چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا


آموزش استانداردهای سواد اطلاعاتی به دانشجو


آموزش استانداردهای سواد اطلاعاتی به دانشجو
● شاخص ها و استانداردها
استانداردهای آموزشی سواد اطلاعاتی دانشجو یک چهارچوب مفهومی و رهنمودهای وسیعی به منظور توصیف سواد اطلاعاتی به دانشجو فراهم می نماید.این استاندارها شامل نه استاندارد و بیست و نه شاخص می باشد. این آموزش هسته ای بطور مستقیم ارتباط دارد با خدماتی که فراهم شد توسط برنامه های رسانه ای کتابخانه آموزشگاهی که دارای سه استاندارد وسیزده شاخص در دسته سواد اطلاعاتی است.
دو دسته دیگر – سه استاندارد و هفت شاخص برای آموزش مستقل و سه استاندارد و نه شاخص برای مسئولیت اجتماعی باسواد اطلاعاتی ارتباط داشته اما توصیف بیشتر جنبه های عمومی آموزشی دانشجو برای برنامه های رسانه ای کتابخانه آموزشگاهی اهمیت همکاری را الزامی می نماید. در مقبولیت دسته ها،استانداردها و توصیف شاخص ها با یکدیگر محتوا و فرایندها ارتباط دارند با اطلاعاتی که به دانشجویان باید در سواد اطلاعاتی در نظر بگیرند. استانداردها و شاخص ها نوشته شده اند در یک سطح عمومی بنابراین که متخصصین رسانه کتابخانه و دیگران در حالتهای منحصر به فرد محدوده ها و سایتها میتوانند سازگار نمایند بیانیه ها را برای احساس نیازهای محلی، این آموزش دهندگان اشخاصی هستند که می شناسند اقشار دانشجویی را روششان به کار بردن این بیانیه های عمومی در لایت نیازهای آموزشی ، فرهنگی ، توسعه همه دانشجویانی می باشد که به آنها این خدمت را ارائه میدهند.
بوسیله ارائه رهنمودهای توصیف سواد اطلاعاتی دانشجویی آموزش استانداردهای آموزشی سواد اطلاعاتی چهارچوب مفهومی و حمایت مواد را برای کوشش های محلی فراهم می کند.
‌● آموزش استانداردهای سواد اطلاعاتی به دانشجو
▪ استانداردهای سواد اطلاعاتی
استاندارد ۱) دانشجویی که دارای سواد اطلاعاتی است به اطلاعات به صورت کار آمد و موثردسترسی پیدا می نماید.
دانشجویی که سواد اطلاعاتی دارد اطلاعات را به خوبی بازشناسی می کند و به صورت مرکزی برخورد می نماید با دیدگاهها و چالشهای روزمره وحیاتی این دانشجو می داند چه موقع اطلاعات را در آنسوی دانش شخصیش جستجو نماید یا به چه نحو سوالات را طرح نماید.که وی را به اطلاعات مناسب رهنمون نماید و کجا آن اطلاعات را جستجو نماید.
چنین دانشجویی می داند چگونه جستجو نماید تنوع منابع وقالبها را به منظوربهتر قرار دادن اطلاعات به منظور بحث درباره یک نیاز خاص.
ـ شاخص ها:
شاخص ۱) تعیین نیاز اطلاعاتی
شاخص ۲) تعیین دقیق و جامع اطلاعات که پایه ای است برای تصمیم گیری هوشمندانه
شاخص ۳) قالب بندی کردن سوالاتی که نیازهای اطلاعاتی را پی ریزی می کند
شاخص ۴) مشخص نمودن یک شمار از منابع اطلاعاتی بالقوه
شاخص ۵) توسعه و کاربرد خط مشی های سودمند برای قرار گیری اطلاعات
استاندارد ۲) دانشجویی که سواد اطلاعاتی دارد اطلاعات را به صورت انتقادی وکار آمد ارزیابی می نماید.
دانشجویی که سواد اطلاعاتی دارد اطلاعات را بطور دقیق و هوشمندانه و با تامین کیفیت مقایسه می کند این دانشجو اصول سنتی وضروری را دقیق ، درست ، مرتبط ، کامل و بی طرفی در اطلاعات را ارزیابی می نماید.این دانشجو اصول فوق را با بصیرت در منابع اطلاعاتی و قالبها و استفاده های منطقی و قضاوت آگاهانه به منظور پذیرش ، رد یا جایگزینی اطلاعات برای بحث در نیاز ویژه بکار می برد.
ـ شاخص ها:
شاخص ۱) تایین دقت ، درستی و جامعیت
شاخص ۲) تشخیص حقیقت ، نقطه نظر ، ودیدگاهها
شاخص ۳) تایین بی دقتی و کژراهی اطلاعات
شاخص ۴ انتخاب اطلاعات مناسب برای حل مشکل یا سوال مطرح شده
استاندارد ۳) دانشجویی که سواد اطلاعاتی دارد از اطلاعات به طور دقیق و خلاق استفاده می نماید.
