شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

گفتگو با دکتر ناصر تکمیل همایون پیرامون سه جزیره ایرانی خلیج پارس


گفتگو با دکتر ناصر تکمیل همایون پیرامون سه جزیره ایرانی خلیج پارس
▪ پرسش : ادعای واهی شیخ نشین امارات برای سه جزیره ایرانی خلیج پارس بر چه مبناست ؟
ـ پاسخ : ایران در طی تاریخ ، خلیج پارس برایش یک خلیج داخلی بوده یه خلیج ایرانی بوده یه خلیجی بوده در سرزمین ایران . این مسایلی که امروز درست شده مسایل بین المللی آبهای بین المللی قوانین دریایی ، این چیزهایی بوده که در این دویست سیصد سال درست شده و درست کنندگان این قوانین و رزیم ها هیچ وقت کشورهای ضعیف نبودند . کشورهای قوی بودند برای منافع خودشان قوانین دریایی درست می کردند .
برای ایران هنوز در عمان ، مسقط قلعه های نظامی از زمان نادرشاه وجود دارد و حتی روی جزایر خلیج پارس به کرات می بینیم که معلوم هست قلاع بوده یا از لحاظ باستانشناسی که مخصوصا ایتالیایی ها روش کار کردند نشان می دهد که قبل از اسلام این سرزمین دارای مشخصاتی است که سرزمین بالایی هم همان مشخصات رو دارد یعنی آتشکده ، معابد و گورستان هایی که نشانده اعتقادات مشترکی است که بین دو مردم بوده است .
این بحث هیچ وقت تاریخ و فرهنگ ایران به این معنی ای که امروز مطرح هست ، مطرح نبوده است .
خوب انگلیس ها آمدند و خلیج پارس رو گرفتند ضعف و ناتوانی ایرانی هم دخیل بود . در اینجا ماندند حتی " بلگرو " خودش اسم نام مجعول خلیج عربی را درست کرد و با زیرکی زشتی گفت ، خلیج پارس که عرب ها او را خلیج عربی نیز می گویند . با اینکه تا آن موقع هیچ وقت این مسیله نبوده است .
در کتابهای عربی همیشه خلیج پارس نگاشته شده ، حقوقدانها یا مورخ ها ی عربی همیشه به نام خلیج پارس اشاره می کردند . اگر شما نام خلیج عربی در کتابهای تاریخی ببینید منظورشان بحر احمر ، دریای سرخ است .
ایرانی ها هم رسمشان اینست که می گویند " بر " یعنی زمین . قسمت شمال خلیج پارس رو می گفتند بر العجم و قسمت جنوب را که می رفت به سمت عربستان می گفتند بر العرب .
یعنی سرزمین هایی که در آنجا عرب ها بیشتر بودند و این سو عجم ها یعنی ایرانی هایی که بیشتر بودند
در دورانی بوده که برخی از این جزایر اجاره می شدند از حاکمان بندرعباس یا میناب یا هرمز
آن عربهایی که آنجا بودند گاهی هم عرب نبودند و ممکن بود از هم میهنان لاری خودمان بودن که اونجا بودند با اجاره در آنجا زندگی می کردند و این دلیل تصاحب نبود .
اما بعد از قضیه اسراییل به عقیده من یک کمپلکس روانی برای کشورهای عربی پیدا شد . بهترین و مقدس ترین سرزمینهای خودشان که فلسطین باشد از دست دادند و بعد برای اینکه توده های مردم را راضی کنند به جزایر ایرانی پرداختند .
این قضیه یک منافع روانشناختی برای کشورهای عربی دارد و یک منافع امپریالیستی دارد برای امریکا و انگلیس برای همه قدرت ها که نقار و اختلاف بین ایران و کشورهای عربی را همیشه پابرجا نگه دارند .
و این کشورها هم کشور نبودند یک واحه ها و یا دهات های کوچکی بودند که آبهای کمی داشتند .
اینها برای داشتن نفت که تازه مال خودشان هم نیست . در سرزمینشان هست اما منافعش را خارجی ها می برند ، رسیدند به همیچین جایی و این ادعایی م یکنند و اگر شما این ادعا را به منابع حقوقی ، تاریخی ، باستانشناسی حتی فرهنگی حتی مردم شناسی طبیعی
برای مثال وقتی شما با عمانی ها گفتگو می کنید ، عربی حرف می زنند اما به ایرانی ها شباهت زیادی دارند و قیافه ان با اعراب سمت حجاز متفاوت است
اینها کشور بطور مشخص نیستنددکه ما بگوییم دارای تاریخ و نژاد فرهنگ هستند .
چه فرقی بین یک فرد قطری با یک ابوظبی یا هست ؟
اما تفاوت فرهنگی ایران برای مثال با هند این محسوس هست .
اونها دولت شهر های استعمار ساخته هستند .
بهر صورت طبق قانون بین الملل دولتهای آنها بر پا شده اما بایستی خودآنهابدانند آینده زندگی شان در جوار زندگی با ایرانی است و اگر با هم زندگی بکنند آنها هم ترقی خواهند داشت و اگر مدافعی یک روز نیاز داشته باشند آن کشور ایران است .
اگر روزی کشور خارجی به آنها حمله کند چه کشوری است که می تواند از آنها دفاع کند اینها بایستی این را درک کنند .
ما از لحظ دینی و مذهبی ، مذهبی را اضافه گفتم چون درست است که آنها اهل تسنن هستند اما تشیع هم در آنجا قوی است
زمانی در وزارت خارجه پیشنهاد و طرح دادم که دانشگاهی به نام خلیج پارس تاسیس شود و متعلق به همه کشورهای این منطقه باشد در آن به همه زبانها فارسی عربی در رشته های دریانوردی و کشتی سازی جامعه شناسی مردم شناسی موسیقی همه این منطقه وجود داشته باشد که پایگاه بزرگی در منطقه بوجود بیاید .
متاسفانه این پایگاه تاسیس نشد و به این نزاع بی جهت تبدیل شد .
در کنفرانسی در لبنان من به یک شخص مسقطی بخاطر نام نبردن خلیج پارس اعتراض کردم و جلسه بهم خورد شخص دیگری آمد و گفت اسم چه فرق می کند مثلا اسمش را بگذاریم خلیج محمد رسول الله من در پاسخ به ایشان گفتم شما اهل کجا هستید ؟ گفت سوریه منهم گفتم از فردا ما هم به کشور شما می گوییم مملکلت محمد رسول الله . دیگر سوریه را نام نمی بریم . حاضرید ؟
مقام محمد رسول الله یک مقام و منزلت دیگری است اما این اسم را تاریخ گذاشته است .
وقتی شما می گویید سوریه ، پشت سرش چند هزار سال تاریخ است تا برسیم به آشور
همچنان برای ایران همینگونه
حتی اقیانوس هند بیشترین بخش آن در افریقا است اما ما اگر بخواهیم عوض کنیم و بگوییم اقیانوس افریقا ، این غلط است چون این در تاریخ بدین نام مشهور شده است .
ما حق تغییر این اسامی را نداریم و این اسامی را تاریخ مشخص نموده است .
▪ پرسش : بفرمایید چالشهای رودروی نسل جوان ما برای درک درست میهن دوستی چیست ؟
ـ پاسخ : چون نیک نظر کرد پر خویش در آن دید گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست
در ابتدای انقلاب از سوی دولتمردان زیاد حساسیت نشان داده نشد .
اسلام به میهن اعتقاد دارد .
در سال دوم انقلاب یک کتاب با عنوان میهن دوستی در ایران نوشتم که ثابت کردم میهن دوستی در ایران و اسلام و در نزد علمای بزرگ اسلامی مطرح بوده است .
مردم ، میهن را خاک خودشان می دانند . می دانند که روی این خاک زندگی می کنند فرهنگ را می دانند اماکن را تاریخی رو می دانند اعتقادات رو می دانند و زندگی دموکراتیک را هم می دانند .
اگر یکی از اینها نباشد این میهن برای من نوعی فقط یک میهن منتزعی از تمام خصوصیات میهن بودن است .
البته من فوق العاده میهن دوستم به هیچ قیمتی از این مملکت بیرون نمی روم و اگر کشته شوم یک وجب خاک این وطن را به دنیایی عوض نمی کنم و اعتقاد دارم که :
خاک بیگانه نه آرامگه پیکر ماست شرفا لاشه خود نیز بر این خاک زنیم
این اعتقاد من است اما برای یک جوانی که می خواهیم به او درس میهن دوستی بدهیم وقتی هیچ شخصیتی در خود حس نمی کند به یاد این شعر می افتد که
سعدیا حب وطن گر چه حدیثی است قدیم نتوان مرد در اینجا که من اینجا زادم
وقتی یک جوان در اینجا کار ندارد و به او می گویند تو به امریکا برو و در عرض چند ماه تو را استخدام می کنند او کشیده می شود . یعنی متاسفانه قوه جاذبه میهن ندوستی از قوه جاذبه میهن دوستی قوی تر است .
ماهم به همه جای دنیا رفتیم اما به عشق این رفتیم که بیاموزیم و در اینجا زندگی کنیم اما جوان امروز این حالت ما را ندارد . یعنی اگر ما بخواهیم میهن دوستی را در ایران بین جوانان رواج بدهیم بایستی ابتدا خود آنهایی که ادعا می کنند باید خودشان میهن دوست باشند .
▪ پرسش : ناگفته هایی که دیگران پیرامون خلیج پارس به آن نپرداخته اند ، چیست ؟
ـ پاسخ : به نظر من چیزی که به آن کمترپرداخته شده است مسیله صلح و دوستی در خلیج پارس است .
