جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
فرهنگ اقتصادی؛ حاکمیت فرهنگ، اخلاقی و انسانی کردن روابط اقتصادی
● تعریف فرهنگ اقتصادی:
فرهنگ اقتصادی عبارت از ارزشها، نگرشها، عقلانیتها و رفتارهای متعدد انسانها در برآوردن نیازهای اساسی و حیاتیشان است. این فرهنگ معطوف به تامین رفاه جامعه و منشهای انطباقپذیری و ارتباط با محیط فیزیکی پیرامون است.
از این حیث اقتصاد و رفاه که غالبا با نیازهای زیستی و حوائج فردی شناخته میشود، تحت تاثیر ترکیب خاصی از عقلانیتهای استراتژیک یا فنی(سودآوری و تولید)، سیاسی(منافع طبیعی و حفظ منزلت موجود) و اخلاقی(ارزشگرایی و مطلوب خواهی) تامین میشود. از این منظر، هدف اقتصاد دیگر تنها کسب سود و افزایش منفعت فردی وگروهی کنشگران درگیر در صحنه اقتصادی نیست؛ بلکه اهداف والاتر دیگری نظیر اخلاقی و انسانی کردن روابط اقتصادی و حاکمیت فرهنگ در استخدام محیط برای رفع نیازهای فردی را نیز در برمیگیرد. براساس سطوح فرهنگ توسعه، فرهنگ اقتصادی نیز در سه سطح بینش، منش و کنش قابل طرح و بررسی است.
▪ بینش اقتصادی :
بینش اقتصادی به معنای شناخت، آگاهی و باورهای حاکم بر تلقیات انسان از اقتصاد و نقش آن در زندگی موجود بشری است. اینکه افراد تا چه حد معتقد و آگاهند که فعالیتهای اقتصادی آنها میباید مبتنی بر ارزشهای انسانی باشد و امور اقتصادی را تنها محدود به جستجوی نفع شخصی بدون توجه به محیط و دیگران قلمداد نکنند، جملگی بینش حاکم بر روابط اقتصادی را نشان میدهد. این سطح، صرفا جهان بینی شناخت و آگاهی نسبت به موارد فوق را جدای از گرایش و عمل اقتصادی در بر میگیرد.
▪ منش اقتصادی :
منظور از منش مادی و اقتصادی، تعهد به رفتار اقتصادی انسانی در جامعه است. به عبارت دیگر آمادگی و روحیه لازم جهت انجام فعالیتهای اقتصادی است. افرادی که دارای منش اقتصادی توسعهگرا و انسانی میباشند، آمادگی دارند که در جهت تغییر وضعیت مادی خود و هدایت آن به سمت وضعیتی مطلوبتر و انسانیتر گام بردارند.
▪ کنش اقتصادی :
کنش اقتصادی بکارگیری عملی عقلانیتها در تصمیمگیریهای اقتصادی است. منظور از کنش و عمل اقتصادی همان رفتارها و اعمال عینی و واقعی افراد در امر تامین و رفاه مادی خود است. در این سطح آنچه که عملا در جهت رفع نیازهای زیستی و مادی انجام میشود مورد بررسی و توجه واقع میشود. هر عمل و کنشی در این سطح موجب تغییر در وضعیت افراد و نیز جامعه به طور کلی میشود.
اگر این کنشها مبتنی بر نوعی عقلانیت فنی (کسب سود) و سیاسی (منافعگرا) باشد، بینظمی و اختلالها و مهمتر از همه نابرابریها در وضعیت اقتصادی بوجود خواهد آمد.
در یک فرهنگ اقتصادی مطلوب، غالبا بین این سه سطح نوعی ارتباط و همخوانی وجود دارد؛ یعنی یک کنش و عمل اقتصادی مطلوب برخاسته از بینش افراد و آمادگی آنها برای تحقق بخشی به این بینش است. با توجه به پیامد این توجه صرف به توسعه اقتصادی مدار و انتقادهایی که بر این نوع توسعه وارد شده در سطوح مختلف فرهنگ اقتصادی آنچه اساسی محسوب میشود، منطق سرمایه سالاری و سودآوری نیست بلکه آنچه اساسی در نظر گرفته میشود توجه به ابعاد انسانی و ارزشها و اخلاقیات حاکم بر فعالیتها و ارتباط با طبیعت است به گونهای نوعی توسعه پایدار را به ارمغان آورد.
با توجه به مباحث فوق و بررسی سطوح سه گانه فرهنگ اقتصادی، اهم برنامههای مورد توجه و اولویتهای موجود در مهندسی فرهنگی نظام اقتصادی را میتوان در موارد ذیل برشمرد:
۱) ارزیابی و ارتقاء سطح فرهنگ مصرف در جامعه با تاکید بر:
- برخوداری از الگوی مصرف سالم و بهینه
- دوری از اسراف و تبذیر
- دوری از تجملگرایی و چشم و هم چشمی
- اعتقاد به فرهنگ قناعت، صرفه جویی و پس انداز
- توجه به فرهنگ صرفهجویی در مصرف کالاها و امکانات عمومی و دولتی
- اولویت بخشی به مصرف کالاهای ضروری و دوری از مصرف کاذب و تظاهری
- فرهنگ مصرف بهینه انرژی (نفت و گاز و ...)
۲) ارزیابی و ارتقاء سطح فرهنگ کار در جامعه:
- آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به کار
- فرهنگ سخت کوشی و فعالیت
- برخورداری از اخلاق کار گروهی
- وجدان کار
- تاکید بر خلاقیت درکار
- انظباط و مسئولیتپذیری در استفاده از ابزار و وسایل محیط کار
- فرهنگ تلقی از کار به مثابه وظیفه اجتماعی و انسانی (کار برای رضای خدا و خدمت به همنوع)
- فرهنگ ارتباط سالم با همکاران در محیط کار
- تلقی از کار به مثابه عامل رفاه اجتماعی و رشد شخصیت اجتماعی
- رقابت سالم در محیط کار
- اهتمام به بهداشت کار
- فرهنگ نظم و وقتشناسی در ورود و خروج از محل کار
- عملکرد براساس موازین قانونی و اخلاقی
- ....
۳) ارزیابی و ارتقاء سطح فرهنگ انطباقپذیری با محیط و طبیعت در جامعه با تاکید بر :
- فرهنگ حفظ زیست (باور زیست محیطی)
- فرهنگ استفادهی بهینه از منابع طبیعی عام المنفعه مانند جنگلها، مراتع و ...
- مشارکت و همکاری با نهادهای حافظ محیط زیست
- فرهنگ جلوگیری از آلودگیهای متعدد در محیط زندگی (آلودگی تصویری، آلودگی صوتی، آلودگی هوا و ...)
- توجه به محیط به عنوان منبع رفع نیازهای بشری
- فرهنگ استفاده بهینه از کالاها و انرژی غیر قابل تجدید در زندگی (با توجه به آینده و نسلهای بعدی)
- فرهنگ احترام به طبیعت و ارتباط با آن (بهرهبرداری)
-فرهنگ حفظ و اهتمام به آثار تاریخی به جای مانده از دوران گذشته
۴) ارزیابی و ارتقاء سطح فرهنگ مشارکت اقتصادی عمومی در جامعه:
- مشارکت با دولت (خرید و اوراق قرضه و ...)
- فرهنگ پسانداز
- توجه به امور تعاونی و همیاری در فعالیتهای اقتصادی
- توجه به سطح کارآفرینی اقتصادی (کارگردانی اقتصادی) در میان مردم و اعتقاد به آن
- استفادهی بهینه از کالاهای عمومی و خدمات ضروری و عام المنفعه مانند آب، برق، تلفن گاز، نفت و .. (انظباط اقتصادی)
- مشارکت در امور اقتصادی بیشتر تولیدی و کمتر خدماتی
- فرهنگ و اهتمام به پرداخت مالیاتها و عوارض قانونی (فرهنگ مالیاتی)
- فرهنگ سرمایهگذاری در امور عام المنفعه و جمعی
- احترام و توجه به همیاریهای سنتی و بومی در فرهنگ ایرانی
۵) ارزیابی و ارتقاء سطح فرهنگ تولید و بهرهوری در جامعه با تاکید بر:
- فرهنگ احیاء منابع متروک و بلااستفاده اعم از زمین، معدن و ...
- اعتقاد به تولید ثروت جهت رشد اقتصادی جامعه
- تعدیل سود شخصی در کنار جمعی
- دوری از رباخواری و اعتقاد به تعدیل بهره
- اعتقاد به مالکیت
- اعتقاد به تعدیل ثروت
- علاقمندی به ابداع روشهای جدید تولید
- فرهنگ تولید محصولات ضروری (ارجحیت تولید)
- فرهنگ افزایش کیفیت در کالاهای تولیدی و دوری از تقلب در تولید
- فرهنگ بستهبندی محصولات متناسب با ارزشها، اخلاق جامعه و استانداردهای جهانی
- سطح اهتمام به سیاستهای تولیدی ملی و جهانی
۶) ارزیابی و ارتقاء سطح فرهنگ اشتغال و فعالیت اقتصادی در میان مردم با تاکید بر:
- باور به معاش سالم و آبرومند
- دوری از مشاغل کاذب
- اهتمام به کارآفرینی حرفهای
- دوری از احتکار شغل (چند شغله بودن)
- سطح رضایت از شغل
- اعتقاد به تخصص گرایی در مشاغل و جایگاهها
- اعتقاد به آزادی درانتخاب شغل
- تشویق به کار و تلاش در انتخاب شغل
- تشویق به کار و تلاش اقتصادی
- سطح علاقمندی وتوجه به مشاغل موجه و تولیدی خصوصی و فارغ از دولت
-اشتغالزایی
۷) ارزیابی و ارتقاء سطح فرهنگ توزیع کالاها و خدمات در جامعه:
- مبارزه با احتکار (کالا، مسکن و ...)
- مبارزه با رانتخواری
- مبارزه با اخلاق واسطهگری
- مبارزه با گرانفروشی (اعتراض، شکایت و ...)
- انصاف در فروش محصولات
- مشارکت در نظارت بر قیمتها
- اخلاق تبلیغات سالم و غیر کاذب در حوزه نامگذاری کالاها و توزیع
- اخلاق مبادله و انصاف در معاملات
منبع : خبرگزاری ایسنا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت سیزدهم
هلال احمر آتش سوزی قوه قضاییه تهران پلیس اصفهان بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو قیمت سکه خودرو دلار بانک مرکزی حقوق بازنشستگان سایپا ایران خودرو کارگران
نمایشگاه کتاب سریال شهاب حسینی عفاف و حجاب کتاب جواد عزتی مسعود اسکویی تلویزیون سینما سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین ترکیه اوکراین انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال پرسپولیس فوتبال علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر بایرن مونیخ
هوش مصنوعی کولر تبلیغات موبایل تلفن همراه اینستاگرام گوگل اپل ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه دیابت بیماری قلبی کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی