پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا
چشمهای سیاه - Oci Ciorni
سال تولید : ۱۹۸۷
کشور تولیدکننده : ایتالیا
محصول : سیلویا دامیکو بندیکو و کالو کوکی
کارگردان : نیکیتا میخالکوف
فیلمنامهنویس : الکساندر آداباشیان، سوزو چکی دامیکو و میخالکوف برمبنای داستانهای کوتاهی نوشته آنتون چخوف.
فیلمبردار : فرانکو دی جاکومو.
آهنگساز(موسیقی متن) : فرانسیس له
هنرپیشگان : مارچلو ماسترویانی، سیلوانا مانگانو، مارت کلر، النا سوفونووا، پینا چِی، فسیهوالات لاریونوف و اینوکنتی اسموکتونوفسکی.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۸ دقیقه.
سال 1903. در یک کشتی مسافربری که از روسیه به ایتالیا میرود، دو مرد میانسال با هم ملاقات میکنند. «پاول» (لاریونوف)، مردی روسی است که با همسر جوانش که پس از مدتها انتظار، سرانجام موفق به ازدواج با او شده، به ماه عسل آمده است و با مهربانی به حرفهای مردی ایتالیائی، «رومانو» (ماسترویانی) که داستان غمانگیز زندگیاش را برای او تعریف میکند، گوش میدهد: «رومانو» که آرشیتکتِ خوش آیتهای است، با «الیزا» (مانگانو)، زن ثروتمندی از یک خانواده بانکدار ازدواج میکند. اما با خانواده همسرش تفاهم ندارد و نسبت به آنان احساس حقارت میکند. همزمان با احتمال وقوع ورشکستگی، «رومانو» که نمیتواند «الیزا» را در این شرایط تحمل کند، بیماریاش را بهانه میکند و با محبوبهاش، «تینا» (کلر) به یک چشمه آب معدنی میرود. اما در آنجا، شیفته «آنا» (سوفونووا)، زن جوان روسی میشود که سگ کوچکی نیز همراه دارد. آن دو شبی را با هم میگذرانند و «آنا» به روسیه باز میگردد، در حالی که «رومانو» به شهر محل اقامت «آنا»، یعنی «سیسویف» میرسد و وقتی با فرماندار آنجا صحبت میکند، در مییابد که «آنا» همسر او است. او از «آنا» قول میگیرد که شوهرش را ترک کند، خود او هم رضایت «الیزا» را جلب کند. اما در بازگشت به ایتالیا میفهمد که «الیزا» خانه را برای پرداخت بدهیها فروخته و از این وضع خوشحال است، زیرا دیگر پولی که بین او و «رومانو» فاصله میانداخته، وجود ندارد. «رومانو» دیگر نمیتواند واقعیت را به «الیزا» بگوید تا اینکه «الیزا» با ارثی که از عمویش به او میرسد، دوباره خانه را میخرد. «رومانو» او را ترک میکند، اما سراغ «آنا» هم نمیرود. وقتی «رومانو» داستانش را تمام میکند، «پاول» ضمن ابراز همدردی، میرود تا همسرش را که همان «آنا»ست برای معرفی به «رومانو» بیاورد. در اینجا «رومانو» به سرکارش بهعنوان مهماندار کشتی باز میگردد.
* شیفتگی میخالکوف نسبت به چخوف، او را یک بار دیگر (پس از قطعه ناتمام برای پیانوی کوکی، 1977) به ساختن فیلمی برمبنای آثار این نویسنده بزرگی روسی اما میخالکوف برای ساخت شخصیتها و موقعیتهای دیگر فیلم از قصههای دیگر چخوف وام گرفته است. ماسترویانی که پیش از این بسیار مایل بود نقش اصلی اوبلوموف (میخالکوف، 1980) را بازی کند - اما چون به کشتی نرسید، نقشش را از دست داد! در چشمهای سیاه سنگ تمام میگذارد و در این نقش میدرخشد. «رومانو» به سبک شخصیتهای آثار چخوف، سرگردان، و همواره در جستوجوی پاسخی است که هرگز به آن نمیرسد و این توانائی را هم ندارد که به رویاهایش جامه عمل بپوشاند. ماسترویانی این ویژگیها را با قدرت هرچه تمامتر به نمایش میگذارد. کُندی و آرامش فیلم که گاه ممکن است اندکی اغراقآمیز به نظر برسد، با فضای داستان و شخصیتها همخوانی دارد. تصاویر صحنههای مربوط به روسیه بسیار زیبا و دیدنی است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب انتخابات دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی روز دختر رافائل گروسی رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی حجاب مجلس انتخابات مجلس
قتل تهران پلیس هواشناسی شهرداری تهران وزارت بهداشت بارش باران آموزش و پرورش سیل فضای مجازی سلامت قوه قضاییه
گاز دولت مالیات خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا مسکن حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب تهران نمایشگاه کتاب تلویزیون کتاب محمدمهدی اسماعیلی سینمای ایران سریال دفاع مقدس سینما تئاتر موسیقی رسانه ملی
دانشجویان دانش بنیان اینوتکس
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه آمریکا رفح روسیه حماس حمله به رفح نوار غزه ترکیه
فوتبال رئال مادرید استقلال پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ لیگ برتر بازی ذوب آهن لیگ برتر ایران نساجی لیگ برتر فوتبال ایران
اینترنت تبلیغات اپل عیسی زارع پور سامسونگ ناسا گوگل آب مایکروسافت نوآوری
هندوانه آسم سنگ کلیه بیماران خاص کمردرد ناباروری بیمه سبزیجات اعتماد به نفس