دانشجویی که سواد اطلاعاتی دارد مهارتهای اطلاعاتی را به صورت کامل و موثر مدیریت می نماید در یک تنوع مفهومی.این دانشجو سازماندهی و تکمیل می نماید اطلاعات را به صورت رشته ای از منابع و قالبها به منظور کاربرد آن در تصمیم گیری ، حل مشکل ، فکر انتقادی و تجلی خلاق دانشجویی که ارتباط دارد با اطلاعات و ایده ها در یک تنوع از اهداف ، هم به صورت علمی و هم خلاق ، در گروه مستمعین هم در آموزشگاه و هم آنسوی آموزشگاه ، ودرچاپ و غیر چاپ
و قالبهای الکترونیکی.این استاندارد طرح واجرای تولیدات صحیح که شامل فکر انتقادی وخلاق و انعکاس جانشین های جهانی.البته به دانشجویان پیشنهاد شده به سادگی بتوانند اطلاعات جستجو شده را در یک تولید سرسری بدست بیاورند.
این شاخص ها تاکیدش روی فرایندهای فکری است دانشجویان استفاده می کنند از اطلاعات به منظور ترسیم نتایج و توسعه مفاهیم جدید.
ـ شاخص ها:
شاخص ۱) سازماندهی اطلاعات برای کاربردهای عملی
شاخص ۲) اطلاعات جدید را دردانش شخصی منحصر به فرد تکمیل می نماید.
شاخص ۳) (دانشجو) بکار می برد اطلاعات را در تفکر انتقادی و مشکل را حل می نماید.
شاخص ۴) اطلاعات مرتبط و ایده ها در قالبهای مناسب تولید می شود.
● استانداردهای آموزشی مستقل
استاندارد ۴ ) دانشجویی که آموزشگرمستقل است ودارای سواد اطلاعاتی است دنبال می نماید اطلاعاتی را که با علایق شخصیش ارتباط دارد.
دانشجویی که آموزشگر مستقل می باشد اصول سواد اطلاعاتی را به منظور دسترسی ، ارزیابی واستفاده از اطلاعاتی که در باره انتشار و جانشین های علایق شخصیش می باشد به کار می برد.این دانشجو بطور فعال و بطور مستقل اطلاعات را برای توسعه و فهم دوره(زندگی) ، جامعه ، بهداشت ، مجال ، و جانشین های دیگر جستجو نماید. این دانشجو دنبال می کند دانش را بطور شخصی و مفهومی که متکی است به این اطلاعات وبا دانش بطور دقیق و بطور خلاق در عرض این رشته ازقالبهای اطلاعاتی ارتباط دارد.
ـ شاخص ها:
شاخص ۱) اطلاعاتی را که ارتباط دارد با تنوع ابعاد رفاه شخصی از قبیل علایق دوره(زندگی) ، گرفتاری جامعه ، موضوعهای بهداشتی ، حرفه های سرگرم کننده جستجو نماید.
شاخص ۲) طراحی و توسعه و ارزیابی تولیدات اطلاعاتی و راه حل هایی که باعلایق شخصی ارتباط دارند.
استاندارد ۵) دانشجویی که یک آموزشگر مستقل می باشد ودارای سواد اطلاعاتی است قدر سواد واظهارات اطلاعاتی را بداند.
دانشجویی که آموزشگر مستقل است اصول سواد اطلاعاتی را به منظور دسترسی ، ارزیابی ، لذت ، ارزش و تولیدات هنری خلاق بکار می برد. این دانشجو بطور فعال و بطور مستقل اصول استادی قراردادها و معیار سواد بصورت چاپی و غیرچاپی وقالبهای الکترونیکی دنبال می کند. این دانشجو قادر است هم بفهمد و هم لذت ببرد از واژه های خلاق که آماده شده در همه قالبها و به منظور خلق تولیداتی که در میزانهای ویژه قالب بندی شده ای تبدیل به سرمایه می شود.
ـ شاخص ها:
شاخص ۱) آیا خواننده دارای صلاحیت ودارای انگیزه می باشد؟
شاخص ۲) از اطلاعات آماده شده مفاهیمی فعال گونه در شماری از قالبها مشتق می شود.
شاخص ۳) توسعه تولیدات خلاق در شماری از قالبها
استاندارد ۶) دانشجویی که آموزشگر مستقل است دارای سواد اطلاعاتی است برای برتری در جستجوی اطلاعات و تولید دانش سخت می کوشد.
دانشجویی که آموزشگر مستقل است اصول سواد اطلاعاتی را برای ارزیابی و استفاده از فرایندها و تولیدات اطلاعاتی شخصیش همانند آن چیزهایی که توسط دیگران توسعه یافته است به کار می گیرد.
این دانشجو به طور فعال و بطور مستقل منعکس می کند وبطور فنی از اشخاص در فرایند ها و اطلاعات تولید شده انتقاد می کند.
این دانشجو تشخیص می دهد که این کوشش موفق یا غیر موفق است وتوسعه خط مشی ها برای تجدید نظر و اصلاح آنها در لایت تغییر اطلاعات انجام شده است
ـ شاخص ها:
شاخص ۱) تشخیص کیفیت فرایند و جستجوی اطلاعات تولید شده شخصی
شاخص ۲) ابداع خط مشی ها برای تجدید نظر ، اصلاح و روزآمدی تولید دانش برای خود
● استانداردهای مسئولیت اجتماعی
استاندارد ۷.این دانشجو که بطور مثبت در جامعه آموزشی ودر جامعه ای که دارای سواد اطلاعاتی است شرکت می کند و باید اهمیت اطلاعات را برای یک جامعه آزاد تشخیص دهد.
دانشجویی که مسئولیت اجتماعی دارد بارعایت مفاهیم اطلاعاتی و به طور اساسی برای پایه ریزی دمکراسی(آزادی) باید به اطلاعات دسترسی پیدا نماید.این دانشجو اطلاعات بیرونی را از یک نقطه نظر مختلف ، شرایط علمی و دیدگاه فرهنگی در یک کوشش به منظور رسیدن به درک رسمی و با دلیل منتج شده کسب می نماید. این دانشجو پی می برد که دسترسی منصفانه به اطلاعات از یک شاخه در اطلاعات در همه قالبها یک پایه درست در آزادی است.
ـ شاخص ها:
شاخص ۱) جستجوی اطلاعات از منابع گوناگون ، مفاهیم ، نظام ها و فرهنگ ها
شاخص ۲) رعایت اصول دسترسی منصفانه به اطلاعات
استاندارد ۸) دانشجویی که بطور مثبت در جامعه آموزشی و در جامعه ای که سواد اطلاعاتی داردشرکت می نماید و به رفتار اخلاقی و در رعایت فناوری اطلاعات و اطلاعات پایبند است.
دانشجویی که مسئولیت اجتماعی دارد در رعایت اصول اطلاعاتی انعکاس استانداردهای اخلاقی سطح بالا را برای دسترسی ، ارزیابی و استفاده از اطلاعات بکار می برد و به آن عمل می نماید.
این دانشجو اهمیت دسترسی منصفانه به اطلاعات را در یک جامعه آزاد و احترام به اصول آزادی هوشمندانه و صداقت در میراث عقلانی تشخیص می دهد. این دانشجو این اصول را در عرض شاخه ای از قالبهای اطلاعاتی – چاپی ، غیر چاپی و الکترونیکی به کار می برد.
ـ شاخص ها:
شاخص ۱) رعایت اصول آزادی هوشمندانه
شاخص ۲) رعایت صداقت در میراث عقلانی
شاخص ۳) استفاده از مسئولیت فناوری اطلاعات
استاندارد ۹) دانشجویی که بطور مثبت درجامعه آموزشی ودر جامعه ای که سواد اطلاعاتی دارد بطور موثر درگروهها شرکت می نماید و به دنبال اطلاعات تولید شده می باشد وبه آن پایبند است.
دانشجویی که مسئولیت اجتماعی دارد در رعایت کارهای اطلاعاتی بطور موفقیت آمیز هم به طور محلی و هم درتنوع فناوریهایی که متصل می نماید جامعه آموزشی را برای دسترسی ، ارزیابی و استفاده از اطلاعات پایبند می باشد. این دانشجو جستجوگر است ودر ایده ها و اطلاعاتی که در عرصه شاخه ای از منابع ودیدگاهها ودانش وبینشها سهیم می باشد و یاری دهنده تنوع فرهنگی و نظام ها ست. این دانشجو با افراد گوناگون برای مشخص کردن مشکلات اطلاعاتی و برای جستجوی راه حل ها وبرای ارتباط با این راه حل های دقیق وخلاق همکاری می نماید.
ـ شاخص ها:
شاخص ۱) سهیم شدن در دانش واطلاعات با دیگران
شاخص ۲) احترام به عقاید دیگران و زمینه ها و دانش شرکایشان
شاخص ۳) همکاری بادیگران هم با اشخاص هم با فناوران به منظور تشخیص مشکلات اطلاعاتی و به منظور جستجوی راه حل ها
شاخص ۴) همکاری با دیگران هم با شخص هم با فناوران به منظور طراحی ، توسعه و راه حل های اطلاعات تولید شده
تهیه شده توسط : انجمن کتابداران آموزشگاهی امریکا
مترجم: فرض الله عزیزی
کارشناس علوم کتابداری و اطلاع رسانی
http://farzollah.blogfa.com/