چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا


امداد خودرو باید به یک فرهنگ تبدیل شود


امداد خودرو باید به یک فرهنگ تبدیل شود
با وجود چند میلیون خودروی موجود در كشور و افزایش تولید و استفاده روزافزون آن در جامعه، خدمات جانبی این صنعت به نوبه خود و همپای آن رشد و شكوفایی لازم را نداشته است. یكی از این خدمات كه در كشور ما بنا به دلایل متعددی نیاز به فرهنگ سازی و نهادینه كردن دارد، خدمات امداد خودرو در جاده‌های درون و برون شهری كشور می‌باشد.
ایران سرزمینی وسیع و پهناور است كه از شمال شرقی تا جنوب غربی آن شاید بیش از ۲۲۰۰ كیلومتر مسافت دارد و برای مسافرت در این مسیر و یا هر مسیر كوتاه و یا بلند دیگر، نیاز به خودرویی مطمئن و سالم است تا بتوان به دور از هر گونه دغدغه و با طیب خاطر به مسافرتهای طولانی در آن پرداخت. از سویی دیگر زمانی كه در یك سری از محصولات بعضی از كمپانیهای معتبر جهانی تولید خودرو، اشكالات اساسی وجود دارد و منجر به برگشت مجدد خودرو به كمپانی می‌شود، وجود اشكال در برخی از محصولات خودرویی تولید داخل جای تعجب ندارد زیرا برخی از محصولات شركتهای داخلی حتی تمامی استانداردهای اولیه و لازم برای یك خودرو را نیز در هنگام تولید ندارند. همچنین درصدی از رانندگان كشور را زنان جامعه تشكیل می‌دهند كه نسبت به امور فنی خودرو هیچگونه آشنایی نداشته و یا اگر هم آشنایی جزیی داشته باشند، این كار خارج از توانایی آنها می‌باشد.
بنابراین با توجه به توصیف بالا، نهادینه كردن خدمات امداد خودرو و آشنا نمودن مردم با فرهنگ استفاده از این نوع خدمات در كشور یك نیاز مبرم و اساسی محسوب می‌شود. اگرچه برخی از شركتهای سازنده خودروهای داخلی در سالهای اخیر خدمات پشتیبانی خود را گسترش داده، اما در ارایه كامل و بدون عیب و نقص این خدمات موفقیت لازم را كسب نكرده‌اند. به عنوان مثال خودروهای امدادی این شركتها، همگی از نوع سواری می‌باشد و در صورت نیاز امداد خواه به حمل خودروی معیوب به تعمیرگاه این كار از دست آنها خارج می‌باشد.
●امداد خورو در كشورهای دیگر
نكته‌ای كه پرداختن به آن در این مقوله حائز اهمیت می‌باشد محتوای ارایه خدمات امدادی در سایر كشورهاست. به گونه‌ای كه اكثر كشورهای توسعه یافته در این زمینه بسیار فراتر از ما و بالطبع خدمات امدادی پیشرفته و كاملتری را نیز در اختیار داشته و به امداد خواهان خود عرضه می‌نمایند.
از همه مهمتر این كه برای مردم این كشورها، اشتراك و عضویت در شركتهای امداد خودرو تبدیل به یك فرهنگ شده و حتی بیشتر از بیمه بدنه به آن اهمیت می‌دهند. در مقابل شركتهای امداد خودرو نیز به مشتریان خود خدمات بهتری را ارایه می‌نمایند. به طور مثال در اختیار داشتن هلی‌كوپتر جز لاینفك خدمات این شركتها می‌باشد و یا در اغلب موارد خودروهای سواری جایگزین در اختیار امداد خواهان قرار می‌گیرد تا در فاصله زمانی رفع عیب، امدادخواه با مشكل مواجه نشود. هرچند در كشور ما به تازگی در این زمینه گامهای اساسی از سوی برخی كمپانیهای تولید خودرو در جهت ایجاد نظم بین تولیدات و مقوله امدادرسانی كه بخشی از خدمات پس از فروش است برداشته شده، اما هنوز خلاء موجود در این زمینه به خوبی قابل لمس می‌باشد.
●شركت امدادگران خودرو
كانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران یكی از موسسات جهانگردی می‌باشد كه در ۷۰ سال پیش با هدف ارایه خدمات متنوع به جهانگردان از جمله خدمات امداد خودرویی تاسیس و با توجه به وظایف سازمانی خود و شرایط و موقعیت جهانگردی كشور، اقدامات اولیه و اساسی در این زمینه را شروع نمود.
امدادرسانی به خودروها كه یكی از اهداف اولیه كانون به شمار می‌رود از زمان شروع فعالیت و همگام با سایر فعالیتهای دیگر، با وجود فراز و نشیبها و چالش‌های به وجود آمده در ادوار مختلف (تنشهای ناشی از انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی و…) و همچنین كم و كاست‌های موجود در این زمینه، همچنان ادامه یافته و حتی به منظور بهبود و تداوم فعالیت، با شروع دهه دوم تاسیس كانون، مدیریتی مستقل تحت عنوان سرویس امداد اتومبیل در درون كانون ایجاد گردید كه به جهانگردان و اعضای خود در داخل و خارج از كشور با توجه به استعانت و توانایی خود ارایه خدمات امداد خودرو می‌نمود.
با گذشت زمان و با توجه به افزایش تولید انواع خودرو در كشور و همچنین ازدیاد مسافرتهای درون كشوری و پاسخگویی به نیازها و نیز به منظور توسعه خدمات كمی و كیفی امدادی، كانون جهانگردی و اتومبیلرانی در اقدامی سنجیده در سال ۱۳۷۹ شركتی مستقل و تحت نظارت كامل خود با نام شركت امدادگران خودرو را تاسیس نمود. بدین ترتیب شركت امدادگران خودرو با توجه به وجهه بین‌المللی و با استفاده از تجربه ۷۰ ساله كانون، برآن شد كه سطح این خدمات را در كشور به استانداردهای موجود نزدیك نموده و تسهیلات موجود را برای تمامی هموطنان فراهم نماید و تا جای ممكن در سالهای آتی این خلا را از بین ببرد و آسایش و امنیت را در سفر برای امداد خواهان به ارمغان آورد.
●ویژگیهای امدادگران خودرو
آنچه امدادگران خودرو را با صنف مشابه خود متمایز می‌سازد نوع و دایره فعالیت آن است. شركت امدادگران خودرو علاوه بر امدادرسانی به انواع خودروهای تولیدی داخل و خارج از كشور (اعم از فرسوده و قدیمی) به صورت ۲۴ ساعته مشغول انجام وظیفه و خدمت‌رسانی به امداد خواهان می‌باشند. همچنین ارتباط و سطح همكاری شركت امدادگران خودرو با شركتهای تولید كننده خودرو همانند: ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو باید عنوان نمود كه این نوع همكاریها در سطح بسیار خوب و قابل قبولی انجام شده و می‌شود، به گونه‌ای كه شركت امدادگران خودرو در سالهای گذشته بر پایه تفاهم‌نامه فی مابین با شركتهای مذكور به ارایه خدمات امدادرسانی به دارندگان وسایل نقلیه این شركتها مشغول بوده است. در حال حاضر نیز از ساعت ۸ شب به بعد امدادرسانی به خودروهای تولیدی این شركتها از طریق شركت امدادگران خودرو انجام می‌شود.
●برنامه‌های آتی
در حال حاضر این شركت تقریباً تمامی جاده‌های اصلی كشور، اعم از بزرگراهها و اتوبانها را با حدود ۶۰ نمایندگی و ۴۰۰ خودروی امدادی ثابت و سیار و همچنین ۳۵ هزار عضو ثابت تحت پوشش خود قرار داده است.
در این شركت بزرگ و یكپارچه آنچه مهم تداعی می‌نماید رضایت مشتری و یا همان مشتری مداری است. چیزی كه در دنیای امروز یك اصل و ركن اساسی در بازار رقابت تجاری محسوب می‌شود. بنابراین در برنامه‌های جامع و اساسی این شركت، طرح كسترش خدمات در سراسر كشور گنجانده شده است كه این عمل با افزایش تعداد نمایندگی‌های ثابت در سراسر كشور از ۶۰ نمایندگی ثابت به ۱۲۰ نمایندگی و همچنین تحت پوشش قرار دادن ۸ محور اصلی و مواصلاتی استانهای كشور با افزایش امداد سیار و تعداد مشتركین تا سقف دویست هزار نفر به انجام خواهد رسید.
●امداد نوروزی ۸۴
نیروهای امدادرسان شركت امدادگران خودرو علاوه تسلط بر تعمیرات جزئی خودرو، آموزشهای لازم در زمینه كمكهای اولیه پزشكی را به صورت مختصر و جزئی را طی نموده، تا بتوانند در مواقع ضروری و بروز حوادث غیر مترقبه، به یاری نیروهای امدادی متخصص در این زمینه بشتابند. زیرا همیشه به صورت شبانه‌روزی در طول جاده‌ها تردد داشته و دسترسی سریعتری نیز به این موارد دارند. در طرح نوروزی سال ۸۴ نیروهای امداد رسان به منظور تقویت و بالا بردن توان آموخته‌های علمی و عملی خود به انجام آموزشهای اولیه و لازم برای امدادرسانی؛ مانوری را در ابتدای اتوبان تهران- قم انجام دادند.
بدین ترتیب در نخستین روزهای سال ۸۴ شركت امدادگران خودرو با تلاش و كوشش شبانه‌روزی توفیق ارایه خدمات چشمگیری را كسب نمودند. در این طرح كه در نوزده استان كشور به اجرا درآمد، بالغ بر ۲۵۰۰۰ مورد ارایه خدمات به امدادخواهان انجام گرفت كه ۸۴۰۰ مورد آن، امداد به صورت بكسل و اعزام به تعمیرگاه و ۱۶۶۰۰ مورد دیگر آن نیز تعمیرات و رفع نواقص جزئی و راه‌اندازی مجدد خودرو بوده كه در شرایط اضطراری انجام گرفته است. این روند خود سرآغاز یك حركت بزرگ و عظیم در این شركت است و در واقع افق روشنی را پیش روی امدادخواهان سراسر كشور می‌گشاید و دورنمای زیبایی را برای شركت ترسیم می‌نماید.
روابط عمومی و اطلاع‌رسانی كانون جهانگردی و اتومبیلرانی ج. ا. ایران
منبع : مسافران