چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا


چگونه کارکنان مسن‌تر را اداره کنیم


چگونه کارکنان مسن‌تر را اداره کنیم
در هر صنفی، نیروی كار به سرعت به سمت بازنشستگی پیش می‌رود.
كارفرماهای جوان لازم است بیاموزند كه چگونه این منبع مهارت و تجربه را در كاركنان سالخورده اداره نمایند.
هر دو نسل، دیدگاه‌ها و ذهنیت‌های متفاوت نسبت به یكدیگر دارند و بایستی بدانیم كه هركدام از آنها چگونه رفتار می‌كنند. این قسمت بستگی به كار مدیران دارد كه هدایت گروه را به عهده گرفته و سعی كنند كاركنان سالخورده را فعال و كارآمد نگه دارند.
نحوه عملكرد
۱) همه فرضیات خود را دور بریزید
ممكن است فكر كنید، كاركنان سالخورده سخت‌كوش‌ترند یا اینكه به سختی می‌توان به آنها آموزش داد. از كلیشه‌های ذهنی خود دوری كنید. كاركنان سالخورده شما هم مثل هركدام از كاركنان دیگر، یك انسان مستقل هستند. با آنها مثل سایرین رفتار كنید.
۲) اختلاف سنی را همیشه مدنظر داشته باشید
هرگز با مدیر ۳۵ ساله مثل مدیری كه ۲۱ ساله است و به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده رفتار نمی‌كنید. این ۱۴ سال اختلاف سن در مورد كارمندان شما هم می‌تواند صادق باشد. كارگر ۵۵ساله و كارگر ۷۰ساله یقینا هدف‌ها و نیازهای متفاوتی دارند. یك كارفرما، لازم است بداند كه گروهی از كارمندان سالخورده آماده بازنشستگی هستند (ساله ۶۲-۵۵)، گروهی بازنشسته شده اما هنوز مشغول به كارند (ساله ۷۰-۶۲) و پیرترها كه می‌خواهند همچنان در صحنه باشند و نیاز به كار دارند (بالای ۷۰سال). هركدام از این گروه‌های سنی، رفتار و مدیریت خاص خودشان را می‌خواهند.
۳) ارتباط بیشتر، ارتباط بیشتر، ارتباط بیشتر
فكر نكنید سالخورده‌ترها همه چیز را می‌دانند و انتظارات بالایی از آنها نداشته باشید. سابقه ذهنی آنها دقیقا شبیه شما نیست. كاری كه از آنها می‌خواهید دقیقا شفاف و واضح برایشان شرح دهید و نحوه تكمیل كار را بگویید. «حواست به كار باشد» كافی نیست. این‌طور بگویید:‌ از شما می‌خواهم كه بودجه موسسه در سال مالی آینده را محاسبه نمایید. اعداد و ارقام سال پیش را به كار ببرید و ۱۰درصد به هركدام بیافزاید به جز هزینه آموزش كه ۱۵درصد می‌شود. برای سه‌شنبه آن را لازم دارم.
۴) برای تجربیات زندگی آنها ارزش قائل شوید
كاركنان سالخورده شما دنیادیده‌ترند. چیزهای زیادی دیده‌اند و كارهای زیادی انجام داده‌اند. ارزش تجربیاتشان را بدانید. از آنها چیز بیاموزید. كاركنان جوان‌تر را تشویق كنید كه از پیرترها چیز بیاموزند.
۵) آنها هم نیاز به آموزش دارند
كاركنان سالخورده هم به اندازه كاركنان جوان احتیاج به آموزش دارند، همان مقدار زمان و همان مقدار آموزش، موضوع آموزش ممكن است متفاوت باشد اما نیاز به آموزش برابر است. هرگز فكر نكنید كه كاركنان سالخورده نیاز به آموزش ندارند، آنها هم به اندازه همكاران جوانشان پذیرای آموزش هستند.
۶) امنیت آنها را تامین نمایید
كارگران سالخورده از كارگران جوان بیشتر نیاز به سوددهی كارشان دارند. نیاز به مراقبت‌های پزشكی، مراقبت‌های بینایی و برنامه‌ریزی مالی دارند. بررسی كنید آیا شركت شما جوابگوی نیازهای آنها هست یا خیر.
۷) برایشان انگیزه ایجاد كنید
یكی از وظایف كلیدی مدیران، ایجاد انگیزه برای كاركنان است. نقاط تحریك‌ انگیز سالخوردگان از همكاران جوانترشان متفاوت است. فرصت پیشرفت كار چندان انگیزه‌ای برای آنها ایجاد نمی‌كند. اما درست انجام دادن كار مهم است. در این مورد به شماره یك توجه كنید.
۸) لازم نیست حتما ادای رییس‌ها را درآورید
كاركنان سالخورده به مرور و سلسله مراتبی در اجتماع رشد كرده‌اند. آنها می‌دانند كه شما رییس هستید. برخی از آنها در بعضی مقاطع رییس بوده‌اند. سعی كنید كل مجموعه را رهبری كنید و وقت خود را با تظاهر به ریاست گرفتن تلف نكنید. به هر صورت روی آنها اثر ندارد. همه این تظاهرها و رییس‌ها را قبلا زیاد دیده‌اند.
۹) انعطاف‌پذیر باشید
كاركنان سالخورده شما به نسبت رده سنی‌شان (به شماره ۲توجه كنید) ممكن است در هفته نیاز به ساعت كار متغیر داشته باشند. برای آنهایی كه نیاز دارند، موافقت كنید و نرمش نشان دهید. شما به دانش‌ و مهارت حرفه‌ای آنها نیاز دارید. پس كاری كنید كه همیشه آن مهارت‌ها را در اختیار داشته باشید. این بدان معنی نیست كه همه پرسنل سالخورده نیاز به ساعت كار كمتر دارند و بخواهند زودتر به خانه بروند. برخی از آنها ممكن است بخواهند مثل گذشته همچنان سخت و به همان مدت زمان قبل كار كنند.
۱۰) از آنها به عنوان مربی و مشاور استفاده كنید
به آنها اجازه دهید كاركنان جوان را تعلیم دهند و تشویق كنند. اكثر پرسنل سالخورده دریای دانش حرفه‌ای هستند كه مایلند آن را به دیگران بیاموزند. این فرصت را به آنها بدهید تا خواسته‌شان را عملی كنند و در نتیجه مجموعه شما از سود آن بهره‌مند خواهد شد.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد