شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا
اردشیر فرح و خورخه استرانز
اردشیر فرح و خورخه استرانز Ardeshir Farah & Jeorge Strunz ۲۴ سال با هم همكاری داشته اند و سبكی نو برای گیتار آكوستیك ( نه الكتریك ) پایه گذاری كرده اند . استرانز اهل كاستاریكا و فرح اهل ایران است . خورخه استرانز و اردشیر فرح به دلیل بهره گرفتن از دو فرهنگ متفاوت از كاستاریكا ( آمریكای جنوبی ) و ایران توانسته اند به موسیقی غنی در فرم بسیار جالب نوازندگی خویش دست یازند .
آنها یكدیگر را در سال ۱۹۷۹ دیدند ؛ جایی كه برای اولین بار ، موسیقی آمریكای لاتین با موسیقی خاور میانه بخصوص ایران تلاقی پیدا كرد .
خورخه استرانز در خانواده ای كاستاریكایی بدنیا آمد . خانواده وی بسیار با اصل و نسب بودند كه شامل سیمون بولیوار ستوان محبوب هم می شد !
استرانز در سن ۶ سالگی با گیتار آشنا شد و در كاستاریكا ، كولومبیا ، مكزیك ، اسپانیا ، انگلیس و كانادا بزرگ شد ! او دانش موسیقی خود را از پایه موسیقی كلاسیك شروع كرد و موسیقی فلامینكو را بعد از كلاسیك فرا گرفت .
بعدها كه روی موسیقی آمریكای لاتین متمركز شد به بداهه نوازی جز پرداخت . او در عین حال در موسیقی خویش كه نشات گرفته از موسیقی فلامینكو است به فرمهای لاتین جز و موسیقی محلی آمریكای لاتین هم توجه بسیار داشت .
او بسیار خوب گیتار فلامینكو را می نواخت و خواننده ها و رقاص های اسپانیایی را همراهی می نمود . این برنامه از ۱۶ سالگی وی تا ۲۰ سالگی ادامه داشت . بعد ازاین زمان بود كه او مصمم شد كه روی موسیقی خود ، یعنی موسیقی آمریكای لاتین متمركز شود .
اردشیر فرح در ایران و انگلیس بزرگ شده است . او گیتار را از كودكی شروع كرده است . روی موسیقی محبوب و مردمی ایران بسیار تمركز داشته و نكته جالب او بداهه نوازی های زیبای او بوده است .
او اجراها و ضبط های بسیاری با هنرمندان و خوانندگان مشهور ایرانی داشته است . لازم به ذكر است كه او ایران را بعد از انقلاب ترك گفته است .
خورخه استرانز با پدرش كه یك دیپلومات بود به آمریكای شمالی سفر كرد ؛ زمانی كه اردشیر فرح در آنجا مشغول تحصیل در رشته معماری بود . اردشیر فرح تصمیم گرفت كه برای دیدن استرانز كه با یك گروه جز به نام Caldera برنامه داشت ، برود . ( حاصل این اجراها « ۴ آلبوم در عمارت كنگره در شهر واشنگتن » بود . )
روزی كه این دو گیتاریست یكدیگر را دیدند ، گویی دو برادر كه همدیگر را گم كرده بودند دوباره به هم رسیده اند !!! كاملا مشخص بود كه آنها دو برادر گیتاریست هستند با هدفهای متفاوتی در دنیا !
آنها بلافاصله مشغول اولین پروژه خود بنام ( Mosaico ( ۱۹۸۰ شدند كه خودشان تهیه كنند گی این آلبوم را بر عهده داشتند . به این دلیل كه كمپانیهای بزرگ موسیقی آمادگی لازم برای این نوع موسیقی كه در نوع خود جدید بود را نداشتند .
برای اولین بار رادیو جز از این آلبوم استقبال كرد و كمپانی جز جهانی متعلق به ریچارد بارك تهیه كنندگی كارهای آنان را برعهده گرفت كه دو آلبوم Frontera ( ۱۹۸۳ ) و Guitarras ( ۱۹۸۴ ) حاصل این همكاری است .
آلبوم بسیار عمیق و صمیمی Misterio در سال ۱۹۸۹ توسط Waterlily Acostic/Audio Quest منتشر شد . موفقیت شگفت انگیز ركوردهای دو آلبوم Priaml magic ( ۱۹۹۰ ) و Americas در سال ۱۹۹۲ كه بوسیله شركت Mesa / Atlantic منتشر شده بود ، عناوین بهترین موسیقی سال و همچنین نامزدی جایزه معتبر گرمی را بدنبال داشت دو هنرمند پس از این كمپانی شخصی خود را كه Selva ( جنگل ) نام داشت ، راه اندازی كردند. دوستی آنها باعث تولید آلبومی شد بنام Heat of the sun كه هفته ها Top ۱۰ موسیقی جهان بود . آلبوم Live كه اجرای زنده موسیقی آنهاست ، یكی دیگر از آلبومهای موفق این دو نفر به شمار می آید كه آهنگهای قبلی را با رنگی جدید اجرا كرده اند .
▪ شماری دیگر از آلبومهای ایشان از این قرارند :
ـ Best of Strunz & Farah ( ۲۰۰۰ )
ـ String weave ( ۲۰۰۱ )
ـ Rio de Colores ( ۲۰۰۳ )
در مورد این دو نفر و سبك آنها صحبت زیاد شده است . ولی این نكته مهم است كه در نهایت دوستی آنها ، كار و نفس موفقیت بسیار مهم بوده است . دوستی در كار حرفه ای می تواند پایه ای قوی بسازد برای اینكه دونفر ۲۴ سال با یكدیگر ساز بزنند و گذشته از لذت ؛ به اهدافی كه داشته اند برسند .
مطمئا این دو مكمل یكدیگر بوده اند و اگر جز این می بود ، این موسیقی حیاتی نمی یافت و در اولین ثانیه ها به خاموشی می گرایئد و در اندك زمانی به ورطه فراموشی از اذهان مردم می افتاد . اردشیر فرخ و خورخه استرانز از دوستان صمیمی پاكو د لوسیا Paco de Lucia نوازنده نامی گیتار فلامینكو هستند و جالب اینجاست :زمانی كه می خواستند آلبوم Guitar Trio را ركورد كنند ، به جای ال دی میولا Al di meola نوازنده گیتار اوی شن سیم فلزی ـ استیل جز ـ ( Ovation Guitar ) خورخه استرانز به جان مک لافلین پیشنهاد شده است ! كسی كه اصرار بر استفاده از خورخه استرانز در این آلبوم داشته كسی نبوده جز دوست صمیمی او ، پاكو د لوسیا !
موسیقی این دو بر پایه یك تم بنا شده كه بداهه نوازی حول این محور انجام می شود . اما این بداهه ها بقدری تكرار شده اند كه نوازنده ها فقط سعی در تغییر رنگ آنها دارند و نه تغییر كلی ملودی .
سرعتهای بسیار زیاد و پاساژهای بسیار سریع و آرپژها از فرمهای تشكیل دهنده موسیقی آنها هستند . پیشنهاد می كنم حتما به آلبومهای این دو نوازنده بسیار خوب گوش كنید .
▪ اردشیر فرح با خوانندگانی چون :
فرامرز اصلانی . فرامرز آصف . امیر آرام . هایده . لیلا فروهر . منصور . معین . بیژن مرتضوی همکاری داشته است .
▪ با نوازندگانی چون :
بابک امینی . بیژن مرتضوی . ( ایرانیها )
استنلی کلارک ( نوازنده معروف گیتار باس و کنتر باس )
▪ گروه آنها به اتفاق با این افراد هم همکاری داشته اند :
Pepe Habichuela, Agustín Carbonell “El Bola”, Jose Miguel Carmona (of Ketama), Gerardo Nuñez, Ramón Jimenez, and Rafael Riqueni.
و Joan Baez و Jackson Browne
ترجمه و تنظیم :توماج حاجیلو
منبع : سایت تخصصی گیتار
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات مجلس ایران انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس دوازدهم مجلس دوازدهم مجلس ستاد انتخابات کشور رهبر انقلاب رئیس جمهور دولت سیدابراهیم رئیسی
تهران زلزله هواشناسی سیل شهرداری تهران پلیس سازمان هواشناسی بارش باران وزارت بهداشت قتل آموزش و پرورش ازدواج
قیمت طلا قیمت دلار خودرو گاز قیمت خودرو بورس ایران خودرو بانک مرکزی هوش مصنوعی نمایشگاه نفت مالیات بازار خودرو
نمایشگاه کتاب فضای مجازی نمایشگاه کتاب تهران کتاب تلویزیون سینمای ایران رضا عطاران دفاع مقدس نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران نمایشگاه سریال مهران مدیری
فلسطین رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه حماس سازمان ملل رفح اوکراین نوار غزه افغانستان
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر سپاهان باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران رئال مادرید بازی لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ باشگاه استقلال
ایلان ماسک شفق قطبی طوفان خورشیدی اینترنت ناسا اپل فناوری فیبرنوری گوگل
فشار خون چاقی آسم کبد چرب زایمان