شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا
تعارض در سازمان
آیا تاکنون در سازمانی که در آن مشغول به کار هستید، متوجه تضاد و تعارض شدهاید؟ افراد مختلفی که در سازمانها مشغول به فعالیت هستند، هرکدام دارای ویژگیهای شخصیتی، اجتماعی و فرهنگی خاصی هستند. این امر بروز تعارض را در سازمانها اجتنابناپذیر کرده است.
این تعارض به دلیل اختلاف ساختاری واحدها و متفاوت بودن آنها نیز به وجود میآید.
در شرایطی هم دلیل تعارض، داشتن وظایف مشابه برای واحدهای مختلف سازمان است.
بنابه نظر «مورتن دویچ»، هنگامی که فعالیتهای مختلف و ناسازگار در جریان باشد، تعارض به وجود میآید؛ یعنی تعارض به دنبال ناسازگاری اهداف به وجود میآید و در این حالت رسیدن به هدفها برای یک طرف به بهای از دست دادن اهداف طرف مقابل تمام میشود.
نوع دیگر تعارض، تعارضی است که بین افراد و گروههایی که در سلسله مراتب سازمان جایگاههای متفاوتی دارند، به دلیل اختلاف در مقام سازمانی، حقوق، و پاداش به وجود میآید.
شاید تصور تعداد زیادی از افراد بر این باشد که تعارض در سازمان بسیار خطرناک است و یک مدیر نباید اجازه دهد که تعارض بروز کند و اگر چنین شود باید سریعاً نسبت به حل آن اقدام کند.
برای این گروه اصطلاح تعارض نوعی معنای منفی در بر دارد.
در خانواده، مدرسه و در کل جامعه این باور تقویت شده است که ناسازگاری و اختلاف، نارضایتی ایجاد میکند که منجر به تباهی سیستم میشود.
آنچه که در تعارض به عنوان مسألهای مهم در نظر گرفته میشود، تأثیر آن بر کیفیت عملکرد یک سازمان به عنوان یک نظام است.
برخورد نامناسب با تعارض میتواند موقعیت تعارض را تشدید و جو سازمانی را بدتر کند و سبب افزایش تخریب شود و احساس دلسردی و بیتفاوتی را در افراد به وجود آورد.
از سویی دیگر مدیریت لایق و اثربخش تعارض را به عنوان پدیدهای سازنده و مفید در نظر میگیرد و قبول دارد که بدون وجود تعارض، سازمانی بیتحرک و ایستا خواهد داشت.
در شرایطی که همه سازمانها با یکدیگر به رقابت برخاستهاند، قدرت و برتری با آن گروهی است که خود را با تغییر مواجه میکند و از آن استقبال میکند.
در واقع مدیریت این سازمانها شرایطی را فراهم میآورد که در آن تعارض سازنده به وجود آید.
ایجاد تعارض میتواند از طریق دستکاری در پیامها و مجاری ارتباطی، ایجاد واحدهای نامتجانس، یا ایجاد رقابت بین واحدها محقق شود.
به این ترتیب برخورد نقطه نظرات مخالف با یکدیگر اغلب ایدههای فوقالعاده با کیفیتی را به وجود میآورد.
مدیر سازمان میتواند به وسیله تعارض شرایط را به نحوی تنظیم کند که سازنده بوده و سلامت سازمانی را در درازمدت حفظ کند.
به عقیده «شاین» که به مطالعه پدیدههای درون و میان گروهی در سازمان پرداخته است، طی جریان رقابت، اعضای هرگروه به هم پیوستهتر میشوند و تفاوتهای درونی گروه با وفاداری فزاینده به گروه موقتاً فراموش میشوند.
از طرفی زمانی که این پدیدهها در درون گروه اتفاق میافتند، هرگروه، با تکیه بر نقاط قوت خویش و ضعفهای گروه دیگر واقعیت را تحریف میکند.
این امر تحکیم احساسات منفی را تسهیل کرده و تصحیح ادراکات خطا را مشکلتر میکند.
به عبارتی همان عواملی که اثربخشی درونی گروه را بهبود میبخشند، ممکن است برای اثربخشی میان گروهها نتایج منفی داشته باشند.
ستیزههای میان مدیریت و نیروی کار از این قبیل است.
هنگامی که نتایج منفی ستیز میان گروهها بیش از مزایای آن باشد، مدیریت درصدد یافتن روشهایی برای کاهش این تنش میان گروهی برمیآید.
چنانکه شاین مینویسد: «راهبرد اساسی کاهش دادن ستیزه، پیدا کردن هدفهایی است که گروهها بتوانند بر سر آنها توافق کنند و مجدداً ارتباط درستی میان گروهها برقرار سازند».
وی معتقد است که این راهبرد را با هر نوع ترکیبی از این موارد میتوان اجرا و عملی کرد:
۱) تعیین یک دشمن مشترک
۲) تدبیر یک راهبرد مذاکره و گفتگو که گروههای فرعی گروههای رقیب را به کنش و واکنش متقابل با یکدیگر وادار سازند.
۳) تعیین یک هدف عالی.
فنون دیگری نیز میتوان برای رفع تعارض به کار بست؛ از جمله:
۱) کاهش وابستگی متقابل بین واحدها
۲) توسعه منابع
۳) سیستمهای رسیدگی به شکایات
۴) معیارهای ارزیابی و سیستمهای پرداخت کلی سازمان
۵) ادغام واحدهای متعارض
با توجه به اینکه سازمان یک سیستم اجتماعی باز است و همه خرده سیستمهای درون یک سازمان و محیط خارج آن با هم روابط متقابل دارند، نباید از تأثیر عوامل محیطی سازمان بر تعارضات درونی آن غافل شد. از طرفی تغییر در هر قسمت از یک سازمان ممکن است تأثیری بر سایر اجزا و قسمتها یا خود سازمان داشته باشد.
بنابراین پیشنهاد تغییر در یک قسمت از سازمان باید دقیقاً برحسب اثرات احتمالی آن برگستره سازمان ارزشیابی شود.
احسان سلطانیان
منبع : روزنامه اطلاعات
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دولت سیستان و بلوچستان امیرعبداللهیان حسین امیرعبداللهیان انتخابات شورای نگهبان حسن روحانی حجاب مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم مجلس نیکا شاکرمی
سیل ایران هواشناسی تهران شهرداری تهران سازمان هواشناسی آتش سوزی یسنا باران فضای مجازی هلال احمر آموزش و پرورش
خودرو قیمت خودرو قیمت طلا مسکن بانک مرکزی تورم قیمت دلار دلار ارز بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو
صدا و سیما مسعود اسکویی سوئد مهران غفوریان رضا عطاران بی بی سی تلویزیون صداوسیما موسیقی سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه حماس آمریکا روسیه ترکیه اوکراین انگلیس نوار غزه ایالات متحده آمریکا اتحادیه اروپا
پرسپولیس فوتبال استقلال سپاهان لیگ برتر باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال علی خطیر بازی تراکتور جواد نکونام لیگ قهرمانان اروپا
آیفون اینستاگرام اپل ناسا گوگل صاعقه موبایل تلفن همراه عکاسی
استرس کبد چرب فشار خون گرما