنگی» حضرت برای تحقق این هدف، «راهبردهای ارزشی» نیز كارآیی خاص داشتهاند تا آن جا كه با شناخت دقیق ظربفیتهای اجتماعی حاكم بر جامعه، ابزارهایی برگزیده شده تا زمینه پذیرش و گرایش همگانی را به سوی ایجاد وحدت امت متمایل گرداند.
طرح پیماننامه ملی مدینه بهترین راه برای ایجاد یك وحدت عمومی و القای روحیه همبستگی دینی بود و در همین راستا پیمان ویژه مسلمین، راهكاری مذهبی برای پیوند روح برادری به حساب میآمد. استفاده از راهبردهای ملی و مذهبی تنها میتوانست پایههای استواری اجتماعی جامعه را نمایان سازد; اما، در این میان مبارزه با نژادپرستی و قومگرایی و یا به كارگیری عاقلانه موقعیتها و مكانهای تجمع عمومی نیز، از جمله راهكارهای قومی و میهنی لازم جهت دستیابی به وحدتطلبی شمرده میشد و با این همه، بهرهگیری پیامبرصلی الله علیه وآله از ظرفیتهای اخلاق اجتماعی و نیز توان اخلاق فردی، امری قابل توجه است.
بدینترتیب، یكی از ضروریترین راههای پیریزی وحدت دینی در امتبزرگ اسلامی، هماهنگی ارادهها و تمایلات ارزشی جوامع بر بنیاد همانند سازی ابزارهای سهگانه فوق است; یعنی: «راهبردهای ملی و مذهبی»، «قومی و میهنی» و نیز «اجتماعی و فردی».
صاحب اثر : سیدحسین حسینی
منبع : سایت بلاغ
پینوشتها و مآخذ
- حمیدالله، محمد: اولین قانون اساسی مكتوب در جهان، ترجمه غلامرضا سعیدی، تهران، انتشارات بعثت، ۱۳۶۵، ص ۵۵-۶۴.
- علامه هندی، علاءالدین، كنزالعمال فی سنن الاقوال و الافعال، بیروت، مؤسسه الرسالهٔ، ۱۹۸۵م، ج ۱، ص۱۴۹.
- آیتی، محمد ابراهیم، تاریخ پیامبر اسلام، تهران، انتشارات دانشگاه تهران،۱۳۶۶، ص۲۳۵.
- تفصیل این سخن را در جای خود باید دنبال كرد; نگاه كنید: حسینی، سید حسین: «علوم انسانی اسلامی، مبنای تحقق وحدت فرهنگی»، نامه فرهنگ، بهار۱۳۷۷، شماره۲۹ و نیز: جزوه درسی «عرفان دینی» از همین قلم.
- روایت پیامبرصلی الله علیه وآله در كنزالعمال، جلد ۱، ص۱۴۹.
- علامه مجلسی، محمدتقی، بحارالانوار، تهران، دارالكتب الاسلامیه،۱۴۰۳ ق، جلد۳۹، ص۵۶.
۷- المیبدی، ابوالفضل رشیدالدین، كشفالاسرار و عدهٔالابرار، به اهتمام علیاصغر حكمت، تهران، امیركبیر، ۱۳۶۱، جلد۹، ص ۲۷۱-۲۶۷.
- حاج سید جوادی و دیگران، دایرهٔالمعارف تشیع، تهران، سازمان دایرهٔالمعارف تشیع،۱۳۶۶، جلد ۱، ص۲۴۳.
- تاریخ پیامبر اسلام، ص۲۷۲.
۰- بهشتی، سید محمد، محیط پیدایش اسلام، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی،۱۳۶۷، ص۱۴۷.
۱- ابنهشام، ابومحمد عبدالملك: السیرهٔ النبویه، قم، انتشارات ایران،۱۳۶۳، جلد ۴، ص۲۵۰.
