پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

افکارعمومی «صدای مردم» است


افکارعمومی «صدای مردم» است
افکارعمومی «صدای مردم» است. این صدا در همه‌جا و همه‌وقت به شیوه‌های مختلف شنیده می‌شود، اما در اکثر جوامع، حتی جوامع مدعی دموکراسی، گوش شنوایی پیدا نمی‌کند.
کتاب «شناخت افکارعمومی» تالیف دکتر داوود زارعیان توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تهران روانه پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها شده است.
در بین پدیده‌های روانی جمعی، افکارعمومی گسترده‌ترین و آشکارترین آن‌هاست. این پدیده شگرف که با پویایی توانمند خود سرنوشت جامعه‌ها را رقم می‌زند، به موتوری می‌ماند که چرخ‌های اجتماعی را به گردش در می‌آورد؛ ماشینی که می‌سازد، تخریب می‌کند، تند می‌رود، سر و صدا به راه می‌اندازد و نیز خاموش می‌شود.
افکارعمومی بخشی از تاریخ ملت‌هاست، و در هر جامعه در بسترهای قالب‌های ارزشی، اجتماعی و فرهنگی آن جامعه شکل می‌گیرد و تحول می‌پذیرد. به عبارت دیگر، هر جامعه تنوع فکری و عقیدتی مخصوص به خود را دارد و واکنش‌های جمعی خاص خود را نشان می‌دهد. ماهیت و صورت افکار از یک جامعه به جامعه دیگر و حتی از زمانی به زمان دیگر در یک جامعه تفاوت دارد. بنابراین، بررسی افکار مستلزم شناخت فضایی است که در آن شکل می‌گیرد.
شناخت ارزش‌های مردمی از یک‌سو و پدیده‌های اجتماعی از سوی دیگر، مشاهده‌گر دقیق را بیشتر با زبان مشترک مردم یا بیان عمومی آشنا می‌کند.
با توجه به اهمیت افکارعمومی در کشورهای مختلف و ایران، به ویژه در سال‌های اخیر، مطالعه آن به عنوان یک مقوله مهم در جامعه‌شناسی و علم سیاست مورد تاکید قرار گرفته و در اکثر رشته‌های علوم اجتماعی به آن توجه می‌شود؛ چراکه اساس تبلیغات، ارتباطات و روابط عمومی، شناخت افکارعمومی است و امروزه از گذر شناخت آن، منافع بسیاری نصیب بهره‌برداران می‌شود. در زمینه بررسی افکارعمومی نیز پیشرفت‌های چشمگیری حاصل شده است که نشانه اهمیت آن است.

http://mahmoodspace.blogfa.com/
منبع : خبرگزاری ایسنا