یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
کیفیت خدمت رسانی به بیماران در بخش فوریتها: مرکز پزشکی الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان – تیرماه ۱۳۷۸
● مقدمه:
محدودیت زمانی، بار کاری زیاد و محدود بودن اقدامات تشخیصی و فوریت در انتخاب درمان از ویژگیهای مهم کار در اورژانس است. این نکته، به همراه مشکلات خاص اورژانس مرکز پزشکی الزهرا (س)، به عنوان بزرگترین مرکز اورژانس و مهمترین اورژانس ارجاع پذیر در استان اصفهان، ما را بر آن داشت تا با استفاده اطلاعات و آمار، این نقاط ضعف را به صورت مستند بیان کرده، راهکارهایی برای بهبود کیفیت خدمت رسانی به بیماران ارایه نماییم.
● روشها:
در یک مطالعه مقطعی به مدت یک ماه (تیرماه ۱۳۷۸ ) کیفیت خدمت رسانی به اتمام مراجعه کنندگان به بخش فوریتها (به غیر از فوریتهای اطفال و زنان – مامایی) مورد بررسی قرار گرفت. برای هر بیمار پرسشنامه حاوی شاخصهای مورد نظر توسط مشاهدهگر تکمیل شد و پس از ورود دادهها به رایانه تحلیل آماری صورت گرفت.
● نتایج:
تعداد مراجعات به بخش فوریتهای بیمارستان اورژانس الزهرا(س) در زمان انجام طرح ۲۲۱۲ نفر(به طور متوسط ۷۱ نفر در روز) بود. از این تعداد ۵۵.۱ درصد مراجعین شخصی و ۴۴.۹ درصد موارد ارجاعی (از مراکز دیگر یا مطبها یا اورژانس شهر) بودند. ۴۴.۳ درصد بیماران بستری شده و ۵۵.۷ درصد آنها به طور سرپایی مورد درمان قرار گرفتند. متوسط زمان صرف شده برای هر یک از اقدامات تشخیصی و درمانی به شرح زیر بوده است: معطلی برای معاینه توسط کارورز اسکرین ۲ دقیقه، معطلی برای معاینه توسط کارورز سرویس ارجاعی ۷ دقیقه، معطلی برای معاینه توسط دستیار سرویس ارجاعی ۳۷ دقیقه، ورود تا پذیرش بیمار ۴۱ دقیقه، تشکیل پرونده ۱۱ دقیقه، نوشتن دستورات لازم ۱۴ دقیقه، ورود به اورژانس تا انتقال از پذیرش به سایر بخشها ۱۸۹ دقیقه، ورود بیمار سرپایی تا اتمام اقدامات لازم (گچگیری، بخیه، خارج کردن جسم خارجی و ...) ۹۵ دقیقه، ورود بیمار سرپایی تا تحویل نسخه به او (پس از انجام اقدامات تشخیصی و درمان سرپایی) ۹۸ دقیقه، درخواست آزمایش تا آماده شدن نتیجه ۱۱۷ دقیقه، درخواست EKG تا آماده شدن آن ۱۰ دقیقه، درخواست سونوگرافی تا انجام آن ۵۰ دقیقه، درخواست گرافی یا سیتی اسکن تا انجام آن ۳۶ دقیقه. در تیرماه ۱۳۷۸ بخشهای داخلی و داخلی اعصاب بیشترین تعداد موارد پذیرش را به خود اختصاص داده (به ترتیب ۲۷.۵ درصد و ۱۹.۴ درصد موارد پذیرش) دستیاران مقیم در اتاق اسکرین بخش فوریتها در اکثر روزها از بین دستیاران بیهوشی و جراجی بودهاند و در مجموع فقط در ۱۱.۲ درصد موارد رشته تحصیلی دستیار اسکرین با حیطه تخصصی بیماری مراجعه کنندگان تطابق داشته است. متوسط موارد انجام CPR و مرگ در اورژانس به ترتیب ۲.۷ و ۲.۴ مورد در روز بوده است. تشخیص اولیه در ۳۱ درصد موارد صحیح و در ۶ درصد موارد غلط بوده است. در ۴۱ درصد موارد، تشخیص نهایی با ارزیابی یک علامت یا نشانه به دست آمده است. در ۲۲ درصد موارد، تشخیص نهایی بیمار مبهم بوده است. شلوغترین ساعات شبانه روز از نظر مراجعه به اورژانس ۴ بعدازظهر تا ۱۲ شب (۴۸ درصد مراجعات) برآورد گردید.
● بحث:
با توجه به نتایج، بیشترین مراحل وقتگیر در گردش کار اورژانس الزهرا(س) عبارتند از : انجام تستهای تشخیصی، تصمیم گیری برای پذیرش بیمار، نوشتن دستورات لازم و تشکیل پرونده. نقایص دیگر اورژانس عبارتند از فضای فیزیکی کم و نامتناسب با تعداد مراجعات اورژانس، ناهمخوانی رشته دستیار اسکرین با شکایت و بیماری اکثریت مراجعهکنندگان، و عدم ثبت واضح تشخیص نهایی بیماری در بعضی پروندهها.
سیدمحمدحسن امامی
سیدحمیدرضا ابطحی
پروانه بهمن زیاری
محمدرضا قرائتی
مهرداد محمدی
سیدحمیدرضا ابطحی
پروانه بهمن زیاری
محمدرضا قرائتی
مهرداد محمدی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس مجلس شورای اسلامی ایران حجاب شورای نگهبان دولت دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد رئیسی رئیس جمهور جنگ
تهران هواشناسی شهرداری تهران پلیس دستگیری وزارت بهداشت سیل قتل سلامت کنکور آتش سوزی سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات قیمت خودرو خودرو دلار بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ارز ایران خودرو
زنان سریال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلویزیون یمن تئاتر سینمای ایران قرآن کریم سریال پایتخت فیلم موسیقی سینما
سازمان سنجش کنکور ۱۴۰۳ خورشید
اسرائیل فلسطین رژیم صهیونیستی غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران تراکتور سپاهان رئال مادرید
فناوری همراه اول گوگل تبلیغات اپل سامسونگ ناسا آیفون بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان
سازمان غذا و دارو خواب بارداری دندانپزشکی مالاریا