پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 16 May, 2024
مجله ویستا


بررسی منابع استرس و نحوه واکنش به این منابع در دانشجویان دانشگاه های دولتی شیراز، آزاد شیراز و آزاد مرودشت


بررسی منابع استرس و نحوه واکنش به این منابع در دانشجویان دانشگاه های دولتی شیراز، آزاد شیراز و آزاد مرودشت
اهداف عمده پژوهش حاضر عبارت بودند از:
۱) بررسی پایایی و روایی مقیاس استرس دانشجو در فرهنگ ایرانی،
۲) شناخت منابع استرس در دانشجویان،
۳) شناخت نحوه واکنش دانشجویان به منابع استرس،
۴) بررسی تفاوتهای دختران و پسران در منابع استرس و نحوه واکنش به آنها.
آزمودنیهای این پژوهش جمعا ۵۵۱ نفر از دانشجویان چهار دانشگاه شیراز، علوم پزشکی شیراز، آزاد شیراز و آزاد مرودشت بودند که پرسشنامه استرس دانشجوی گادزلا را تکمیل کردند. برای محاسبه پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد و ضریبی برابر ۰.۹۲ برای کل مقیاس بدست آمد. به منظور بررسی روایی پرسشنامه، از همبستگی آن با پرسشنامه های افسردگی بک و اضطراب تیلور استفاده گردید. هر دو ضریب همبستگی بدست آمده در سطح یکهزارم معنی دار بودند.
در این پژوهش در برخی از شاخصهای بیانگر منابع استرس و نیز شاخصهای بیانگر نحوه واکنش به این منابع، بین دختران و پسران تفاوت معنی داری مشاهده گردید. همچنین نمرات آزمودنیها با توجه به متغیرهای مختلفی از جمله سواد پدر، سواد مادر، شاغل بودن یا نبودن مادر و شغل پدر مورد بررسی قرار گرفته است.
مرضیه امینی
فریده یوسفی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی