یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

اتوبوس شب


اتوبوس شب
«اتوبوس شب» اولین تجربه كیومرث پوراحمد در زمینه ساخت فیلم جنگی است.
البته طبیعی است كه فیلمی كه پوراحمد بسازد، حتی اگر داستانش در دل جنگ و جبهه شكل بگیرد، باز هم مولفه‌ها و نشانه‌های آثار او را دارد. داستان «اتوبوس شب» درباره چند رزمنده است كه باید ۳۸ اسیر جنگی را به پشت جبهه منتقل كنند. پوراحمد از طریق این ایده، تلاش كرده به آدم‌های قصه نزدیك شود، آدم‌هایی كه در شرایطی بحرانی و غیرعادی باید چند ساعتی را در كنار هم سپری كنند. در «اتوبوس شب» ردپای جنگ به شكل ظاهری‌اش چندان زیاد نیست. صحنه‌های انفجار و درگیری چندانی در فیلم نمی‌بینیم اما حضور آدم‌هایی كه در بطن جنگ قرار دارند، پررنگ است. شخصیت‌های اصلی فیلم یك راننده و یك افسر عراقی هستند. راننده را خسرو شكیبایی بازی كرده كه قبلاً در «خواهران غریب» با پوراحمد همكاری كرده بود. شكیبایی با گریمی كه او را مسن‌تر نشان می‌دهد، در قالب راننده اتوبوس حامل اسرا، بازی قابل‌توجهی دارد. محمدرضا فروتن هم نقش متفاوتی بازی كرده؛ نقش یك افسر عراقی كه اسیر شده.
مهرداد صدیقیان هم كه در «عصر جمعه» یكی از نقش‌های اصلی را بازی كرده بود، در كنار بازیگران باتجربه فیلم، حضوری پررنگ در فیلم دارد.
«اتوبوس شب» را می‌توان تجربه‌ای تازه در عرصه سینمای دفاع مقدس به شمار آورد، فیلمی كه به آدم‌های جنگ توجه می‌كند و تقابل آنها را با مرگ و زندگی به تصویر می‌كشد. پوراحمد فیلمنامه «اتوبوس شب» را بر اساس داستان كوتاهی از حبیب احمدزاده نوشته.
مهری جعفری كه از تصویربرداران جوان سینما محسوب می‌شود، تصویربرداری «اتوبوس شب» را برعهده داشته، مهری شیرازی چهره‌پرداز این فیلم بوده و فردین خلعتبری كه موسیقی «گل یخ» را هم برای پوراحمد ساخته بود، موسیقی آخرین ساخته این فیلمساز را ساخته است.
بهرام دهقانی تدوین نهایی این فیلم را انجام داده است. «اتوبوس شب» به طریقه سیاه و سفید تصویربرداری شده و این می‌تواند وجه نوستالژیك فیلم را پررنگ‌تر كند.
منبع : روزنامه تهران امروز