شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

به نام کدامین دموکراسی ؟!


به نام کدامین دموکراسی ؟!
● از كارل پوپر تا جورج سوروس
كارل پوپر نظریه پرداز آمریكایی در قرن گذشته كتابی را با نام «جامعه باز و دشمنان آن» به رشته تحریر درآورد كه طی آن، آمریكا را مدافع دموكراسی در جهان و اشغال كشورها و براندازی حكومتهای آنها را با نام دموكراسی را حق مشروع !آن دانست.
ای.ك.ای كارل ریموند پوپر یهودی در ۲۸ جولای ۱۹۰۲ در شهر لندن متولد شد و در هفدهم سپتامبر ۱۹۹۴ در لندن بدلیل بیماری ناشناخته از دنیا رفت. او در سال ۱۹۴۵ كتاب «جامعه باز و دشمنان آن» را نوشت. علاوه بر آن نوشته های بسیاری را در خصوص مسایل علوم اجتماعی، سیاسی، به رشته تحریر درآورده است.
كارل پوپر در كتاب «جامعه باز و دشمنان آن» می گوید: هرگاه نخبگان و دانشگاهیان و روشنفكران كشورهای جهان سوم به دنبال ترویج دموكراسی و حقوق بشر در جوامع خود برآیند، دشمنان این دموكراسیها مانع از اجرای آن می شوند.
پس از كارل پوپر، تفكرات و اندیشه های او زیربنا و شالوده بنیاد «جامعه باز» (open society) گردید، كه با مدیریت یك یهودی صهیونیست بانكدار به نام جورج سوروس راه اندازی شد.
نام جورج سوروس برای اولین بار در دهه ۱۹۹۰ و درست در اوج بحران و شوك اقتصادی كه بر كشورهای ثروتمند جنوب و جنوب شرق آسیا از جمله مالزی و اندونزی وارد شد بر سر زبانها افتاد.
پس از فروپاشی شوروی سابق، كشورهای بلوك شرق كه از رهگذر تحولات اقتصاد سنتی به اقتصاد خصوصی و حركت سریع جهانی شدن دچار ضرر و زیانهای بسیاری شده بودند، متوجه شدند كه بانكدار معروف، جورج سوروس صهیونیست، با تمام توان و از گذار به مرحله جدید، با ایجاد نوسانهای اقتصادی و كاهش سریع و شدید ارزش پولهای ملی كشورهای مذكور، نه تنها میلیاردها دلار به جیب زده بلكه، ورشكستگی اقتصادی غیرقابل جبرانی را به آنها وارد ساخته است.
اگر تفكرات و اندیشه های ساموئل هانتینگتون را مبنی بر «برخورد تمدنها» برای تئوریزه نمودن شعار مبارزه با تروریسم و به وجود آوردن حادثه ۱۱ سپتامبر، بدانیم قطعاً براندازی نرم با نام دموكراسی توسط كارل پوپر و مجری آن جورج سوروس را ادامه سیاستهای هژمونی آمریكا در جوامع ضد آمریكایی باید دانست.
جورج سوروس، یك یهودی میلیاردر با تابعیت مجاری تبار آمریكایی می باشد كه سالهاست با تشكیل یك شركت سرمایه گذاری و یك سازمان مطالعاتی حقوق بشر، به انجام اموری چند منظوره و در واقع با جذب روشنفكران و نخبگان كشورها برای براندازی حكومتهای مخالف منافع آمریكا به فعالیت مشغول است.
در خصوص ماهیت فعالیتهای بنیاد سوروس قضاوتهای متفاوتی وجود دارد، نهادهای رسمی سیاست خارجی آمریكا و رسانه های وابسته به آنها از جمله رادیو صدای آمریكا معتقدند كه جورج سوروس فردی نیكوكار است كه به بسیاری از پروژه های گسترش دموكراسی و توسعه اقتصادی در سراسر جهان كمك می كند، البته این رویكرد منحصراً ویژه و مختص چنین نهادهایی است و بسیاری از ناظران سیاسی و سیاستمداران كشورهای مختلف و مخصوصاً كشورهایی كه به نوعی با پدیده «انقلابهای مخملی» مواجه شده اند، نظری برخلاف این دارند.
رادیو فردا با پیروی از «واشنگتن پست» فعالیتهای بنیاد سوروس در ایران را به محورهایی چون كمكهای انسان دوستانه و بهداشت عمومی تقلیل داد. اما بی.بی.سی. به عنوان آژانس خبری دولت انگلیس از موضعی متفاوت معتقد است: مؤسسه «جامعه باز» با هدف پیشبرد دموكراسی، رعایت حقوق بشر، اصلاحات اقتصادی، حقوقی و سیاسی...، حمایت از رسانه های مورد حمایت آمریكا و به ظاهر مستقل و خصوصی و ... در كشورهای مختلف جهان فعالیت می كند.
