سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

روایتی فرهنگی از رهنمودهای اخیر رهبر فرزانه انقلاب به دولت نهم


روایتی فرهنگی از رهنمودهای اخیر رهبر فرزانه انقلاب به دولت نهم
نشست اخیر هیئت دولت با مقام معظم رهبری از جوانب مختلفی در خور تأمل بود، به ویژه دو نکته و مقوله ی نغز و سرنوشت ساز مرتبط با عرصه فرهنگی کشور که در این جلسه مطرح شد را نباید به راحتی از نظر دور داشت یا از کنار آن، آسان عبور کرد.
نخست اینکه بار دیگر رهبر انقلاب تأکید ویژه ای بر جاری شدن فرهنگ بر فضای جامعه داشتند و برای تصریح بر عمق آن، از تعبیر "هوا" استفاده فرمودند. هوا و اکسیژن اگر نباشد، تصور حتی یک لحظه حیات هم برای هر موجودی غیرممکن است. امید که اعضای محترم هیئت وزیران و به ویژه مدیریت فرهنگی کشور که دو عضو عالی رتبه این عرصه یعنی وزیر ارشاد و رئیس سازمان صدا و سیما در این جمع حضور داشتند، ژرفای این رهنمودها را هر چه زودتر کاربردی کرده و بر جاری کردن فرهنگ در فضای ایران اسلامی اهتمام ویژه بورزند.
علی ایحال تا کنون خیلی ها برای نشان دادن برجستگی نقش فرهنگ تعابیر مختلفی را به کار برده اند، از جمله اینکه گفته اند، از نان شب واجب تر است و قس الهذا، اما مقام معظم رهبری بدنبال هشدار و تذکر و رهنمودهای بسیار پیش از این در باب توجه به فرهنگ و از جمله بسیج نهادها و ارگانها برای مهندسی فرهنگی، این بار با توجه به حساسیت قضیه تأکید ی براین داشتند که فرهنگ مانند "هوا" برای جامعه است. یعنی اگر بشود، چند ده روز بدون غذا زنده ماند و یا چند روز را بدون حتی آب سپری کرد، اما لحظه ای را بدون اکسیژن، زنده ماندن نمی توان متصور شد. لذا رهبر انقلاب تعمداً و با ارزیابی همه جوانب امر و استراتژی دشمنان در برابر ایران، این بار مصداق هوا را برای فرهنگ به کار بردند که به نظر دیگر حجت بر همه تمام است تا مبادا فردا کسی اما و اگر بیاورد.
اما نکته مهمتر از این مقوله تبلیغ بود. آنهم تبلیغ غیرمستقیم و با برنامه و برنامه سازی شده که باز هم اگر چه این اولین بار نبود که رهبر انقلاب بر جای خالی تبلیغ غیرمستقیم تصریح داشتند بلکه این بار چگونگی پیشبرد امر تبلیغ و نوع آن که باید غیرمستقیم و از طریق برنامه سازی صورت بگیرد، جدیت ویژه ای برای تحقق آن داشتند چنانکه شاهد بودیم که کلمات مرتبط با این موضوع و مضمون را با مکث و تکرار ادا می فرمودند تا همه اعضای حاضر فرصت" نت" برداری داشته باشند و انشاءالله که در آنها رسوب هم داشته باشد. اما چرا مقام معظم رهبری این همه سال و به دفعات بر فرهنگ و امر تبلیغ غیرمستقیم تأکید دارند؟
واقعیت قضیه این است که این نظام را دیگر هیچ قدرتی از بیرون نمی تواند بلرزاند. در واقع همه جور تعرض و توطئه و نقشه را طراحی و پیاده کردند، اما شکست خوردند. حمله نظامی، کودتا از همه نوعش، تحریم اقتصادی، تفرقه افکنی، تحریک قومیت ها، فشار از طریق همسایه ها، انشقاق در میان نیروهای داخلی، به مرعوبیت کشاندن انقلابیون ضعیف، هجوم های رسانه ای وسیع و پرتعداد، شایعه سازی و ترویج انواع دروغ و کذب و هزاران تمهید و ترفند سیاسی-نظامی و اقتصادی به کار بردند، اما روز به روز این انقلاب ریشه دارتر و در تداوم حرکتش ثابت قدم تر شد، چنانکه الان انقلاب و نظام در سی سالگی جوان و برنا عرض اندام می کند و اثری از خستگی و فرسودگی در آن نیست. با این حال آیا کشور و مردم و نظام مصون و واکسینه است؟ آیا دیگر منفذ و روزنه ای برای ورود ویروس بیگانه وجود ندارد؟ حتما پاسخ منفی است چرا که بالاخره هر نیرو و فردی ، پاشنه آشیلی دارد.
چیزی که سالهاست مقام معظم رهبری بردفع خطر از آن سو تاکید کرده و آخرین موردش روز شنبه ای بود که گذشت.
بله پاشنه اشیل ایران ، عرصه فرهنگی است ضعفی که دشمنان تشخیص داده اند و سال هاست آن را هدف گرفته اند.
یادمان نرفته که استراتژیست معروف امریکایی خیلی پیش از این گفته بود که " به جای بمب روی ایران ، دامن کوتاه بریزید" و یا کسی مانند جیمی کاتر در باب نقش تبلیغ نوشته است "هر یک دلاری که خرج تبلیغات شود به مراتب موثر تر از ده دلار ی است که هزینه تسلیحات می شود."
اکنون در استانه ورود انقلاب به دهه ی چهارم حیات اش از ناحیه فرهنگی هنوز آسیب پذیر است.
ناحیه ای که با هشدارهای این هفته ی مقام معظم رهبری امید بهبود ی و حرکت رو به مطلوب و جریان ساز آن می رود، اما چگونه؟ تنها راه همانی است که رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: " تبلیغ غیر مستقیم با برنامه سازی " که این صورت نمی گیرد و محقق نمی شود ، مگر با برنامه های مدون کوتاه مدت و بلند مدت کارشناسی شده و علمی .
حالا باید منتظر ماند و دید که سربازان واقعی این سنگر پیرو رهبرشان، چه طرح هایی برای تدوین این برنامه ها دارند؟ تا به یاری خدا در سال آینده علاوه بر جبران کم کاری های یک دهه ی گذشته و نابودی مثلا سینمای کودک در دولت های قبلی ، حد اقل در تابستان آینده شاهد یک سالن نمایش فیلم کودک باشیم و یا حداقل نمی گوییم سال آینده ، سه سال دیگر ، کودک ایرانی مانند امسال در عید مبعث زندگی " محمد فرستاده خدا" را به روایت آمریکایی ها شاهد نباشد.
چون هر چقدر هم دوستان در کمیته های نظارت و پالایش فیلم ها زحمت بکشند و دقت و وسواس به خرج دهند ، بازهم "محمد فرستاده خدا" ی ریچارد ریچ با ارزش های فرهنگی بیگانگان همراه خواهد بود. پس در انتظار روزی هستیم که به جای این همه نیروی بسیج شده در شوراها و تشکل های خرید و پالایش محصولات فرهنگی خارجی، انگیزه هایشان در بسیج جوانان برای تولید داخلی مصرف شود. انشاءالله
محمدتقی فهیم
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ ایرنا