سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا


۵ ستارهٔ دیترویت


نمایشگاه بین‌المللی خودرو در دیترویت یکی از مهمترین نمایشگاه‌های سال است که اوایل سال برگزار می‌شود. این نمایشگاه به‌دلیل تمرکز صنایع خودروسازی آمریکا در شهر دیترویت و توجه خودروسازان مطرح جهان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به گونه‌ای که معمولاً در هر سال، ایده‌های آینده کمپانی‌ها و یا مدل‌های جدید در این نمایشگاه عرضه می‌شود. در سال جاری نیز چند نمونهٔ جالب در میان اتومبیل‌های فراوان شرکت‌کننده وجود داشت که توجه بیشتری را به خود جلب کرد.
- مرسدس بنز کلاس (۲۰۰۶) M
دکتر اکهارد کوردس عضو هیئت‌مدیرهٔ دایملر کرایسلر در دومین روز نمایشگاه دیترویت، روز شلوغ و پر از ازدحامی را پشت سر گذاشت. در غرفهٔ مرسدس بنز مدل جدید کلاس M به معرض نمایش گذاشته شده بود و کوردس باید به سؤالات خبرنگاران پاسخ می‌داد. ”با توجه به توسعهٔ امکانات و عملکرد کلاس M جدید، تصور می‌کنم فصل جدیدی از اتومبیل‌های SUV گشوده شود. ما به موفقیت کلاس M جدید بسیار خوشبین هستیم.“
مرسدس کلاس M با سه موتور جدید عرضه خواهد شد. در کنار موتورهای جدید، یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک، سیستم چهارچرخ متحرک با کارکردی فوق‌العاده، سیستم تعلیق پیشرفتهٔ گازی و سیستم ایمنی فعال با استاندارد بالاتر، به کلاس M جدید اعتباری ویژه بخشیده است. کلاس M جدید ۱۵ سانتی‌متر افزایش طول نسبت به مدل فعلی دارد که باید گفت ۴۷۸۰ میلی‌متر درازا، ۱۹۱۱ میلی‌متر پهنا و ۱۸۱۵ میلی‌متر ارتفاع دارد. پهنای این اتومبیل هم بیشتر شده اما ۵ میلی‌متر از قد آن کوتاهتر خواهد شد. فاصلهٔ بین دو محور نیز با ۹۵ میلی‌متر افزایش به ۲۹۱۵ میلی‌متر رسیده است. ارائه موتورهای جدید در کلاس M باعث شده عملکرد مدل جدید حتی تا مرز ۳۸ درصد، قدرتمندتر شود. افزایش نیرو به همراه تکنولوژی جدیدتر در طراحی باعث شده کلاس M جدید با ضریب مقاومت کمتر در برابر هوا ۳۴ درصد مصرف سوخت کمتری هم داشته باشد. کلاس M جدید با دو نوع موتور شش سیلندر دیزل از ۱۹۴ تا ۲۲۴ اسب بخار، نیرو تولید می‌کند. این موتورها که نسل سوم موتورهای دیزل Common-rail هستند که در هر صد کیلومتر تنها ۴/۹ لیتر گازوئیل می‌سوزانند و با این حد نصاب، مرسدس کلاس M یکی از اقتصادی‌ترین اتومبیل‌های بیابانی Off-Road در دنیا است. در کنار دو موتور دیزل یک موتور بنزینی شش سیلندر با حجم ۵/۳ لیتر نیز سفارش می‌شود که ۲۷۲ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. در کنار این سه موتور، موتور ۵ لیتری هشت سیلندر که در حال حاضر نیز انجام وظیفه می‌کند، در خط تولید قرار خواهد گرفت، این موتور ۳۰۶ اسب بخار، نیرو تولید می‌کند. مرسدس کلاس M از تابستان آینده در اروپا به فروش می‌رسد و در زمستان سال آینده نیز به بازار آمریکا راه می‌یابد.
- کرایسلر هاریکن
در کنار مرسدس بنز، کمپانی خواهر یعنی کرایسلر نیز اتومبیلی همه‌کاره معرفی کرد که حیرت تمامی بازدیدکنندگان را برانگیخت. موجود عجیب‌الخلقه کرایسلر یک ”جیپ“ خارق‌العاده است که به قول ”ترور کرید“ قائم‌مقام گروه کرایسلر، ”پرقدرت‌ترین، پرتحرک‌ترین ومحکم‌ترین دو دیفرانسیل جهان“ است. کرید می‌گوید: جیپ هاریکن، چکیدهٔ تجربیات سال‌های دراز این کمپانی در تولید اتومبیل‌های شاسی بلند است. جیپ هاریکن به دو موتور مشابه ۷/۵ لیتری مجهز است که یکی در جلو و دیگری در عقب اتومبیل نصب شده است. هر یک از موتورها، توانائی تولید ۳۳۵ اسب بخار را دارند که در مجموع ۶۷۰ اسب بخار نیرو به چرخ‌ها تزریق می‌کنند. سیستم‌ فعالیت متغیر موتورها یا MDS باعث می‌شود جیپ هاریکن برحسب نیاز از ۴، ۸، ۱۲ یا ۱۶ سیلندر استفاده کند. چنین شرایطی باعث می‌شود جیپ هاریکن با آن شمایل عجیب و غریب در عرض کمتر از ۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد. نیروی تولید شده در موتورها به یک جعبهٔ ویژه در وسط اتومبیل منتقل می‌شود و پس از آن، برحسب نیاز به چرخ‌ها انتقال می‌یابد. چرخ‌ها با اتصالات کاملاً مستقل و با بازوهای کوتاه و مستحکم به شاسی متصل شده‌اند و می‌توانند در زوایای متفاوتی حرکت کنند و چرخش داشته باشند. ارتفاع این اتومبیل از پائین‌ترین سطح تا بالاترین آن، در حدود ۲۰ اینچ (۳۳ سانتی‌متر) قابل تغییر است. هاریکن می‌تواند از شیب ۶۰ درجه نیز صعود کند و این اتفاق خارق‌العاده به کمک لاستیک‌های غول‌پیکر آن است. عملکرد فرمان جیپ هاریکن هم حیرت‌آور است. هر چهار چرخ این اتومبیل می‌توانند در جهت‌های مختلفی بچرخند. حتی می‌شود هر چهار چرخ را در یک راستا قرار داد و کمی بعد در موقعیتی کاملاً متقاطع قرار بگیرند. جنس بدنهٔ جیپ هاریکن از فیبر کربن است و اجزاء شاسی نیز استحکام فراوانی دارند و از نظر ساختاری ساده هستند.
- دوج چارجر ۲۰۰۶
دیگر ستارهٔ نمایشگاه دیترویت هم از دایملر کرایسلر می‌آید. دوج چارجر که سال‌ها به‌عنوان اتومبیل اسپرتی درشت‌هیکل، مشور بود و از اتومبیل‌های کلاسیک دههٔ ۶۰ و ۷۰ به‌شمار می‌آمد، این بار با هیبتی جدید معرفی شده است. دوج چارجر مجهز به موتور هشت سیلندر ۷/۵ لیتری با نیروی تولیدی ۳۴۰ اسب بخار، موجود خطرناکی است. البته برای کسانی که چندان میانه‌ای با سرعت و عواقب آن ندارند، موتور ۶ سیلندر ۲۵۰ اسبی هم موجود است. در کنار این دو موتور، گیربکس اتوماتیک ۵ سرعته در نظر گرفته شده است که مشابه آن در کرایسلر ۳۰۰ و دوج مگنوم دیده می‌شود.