یعنی چیزی که قرنها وجود داشته و هیچ وقت مورد تجاوز قرار نمی گرفته ما خطوط دریایی مان زمانی به بندر سیراف می رسیده تا بصره همچنین . پادشاهان یا ملوک طوایفی این مناطق داشته اند اما در حمایت ایران بودند برای خود شان نوعی خودگردانی های منطقه ای نه خود مختاری داشته اند اما با ایران بودند .
این از بین رفته و این بزرگترین جنایتی بوده که انگلیس ها شروع کردند در خلیج پارس و امروز امریکا از آن بهره بردای می کنند و آن ایجاد اختلاف و تفرقه بین مردمانی است که در این منطقه هستند .
مااشتراکات هایمان را اگر حساب کنیم . اسلام . جشن ها اعیاد شیعی هم آنها هم دراند حتی نوروز و آداب و سنن آنها حدا اقل ۹۰% با ما یکی است و مردم آنها ما را دوست دارند کما اینکه ما آنها را دوست داریم .
اگر آنها عربی صحبت می کنند ما هم عربی نماز می خوانیم . این تضاد نیست آنها انگلیسی نیستند و ما فارسی
خیلی ما به هم نزدیکیم و ما اگر بخواهیم یک دایره ای بکشیم بنام ایرانیت که عبارت است از ایران و فرهنگ وفارسی و ادبیات هست بی درنگ فاصله دایره دوم که محیط بر این دایره است دین اسلامیت است که خلیج پارس نزدیکترین آنهاست .
اگر ما با مردم خلیج پارس دوست نباشیم می خواهیم با مردم گروییلند دوست باشیم ؟
ذخایر نفت را ما مشترکا منطقه را بسازیم از همه لحاظ می توانیم با هم همکاری داشته باشیم .
و اگر این مسیله توریست فرهنگی اگر پیش بیاید من می دانم که چقدر برای آنها مهم هست و علاقمندند .
اگر یک خط توریستی ایجاد شود بین بحرین و مسقط تا مشهد برای تمام کشور ها مفید خواهد بود .
این تضادی است که کاملا دست خارجی در آن احساس می شود و تا موقعی که مردم این کشورها متوجه این دسیسیه نشوند و این دسیسه را بر خود این دسیسه دهندگان حوالت ندهند ، کار درست نمی شود .
من در کنفرانش های خارج از کشور کهبااساتید اینها گفتگو می کنم می بینم که انها حرف ما را می فهمند و قبول دارند .
این توده های عوامی هستند ووارد اینت قضیه می شونمدو نوعی درمان است براییشان که می گویند این جزایر برای ماست که این جبرن خسارت و شکست حقارت از دست دادن فلسطین از بین برود
چه این را لااقل باید عرب ها بدانند چه کمکی بوده که کشورهای عربی خواستند و ایران انجام نداده است ؟
و وقتی این دسیسیه ها نبود اولین کشوری که نعلبکی درست کرد و روی نعلبکی عکس دکتر مصدق بود ، عراقی ها بودند . هرکسی که می رفت زیارت کربلا و نجف ۶ تا نعلبکی می خرید که عکس دکتر مصدق در آن بود .
دکتر مصدق برای آنها مظهر آزادی بخش نه تنها ملت ایران بلکه ازادی بخش جهان اسلام بود
که این حقیقت را خارجی ها مخدوش کردند خود ما هم متاسفانه آنگونه که باید دفاع می کردیم دفاع نکردیم .
زمانی که مجله " جغرافیای ملی " نام خلیج پارس را به نامی مجعول بکار برد همین ایرانیانی که در امریکا بودند بطور بی سابقه ای اعتراض کردند .
زمانی که لازم باشد همین ایرانی هایی که از ایران رفته و در ابتدا میهن دوست نیستند پس از مدتی آنجا هوشیاری ملی بوجود می اید و طرفدار ایران هستند .
همانهایی که رفته اند به خارج از کشور و به میهن دوستی اعتقادی نداشته اند وقتی با ایشان گفتگو می کنید و دو تا شعر از شاهنامه و سعدی برایشان می خوانید ، چشمانشان پر از اشک می شود .
یعنی پتانسیل میهن دوستی وجود دارد . اون دستگاه تبلیغاتی است که ضعیف و ناتوان است .
که این خصیصه در گردش های دسته جمعی که به دور ایران وجود دارد ، کاملا به چشم می خورد .
وطندوستی یک پدیده فطری است در فطرت انسان است .
یک گنجشکی که برای خود لانه ای می سازد به لانه خود علاقمند می شود .
یک ایرانی به خانه خود علاقمند نباشد ؟
میهن دوستی جز سرشت ماست .
همه مردم ایران هم دارند و امیدواریم که تقویت هم بشود .
امیر پریزاد