جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

نشانه های غیر قطعی


نشانه های غیر قطعی
اول)
خروج سید حسنی است و آن جوان خوش صورتی است که از طرف دیلم و قزوین خارج می شود و فریاد می زند که « بفریاد محمد و آل محمد برسید که از شما طلب یار ی می طلبند» این سید حسنی ظاهراً از اولاد امام حسن مجتبی (ع) است و بر حق دعوت می کند. در زمان خروج او ظلم و فساد سراسر عالم را گرفته و مردم از دست این ظالمین در عذابند بنابراین عده ای از مردم که خواهان از بین بردن ظلم هستند با او همکاری می کنند.
از مکانی که از آن خارج می شود ( دیلم و قزوین) تا سرزمین کوفه را با کمک سپاهی که گرد هم می آورد از وجود پلید کافرین و ظالمین خالی می کند. پس از ظهور حضرت مهدی (عج) با سپاهش با ایشان بیعت می کند به جز اندکی از یاران او که به حدود ۴۰۰۰۰ نفر می رسند و زیدیه هستند. و تهمت سحر به حضرت می زنند. این جماعت بسیار به جماعت خوارج در جنگ صفین شباهت دارند. حضرت هر چه سعی می کند نمی تواند با پند و موعظه آنها را به راه هدایت بیاورد در نتیجه امر می فرمایند گردن همه ی آنها را بزنند.
دوم)
خراب شدن دیوار مسجد کوفه
سوم)
قتل و کشتار بسیار طیاد که آرام نمی گیرد
چهارم)
ظاهر شدن آتشی است در سمت مشرق زمین که تا سه روز یا هفت روز در میان زمین و آسمان افروخته می شود که باعث تعجب و خوف همهگان می شود.
پنجم)
از بین رفتن شأن و مقام سلاطین عجم
ششم)
تمام عالم را ظلم و ستم احاطه می کند و همگان تمایل شدیدی به ظلم پیدا می کنند....
هفتم)
فتنه و عذاب
امام صادق (ع) فرمودند:
اِنَّ قدّام القائم علاماتٍ تکونُ من الله عزَّ و جَلَّ فقال: و ما هی؟ قال...
پیش از قیام قائم (عج) نشانه هایی است که خداوند آنها را ظاهر خواهد کرد محمد بن مسلم پرسید: آنها چیست؟ فرمود:
آنها را خداوند چنین بیان فرموده است:
و شما را به سختیهایی چون ترس و گرسنگی و نقصان اموال و مرگ و آفات زراعت آزمایش می کنیم و صبر پیشگان را بشارت ده.
و آن بعد از یک فتنه ی سخت و کمر شکن است که هر دوستی و خویشی را در هم می ریزد و همسایه به همسایه اش هجوم می برد و گردنش را می زند. در چنین روز گاری به زمین بچسبید و دست و پای خود را تکان ندهید.
هشتم)
جنگ قرقیسیا
امام باقر (ع) می فرمایند:
انَّ لِوََلَدِ العَباسِ و المروانیِّ لوقعة ٌ بقرقیسیاً...
برای بنی عباس و بنی مروان حتما اتفاقی در قرقیسیا می افتد که در آن جوان قوی و تنومند، پیر می شود و خداوند از آنها پیروزی را برمی دارد و شکست می خورند ( پس از این جنگ) به پرندگان آسمان و درندگان زمین وحی می کند که شکم خود را از گوشت جباران سیر کنید و پس از آن است که سفیانی شورش می کند.
نهم)
در عراق
امام سجاد (ع) می فرمایند:
اذا ملاء نجفکُم السَیل و المطَرَ...
هنگامی که نجف شما را سیل و باران فرا گیرد و در حجاز از سنگ و گل آتش برخیزد و قوم تاتار بغداد را تحت سیطره ی خود در آورد چشم انتظا ظهور قائم منتَظَر باشید.
امام علی (ع) می فرمایند:
و اَمّا الزوراءَ فَتُخرَبُ مِنَ الوَقائعِ و الفِتَنِ...
بغداد در اثر شورشها و فتنه ها ویران می شود. شهر واسطه (در عراق) در اثر طغیان آب خراب می شود. مردم آذربایجان به وسیله ی طاعون هلاک می گردند. مردم موصل (در عراق) از گرسنگی و گرانی می میرند. شهر حلب (در سوریه) زیر صاعقه ها (احتمالا به معنی توپها) از بین می رود. شهر دمشق (در سوریه) در اثر شدت کشت و کشتار ویران می شود و اما بیت المقدس به احترم آثار و نشانه های پیامبران در امان است.
امام علی (ع) می فرمایند:
فَعندَ ذلک تَخرُجُ العَجَمُ علی العَرَبِ و یملکون البَصرةَ ...
در این زمان عجم علیه عرب شورش می کند و بصره را اشغال می کند. وای به حال مردم بصره که طاعون و فتنه های فراوانی در آن پدید می آید. وای به حال مردم فلسطین از فتنه های غیر قابل تحملی که در آن واقع می شود . وای به حال مردم دنیا از فتنه های پیاپی که در آن زمان در شرق و غرب و شمال و جنوب جهان در هر شهر و روستایی اتفاق می افتد. هر گروهی علیه گروه دیگر شورش می کند و جنگهای دائمی یکی پس از دیگری روی می دهد که همه ی اینها کیفر اعمال خود مردم است و پروردگارت هرگز به بندگان ستم روا نمی دارد.
امام صادق (ع) می فرمایند:
و خوفٌ یَشتمِلُ اهلَ الطرقِ و بغداد ِ و موتٌ ذریعٌ ...
ترسی اهل عراق و بغداد را احاطه می کند و مرگی ناگهانی و پیامی در آنجا شایع می شود کمبود در اموال ، اشخاص و میوه ها ظاهر می شود و زراعت مردم کمتر رشد می کند.
دهم)
داستان باران
امام صادق (ع) فرمودند:
انَّ قدّام القائم لسَنةٌ غیداقَةٌ کثیرةٌ...
پیش از ظهور قائم(ع) سال پر بارانی است به حدی که میوه ها روی درختها فاسد می شوند و خرما در روی درخت تباه می گردد. در وقوع این نشانه ها شک نداشته باشید.
یازدهم)
کشتار در مناسک حج
امام صادق (ع) می فرمایند:
یَحِجُّ الناسُ معاً و یعرفون – ای یقفون بعرفات – معاً ...
مردم با هم به حج می روند و بدون امام و در عرفات وقوف می کنند طی مدتی که در منی هستند مانند سگ به هم حمله می کنند و قبائل بر سر آنچه میانشان است در گیر می شوند بطوری که خون در عقبه جاری می شود و پریشان شده و به کعبه پناه می برند.
منابع:
منتهی الآمال/ شیخ عباس قمی
آخرین نشانه های ظهور/ واحد پژوهش و تحقیق موسسه ی فرهنگی موعود
روزگار رهایی/ کامل سلیمان
منبع : مستور