چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا
فردوسی از شاعران پیشگام در ابراز ارادت به مولا علی (ع) بود
«فردوسی اولین شاعر پارسیزبان نسبت به حضرت علی (ع) اظهار ارادت كرده است و تجلی نخستین امام شیعیان را در وی میتوان به راحتی دید.»
ارادت به بزرگان دینی به ویژه ائمهء اطهار همواره در میان ادبیات فارسی به چشم میخورد. در این میان حضرت علی (ع) یكی از نامهایی است كه تجلی زیادی در تفكر و ادبیات فارسی دارد به طوری كه به صورت مستقیم و غیرمستقیم تفكر علوی در ادبیات فارسی نقش ویژهای دارد. به استناد تمام منابع تاریخی ابوالقاسم فردوسی یكی از نخستین شاعران پارسیگویی است كه از مولا (ع) در اشعارش نام برده است و تجلی صفات ایشان را میتوان در اشعار این شاعر بزرگ ایران دید.
دكتر جعفر یاحقی استاد ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد در این باره معتقد است: «حضرت علی و تشیع در تاریخ ادب ایران برای نخستین بار در شاهنامه مطرح شده است. ما شاعر مشخص و صاحب نامی نداریم كه مانند فردوسی این طور صریح از عقاید شیعی خود گفته باشد. اگر هم بوده است به اندازهء فردوسی نامدار نبوده است.»
وی با استناد به بیت معروف فردوسی در ابتدای شاهنامه میگوید: « نام بلند مولا علی در طلیعهء شاهنامه است. فردوسی به عنوان پیشكسوتترین شاعران ولایتمدار و شیعهمذهب علاقهمند به حضرت علی(ع) مشهور است كه در عصر سلطان محمود به این صفت موصوف بود. در واقع فردوسی سخن حق ولایت را در كتاب خودش مطرح كرده است.»
به اعتقاد یاحقی، فردوسی تنها به صورت مستقیم ارادت خود را نسبت به ائمه و سرسلسلهء ایشان یعنی حضرت علی (ع) ابراز نكرده، بلكه تاثیر اندیشههای شیعی در شاهنامه جاری است: «درست است كه شاهنامه اثری است در خصوص وقایعی كه سالها پیش از ظهور اسلام رخ داده، است، اما فردوسی به ظرافت از شیوه و سنت و خصوصیات اخلاقی مولا علی(ع) و فرزندانشان تاثیر گرفته است. به همین دلیل است كه در دورههای بعدی خیلی از منتقدان و مفسران شاهنامه شخصیت رستم و دلاوریهای او را متاثر از حضرت علی (ع) دانستند.»
این استاد دانشگاه با تایید این موضوع كه «نزدیكی میان تشیع و فرهنگ ایرانی باعث شده است كه ایرانیان به این مذهب روی بیاورند، به طوری كه بسیاری از اسطورههای ایرانی در وجود ائمهء شیعی تجلی یافته است»، توضیح میدهد: «این تفكر از پیش سرودن شاهنامه است. ایرانیان در طول تاریخ همواره حقجو و حقیقتطلب بودهاند و با توجه به این كه نهضت تشیع را نیز برحق میدانستند به آن روی آوردند. در واقع بستر مناسبی وجود داشت كه به تشیع روی آورند. مبارزهء حق با باطل همیشه در فرهنگ ایرانی بوده است. این بهای سنگینی هم داشته است. اتفاقا این خصوصیت در تشیع است. این اشتراكات فرهنگی باعث شده است كه این دو فرهنگ در كنار یكدیگر قرار گیرند.»
جعفر یاحقی
منبع : روزنامه سرمایه
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
مجلس شورای اسلامی ایران مجلس دولت شورای نگهبان دولت سیزدهم قوه قضائیه رئیس جمهور حسن روحانی رهبر انقلاب مجلس یازدهم حجاب
مشهد سیل قوه قضاییه تهران هواشناسی شهرداری تهران پلیس قتل فضای مجازی بارش باران سازمان هواشناسی دستگیری
مالیات خودرو قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی دلار مسکن سایپا بورس یارانه
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران فردوسی زنان سریال شاهنامه تلویزیون سینما سینمای ایران دفاع مقدس مهران مدیری
دانشگاه تهران شورای عالی انقلاب فرهنگی فضا تحقیقات و فناوری
فلسطین رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه حماس چین ترکیه نوار غزه اوکراین
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال لیگ برتر ایران جواد نکونام فولاد خوزستان مهدی طارمی فولاد بازی
هوش مصنوعی عیسی زارع پور گوگل ناسا ایرانسل تبلیغات تلفن همراه موبایل دوربین اپل فیبر نوری
وزارت بهداشت خواب دیابت سرطان زوال عقل سرماخوردگی کاهش وزن تجهیزات پزشکی واکسن بارداری