جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

پیستون‌ها


ساختار پیستون‌ها با شرایط کار کردن در فشار بالا سازگار شد وات شکل پیستون ماشین‌های یک‌طرفه را مناسب با ماشین‌ەای دو طرفه تغییر داد. روکش از نف و پیه برای آن در نظر گرفت و آنرا با پیچ و مهره به پیستون بست این روکش حدود یک قرن در ماشین‌های دارای فشار بخار پائین به‌کار رفت. در سال ۱۷۹۷ ادموند کارترایت از روکش فلزی مقاوم در برابر سایش استفاده کرد و جان بارتن نوعی رینگ‌های آهنی را که به‌وسیله فنری به جدار داخلی استوانه فشار می‌آورد را رواج داد.
● پیستون‌های مکانیکی
به پیستون یک پمپ باد مخصوص دوچرخه نگاه کنید، خواهید دید که ساده‌ترین نوع دریچهٔ اطمینان است. این دریچهٔ اطمینان فقط یک واشر فنجانی لاستیکی است که سر راه خروجی پمپ قرار دارد. بمحض اینکه پیستون بیرون کشیده شود، هوا در اطراف واشر جریان پیدا می‌کند و استوانهٔ پمپ را پر می‌کند. و وقتی پیستون به داخل فشار داده شود، ها با فشاری که دارد، اشر سر استوانه را به دیوارهٔ آن می‌چسباند و هوا نمی‌تواند به خارج نفوذ کند. دریچهٔ اطمینان تایر دوچرخه نیز نوع سادهٔ دیگری از دریچه‌های مکانیکی است. هوا با فشار به درون بدون وارد می‌شود، از سوراخ کوچکی بیرون می‌آید، مهرهٔ ماسورهٔ کائوچویی را بلند می‌کند و واردتایر می‌شود. این هوا نمی‌تواند خارج شود، چون با فشار خود، مهره را روی سوراخ بدنه محکم نگه می‌دارد. اینها نمونه‌هائی از دریچه‌های اطمینان هستند که به‌وسیلهٔ مایع یا گازی که بدرون محفظه وارد می‌شود، کار می‌کنند. پمپ‌های باد دستی همچنین دریچه‌هائی دارند. قلب و عروق انسان هم دریچه‌هائی دارند که به همین شیوه کار می‌کنند.
منبع : مطالب ارسال شده