فضای داخلی دوج چارجر به اندازهٔ کافی جادار است تا ۵ نفر به راحتی در آن جای بگیرند. قرار است چارجر در دو مدل چهار در و کوپه تولید شود. نیروی موتور در این اتومبیل به چرخ‌های عقب تحمیل می‌شود و در کل بیشتر امکانات مربوط به یک اتومبیل لوکس را دارد. سیستم فنربندی چارجر ۳ نوع عملکرد متفاوت دارد که می‌توان با فشردن دکمه‌های ویژه، سطوح متفاوت راحتی یا خشکی را مطالبه کرد. علاوه بر این، چارجر با دو اندازهٔ متفاوت در چرخ‌ها مشاهده می‌شود. رینگ‌های ۱۷ و ۱۸ اینچی، کارکردی متفاوت نسبت به هم دارند و برای مشتریان مختلف در نظر گرفته شده است. ظاهر فضای داخلی چارجر نیز بسیار زیبا و جالب توجه است و طبق گفتهٔ مدیران کرایسلر، رویکردی شرقی دارد. قرار است دوج چارجر با قیمت پایهٔ ۶۵ هزار دلار به فروش برسد و در بالاترین سطح لوازم رفاهی با حداکثر ۹۰ هزار دلار فروخته شود.
- لگزوس LF-A
اعتبار فراوان لگزوس در آمریکا باعث می‌شود ژاپنی‌ها هم نمایشگاه دیترویت را حسابی جدی بگیرند. شاخهٔ تخصصی کمپانی تویوتا با نام لگزوس مدل LF-A را که ایده‌ای برای نسل آتی اتومبیل‌های لگزوس به‌شمار می‌آید برای نمایش در نظر گرفت. لگزوس LF-A اتومبیل سوپر لوکس با مشخصه‌های اسپرتی است و نتیجهٔ تجربیات گرانبهاء تویوتا در تولید اتومبیل‌های لوکس و حضور در دنیای فرمول یک است. لگزوس LF-A، با کمک یک موتور بسیار قوی قصد دارد نیروئی فراتر از ۵۰۰ اسب بخار تولید کند و با تکیه بر بدنهٔ بسیار آیرودینامیک به سرعتی در حدود ۳۲۲ کیلومتر در ساعت دست یابد.
لگزوس LF-A نسبت به پورشهٔ ۹۱۱ توربو کمی کوچکتر به‌نظر می‌رسد. طول لگزوس ۲ اینچ کمتر اما عرض آن ۹/۰ اینچ پهن‌تر است. از نظر ارتفاع با ۱۲۲ سانتی‌متر با فراری F۴۳۰ برابری می‌کند. اما چهرهٔ لگزوس LF-A، بسیار مهمتر است. طراحی این اتومبیل پایه‌ای برای مدل‌های آتی لگزوس خواهد بود. به گفتهٔ مدیران لگزوس، آنها به فلسفهٔ جدیدی از طراحی پرداخته‌اند که در مدل LF-A تجلی پیدا کرده است.
- کرایسلر فایرپاور
باز هم یک اتومبیل فوق‌العاده از کرایسلر. پس از موفقیت پرتداوم دوج وایپر در آمریکا و جهان، مدیران کرایسلر به فکر افتاده‌اند که بر مبنای وایپر، اتومبیل دیگری بسازند. کرایسلر فایرپاور - به معنای نیروی آتشین - نتیجهٔ بازنگری به طرح وایپر است و قرار است اتومبیلی لوکس با مشخصات اسپرتی باشد. موتور پرقدرت ۶۱۰۰ سی‌سی هشت سیلندر به همراه گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک باعث شده فایرپاور سریع‌تر از وایپر باشد. این اتومبیل به حداکثر سرعت ۲۸۲ کیلومتر در ساعت وشتابگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در عرض ۵/۴ ثانیه دست می‌یابد. فایرپاور از نظر ظاهری شباهت‌هائی با وایپر دارد اما در کل مدرن‌تر و زیباتر به‌نظر می‌رسد. فضای داخلی آن هم جهش قابل ملاحظه‌ای تلقی می‌شود. کابین فایرپاور با رنگ غالب آبی اقیانوسی و خطوط منحنی چشم‌نواز، شباهت زیادی به سفینه‌های فضائی دارد. چرم طبیعی روی صندلی‌های این اتومبیل را پوشانده و فرمان سه شاخهٔ آن هم طراحی جالب توجهی دارد.
کرایسلر فایرپاور نیز قرار است ایده‌های جدیدی این کمپانی را عینیت بخشد.
منبع : خانواده سبز