چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

یک آفت دیگر


هر روز كه به صفحه های كامپیوتر و اینترنت روزنامه ها نگاه می كنید هشدار های جورواجور در مورد سرقت ID- سوءاستفاده از اطلاعات فردی از جمله حساب ها و كارت های اعتباری- یا نفوذ هكر ها و به دست گرفتن كنترل كامپیوتر شخصی افراد یا پایگاه اینترنتی مراكز حساس یا استفاده از اطلاعات بانك های اطلاعاتی از طریق نفوذ به شبكه ها، به خورد خوانندگان داده می شود، تا جایی كه حساسیت كاربران به بسیاری از این هشدار ها كم شده است و خوانندگان كمتر به اخبار مربوط به هكر ها و یا ویروس ها یا كرم های كامپیوتری توجه می كنند.با وجودی كه سایت های خبری این روز ها بیش از گذشته به اخبار نرم افزار های جاسوسی یا Spyware می پردازند اما گوش مردم نسبت به آنها نیز پرشده است. بعید است كه كاربران با این پدیده شوم مواجه نشده باشند چون حتماً به نوعی با آن برخورد داشته اند مثلاً سرعت كار در اینترنت كاهش یافته یا كامپیوتر از خود رفتار های غیر عادی به خرج داده است. به علاوه كسانی كه از اینترنت استفاده می كنند بعید است با جعبه ابزار یاهو (Tool Bar) آشنا نشده باشند. جدیدترین نسخه این جعبه ابزار یاهو حاوی نرم افزار یا Plug-in است كه به Anti-Spy معروف بوده و هرازگاهی به روزرسانی می شود و قادر است نرم افزار های مزاحم و ناخواسته را روی كامپیوتر شناسایی كرده و حذف كند. پیش از آن هم ad-bloc به قابلیت های جعبه ابزار یاهو اضافه شده بود كه می تواند جلوی تبلیغات موسوم به pop-up را بگیرد. حتماً شما هم با این نوع آگهی های بازرگانی مواجه شده اید كه بدون خواست شما مثل قارچ در یك پنجره جدید مقابل چشمتان باز شده و تبلیغ می كند. این نرم افزار در جعبه ابزار یاهو می تواند مانع باز شدن این پنجره های مزاحم شود. اگر تاكنون جعبه ابزار یاهو (همان Tool Bar) را نصب نكرده اید از نصب آن پشیمان نخواهید شد.اما این كه گوش مردم از این هشدار ها پر شده دلیل نمی شود كه ما از هشدار دادن خودداری كنیم. در این مقاله هم می خواهیم یك آفت دیگر را معرفی كنیم و در مورد بلیت های تقلبی یا جعلی هشدار بدهیم.فرض كنید از طریق اینترنت بلیت ورودی به استادیوم یا سالن تئاتر یا كنسرت مورد علاقه خود را خریداری كرده اید و به موقع نیز آن بلیت از طریق پست به دستتان رسیده یا آنكه با چاپگر منزل بلیت (یا رسید) را دریافت كرده اید اما وقتی به استادیوم یا سالن تئاتر یا كنسرت مراجعه می كنید دربان مودبی با كمال احترام از ورود شما جلوگیری می كند، در آن صورت چه حالی به شما دست می دهد؟تلافی خوشحالی بیش از حدی كه هنگام تهیه بلیت به شما دست داده بود و تصور كرده بودید كه چه راحت و بدون دردسر به بلیت ورودی دست یافته اید، در می آید.در واقع هر آن چه كه مشتاقان زیادی دارد، بدون تردید گیرنده های جاعلان و متقلبان را نیز تحریك می كند. روزنامه نیویورك تایمز گزارش جالبی در مورد جعل و تقلب در مورد بلیت های ورودی به محافل هنری و ورزشی به ویژه در اینترنت در ۲۸ اكتبر به چاپ رساند كه اطلاعات جالبی در این زمینه در اختیار خواننده می گذارد. اما از آنجایی كه بیشتر اطلاعات آن محلی است و بسیاری از تیم های ورزشی یا استادیوم های معروف نام برده شده در این گزارش برای خواننده ایرانی چندان ملموس و آشنا نیست از ترجمه كلمه به كلمه آن خودداری شد، به جای آن لب كلام و اطلاعات مفید این مقاله در پی می آید:بسیاری از بازی های حساس به قدری برای طرفداران تیم ها از اهمیت برخوردار است كه گاهی استادیوم ها یا سالن های كنسرت یا تئاتر گنجایش پذیرش همه این طرفداران را ندارد. در چنین شرایطی تهیه بلیت، عاشقان سینه چاك را مستاصل و درمانده می كند. این روز ها درهای ورودی استادیوم ها شاهد مراجعه كسانی است كه بلیت های جعلی و تقلبی به همراه دارند و گاهی تعداد بسیار زیادی از آنها به خاطر داشتن بلیت های تقلبی پشت درهای ورودی می مانند. معمولاً اگر بلیت از دست فروشان و دلالان خریداری شود، تشخیص جعلی بودن آن دشوار است اما اگر از طریق اینترنت خریداری شده باشد، تشخیص صحیح بودن آن غیر ممكن است.