اگر چه بسیاری از صاحب نظران سیاسی در بسیاری از كشورها به دور از تعارفات معمول دیپلماتیك و در چارچوب فكری دولتمردان نئو محافظه كاران آمریكایی و البته به واسطه وجود اسناد مرتبط با فعالیت بنیاد سوروس، معتقدند كه هدف این بنیاد در كشورهای مختلف چیزی نیست، جز «براندازی نرم و خاموش» و دیگر فعالیتها جنبه پوششی و وظیفه منحرف نمودن اذهان را پیدا می كند. لذا از نگاه این صاحب نظران، سوروس به منظور ظاهرسازی این مسأله سعی نموده در هر كشور فعالیتهای مالی و مطالعاتی را به همراه یكدیگر دنبال نماید.
به عبارت دیگر، این بنیاد در كشورهای مربوط علاوه بر اینكه شركتی را برای كسب ثروت و سرمایه گذاری تأسیس می كند، سازمان مطالعاتی را برای چگونگی مصرف این درآمدها شكل می دهد و جالب آن كه این دو سازمان حق برقراری رابطه مستقیم و یا حتی گفتگو و تبادل نظر با یكدیگر را ندارند تا از این طریق راه بر هر گونه اتهام دولتها مبنی بر حمایت سوروس از مخالفان این كشورها بسته شود.
سوروس در بیش از ۳۰ كشور جهان از جمله جمهوریهای آذربایجان، ارمنستان، ازبكستان، اوكراین، تاجیكستان، روسیه، گرجستان، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی نمایندگیهای فعال دارد.
● سوروس و فعالیتهای براندازی:
روند كار بنیاد سوروس به این شكل است؛ كه یك مركز مطالعاتی را در كشورهای مختلف فعال می كند و سپس با ارزیابی مخالفان دولت مركزی و حمایت از مطبوعات مخالف دولت، زمینه را برای انقلابی آرام و به شكست كشاندن دولت و یا حكومت فراهم می نماید. عمده ترین فعالیت این بنیاد در حوزه كشورهای آسیای میانه و قفقاز است. در واقع برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ و در جریان ورشكستگی مالی و اقتصادی كشورهای جنوب شرق آسیا، فعالیت بنیاد مذكور به آسیای میانه كشیده شد، و در كشورهای این منطقه نمایندگیهایی را تحت عنوان «جامعه باز» تأسیس نمود. هدف از تأسیس این نمایندگیها به راه انداختن انقلابهای مخملی در كشورهای هدف و تغییر نظام سیاسی این كشورها بود.
۱) سوروس در گرجستان:
بنیاد سوروس در جریان تحولات سالهای اخیر گرجستان و اوكراین، نقش مهمی را ایفا نمود. در گرجستان با صرف ۳۰ میلیون دلار به حمایت از مخالفان «ادوارد شواردنادزه» برخاست.
این در حالی بود كه گرجستان در ائتلاف آمریكایی لشكركشی به عراق مشاركت داشت، دلیل این تصمیم موضع دو پهلوی شواردنادزه، در قبال روسیه بود كه به منظور حفظ موقعیت خود و جلوگیری از وخامت اوضاع، مایل به تداوم مناسبات خوب با مسكو بوده است.
سوروس با صرف مبلغ ۵ میلیون دلار در شبكه تلویزیونی «روستاوی۳»، كه نقش برجسته ای در انقلاب مخملی گرجستان داشت سرمایه گذاری نمود تا از این طریق ضمن تشویق مردم به شورش یا آموزش لازم، آنها را برای رسیدن هر چه زودتر به انقلاب نزدیك نماید. اقدامهای سوروس در گرجستان تا آنجا ادامه یافت كه پس از استعفای «شوارد نادزه» و تشكیل دولت جدید، چهار تن از اعضای دولت جدید گرجستان شامل وزرای آموزش و پرورش، دادگستری، دارایی و ورزش جوانان وابسته به میلیاردر یهودی یعنی «جورج سوروس» بودند كه پس از وقوع انقلاب مخملی در گرجستان، جورج سوروس تصریح كرد كه در سایر كشورهای آسیای میانه از این اقدامها حمایت خواهد كرد.
۲) سوروس در آذربایجان:
به گفته عاقل عباس اف، سردبیر نشریه عدالت آذربایجان، بعد از تحولات نوامبر سال ۲۰۰۳ گرجستان، بنیاد سوروس با بازیهای سیاسی درصدد نفوذ در حاكمیت كشور آذربایجان بود.
بنابراین از دسامبر ۲۰۰۴ میلادی این بنیاد اقدام به استخدام نیروهای جدید از میان غیر شیعیان و اصحاب مطبوعات در جمهوری آذربایجان نمود. این بنیاد با حمایت مالی نمایندگان مؤسسه «جامعه باز» كتاب «حاكمیت و فساد مالی» كه اثر یك نویسنده آمریكایی به نام «سوزان روزواكرامان» است را به زبان آذری منتشر نمود. در این كتاب اطلاعات زیادی در زمینه انتخابات، رشوه و پول شویی در آذربایجان ارایه شده است.
در ادامه با وقوع تحولات و پدیدار شدن انقلاب تاریخی در این كشور بنیاد مذكور و سفارت آمریكا در باكو تعدادی از مخالفان دولت را برای گذراندن آموزش های لازم به اكراین اعزام كردند این مسأله در حالی بود كه به گفته «ولادیمیر تیموشنكو» یكی از نمایندگان مجلس اوكراین، تظاهراتی خیابانی در «كی یف» با حمایت آمریكا و شخص سوروس صورت گرفت.
یكی دیگر از اقدامهای بنیاد سوروس در كشورهای جهان بویژه آسیای میانه، آلوده ساختن جمعیت جوانان این كشورها به فساد و مواد مخدر بوده است. در این رابطه روزنامه «اولایلار» وابسته به وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان از تلاش بنیاد مذكور برای گسترش مواد مخدر در این كشور در پوشش برنامه مبارزه با مواد مخدر خبر داد تا از این طریق جوانان این كشور را فاسد نماید.
از سوی دیگر با توجه به بافت مذهبی جمهوری آذربایجان، بنیاد سوروس، برای از هم پاشیدن بنیادهای اجتماعی و مذهبی این كشور تلاش می كند. علاوه بر این، نمایندگی بنیاد مذكور در آذربایجان تاكنون ۳۰ میلیون دلار در راستای فعال سازی رسانه ها و سازمانهای غیر دولتی علیه دولت این كشور هزینه نموده است.
۳) سوروس در ارمنستان، تاجیكستان، قزاقستان و قرقیزستان نیز تلاشهایی را به كار برد كه عبارتند از: در ارمنستان سعی در ایجاد شكاف میان این كشور و روسیه دارد. زیرا ارمنستان مهمترین پایگاه روسیه در قفقاز جنوبی شناخته می شود. سوروس در این كشور سعی دارد از طریق رسانه ها به تشویش فضای سیاسی جامعه بپردازد.
افزایش مخالفتها از طریق رسانه ها در تاجیكستان نیز توسط بنیاد سوروس علیه نظام حاكم دنبال می شود. به گونه ای كه رئیس جمهور تاجیكستان از این امر ابراز نگرانی كرده است.
در این راستا این بنیاد با حمایت رژیم صهیونیستی و آمریكا سعی دارد از طریق سایتهای اینترنتی، روزنامه ها، شبكه های تلویزیونی، طرحهای آموزشی، كتابها و مؤسسات غیردولتی در دو كشور قزاقستان و قرقیزستان زمینه های شكل گیری دموكراسی هدایت شده و متناسب با اهداف رژیم صهیونیستی و آمریكا را فراهم سازد. ساقط كردن حكومت عسكرآقایف در قرقیزستان و تلاش برای سرنگونی نورسلطان نظربایف در قزاقستان، و حتی تلاش برای ایجاد مشكلات منطقه ای برای لوكاشنكو رئیس جمهور روسیه سفید «بیلو روسیه» از طریق اتحادیه اروپا از دیگر تلاشهای سوروس می باشد.
اكنون اعترافهای هاله اسفندیاری، كیان تاجبخش و رامین جهانبگلو، در خصوص بنیاد «جامعه باز» و فعالیتهای آن به نام دموكراسی و حقوق بشر، نشان داد كه آن چه برای نهادهای صهیونیستی - آمریكایی هرگز معنا و مفهوم ندارد، دموكراسی واقعی است و در واقع به نام «دموكراسی» حربه ای برای براندازی حكومتهای ضدآمریكایی و نیز نظامهای مردمسالاری و حكومتهای مردمی چون جمهوری اسلامی ایران است لذا پرسشی كه عموم مردم جهان از خود درباره حركتهای براندازانه سوروس مطرح می كنند، این است كه، آنها بنام كدامین دموكراسی می خواهند، آزادی را به ملتهای جهان برسانند؟!
قاسم بابایی
منبع : روزنامه قدس