شنبه, ۲۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 18 May, 2024
مجله ویستا

ICT به زبان چینی - نگاهی به کسب و کار شرکت ZTE


ICT به زبان چینی - نگاهی به کسب و کار شرکت ZTE
تقریبا سه سال پیش درست مقارن با زمانی كه جهان هنوز از نظر روانی درگیر شوك اقتصادی ناشی از ركود سال ۲۰۰۰ و شوك سیاسی نشات گرفته از حادثه یازدهم سپتامبر بود ، كارشناسان و تحلیلگران اقتصاد و بازارICT از وقوع یك نقطه عطف جدید در حوزه صنایع مخابراتی و ارتباطی خبر دادند: بازیگران جدید و چابكی كه از سرزمین‌های خاور دور می‌آمدند. آنها جوان ، تازه‌نفس و جاه طلب بودند. اگرچه پیش از این، دنیای اقتصاد، جنگجویان پرتلاشی مثل سامسونگ و ال‌جی را در كشور كوچك كره شناسایی كرده بود، اما این‌بار با چهر‌ه‌های تازه‌ای از چین، از جمله Huawei و ZTE روبرو شده بود. این دو به همراه چند شركت دیگر، از سال‌ها پیش با ادعا‌های بزرگی پا به عرصه بین‌المللی گذاشته بودند. اینان رویایی متفاوت از رقبای كره‌ای و ژاپنی داشتند. ژاپنی‌ها شهره‌اند كه به صنایع الكترونیكی خانگی علاقه‌ زیادی دارند. كره‌ای‌ها كه نیم‌نگاهی به بازار رقبای ژاپنی و تایوانی دارند، به دنبال توسعه ابزارهای كامپیوتری و دیجیتالی هستند. اما چینی‌ها با تكیه بر غرور سیاسی خود دست به یك انتخاب استراتژیك زدند و بخش‌های كلیدی صنعت مخابرات و ارتباطات را انتخاب كردند. به این ترتیب پازل صنعت روبه‌رشدICT در خاور دور با حضور غول‌های مخابراتی چینی تكمیل شد و اكنون این گوشه از جهان برای رقابت با صنایع غربی چیزی كم ندارد. در این مقاله قصد داریم نگاهی به ابعاد كسب‌وكار یكی از بازیگران مهم این عرصه ، یعنی شركت چینی ZTE بیندازیم تا تصویر خود را از وضعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در قاره پهناور آسیا كامل‌تر كنیم.
فناوری‌های پیشرفته چگونه آسان به‌دست می‌آیند؟
در بعضی دوره‌های زمانی این احساس در انسان به‌وجود می‌آید كه انگار طی مدت كوتاهی طلسم گران‌قیمت بودن و دور از دسترس بودن برخی ابزارها و فناوری‌های پیشرفته در بازار صنایع الكترونیك، كامپیوتر و مخابرات می‌شكند، تعداد زیادی از اقلام ارزان می‌شوند و فناوری پیشرفته راه خود را به زندگی عموم مردم باز می‌كند. چنانكه اكنون سال‌هاست كسی درباره دردسترس بودن فناوری‌های مهمی چون برق و تلفن در نواحی شهری تعجب نمی‌كند. ولی بدون شك سال‌ها پیش، در یك دوره زمانی خاص همین فناوری‌ها كه اینك برای ما عادی شده‌اند، جزو آرزوهای ملی بسیاری از كشورهای دنیا بوده‌است. در آینده نزدیك ، شبكه دیتا نیز چنین وضعیتی پیدا خواهد كرد. وقتی كه این فناوری‌ها و ابزارها به صورت كالاها و خدمات سهل‌الوصول درمی‌آیند، كارشناسان اقتصادی از اصطلاح Commodity استفاده می‌كنند. طی دو سال گذشته، صنعتICT در دنیا شاهد تحولاتی بوده است كه امكان بهره‌مندی از تجهیزات و فناوری‌های گرانقیمت و پرهزینه‌ مربوط به شبكه موبایل، بی‌سیم و دیتا را برای بسیاری از كشورهای درحال توسعه به آرزویی دست‌یافتنی تبدیل كرده است. به نظر می‌رسد تا چند سال دیگر بسیاری از این فناوری‌های مخابراتی در خانواده Commodity‌ها و محصولات سهل‌الوصول قرارخواهند گرفت. اما كمتر كسی سؤال می‌كند، چرا؟ شاید برای بسیاری از ما این روند عادی است. به نظر می‌آید كه تولیدات بالا‌ رفته و حالا‌ همه می‌توانند آن‌ها را بخرند. ولی واقعاً موضوع به این سادگی نیست. بسی تحولات اقتصادی و گاه سیاسی روی داده است تا اینك ما شاهد همه‌گیر شدن امكانات ارتباطی جدیدی مثل موبایل در سراسر دنیا و نیز منطقه خاورمیانه از جمله ایران باشیم. ما معمولاً روی صحنه را می‌بینیم. اغلب ما از كم و كیف بحث‌های بی‌پایانی كه درباره توسعه شبكه موبایل در كشور شكل گرفته و هنوز هم به صور مختلف ادامه دارد، اطلاع داریم. اما كمتر توجه می‌كنیم كه همین زیرساخت‌های ارتباطی جدید به این دلیل به سرزمین ما راه یافته‌اند و در دسترس ما قرارگرفته‌اند كه آنسوی آب‌ها رقابت شدید و وسیعی برای كاهش قیمت‌ها و فتح بازارهای بالقوه و بالفعل جهان در حوزهICT میان بازیگران ماجراجویی از شرق و غرب درگرفته‌است. شاید یك فایده خواندن مقالاتی از این دست آن باشد كه ضمن سبك و سنگین كردن اوضاع و احوال كسب‌وكار برخی شركت‌های تاثیرگذار در این فرآیند، از خود بپرسیم این فناوری‌های پیشرفته و پرهزینه كه تا پیش از این همچون رویایی دور به نظر می‌رسیدند، چگونه، كی و كجا این‌چنین همه‌جا آسان به دست می‌آیند كه اكنون حتی ویتنام هم می‌تواند شبكه موبایل داشته باشد و كشور كم‌بضاعتی مانند اتیوپی نیز می‌تواند آرام آرام برای برپا كردن زیر‌ساخت‌های نوین ارتباطی، آستین‌ها را بالا بزند.
فهرست برخی فعالیت های برون مرزی ZTE
نام كشور نوع سیستم مخابراتی
ازبكستان CDMA
مجارستان DSL
روسیه GSM
پاكستان GSM
عربستان CDMA WLL
ویتنام CDMA
كنگو GSM
نپال CDMA
مصر CDMA WLL
الجزایر CDMA WLL
هند CDMAوGSM
نامی برای فردا
در میان صدها شركت ریز و درشت فعال در زمینه ICT دنیا، نام‌هایی نیز هستند كه برای افكار عمومی چندان شناخته شده نیستند اما نزد اهل فن اعتبار و جایگاه خاصی دارند. طی چند سال گذشته، به‌خصوص از زمانی كه اقتدار صنعت ICT در منطقه آسیای جنوب شرقی و منطقه كره، ژاپن و چین جایگاه خود را در افكار عمومی دنیا تثبیت كرده است، نام‌هایی چند، از این گروه بر سر زبان‌های كارشناسان و متخصصان كامپیوتر و شبكه افتاده است. این نام‌ها در حوزه مربوط به خود (مثلا مخابرات) به همان اندازه شناخته شده و معتبر هستند كه نام‌هایی مانند ال‌جی یا سامسونگ نزد افكار عمومی. یكی از این نام‌ها ZTE است (۱) كه به دفعات از سوی رسانه‌های مختلف دنیا به عنوان دومین تولید‌كننده و تامین‌كننده قطعات و تجهیزات مخابراتی و ارتباطی پیشرفته در كشور چین پس از شركت هواوی، مطرح شده است.
