یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا


تلفن همراه ارزان


تلفن همراه ارزان
اگر چه بسیاری از اپراتورهای جهان به روی افزایش درآمد از طریق كاربران موجود خود تا رشد تعداد كاربر تمركز كرده اند ، اخیراً نوكیا روشی را آغاز كرده است تا خدمات تلفن همراه را به اقشاری كه به آن دسترسی ندارند برساند.در حالی كه ، در حال حاضر ۲/۱ میلیارد نفر در جهان تلفن همراه دارند ؛ اما هنوز بیش از چهار میلیارد نفر از مردم جهان به هیچ خدمات تلفنی دسترسی ندارند كه برای این صنعت نشان دهنده شكاف شدید در بازار موجود است.
بر همین اساس ، نوكیا اخیراً تحت عنوان راه های ورود تلفن همراه (MES) امیدهایی برای فروشندگان وخریداران تلفن همراه ارزان و رساندن تعداد دارندگان تلفن تلفن همراه به ۲ میلیارد نفر در جهان تا سال ۲۰۰۸ فراهم كرده است .در حالی كه خدمات نهایی به كنترل فروش در كشورهای با تولید ناخالص ملی بالاتر ادامه خواهد داد ، روند حركت نشان می دهد كه نوكیا به فرصت های جدید در بازار های فقیرتر می نگرد .
« پتانسیل فوق العاده یی در شمار مردمی كه هم اكنون از خدمات تلفن همراه استفاده نمی كنند، وجود دارد . با وجود موفقیت های چشمگیر ، هنوز خدمات تلفن همراه به كمتر از ۲۰ درصد جمعیت جهان تعلق دارد » . (جورمااولیلا ، رییس و مدیر عامل نوكیا در مراسم راه اندازی MES در مسكو . )
فروشنده انتظار دارد ، كه شبكه های كم هزینه در اقتصادهای در حال توسعه باعث شود كه خدمات صدا و داده در ابتدا به مصرف كنندگانی برسد كه تاكنون خط تلفن ثابت نداشته اند . برای تحقق این امر ، نوكیا روش انتها به انتهایی را ابداع كرده است كه مربوط به هزینه عوامل متفاوتی از یك شبكه است . اولیلا می گوید : « ما در ابتدا ما به پیشنهادهای ترمینال قابل استطاعت نیاز داریم ؛ و آن گاه ، ما به توسعه ی شبكه های كم هزینه و بهینه سازی مؤثر و ارزان شبكه ها ، مدلهای اجرایی و ابتكاری اپراتور و هزینه های حداقل مشترك گیری نیازمندیم . بنابراین ، هزینه ی كل مالكیت یك دستگاه تلفن همراه قابل استطاعت می شود .عوامل متفاوت زیادی وجود دارد كه روش های ورود به تلفن همراه برای رسیدن به آن تلاش می كند اما هدف اصلی به روی بازارهایی ست كه درآمد متوسط استفاده از تلفن همراه در آن پایین است . اپراتورهای تلفن همراه اعتباری معمولترین نوع پرداخت برای استفاده كنندگان فقیرتر تلفن همراه با متوسط درآمد ۱۲ دلار برای هر تلفن همراه در ماه است . هر دو اپراتورهای شبكه ی مراكز، كه غالباً خدمات اعتباری ارائه می دهند ، متوسط در آمد ۱۴ دلار در ماه برای هر استفاده كننده از تلفن همراه دارند . هر چند نوكیا ، تخمین می زند كه تعدادی از اپراتورها می توانند با درآمد فقط ۱۰ دلار در ماه به ازاء هر تلفن همراه سود ده باشند و با MES فروشنده به دنبال ایجاد شبكه های سودده با فقط ۵ دلار درآمد به ازا هر استفاده كننده در ماه است . برای رسیدن به این هدف ، نوكیا به برخی از هزینه ها توجه كرده است .از نظر زیرساخت ، محصولات تولید شده ، هزینه های اولیه ی ایجاد شبكه وهزینه های راه اندازی را شامل می‏شود. دو ایستگاه پایه ی جدید ، سایت ارتباطی ۱۰ و ۱۰۰ نوكیا به ترتیب برای پر كردن و پوشش كامل ظرفیت و كنترل كننده ی ایستگاه پایه به صورت پكیج های از پیش پیكر بندی شده وجود دارند ؛ كه برای توسعه ی راحت تر طراحی شده اند . روش های GSM ارتباطی ـ نیزـ برای پوشش بهینه و به حداقل رساندن تعداد سایت های مورد نیاز طراحی شده اند .
« جوهانی هینتكا» ، مدیر MES نوكیا می گوید « آن چه ما می گوییم ، هزینه ی تجهیزات نیست ، بلكه در مورد تجهیزاتی ست كه برای هدف بخصوصی بهینه شده است . از نظر درآمد مقدار مساوی از سرمایه گذاری می تواند فراتر از یك جای پای بزرگتر گسترش یابد ، بنابراین شما می توانید با تعداد مشتركان بیشتر، ریسك را كاهش دهید . اگر چه روش GSM ارتباطی توانایی های SMS و صدا دارد ، بل كه سخت افزاری قابل ارتقاست و به اپراتور اجازه می دهد كه سرویس مورد نیاز بیشتری ارائه دهد . برای كمك به كاهش هزینه ، مدیریت شبكه توسط سیستم مدیریت شبكه ارتباط نوكیا (NMS) كنترل می شود . این سیستم مدیریت مركزی ، مدیریت كامل شبكه شامل ارتقاء مركزی نرم افزار برای كاهش بازدید از سایت و مدیریت بهتر ارتباطات شبكه را شامل می‏شود.همراه با نرم افزار شبكه ، نوكیا به هزینه راه اندازی شبكه نیز توجه می كند . « هینتیكا» می گوید « ما باید به موضوعاتی چون هزینه مشترك گیری ، هزینه اجرا و خدمات دهی شبكه و سرمایه گذاری شبكه نیز متمركز شویم . در مورد مشترك گیری و خدمات ، این دو ۶۰ درصد هزینه كلی اجرای شبكه را شامل می شوند»
به منظور ارتباط دادن این موضوعات ، نوكیا با اپراتورها برای بازاریابی مشترك جهت ارتقاء خدمات همكاری می كند . موضوع دیگر كاهش هزینه بالاسری پرداخت كارت های اعتباری ست . یك روش در حال توسعه ، طرح پر كردن مجدد الكترونیكی ست؛ كه نیاز به كارت های اعتباری یا حواله برای شارژ مجدد تلفن را برطرف می كند . اپراتورهای دیگر از پرداخت های كم براساس كارت برای مقادیر ۱۰ سنت برای مصرف كننده زمانی كه كمی پول برای خرج كردن داشته باشد ، استفاده می كنند .تنها هزینه های شبكه نیست كه به دقت مورد بررسی قرار می گیرد . برای تكمیل روش انتها به انتها ، نوكیا دو گوشی (هندست) جدید را كه به طور ویژه برای توسعه بازار طراحی شده است ، ارایه كرده است . نوكیا ۱۱۰۰ و ۲۳۰۰ به ترتیب برای كاربران تجاری و بازار جوانان هدف گذاری شده است . « جوها پینوما»، مدیر توسعه و بازاریابی محصولات نوكیا می گوید « گوشی ها باید زیر ۱۰۰ دلار هزینه داشته باشند . اگر چه این هزینه هنوز نسبتاً بالا ست .» نوكیا به دنبال راه هایی برای پایین آوردن بیشتر هزینه ها ست . در مورد طرحها ، گوشی ها دارای طراحی خوب و عمر باتری طولانی اند . برای استفاده در شرایط سخت تر ، سیستم های منو ساده ، یك نمایشگر بزرگ و كلیدهای بزرگتر برای دسترسی بیشتر برای استفاده كننده در اولین مرتبه طراحی شده است .
بیش از ۵۰ زبان در گوشی ها برنامه ریزی شده است و هر دو شامل SMS هستند ، كه یكی از ارزانترین راه ها برای ارتباط و كاربری توانمند برای تولید ۳۰ درصد درآمد خدمات اپراتور است.
طرح كلیدی دیگر گوشی ، حمایت برای كدك سخنگوی چند سرعته پیشرفته (AMR) است . این كدك هم كیفیت صدا را افزایش می دهد و هم باعث می شود كه شبكه ها ظرفیت بیشتری داشته باشند . این كدك باعث می شود اپراتور ، ترافیك شبكه را افزایش دهد . « پینوما» می گوید : « AMR باعث می شود كه اپراتور ها ۵۰ درصد ظرفیت بیشتری از شبكه های شان به دست آورند . این بخشی از یك پیشنهاد انتها به انتها ست ،كه به اپراتورها اجازه می دهد كه از شبكه هایشان بیشتر استفاده كنند .
منبع : شرکت مخابرات ایران