شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا


افول ستارگان هالیوود


اسکات از ابتدا راسل کرو ستاره عضلانی فیلم گلادیاتور را برای ایفای نقش آهنگر قهرمان جنگ های صلیبی در نظر داشت ولی کرو برای چند فیلم دیگر تعهد داشت ونمی توانست با وجود جدول زمان بندی اسکات خود را تطبیق دهد و چهار ماه جست وجوی اسکات سرانجام او را به اورلاندو بلوم هنرپیشه انگلیسی رساند که در جایگاهی معتبر در فهرست هنرپیشگان مطرح هالیوود قرار داشت. او که با بازی در سه گانه ارباب حلقه ها مشهور شده بود، به تازگی بازی در فیلم تاریخی ‎/حماسی تروآ را به پایان برده بود و مدیران فاکس نیز در موردش اتفاق نظر داشتند اما تروآ چندان مورد توجه منتقدان قرار نگرفت و فروش آن نیز در حد انتظار نبود و در پی آن فیلم ملکوت آسمان رایدلی اسکات هم تنها در سراسر جهان ۲۱۱ میلیون دلار فروخت و به سختی توانست هزینه های ساخت و تبلیغات را جبران کند. اورلاندو بلوم پس از آن در فیلم کمدی رمانتیک الیزابت تاون از کمرون کرو ظاهر شد که در پاییز امسال توسط استودیو پارامونت توزیع شد ولی این فیلم هم نتوانست شرایط بد بلوم در گیشه را تغییر دهد و یک ماه بعد نیز مدیر برنامه های سابقش از او به دلیل تخطی از قرارداد و عدم پرداخت حق و حقوق تعیین شده شکایت کرد و در پایان سال ۲۰۰۵ در ظرف کمتر از ۱۲ ماه ستاره اقبال اورلاندو بلوم به شدت افول کرد.
اما ستاره شدن در کمتر از یک دهه قبل به مراتب آسان تر بود. تام کروز در ۲۳ سالگی در فیلم تاپ گان درخشید (۱۹۸۶) و دو سال بعد فیلم کوکتیل را به فیلمی پرفروش بدل کرد. جولیا رابرتز در زمان اکران فیلم زن زیبا ۲۲ سال داشت و لئوناردو دی کاپریو وقتی که با تایتانیک بدل به یک فوق ستاره بین المللی شد فقط ۲۳ سال داشت. همه این ستاره ها پس از موفقیت چشمگیر فیلم اول به سرعت از نردبان دستمزدهای میلیونی بالا رفتند و به نگرانی مدیران اجرایی مبنی بر سودآور بودن فیلم هایشان اضافه کردند. ولی اکنون به نظر می رسد نسل هنرپیشگان جوان امروز به خوش شانسی قبلی ها نیستند، نسلی که شامل اورلاندوبلوم، جیک گیلن های (Jarhead و کوهستان بروکبک) و یا هیث لجر (کازانوا و کوهستان بروکبک) می شود. هیچ کدام از این هنرپیشه ها نتوانسته اند موفقیت قاطعانه ای در گیشه در دو سال اخیر داشته باشند و بنابراین دستمزدهای ۲۰ میلیون دلاری نمی تواند در مورد آنها صدق کند چرا که مدیران اجرایی استودیوها اعتمادی به آن ها برای جلب تماشاگر به سالن های سینما ندارند و تنها استثنا در بین آن ها دانیل رادکلیف ۱۶ ساله است که اخیراً قرارداد ۱۴‎/۴ میلیون دلاری را برای بازی در قسمت پنجم هری پاتر به امضا رسانده است.
جیم جیانو پولوس از مدیران ارشد استودیو فاکس می گوید: میزان اتکا به ستارگان سینمایی مثل سابق نمی تواند باشد و به نظرم مردم تصور می کنند که فریب نام ها را نخورند و بیشتر به استعداد هنرپیشگان و داستان فیلم ها توجه کنند. عدم ظهور ستارگان جدید سینمایی در دو سه سال اخیر هم شاید به این دلیل باشد که تماشاگران در سراسر جهان به فیلم های متکی به ستاره پشت می کنند و در سال گذشته از بین ۱۲ فیلم پرفروش فقط سه فیلم Hitch با بازی ویل اسمیت، آقا و خانم اسمیت با بازی برادپیت و آنجلینا جولی و بر هم زنندگان عروسی با بازی وینس وان و اوون ویلسون، بوده اند که بیشتر متکی بر هنرپیشه هایشان بوده اند تا جلوه های تصویری و البته چند فیلم هم علیرغم شهرت بازیگرانشان زمین خوردند که در بین آن ها می توان به آثار سیندرلا (راسل کرو) و افسون شده (نیکول کیدمن) اشاره کرد.
ران میر مدیر استودیو یونیورسال می گوید: تعداد هنرپیشگانی که بتوانند تضمینی برای کشاندن تماشاچی به سینماها در هفته اول اکران باشند به شدت رو به کاهش است و این روزها تقریباً نایاب شده اند.
ولی قصه اورلاندوبلوم حکایت تازه ای نیست و هیث لجر قبلاً در سال ۲۰۰۲ با دو فیلم داستان شوالیه و چهار پر و شکست فاجعه بار آنها در گیشه آن را تجربه کرده بود. اما علیرغم همه این بدشانسی ها، بلوم هنوز شانس زیادی برای خودش قائل است چرا که در تابستان امسال در دو دنباله فیلم دزدان دریایی کارائیب در کنار جانی دپ حضور خواهد یافت و دستمزد قابل توجه ۱۱‎/۹ میلیون دلاری را نیز برای این دو فیلم دریافت کرده است. شاید بلوم بتواند طلسم شخصی اش را بشکند ولی به نظر می رسد ستارگان جوان سینما راه سختی را برای حفظ موقعیتشان پیش رو دارند.

شارون وکسمن
منبع : روزنامه ایران