این عنوان یكی از آخرین خبرهای مربوط به شركت ZTE است. از همین‌جا می‌توانید حدس بزنید كه ZTE نیز از آن دسته شركت‌های چینی است كه رویای فتح بازارهای برون‌مرزی را در سر دارد. سال ۲۰۰۳ مجموع درآمدهای این شركت از محل فروش برون‌مرزی به ۶۰۰ میلیون دلار (از مجموع حدود دو میلیارد دلار درآمد كل در همین سال) رسید. این درحالی بود كه رقیب اصلی ZTE در چین و نیز بازارهای جهانی، یعنی هواوی (۲) حدود یك میلیارد دلار از فروش سال ۲۰۰۳ خود را از طریق فعالیت در بازارهای جهانی به‌دست آورده بود.۳)اگرچه ۷۵ درصدر درآمد ZTE از طریق فروش در بازار داخلی چین است، اما این شركت‌ در بیش از ۴۰ كشور دنیا حضور دارد و فعالیت‌های مختلفی در این كشورها، از فروش محصولات در بازارهای محلی گرفته تا مشاركت در پروژه‌های ملی آن كشورها، انجام می‌دهد. محصولات و راهكارهای اصلی این شركت شامل تجهیزات شبكه دیتا، موبایل، ویدئو كنفرانس، شبكه‌های شهری، خطوط تلفنی ثابت و سیستم‌های شبكه‌های نوری است. با این حال، عمده درآمد اصلی ZTE چه در موطن اصلی‌ و چه در بازارهای خارجی از محل فروش راهكارهای ۳G (نسل سوم موبایل) و سیستم‌های GSM و CDMA در چین و حدود ۲۵ كشور دنیا به‌دست می‌آید.نكته جالب در مورد ZTE این است كه بخش اعظم فعالیت‌های برون‌مرزی آن در كشورهای درحال توسعه و یا كم بضاعت (از نظر مالی) مانند ازبكستان، مجارستان، بنگلادش، قبرس، تایلند، روسیه، پاكستان، مصر، كنیا ویتنام ، كنگو و زامبیا است ولی در كشورها و مناطق پیشرفته و توسعه یافته (مانند آمریكا یا هنگ كنگ) نیز حضور دارد. به عنوان نمونه، ZTE امسال طی قراردادی كه در تاریخ صنعت مخابرات كشور كوچك نپال بی‌سابقه بوده است، تجهیزاتی از سری محصولات CDMA۲۰۰۰ ۱X را در اختیار این كشور قرارداده است. ZTE در ویتنام نیز همین خانواده از محصولات را به فروش رسانده است. در واقع این شركت بزرگترین فراهم كننده سیستم‌های CDMA در ویتنام است.
فرصت‌های گرانبها
ZTE همچون هواوی، هیچ فرصتی را برای حضور در عرصه بین‌المللی از دست نمی‌دهد. این شركت در فرآیند برگزاری المپیك ۲۰۰۴ آتن نیز حضور فعالی داشت و در ۱۶ مركز مهم مربوط به المپیك از جمله محل اصلی مسابقات ، مركز پخش رادیو‌تلویزیونی بین‌المللی مسابقات، شهرك مخصوص خبرنگاران و رسانه‌ها، خطوط ADSL راه‌اندازی كرد تا امكان استفاده از اینترنت پرسرعت در طول مدت برگزاری مسابقات فراهم شود. همچنین امسال اعلام شد كه ZTE قصد دارد حضور خود را در بازار گوشی‌های موبایل در كشور هند گسترده سازد. ظاهرا ZTE با هدف به‌دست آوردن ده درصد از بازار هند، برای فروش حدود دو میلیون دستگاه در این كشور برنامه ریزی كرده است. این گوشی‌ها عمدتا از نوع GSM و CDMA هستند. به این ترتیب ZTE قصد دارد با دیگر بازیگران خارجی فعال در هند از جمله موتورولا و نوكیا به رقابت بپردازد.
ZTE در جریان واگذاری مجدد پروژه بازسازی شبكه مخابراتی عراق از سوی مقامات دولت موقت این كشور پس از جنگ، مذاكراتی دشوار و طولانی را به انجام رساند. در شرایطی كه تشكیلات حكومتی موقت عراق تحت مدیریت ارتش آمریكا، قصد داشت یك قرارداد ۲۵ میلیون دلاری با شركت لوسنت را به مسؤولین مخابرات عراق تحمیل كند، طرف عراقی مذاكرات علاقمند بود این پروژه را در اختیار شركت‌های بزرگ غیر آمریكایی از جمله ZTE و هواوی از چین، واگذار كند و سرانجام نیز چنین شد.از دیگر پروژه‌های جالبی كه ZTE ‌امسال در آن شروع به كار كرده است پروژه نصب و راه‌اندازی شبكه CDMA WLL در عربستان می‌باشد. اهمیت این پروژه آن است كه دولت عربستان قصد دارد از طریق شبكه ارتباطی بی‌سیم، امكان دسترسی مردم مناطق دور افتاده این كشور را به پیشرفته‌ترین امكانات مخابراتی فراهم سازد. اما در عین حال تجهیزات مخابراتی مورد نظر باید توان كار كردن در درجه حرارت سوزان مناطق بیابانی عربستان را كه گاه به ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد، داشته باشد.همچنین امسال در جریان همایش ۲۰۰۴ ITU Telecom Africa شركت مخابرات مصر رسما اعلام كرد كه‌ ZTE را به عنوان اپراتور پروژه CDMA WLL در این كشور برگزیده است.سال ۲۰۰۴ برای ZTE در بازار داخلی چین نیز سال موفقی بود. سپتامبر امسال این شركت توانست یك قرارداد پرسود در زمینه تامین تجهیزات ADSL برای نزدیك به یك میلیون مشترك شركت مخابراتی چاینا تله‌كوم، بزرگترین فراهم‌كننده خطوط تلفن ثابت در چین، منعقد سازد. به غیر از این، محصولات‌ ADSL شركت ZTE ‌اكنون در چندین شركت دنیا از جمله چین، رومانی، یونان، مصر، هند، تایلند و مالزی مورد بهره‌برداری قرارگرفته‌اند و تخمین زده می‌شود كه این تجهیزات هم اكنون در حال سرویس دهی به حدود ۱۰ میلیون خط تلفن در این كشورها می‌باشند. به عنوان موفقیتی دیگر، پنجم نوامبر امسال، نخست وزیر اتیوپی به همراه یك هیئت بلند پایه از مقامات این كشور بازدیدی از پارك فناوری‌های پیشرفته در شهر Shenzhen، موطن اصلی ZTE به عمل آورد و در آنجا با مدیران این شركت دیدار و گفتگو كرد. نخست وزیر اتیوپی از نزدیك با خط تولید ZTE آشنا شد. اتیوپی امیدوار است به كمك ZTE بتواند یك زیر ساخت مخابراتی پیشرفته برپاكند.
ZTE در یك نگاه
سال تاسیس:۱۹۸۵ شركت Semiconductor Zhongxing و سال ۱۹۹۳ نام ZTE ثبت شد.
رئیس كل (Yin Yimin :(President
سهام:۵۷ درصدسهام متعلق به دولت است.
محصولات اصلی: تجهیزات شبكه های ثابت و سیار مخابراتی(دیتا، صوت و موبایل)
مجموع درآمدها در سال ۲۰۰۳: دو میلیارد دلار
(۶۰۰ میلیون دلار از محل فروش برون مرزی)
بودجه تحقیق و توسعه: ده درصد درآمد سالانه
ZTE در زمینه سیستم‌های GSM نیز فعالیت گسترده‌ای دارد. پروژه‌های GSM این شركت در ۲۳ كشور دنیا از جمله پاكستان، روسیه، نیجریه، زامبیا، كنگو و پرو یا به اتمام رسیده و یا درحال اجرا است. تداوم فعالیت در این حوزه برای شركت ZTE اهمیت استراتژیك دارد. تخمین زده می‌شود كه وضعیت بازار GSM در دنیا در سال ۲۰۰۴ به نقطه‌ای رسیده كه اینك از هر شش مشترك خطوط مخابراتی، یك مشترك از خدمات سیستم‌های GSM استفاده می‌كنند. تعداد مشتركین سیستم‌های GSM امسال حدود یك ونیم میلیارد نفر برآورد شده و پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا سال ۲۰۱۰ به ۳/۲ میلیارد نفر برسد. در سال ۲۰۰۴ این صنعت از رشد خوبی برخوردار بوده‌است به گونه‌ای كه حدود ۴۰ الی ۵۰ شبكه جدید GSM در سراسر دنیا برپا شده است. بنابر پیش‌بینی‌ها، در سال ۲۰۰۵ درآمد صنعت‌ ICT در كل دنیا از محل فروش محصولات و خدمات مرتبط با GSM به ۵۰۰ میلیارد دلار بالغ خواهد شد. (۴)
پولدار شدن به روش چینی
واقعیت این است كه علیرغم این‌كه نام ZTE در افكار عمومی دنیا چندان شناخته شده نیست، اما این شركت جزو یكی از پیشگامان صنعت‌ ICT در قاره آسیا و یكی از افتخارات صنایع پیشرفته چین به شمار می‌آید. چه باور كردنی باشد چه نباشد، این شركت تاكنون ۷۰۰ اختراع به نام خود در چین ثبت كرده است كه بنا بر ادعای مدیران شركت بیش از ۸۰ درصد این اختراعات بر اساس ایده‌هایی كاملا اختصاصی و متعلق به دانشمندان شركت شكل گرفته‌اند.۱۳ مركز تحقیق و توسعه‌ ZTE در سراسر دنیا فعالیت می‌كنند و با برخی شركت‌های بزرگ دنیا مانند تگزاس اینسترومنتس همكاری پژوهشی دارند. ZTE ده درصد درآمد خود را صرف تحقیق و توسعه می‌كند (در مقایسه با هواوی كه ۱۴ درصد را صرف Rِ D می‌كند).با تكیه بر همین مكانیزم نیرومند و منسجم است كه ZTE توانسته طی سال‌های اخیر به رشد سالانه حدود ۳۰ درصد در درآمدهای خود برسد. این وضعیت در مقایسه با رقبای غربی مانند لوسنت، نورتل، آلكاتل، اریكسون، زیمنس و موتورولا كه نمودار تغییرات درآمدشان یك منحنی تقریباً مسطح را ترسیم می‌كنند بسیار قابل تامل است.به گمان من، ZTE یكی از آن چند ده شركت مهم دنیاست كه برخی فناوری‌های پیشرفته مخابراتی و ارتباطی را برای كشورهای درحال توسعه و یا كمتر توسعه یافته دست‌یافتنی و سهل‌الوصول كرده است. البته این وضعیت نه ناشی از هرگونه خیرخواهی مشرق‌زمینی، یا انسان دوستانه، بلكه ناشی از شناخت بهتری است كه مدیران و بازاریاب‌های شركت‌های ICT مستقر در خاوردور از جمله دست‌اندركاران شركت ZTE از نیازها، تصورات و بضاعت مالی كشورها و ملل درحال توسعه دارند. آنان این بازارهای دست‌نخورده را خوب می‌شناسند. می‌دانند كه مشكل اصلی مشتریان این بازارها نداشتن نقدینگی كافی است و همین واقعیت ساده موجب شده كه شركت‌های نامدار غربی از حضور پررنگ در چنین بازارهایی صرف‌نظركنند. اما مزیت نسبی شركت‌هایی مانند ZTE در آن است كه می‌توانند با بهره‌گیری از نیروی انسانی بسیار ارزان كه تقریبا به اندازه یك دهم نیروی انسانی ماهر در كشورهای صنعتی دستمزد دریافت می‌كند، كالاهایی تولیدكنند كه بسیار ارزان‌تر از نمونه‌های مشابه غربی آن تمام می‌شوند و قطعا بازار كشورهای در حال توسعه تشنه چنین كالاهایی هستند. جالب‌تر اینكه شركت ZTE و رقیب همپای او Huawei و دیگر شركت‌های صنعت مخابرات و ارتباطات در چین، دقیقا با استفاده از همین راهبرد در خود كشور چین نیز محصولاتشان را به فروش می‌رسانند. واقعیت این است كه علیرغم همه خوش‌بینی‌ها، كشور چین هنوز هم یك كشور درگیر با مسأله فقر و توسعه نیافتگی در ابعادی گسترده است و صحبت كردن از رشد اقتصادی بالا بدون پاسخ دادن به این پرسش ساده كه چگونه می‌توان به جمعیت كثیری از مردمان كم بضاعت محصولات‌ ICT را فروخت، به یك شوخی شبیه است. احتمالاً تلاش برای یافتن چنین پاسخ برای سوالاتی است كه مدیران و راهبران صنایع پیشرفته در چین را به <راهبرد تولید جنس ارزان> رهنمون كرده است. بنابر آمار هنوز هم بخش اصلی و بزرگ فروش شركت‌های بومی چینی در حوزه آی‌تی در خود این كشور اتفاق می‌افتد. از این نظر میان كشورهای چین و آمریكا یك وجه مشترك وجود دارد كه به رشد اقتصادی آنها كمك زیادی كرده است و آن نیز وجود یك بازار بسیار عظیم داخلی است كه بدون نگرانی از آنچه كه در بقیه نقاط دنیا می‌گذرد ، تقریبا می‌توان همواره در آن جنس فروخت. (۵)اما برخلاف نمونه‌های آمریكایی، وقتی شما به تاریخچه آغاز فعالیت این شركت‌های چینی مراجعه می‌كنید نه خلاقیت آنچنانی می‌بینید و نه جوشش ناگهانی كسب‌وكار و ایده‌های بازرگانی. بلكه در بطن نیازهای مردم و جامعه چین تا دلتان بخواهد دریایی از كارهای بسیار ساده و پیش‌پا افتاده در زمینه‌های گوناگون وجود دارد كه اگر یك شركت همت كند و به كسب درآمد از طریق پاسخ‌گویی به همین نیازها بسنده كند، تا سال‌های سال می‌تواند درآمدهای سرشاری را كسب نماید.ZTE نیز سال ۱۹۸۵ در شهر Shenzhen همین‌گونه شروع كرد. در اینجا به جای سرمایه‌گذارهای ریسك پذیر آمریكایی ، حمایت‌های دولتی هستند كه بال و پر شركت‌های نوپا را می‌گیرند تا آنان بتوانند روی پای خود بایستند. هدف‌ها نیز چندان بلندپروازانه نیستند. قصد، تأمین نیازهای پایه‌ای صنعت و جامعه است. اما به دلیل وسعت بازار چین و آزادی نسبی كه طی دو دهه اخیر در اقتصاد این كشور فراهم شده است، سال‌های سال می‌توان از طریق تأمین همین نیازهای ابتدایی، بدون نگرانی از اشباع بازار یا حضور رقبای محلی، كالا‌ و خدمات فروخت. از این روست كه به نظر نمی‌رسد كه رقابت میان شركت‌هایZTE ،Huawei و دیگران رقابتی سخت و مردافكن، از نوع رقابت‌های اقتصادی در كشورهای غربی باشد. آنقدر بازار بزرگ چین تشنه است كه این رقبا اصطكاك زیادی با منافع یكدیگر پیدا نمی‌كنند. با این حال، طی سال‌های اخیر، معمای موفقیت شركت ZTE و امثال آن در چین این بوده است كه چگونه در چنین فضایی می‌توان انگیزه اقتصادی كافی برای تولید كردن فناوری‌ها و محصولات پیشرفته یافت، طوری كه حتی بتوان این محصولات را به كشورهای خارجی فروخت.(۶) چندی پیش نایب رئیس شركت، Shi Lirong در گفتگو با خبرنامه نمایشگاه و همایش ۲۰۰۳ ITU Telecom گفته بود كه از سال ۲۰۰۸ درآمد این شركت به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد كه نیمی از آن از طریق فروش خارجی خواهد بود. این‌كه ZTE توانسته است در چنین اتمسفری خود رابه سطح بازیگران بین‌المللی مهمی مانند لوسنت، آلكاتل و نورتل برساند واقعاً شگفت‌انگیز است. شاید ما با نسخه جدیدی از جاه‌طلبی‌ها و جهان‌خواهی‌های اقتصادی، نه از نوع آمریكایی، بلكه این‌بار از نوع چینی روبرو هستیم.