جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
پیشنهادهایی برای بخش مسکن
۱) سیاست فعلی شهرداری (مخصوصاً در تهران) برای نوسازی بافتهای فرسوده، بر آن است که تجمیع خانههای کوچک (مثلاً در نازیآباد) در حد و اندازههای دو خانه همسایه را هم برای نوسازی قبول میکنند. بهنظر میرسد میتوان بهتر به این موضوع پرداخت: نوسازی را بهجای اجرا در واحدهای همسایگی دوخانهای میتوان در حد بلوکهای بزرگتر و حتی در اندازه محلهای (مثلاً در حد یک چهارم محله نازیآباد) انجام داد: فرض کنید قرار باشد یک محله فرسوده بهاندازه ۱۰ هزار خانه قرار است بهطور یکجا نوسازی شود. دو حالت ممکن پیشنهادی مطرح میشود:
الف) میتوان در یک طرح ضربتی، با تغییر کاربری یک محدوده خالی تهران (مثلاً یک پادگان داخل شهر) و با هزینهای نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان محلهای جدید ساخت (اسم این محله را Buffer میگذاریم) و آن را در اختیار ساکنان محله فرسوده قرار داد تا در ایام ساخت کامل و یکجای محله فرسوده، در آن سکونت کنند (کاری که اکنون پیمانکاران جزء یا همان بساز و بفروشها در مقیاسی بسیار کوچکتر و به شکلی نابهینه انجام میدهند). بهمحض اتمام بازسازی محله فرسوده، به هر یک از ساکنان قبلی یک خانه جدید از محله خودشان داده میشود، بخشی از خانهها بهعنوان هزینههای انجام کار (شامل هزینههای ساخت محله فرسوده و هزینههای استهلاک محله Buffer ساخته شده) در بازار بهفروش میرسند و بخشی نیز بهعنوان سود همان ساکنان قبلی در اختیارشان قرار میگیرد.
این مورد اخیر باعث ترغیب ساکنان بخشهای فرسوده دیگر به مشارکت در طرحهای بعدی میشود. مجموع این عوامل اگر خوب مدیریت شوند، بهخوبی میتوانند هم از نظر ایمنی ساختمانها، هم از نظر ترافیکی و هم از نظر رضایت شهروندان منافع فراوانی در بر داشته باشند. از محله Buffer میتوان برای اتمام کار تا پایان بازسازی همه محلات فرسوده استفاده کرد. بهعلاوه، در بازسازی یکجا و عمده محلات فرسوده میتوان بهگونهای عمل کرد که با افزایش عرضه مسکن نسبت به وضعیت قبلی، بخش مهمی از تورم مسکن که مربوط به کمبود عرضه است مهار شود.
ب) میتوان همان پیشنهاد بند (الف) را بهصورتی دیگر اجرا نمود: به جای ساخت یک محله موقتی جدید میتوان از همان ۲۰۰ هزار خانه خالی از سکنه در تهران (که شهردار محترم از آن اطلاع دادهاند) بهصورت رهن و اجارهای استفاده نمود. البته این شیوه مقداری هزینههای جداسازی اجتماعی خواهد داشت که نسبت به پیشنهاد قبلی بیشتر است.
برای اجرای هر یک از این دو پیشنهاد، هزینههایی که مورد نیاز خواهد بود میتواند از بخش دولتی، از شهرداری یا از بخش خصوصی تأمین شود (حتی از محل سرمایهگذاری خارجی) و یا ترکیبی از اینها باشد. تصور میکنم بسیاری از موانع اقتصادی و اجتماعی این امر قابل تخفیف یا قابل چشم پوشی است و مهمترین موضوع باقیمانده، وجود اراده تصمیمگیریهای بزرگ برای تهران و دیگر کلانشهرهاست. مشکلات شهرهای بزرگ ما آنقدر بزرگ شدهاند که دیگر با تصمیمات کوچک نمیتوان آنها را حل کرد.
۲) دلیل مستثنی نمودن شهر تهران (و کلانشهرها) از طرح مسکن ۹۹ ساله چندان قابل درک نیست. اشتمال این تصمیم بر بازار مسکن تهران، دستکم از نظر ابزارهای مدیریت بازار قادر به کاهش قیمتهای متورم فعلی خواهد بود. در واقع قیمتهای موجود در بازار مسکن تهران در صورت عرضه مسکن ارزانقیمت در نقاط مختلف آن و البته در اندازههای تأثیرگذار میتواند تا حد مناسبی کاهش یابد. تهاتر زمینهای دولت در محدودههای بیرون شهر با زمینهای سازمانی و نظامی درون شهر میتواند بستر مناسبی برای اجرای این تصمیم (و البته برای محقق نمودن بسیاری از شاخصهای دیگر رفاهافزا) فراهم سازد.
سبحان نظری
منبع : سایت الف
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
اسرائیل ایران غزه روسیه مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
یسنا هلال احمر قوه قضاییه آتش سوزی پلیس تهران بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
حقوق بازنشستگان بانک مرکزی دولت سیزدهم قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار خودرو بازار خودرو دلار سایپا ایران خودرو کارگران
سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین حماس اوکراین نوار غزه چین ترکیه انگلیس ایالات متحده آمریکا یمن طوفان الاقصی
استقلال فوتبال علی خطیر پرسپولیس سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه