پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 16 May, 2024
مجله ویستا
آیا همه ادیان بر حقّند؟
در این گفتوگو به بررسی پاسخ سؤالاتی در زمینه اثبات پلورالیسم دینی و قرائتهای مختلف از دین از طریق اختلاف فتاوی پرداخته میشود و با فرق نهادن بین این دو موضوع و بررسی اختلاف فتواها ادعای مذكور مردود شمرده میشود. همچنین صامتیت قرآن و ناطقیت ائمه اطهارعلیهم السلام كه در نهجالبلاغه آمده است مورد بررسی قرار میگیرد و نهایتاً نتیجه گرفته میشود تمام مراتب قرآن برای مردم روشن نیست اما مرحله یا مراحلی از آن قابل دستیابی مردم میباشد و در آخر به این موضوع پرداخته میشود كه مسأله پلورالیسم دینی را از نگاه درون دینی هم میتوان بررسی كرد.
ـ آیا میتوان از اختلاف فتوای فقها یا نظرات مختلفی كه بزرگان فلسفه دارند، كثرتگرایی دینی را نتیجه گرفت؟
اصل اختلاف فتوای فقها را كسی منكر نیست؛ بلكه حساسیت در قرائتهای مختلف از دین، بر سر نسبیگرایی كلی است كه آیا ما هیچ فهم مشتركی داریم یا نه؟ ما میگوییم تاریخ فقه و معارف و تاریخ ضروریات كلامی شاهد بر آن است كه ما مشتركات فراوانی داریم.
ـ آیا میتوان گفت اشتراكاتی كه فقها و متكلمان دارند زاییده اشتراكاتی است كه در پیشفرضها دارند كه اگر در آن پیشفرضها اختلاف پیدا كنند، فتوا هم عوض میشود؟
این درست است، ولی نمیتوان گفت پیشفرضها تماماً قابل خدشه و تغییرند؛ مثلاً یكی از پیشفرضها، مسأله پیشفرضهای زبانی در فهم محاورات است كه انكار آن نه تنها مایه بسته شدن باب فهم كتاب و سنت است، بلكه در فهم عادی نیز همینطور است؛ زیرا ما زمانی حرف همدیگر را میفهمیم كه این الفاظ، طبق یك قرارداد و بنای عقلایی، كاشف از یك معنایی باشد كه القا میكنیم. پس برخی از پیشفرضها قابل رفع ید نیست و به همین دلیل است كه میتوانیم حرف یكدیگر را بفهمیم. مثلاً فرض كنید اینكه قرآن حق است یك پیشفرض است كه در صورت انكار آن نمیتوانید بگویید كه من مسلمان هستم. همچنین است توحید. بنابراین پیشفرضهای ثابتی وجود دارد كه نتیجه آن فهمهای مشترك میشود.
ـ تفاوت میان كثرتگرایی دینی و قرائتهای مختلف از دین چیست؟
دو بحث است:
۱) یكی كثرتگرایی در خود دین
۲) دیگری كثرتگرایی در فهم دین كه این عین نظریه قرائتپذیری است.
ـ اگر شریعت صامت نیست، چرا در نهجالبلاغه به قرآن « كتاب اللَّه صامت» و به معصوم « كتاباللَّه ناطق» اطلاق شده است؟
هرچند ممكن است در تفسیر كلام امیرالمؤمنین در نهجالبلاغه در این باره اختلاف باشد، اما واقعیت آن است كه ائمه ظهورات كتاب را حجت دانستهاند و مسلمانان میتوانستهاند به قرآن استشهاد كنند و در روایات ما در باب عرضه اخبار به كتاباللَّه و در باب تعارض و... ادلهای داریم كه میگوید روایات زمانی معتبرند كه مخالف كتاباللَّه نباشند؛ پس میشود زمانی مخالفت را فهمید و نفرمودهاند فقط از امام سؤال كنید. پس معلوم میشود رجوع به كتاباللَّه و ظواهر آن حجت فیالجمله است و ما نمیتوانیم بگوییم به طور كلی صامت است و این روایات كم نیستند و علما و اصولیون به آن عمل كردهاند. بنابراین باید دید معنای این سخن چیست. شاید معنا این باشد كه قرآن با تمام بطون خود برای ما حاضر نیست و روایاتی در تأیید این معنا داریم كه ائمه خودشان را صاحب تأویل میدانستند. اینكه قرآن خود را « تبیان كل شیء» و یا « بیان للناس» معرفی میكند، اگر قرآن صامت باشد، چه چیزی برای ما دارد؟ آیا چیزی كه صامت است بیان میشود؟ معلوم میشود منظور از صامت بودن قرآن، جمیع مراتب آن نیست؛ بلكه مرتبهای از قرآن برای همه بعد از فحص و تحقیق حجت است.