۲- یعقوبی، احمدبن ابی یعقوب: تاریخ یعقوبی، لیدن،۱۸۸۳م، جلد ۲، ص۱۱۰.
۳- كلینی رازی، ابوجعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق: الاصول من الكافی، تهران، دارالكتب الاسلامیه،۱۳۶۳، جلد ۸، ص۲۶۸.
۴- بحارالانوار، جلد۲۲، ص۳۴۸.
۵- مطهری، مرتضی، سیره نبوی، تهران، انتشارات صدرا،۱۳۶۷، به نقل از «هدیه الاحباب» داستان روایت را آورده است.
۶- مطهری، مرتضی، خدمات متقابل اسلام و ایران، تهران، انتشارات صدرا، ۱۳۶۲، ص۷۵ و۷۶.
۷- سنن ابیداوود، جلد ۲، ص۶۲۴ به نقل منبع پیشین، ص۷۴.
۸- نهجالبلاغه، ترجمه دكتر سیدجعفر شهیدی، تهران، انتشارات سهامی عامل، ۱۳۷۱، خطبه ۱۹۲، ص۲۱۵.
۹- تاریخ پیامبر اسلام، ص۱۶۸.
۰- بحارالانوار،جلد۷۳، ص۲۸۳.
۱- همان، جلد۱۶، ص۲۱۰.
۲- البخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح البخاری، چهار جلدی، بیروت، دارالمعرفهٔ للطباعهٔ والنشر، بیتا، جلد ۲، ص۵۳۹.
۳- نهجالبلاغه، خطبه ۱۰۵.
۴- پارهای مورخان داستانی از كافری خشن و معاند نقل میكنند كه به خانه پیامبرصلی الله علیه وآله به مهمانی رفت و در نهایتبا ایمان خارج شد. این جریان نمونه جالبی از همین تاثیر اخلاقی و الهی خاص پیامبر رحمت است. نگاه كنید: زرینكوب، عبدالحسین، بحر در كوزه، تهران، علمی،۱۳۶۷، ص۱۰۴ و ۱۰۵.
۵- شیخ صدوق، ابوجعفر، معانیالاخبار، تصحیح علیاكبر غفاری، بیروت، دارالتعارف للمطبوعات،۱۳۹۹ ق، ص۵۱.
۶- بحر در كوزه، ص۱۱۵.
۷- معانیالاخبار، ص۵۱.
منبع : سایت بلاغ
پینوشتها و مآخذ
- حمیدالله، محمد: اولین قانون اساسی مكتوب در جهان، ترجمه غلامرضا سعیدی، تهران، انتشارات بعثت، ۱۳۶۵، ص ۵۵-۶۴.
- علامه هندی، علاءالدین، كنزالعمال فی سنن الاقوال و الافعال، بیروت، مؤسسه الرسالهٔ، ۱۹۸۵م، ج ۱، ص۱۴۹.
- آیتی، محمد ابراهیم، تاریخ پیامبر اسلام، تهران، انتشارات دانشگاه تهران،۱۳۶۶، ص۲۳۵.
- تفصیل این سخن را در جای خود باید دنبال كرد; نگاه كنید: حسینی، سید حسین: «علوم انسانی اسلامی، مبنای تحقق وحدت فرهنگی»، نامه فرهنگ، بهار۱۳۷۷، شماره۲۹ و نیز: جزوه درسی «عرفان دینی» از همین قلم.
- روایت پیامبرصلی الله علیه وآله در كنزالعمال، جلد ۱، ص۱۴۹.
- علامه مجلسی، محمدتقی، بحارالانوار، تهران، دارالكتب الاسلامیه،۱۴۰۳ ق، جلد۳۹، ص۵۶.
۷- المیبدی، ابوالفضل رشیدالدین، كشفالاسرار و عدهٔالابرار، به اهتمام علیاصغر حكمت، تهران، امیركبیر، ۱۳۶۱، جلد۹، ص ۲۷۱-۲۶۷.
- حاج سید جوادی و دیگران، دایرهٔالمعارف تشیع، تهران، سازمان دایرهٔالمعارف تشیع،۱۳۶۶، جلد ۱، ص۲۴۳.
- تاریخ پیامبر اسلام، ص۲۷۲.
۰- بهشتی، سید محمد، محیط پیدایش اسلام، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی،۱۳۶۷، ص۱۴۷.
۱- ابنهشام، ابومحمد عبدالملك: السیرهٔ النبویه، قم، انتشارات ایران،۱۳۶۳، جلد ۴، ص۲۵۰.
۲- یعقوبی، احمدبن ابی یعقوب: تاریخ یعقوبی، لیدن،۱۸۸۳م، جلد ۲، ص۱۱۰.
۳- كلینی رازی، ابوجعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق: الاصول من الكافی، تهران، دارالكتب الاسلامیه،۱۳۶۳، جلد ۸، ص۲۶۸.
۴- بحارالانوار، جلد۲۲، ص۳۴۸.
۵- مطهری، مرتضی، سیره نبوی، تهران، انتشارات صدرا،۱۳۶۷، به نقل از «هدیه الاحباب» داستان روایت را آورده است.
۶- مطهری، مرتضی، خدمات متقابل اسلام و ایران، تهران، انتشارات صدرا، ۱۳۶۲، ص۷۵ و۷۶.
۷- سنن ابیداوود، جلد ۲، ص۶۲۴ به نقل منبع پیشین، ص۷۴.
۸- نهجالبلاغه، ترجمه دكتر سیدجعفر شهیدی، تهران، انتشارات سهامی عامل، ۱۳۷۱، خطبه ۱۹۲، ص۲۱۵.
۹- تاریخ پیامبر اسلام، ص۱۶۸.
۰- بحارالانوار،جلد۷۳، ص۲۸۳.
۱- همان، جلد۱۶، ص۲۱۰.
۲- البخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح البخاری، چهار جلدی، بیروت، دارالمعرفهٔ للطباعهٔ والنشر، بیتا، جلد ۲، ص۵۳۹.
۳- نهجالبلاغه، خطبه ۱۰۵.
۴- پارهای مورخان داستانی از كافری خشن و معاند نقل میكنند كه به خانه پیامبرصلی الله علیه وآله به مهمانی رفت و در نهایتبا ایمان خارج شد. این جریان نمونه جالبی از همین تاثیر اخلاقی و الهی خاص پیامبر رحمت است. نگاه كنید: زرینكوب، عبدالحسین، بحر در كوزه، تهران، علمی،۱۳۶۷، ص۱۰۴ و ۱۰۵.
۵- شیخ صدوق، ابوجعفر، معانیالاخبار، تصحیح علیاكبر غفاری، بیروت، دارالتعارف للمطبوعات،۱۳۹۹ ق، ص۵۱.
۶- بحر در كوزه، ص۱۱۵.
۷- معانیالاخبار، ص۵۱.
منبع : سایت پیامبر اعظم
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان ایران دولت حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران قالیباف افغانستان رئیسی رئیس جمهور
تهران هواشناسی چین شورای شهر تهران شورای شهر شهرداری تهران پلیس قتل سیل کنکور فضای مجازی وزارت بهداشت
قیمت دلار مالیات خودرو دلار قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا مسکن تورم ایران خودرو سایپا
زنان تئاتر تلویزیون سریال بازیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران سینما فیلم موسیقی سریال پایتخت قرآن کریم
سازمان سنجش خورشید
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه اوکراین حماس ترکیه عراق ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک سپاهان استقلال تراکتور وحید شمسایی
هوش مصنوعی اپل آیفون تبلیغات همراه اول فناوری اینترنت ناسا گوگل بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان
موز خواب بارداری دندانپزشکی کاهش وزن آلزایمر