دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
درباره جهان چند فرهنگی
انسان (در معنای کلی) روح مجردی است که تاریخ زندگی او داستان سیر به سوی « رهایی » بوده است. امکانی که از دیالکتیک میان صورت و معنا ، واقعیت و فراواقعیت ، آزادی درونی و بیرونی حاصل می گردد و در این میان « شناخت » اهمیتی بنیادین دارد. انسان به میزانی که شناختش بیشتر و بهتر می گردد به آن رهایی غایی نزدیک تر می گردد.
می توان پذیرفت که همانند آنچه پیروان مکتب اصالت اجتماعی می گویند جامعه از خود دارای شخصیت مستقلی بوده که خواسته ها و نیازهایی متفاوت از اعضاء تشکیل دهنده آن دارد. در این معنا جامعه در عین حال که در بسیاری از جنبه های زندگی به افراد آموزش داده و آزادی می بخشد ، از جهتی دیگر شناختی « کاذب » به افراد بخشیده و امکان خودآگاهی را از آنها می ستاند.
انسانها در چنین جوامعی برای غایت هایی تلاش می کنند که خود انتخاب نکرده اند ، یا فکر می کنند که انتخاب کرده اند.
مکتب « اصالت تعدد فرهنگی » در یک چنین زمینه ای امکانات تازه ای برای شناخت بیشتر و بهتر و فهم خود و نیازهای واقعی فرد ( در قالبهای متمایز: یک شخص ، یا یک گروه و یا یک خرده فرهنگ خاص و در سطوح مختلف محلی ، منطقه ای ، و ملی ) فراهم می آورد چرا که فرد تنها با تمایز بخشیدن خود از دیگری یا دیگران می تواند به « خود » ش رسیده و دستاوردهای تازه ای بیابد که احتمالا « ذهن جمعی » ( به لحاظ خصوصایت کل نگرانه اش ) از آن غفلت کرده است
حال مسئله اساسی در مکتب اصالت فرهنگی انتقال این دستاوردهای تازه به ذهن جمعی است. و این استدلال بر این پیش زمینه قرار گرفته که مشروعیت یک ذهن جمعی فراگیر ( ایده ئولوژی مسلط : به تعبیر مارکسیستها ) را بپذیریم و در جهت اصلاح آن تلاش نماییم ( تغییر جزء به جزء ، آنچنانکه پوپر بر آن تاکید می کرد ).
در واقع برای من هرگز پذیرفتنی نیست که با دگرگونی ریشه ای می توان فضایی بهتر برای انسانها پدید آورد چرا که باز هم در نهایت با فرونشست اندیشه های رادیکالی و انقلابی ، ذهن جمعی به شکل تازه تری پدید خواهد آمد که به شکل ساختاری و منطقی ( هر چند دارای دستاوردهای تازه برای بشریت است ) دقیقا دارای همان خصوصیات و ایرادات گذشته بوده و نمی تواند راهی برای ورود دستاوردهای تازه تر باز نماید. رویکرد دگرگونی ریشه ای بر این نکته بنا شده که راه حل عقلانی برای تفاهم و هماهنگی وجود ندارد و تنها راه در براندازی خشونت آمیز ساختارهای موجود است و این برای من پذیرفتنی نیست.
حتی من نمی توانم جامعه ای را تصور نمایم که در آن خرده فرهنگهای متعدد در یک سطح قرار دارند و با یکدیگر تعامل برقرار می سازند.
برای من همواره یک فرهنگ برین و کلی قابل تصور است ( مثل فرهنگ کلی لیبرالیسم ) که خرده فرهنگها ( مثل فمینیستها ، سیاهان و ... ) در درون آن فعالیت داشته و به اصلاح آن دست می زنند و فرهنگ کلی باید آنچنان قابلیت انعطاف پذیری و خودانتقادی داشته باشد که بتوانند تمامی این تنوعات را در خود هضم نموده و خود را با آنها ، و آنها را با خود هماهنگ سازد و این تاکیدی هر چه بیشتر بر ضرورت اصلاحات فرهنگی ( و نه انقلاب فرهنگی ) است. و این بدان اعتقاد ریشه ای باز میگردد که من معتقدم آنچنان که به نظر می رسد تفاوت میان گروه های مختلف جامعه وجود ندارد و آنها این امکان را دارند که به یکدیگر نزدیک تر شوند.
حال در اصلاحات فرهنگی همانطور که پیشتر اشاره کردیم مسئله اساسی چگونگی انتقال دستاوردهای تازه ( از سوی خرده فرهنگها ، گروه های حاشیه نشین و ... ) به فرهنگ جمعی و انتزاعی کلی است.
در تعامل میان انسانها این اصل همواره وجود دارد که در اکثر مواقع افراد دیگر بهتر از خود فرد می توانند او را بشناسند و درک کنند چرا که فرد همچون ماهی در آب ، آنچنان در آنچه هست و نگرشها و اعتقاداتش غرق بوده و شناور است که نمی تواند از خود جدا گشته ، نگاه از بالا داشته و به خودش نظر کند تا واقعیت خویش را آنچنان که هست دریابد.
حال می توانیم این مسئله را به تعامل میان خرده فرهنگها و فرهنگ کلی تعمیم بدهیم. اصلاح فرهنگ کلی پیش از هر چیز نیاز به بازگشایی راههایی برای امکان خود اصلاحی از جانب خود آن فرهنگ دارد ( در واقع مبانی اعتقادی و ساختارهای آن باید دموکراتیک بوده و انعطاف پذیری لازم را برقرار سازد ) و در مرحله بعد این خرده فرهنگهای غریبه هستند که می توانند با ارائه دستاوردهای تازه هم قابلیت و حقانیت خویش را اثبات نمایند و هم خود را با فرهنگ کلی هماهنگ تر سازند.
در واقع شاید بتوانیم یک « حوزه عمومی » را میان فرهنگ کلی و خرده فرهنگها تصور نماییم که در بستر آن خرده فرهنگها دستاوردها و نگرشهای متفاوت خویش را به آزمون ابطال گرایی می گذارند تا هر کدام که از این آزمون موفق بیرون آمدند و توانستند تعامل بهتری با فرهنگ کلی برقرار سازند ، این امکان را داشته باشند جزء یا اجزائی از فرهنگ کلی را تغییر دهند یا بهینه سازند.
http://social-me.blogfa.com/
علیرضا عزیزی
علیرضا عزیزی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
آمریکا ایران خلیج فارس مجلس شورای اسلامی مجلس دولت شورای نگهبان دولت سیزدهم افغانستان جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد جنگ
هواشناسی شهرداری تهران تهران چین شورای شهر دستگیری پلیس قتل فضای مجازی سیل وزارت بهداشت سازمان هواشناسی
قیمت دلار قیمت خودرو ایران خودرو خودرو مالیات دلار بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا تورم مسکن سایپا
سریال پایتخت بهاره رهنما قرآن تلویزیون تئاتر فیلم سریال سینمای ایران موسیقی کتاب سینما قرآن کریم
سازمان سنجش انتخاب رشته باتری
اسرائیل فلسطین رژیم صهیونیستی غزه جنگ غزه روسیه اوکراین حماس نوار غزه ترکیه طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا
فوتبال استقلال پرسپولیس تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی سپاهان باشگاه پرسپولیس تراکتور جام حذفی آلومینیوم اراک وحید شمسایی
تسلا ایلان ماسک هوش مصنوعی اپل تبلیغات آیفون ناسا فناوری گوگل مریخ
سازمان غذا و دارو سرطان طول عمر خواب دندانپزشکی آلزایمر بارداری مالاریا روغن حیوانی