ـ آیا كثرتگرایی دینی از منابع دینی قابل استنباط است؟ یا فقط باید از شیوه بروندینی استفاده كرد؟
كسانی كه بحث نسبیگرایی را مطرح میكنند، نگاه بیرون از دین دارند و مدعیاند دعاوی قبض و بسط، دعاوی نسبیگرایی دینی، بیرون دینی و از سنخ معارف درجه دوم است؛ ولی واقعیت این است كه كثرتگرایی به معنای نسبیگرایی، هم بحث بروندینی دارد و هم دروندینی. به اعتقاد بنده آیات متعددی دلالت میكند كه نسبیگرایی مطلق در فهم دین حرف باطلی است؛ مانند آیه « هذا بیان للناس». اگر بنا باشد هر فهمی از قرآن، بشری و مخلوط یا خطا باشد، « بیان للناس» درست نمیشود. آیات و روایاتی كه امر به پیروی از نبی میكند اگر ما نمیتوانیم به فرمایشات پیامبر واصل شویم، اتباع از نبی چه معنا دارد؟ لذا ما میتوانیم به مرتبهای از كلام پیامبر و كلام خدا واصل شویم.
ـ آیا تكافؤ ادله در حقانیت ادیان، كثرتگرایی دینی را اثبات نمیكند؟
خیر؛ زیرا اولاً ما میتوانیم دین خود را به طور قاطع اثبات كنیم و لازمه آن نفی ادیان دیگر است؛ بنابراین اصل پیشفرض سؤال درست نیست؛ ثانیاً پلورالیسم میخواهد بگوید همه ادیان راهی به واقعیت دارند؛ اما تكافؤ ادله نمیتواند این را ثابت كند؛ زیرا تكافؤ ادله تنها میگوید ما هیچ كدام دلیل متقن نداریم و این ثابت نمیكند كه همه ادیان حقند. همچنین تكافؤ ادله كه واقعیت را تغییر نمیدهد. تكافؤ ادله هم كه باشد، جمع نقیضین ممكن نیست. یك دین میگوید تثلیث درست است؛ دیگری میگوید درست نیست.
متن گفتوگو با حجهٔالاسلام صادق لاریجانی
منبع : بلاغ
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران غزه دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی دولت مجلس رئیس جمهور شورای نگهبان قوه قضائیه رهبر انقلاب حجاب مجلس یازدهم
سیل مشهد پلیس سیل مشهد تهران هواشناسی قوه قضاییه قتل شهرداری تهران فضای مجازی دستگیری آموزش و پرورش
قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو خودرو مالیات مسکن بانک مرکزی دلار بازار خودرو سایپا بورس ایران خودرو
نمایشگاه کتاب تلویزیون سریال فردوسی کتاب همایون شجریان نمایشگاه کتاب تهران شاهنامه سحر دولتشاهی
شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه تهران فضا تحقیقات و فناوری
رژیم صهیونیستی روسیه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس چین اوکراین ترکیه طوفان الاقصی نوار غزه افغانستان
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر جواد نکونام لیگ برتر انگلیس لیگ برتر ایران باشگاه استقلال رئال مادرید فولاد خوزستان بازی لیگ برتر فوتبال ایران
هوش مصنوعی گوگل ایرانسل روز جهانی ارتباطات تبلیغات عیسی زارع پور وزیر ارتباطات سرعت اینترنت تلفن همراه موبایل
خواب چاقی کاهش وزن دیابت زوال عقل بارداری کودک