معمای دیگر كسب‌وكار ZTE، نقش دولت در روند فعالیت‌های این شركت است. ۵۷ درصد سهام شركت متعلق به دولت است. با این همه چگونه است كه این شركت می‌تواند به چابكی یك شركت خصوصی آمریكایی ظاهر شود و بدون دغدغه چندانی از بابت موانع دست و پاگیر بروكراتیك دولتی، به ماجراجویی در بازارهای داخلی و خارجی بپردازد؟ شاید واقعیت به گونه دیگری است و اساساً انگیزه‌ها و نگرش‌های سیاسی و دولتی است كه محرك ‌ ZTE برای فتح بازارهای تازه می‌شود. شاید دولت چین در تمام مراحل كسب‌وكار این شركت دخالت می‌كند ولی از این واقعیت نمی‌توان چشم‌پوشی كرد كه مسأله تحقیق و توسعه و از آن مهمتر، سودآور كردن نتیجه فعالیت‌های پژوهشی در ZTE به هیچ روی یك دكوراسیون برای خوشنما كردن ظاهر این كسب‌وكار نیست زیرا بدون داشتن كالا و راهكار قابل رقابت با رقبای غربی، نمی‌توان امید چندانی به موفقیت در بازارهای خارجی داشت. اگر بروكراسی دولتی چینی در فرآیندهای كسب‌وكار ZTE دخالت دارد، این شركت چگونه می‌تواند به سرعت خود را به سطوح پیشرفته‌ای از فناوری برساند و آن را به مشتریان بزرگ بین‌المللی و خود دولت چین بفروشد؟به هر ترتیب، مكانیزم درونی این كسب‌وكار هرچه باشد، خروجی آن فرآورده های جالبی دارد. این‌ یك مدل بازرگانی مناسب و كارامد در صنعتICT است كه اینك فوایدش به خیلی از كشورها و ملت‌های دنیا رسیده است. به مدد همین مدل است كه تجهیزات و فناوری های پیشرفته مخابراتی برای تعداد زیادی از كشورهای درحال توسعه به آسانی دردسترس می‌باشد. این مدل قطعاً نیازمند بررسی و بازشناسی بیشتری است.
پی نوشت:
(۱) كلمه ZTE مخفف عبارتZhongxing Telecommunication Equipment است. به دلیل دشواری تلفظ كلمه Zhongxing برای خارجیان، ‌خود مدیران این شركت ترجیح داده‌اند كه حروف اختصاری ZTE را بر سرزبان‌ها بیندازند. علاقمندان می‌توانند برای آشنایی بیشتر با محصولات و خدمات ZTE به سایت این شركت روی نشانی www.zte.com.cn مراجعه كنند.
(۲) در مورد شركت هواوی، در شماره قبلی ماهنامه مقاله‌ای با عنوان <تمام زمین سرای من است> به چاپ رسیده است.
(۳) درآمد سال ZTE ۲۰۰۲ نیز حدود دو میلیارد دلار برآورد شده است. در همین سال هواوی حدود ۷/۲ میلیارد دلار فروش داشت.
(۴) منبع، مجله ZTE Technologies - اكتبر ۲۰۰۴
(۵) همیشه تعجب كرده‌ام كه چرا ما در ایران نمی‌توانیم یا نمی‌خواهیم با همین استراتژی، اقتصاد كشور خودمان را رونق بدهیم. شاید یك دلیل احتمالی این باشد كه اقتصاد كشورمان چندپاره و وابسته به درآمد نفتی است وگرنه همچون دوران جاده ابریشم، بازار بزرگ ایران می‌توانست خیلی از تولیدكنندگان داخلی را ثروتمند كند و حتی مسیر اقتصاد كشور را به سمت یك اقتصاد مولد تغییر دهد.
(۶) هنوز كارشناسان اقتصادی دنیا پاسخ مناسبی برای این معما پیدا نكرده‌اند ولی ممكن است انگیزه‌هایی مانند رویارویی با غرب كه از سوی دولت مركزی چین درون بافت جامعه آن كشور تزریق می‌شود، آنقدر خوب هدایت شده باشند كه به صورت نیرویی برای تولید بیشتر و بهتر و پیشرفته‌تر ظهور كرده باشد.
بهروز نوعی پور
منبع : روزنامه جوان