سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا


۱۰ ویژگی زنان کارآفرین موفق


۱۰ ویژگی زنان کارآفرین موفق
در کشورهای ثروتمند، نرخ پایین رشد جمعیت به همراه پیر شدن جمعیت، دولت ها را به لزوم فعالیت اقتصادی زنان آگاه کرده است زیرا نیمی از جمعیت آنها را زنان تشکیل می دهند و محروم شدن اقتصاد از توانایی های این قشر ضررهای فراوانی در پی خواهد داشت.
در سرتاسر جهان، زنان هر روز نقش بزرگ تری در اقتصاد کشور خود ایفا می کنند.
در کشورهای ثروتمند، نرخ پایین رشد جمعیت به همراه پیر شدن جمعیت، دولت ها را به لزوم فعالیت اقتصادی زنان آگاه کرده است زیرا نیمی از جمعیت آنها را زنان تشکیل می دهند و محروم شدن اقتصاد از توانایی های این قشر ضررهای فراوانی در پی خواهد داشت.
در همین راستا دولت ها با اصلا ح قوانین کار، تاسیس مراکز آموزشی و حمایت از زنان شاغل وکارآفرین، سعی کرده اند زمینه را برای ورود آنها به بازار کار فراهم کنند. در ادامه مقاله حاضر ویژگی های زنان کارآفرین موفق ذکر می شود.
۱) دیدگاه مثبت:
دیدگاه مثبت عامل اصلی تبدیل ایده ها به برنامه های عملی واجرای این برنامه هاست. نگاه مثبت به وضعیت، زمینه نوآوری و رفع مشکلا ت را فراهم می کند و انرژی درونی، آزاد می کند. کار آفرینی دشوار است واگر دیدگاه های منفی بر ذهن سلطه داشته باشند با نخستین مانع تلا ش ها متوقف می شود. همواره مراقب ذهن خود باشید واجازه ندهید روحیه تان به افکار منفی تضعیف شود. واقع بینی ضروری است اما در نظر گرفتن موانع با نگاه صنفی داشتن بسیار تفاوت دارد. برای مثبت باقی ماندن زنان کارآفرین، اطرافیان خود را از بین افراد خوش بین انتخاب می کنند.
۲) غلبه بر موانع:
بررسی های انجام شده نشان می دهد در ایالا ت متحده ۷۰ درصد شرکت های تازه تاسیس به علت ناتوانی مدیران آنها در حل مشکلا ت سه سال نخست، منحل می شوند. این در حالی است که نرخ انحلا ل شرکت هایی که توسط زنان تاسیس شده اند کمتر از شرکت های دیگر است، زنان در اغلب موارد می توانند از موانع در جهت منافع شرکت استفاده کنند. زنان کارآفرین باید عادت کنند از هر مانعی که به وجود می آید پندی بگیرند. به تدریج مشاهده خواهند کرد مشکل آنقدرها که ابتدا تصور می شد بزرگ و منفی نبوده است.
۳) اعتماد به نفس بالا:
قدرتمند بودن و اعتماد به نفس داشتن به معنای مخرب و جسور بودن نیست. برعکس اعتماد به نفس و قدرت به معنای سازندگی و حرکت در مسیر صحیح است. هنگامی که فرد تصویر ذهنی درست و مثبتی از خود دارد و مسوولیت پذیر است که روحیه کارآفرینی او قوی تر است و دیگران نیز با اعتماد و اطمینان بیشتری با وی همکاری می کنند. آمارها نشان می دهد در بین مردان و زنان کارآفرین به ترتیب ۴۵ و ۵۱ درصد آنها از این ویژگی برخوردار هستند.
۴) حس کمک به دیگران:
تحقیقات نشان می دهد زنان بیش از مردان با کمک به دیگران در آنها نفوذ می کنند. اشتیاق به ایجاد تغییری مثبت در زندگی دیگران از مهم ترین ویژگی های زنان کارآفرین موفق است و انگیزه بالایی برای فعالیت های اقتصادی آنهاست. نظرسنجی های انجام شده در بین زنان کارآفرین نشان می دهد در بین انگیزه های مختلف نظیر کسب درآمد بالا، اثبات توانایی، استفاده از تحصیلات و... حس کمک به دیگران و ایجاد تغییر در زندگی آنها عامل اصلی مهمتر در فعالیت اقتصادی زنان است.
۵) صداقت:
مسلما برای موفقیت لازم نیست قربانی هایی را در مسیر حرکت از خود برجا گذارید. برای قدم گذاشتن به پله بالاتر لازم نیست روی دوش دیگران قدم بگذارید. حس رقابت منفی در بین مردان بیش از زنان است. حرکت طبق قانون و پرهیز از اقدامات غیرصادقانه در بین کارآفرین های زن به ویژه در آسیا مشاهده می شود. همین عامل حس اعتماد دیگر شرکت ها را بر می انگیزد زیرا همه مایلند با کسانی همکاری کنند که صادق و قابل اطمینان باشند. در ایالات متحده میزان همکاری شرکت ها با زنان کارآفرین طی یک دهه گذشته همه ساله ۱۰ درصد افزایش یافته است.
۶) توازن بین زندگی و کار:
با آن که زنان همواره مسوولیت زندگی شخصی و خانوادگی را به عهده دارند، آن دسته از آنها که بین کار و زندگی خانوادگی توازن برقرار می کنند موفق تر هستند. زندگی متوازن ذهن را برای ایده های خلاق آماده می کند. در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی که کشورهایی پیشرفته هستند، در آمارها مشخص شده آن دسته از زنان کارآفرین که به زندگی خانوادگی، دوستان، سلامتی و روح خود توجه بیشتری دارند، موفق تر هستند. ویژگی ششم به ویژه در مورد زنان مصداق دارد زیرا آنها در هر سطح شغلی که باشند بر خانواده بیش از مردان تاثیر می گذارند.
۷) هدفمندی:
اهداف همان رویاها هستند که برنامه عملی و شفاف تجهیز شده اند. اهداف نوشته نشوند در حد رویا و آرزو باقی می ماند. تحقیقات نشان می دهد زنانی که برای مدیریت شرکت و کسب و کار خود برنامه ای شفاف و مرحله بندی شده دارند موفق تر عمل می کنند. البته این ویژگی برای تمام کارآفرین ها مفید است اما از آن جا که زنان وظایف خانوادگی گسترده تری دارند، برنامه ریزی به آن ها کمک می کند توان لا زم را بین کار و زندگی خانوادگی برقرار کنند.
۸) دقت
تشخیص خلا » در بازار که می توان آن را از طریق کارآفرینی پر کرد اقدامی استراتژیک در هر برنامه برای کارآفرینی است. کشف نیازهایی که تاکنون پاسخ داده نشده اند یا به میزان لا زم تامین نشده اند کلید توافق موفق است. زنان به علت ریزبینی و دقت بالای خود نسبت به مردان توانایی بالا تری در کشف این نیازها دارند. از سوی دیگر آمارها نشان می دهد تقریبا در تمام کشورها میزان مصرف زنان بیش از مردان است به همین دلیل آن ها نیازهای بازار را بهتر تشخیص می دهند و کالا هایی که تولید می کنند نیاز واقعی بازار است.
۹) آموزش:
اغلب زنان کارآفرین شیوه های کاری خود را به جانشین هایشان آموزش می دهند و نوعی انتقال تجربه در شرکت هایی که آن ها تاسیس می کند مشاهده می شود که بسیار بیشتر از وضعیتی است که در شرکت های تحت مالکیت مردان دیده می شود.
همین ویژگی به آن ها کمک می کند همزمان از همفکری دیگران استفاده کنند.
۱۰) نگاه بلند مدت:
بالا ترین شدت مقاومت قبل از شکست صورت می گیرد. احتیاط و آینده نگری جزو ویژگی های اصلی کارآفرین های زن است. به دلیل نگاه بلندمدت سرسختی زنان در مواجهه با مشکلا ت بیشتر است. البته احتیاط باعث نمی شود زنان موفق جرات برداشتن قدم بعدی را نداشته باشند. با این که در سرتاسر جهان تعداد زنان کارآفرین، بسیار پایین تر از مردان است اما در شرایط برابر موفقیت آن ها بیشتر است.
با آن که در اکثر کشورهای جهان قوانین برای حضور زنان در عرصه اقتصاد مناسب نیست و هنوز نسبت به توانایی زنان در کارآفرینی آن طور که باید اعتماد به وجود نیامده اما روند نقشآفرینی زنان در حوزه کارآفرینی روندی رو به رشد دارد.
در بین ۵۰۰ شرکت برتر آمریکا، تنها مدیران ۱۰ شرکت زن هستند. واقعیت این است که هر چه سطح مسوولیت ها بالا تر می رود تعداد زنان کم تر می شود اما به تدریج تعداد آن ها رو به افزایش است. در شرکت های کوچک و متوسط شاهد حضور زنان در شغل های رده بالا در حد مالکیت و مدیریت هستیم.
منبع : روزنامه مردم سالاری