با آمدن اسكنر های جدید كه دیگر قیمت های هنگفت گذشته را ندارند و همچنین چاپگر های رنگی پیشرفته كنونی كه قابلیت های حیرت انگیزی پیدا كرده اند این سخت افزار ها به كمك نرم افزار هایی آمده اند كه جعل و تقلب را به اندازه آب خوردن آسان كرده اند. اینترنت هم راه را برای توزیع این بلیت های جعلی هموار كرده است.این مجموعه سخت افزاری، نرم افزار ی و رسانه ای دست به دست هم داده اند و میزان جعل و تقلب را افزایش داده اند.همه این عوامل باعث می شود كه گردانندگان رویداد های هنری و ورزشی بزرگ همواره به فكر راه هایی باشند كه یك گام جلوتر از جاعلان و متقلبان باشد. از سال ها قبل باركد به یكی از ابزار های جلوگیری از جعل تبدیل شد اما دیری نگذشت كه جاعلان نیز خود را به دستگاه های مربوطه مجهز كردند. بعد به تدریج چاپ تصاویری روی بلیت مرسوم شد كه در تاریكی قابلیت درخشش داشت. اما جاعلان نیز گام به گام با پیشرفت بلیت ها و راه های ضد جعل پیش می روند و خود را به آخرین ابزار ها مجهز می كنند. فكرش را بكنید شما بلیت به دست وارد سالن تئاتر می شوید و حتی دربان نیز از عهده تشخیص جعلی بودن بلیت شما برنمی آید اما زمانی كه به ردیف صندلی خود مراجعه می كنید می بینید فردی روی صندلی شما نشسته و بلیتی ارائه می كند كه نشان می دهد او نیز محق و صاحب آن صندلی است. بازرسان و صاحب نظران هشدار می دهند كه معمولاً بلیت های خریداری شده از دست افراد در خیابان یا از طریق باجه های غیررسمی یا اینترنت معمولاً جعلی اند و گاهی تشخیص آن از روی بلیت غیرممكن است. هر چه بازی یا محصول هنری حساس تر و پرمخاطب تر باشد تعداد بلیت های جعلی هم به همان نسبت بیشتر می شود.در حال حاضر در بیشتر استادیوم های معروف در ایالات متحده دربانان و بازرسان دستگاه های قابل حملی دارند كه به راحتی می توانند بلیت ها را بازرسی كنند و از صحیح بودن آن اطمینان حاصل كنند.در این روش صندلی های استادیوم كدگذاری می شوند و كد هر صندلی با كد بلیت مشابه است و هر بار این كد ها به طور كامل تغییر می كند برای جاعلان بلیت ممكن نیست بتوانند كد انتخاب شده برای صندلی ها را حدس بزنند بنابراین دربانان و بازرسان با دستگاه های كوچك مخصوص باركد، كد داده شده به صندلی را با كد حك شده روی بلیت مقایسه می كنند و در صورت تشابه از صحیح و غیر جعلی بودن آن اطمینان حاصل می كنند.از سال ۱۹۹۴ شركت «تیكت مستر» استفاده از باركد در بلیت را آغاز كرد. به این ترتیب حتی امكان فروختن بلیت از طریق اینترنت فراهم شد چون به راحتی رمز های صندلی ها ابتدا تبدیل به فرمت PDF می شد بعد از طریق نامه الكترونیكی (ای میل) برای خریدار فرستاده می شد. خریدار بلیت هم از آن یك پرینت می گرفت و به عنوان بلیت همراه خود می برد. دستگاه های مخصوص چك كردن باركد در جایگاه های ورود بلیت های جعلی را از اصلی تشخیص می داد. از سال ۲۰۰۰ تا به حال خدماتی كه به ticketfast معروف است ۱۷ میلیون بلیت را از طریق سیستم باركد به فروش رساند. در حال حاضر هزار و ۴۰۰ میدان ورزشی قابلیت استفاده از این سیستم را دارند.به احتمال خیلی زیاد كسانی كه در این صنعت كار می كنند ناچار می شوند به سمت بلیت های الكترونیكی یا در اصطلاح tickets-e روی بیاورند. شركت های هواپیمایی مانند بسیاری از موارد در این زمینه پیشگام شده است، پیش از رسیدن به فرودگاه كیوسك هایی نصب شده كه فرد می تواند با قرار دادن كارت اعتباری خود در جای مخصوصی در این كیوسك ها بلیت الكترونیكی خود را دریافت كند یا آنكه به وب سایت آن شركت هواپیمایی مراجعه كرده و تا ۲۴ ساعت قبل از پرواز بلیت خود را به صورت اینترنتی دریافت كند.شركت تیكت مستر زیر باركد تصویری را حك می كند كه به مواد فسفری آغشته است و در تاریكی می درخشد و همین ایده باعث شده مشتری ها بلیتی كه دریافت می كنند خودشان چك كنند. این شركت نام این فناوری را Brightec گذاشته است كه Bright به معنی درخشان و tec مخفف technology به معنای فناوری است. ولی به هر حال تا بشر روی كره زمین زندگی می كند هر چقدر تكنیك های جلوگیری از جعل و تقلب پیشرفته می شود، جاعلان و متقلبان نیز مجهزتر و هوشمندتر می شوند.
منبع : باشگاه اندیشه