شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
روانشناسی بازی
بازى فعاليتى است معمولى و همگانى و لذا در تمام جوامع اجراء مىگردد و ريشه در فرهنگ و باورهاى اجتماعى و دينى هر جامعه دارد. بهعبارت ديگر بازى بازتاب فرهنگ اجتماعيِ هر جامعه است. |
بازى کردن يک فعاليت لذتبخش است که دربرگيرندهٔ افراد، اشياء يا تحرک مىباشد. هر چيزي، از فوت کردن حبابهاى صابون به اطراف گرفته تا خواندن يک قطعه شعر نوعى بازى محسوب مىشود. تمامى والدين از اين حقيقت آگاه هستند که بازى مىتواند شامل هر فعاليتى باشد که کودک با اشياء اطراف خود انجام مىدهد. |
بررسى فرآيند بازى و در نظر گرفتن آن به منزلهٔ يکى از فعاليتهاى انسان، بهخصوص فعاليت کودکان، از مسائلى است که روانشناسان همواره به آن توجه کردهاند. بازى مانند کُنشهاى روانى ديگر در شمار فعاليت اساسى سازمان روانى انسان قرار دارد. |
روانشناسان امروزه ديدگاه گستردهترى از جهان کودک و آنچه در آن مىگذرد را عرضه داشته و تأکيد خاصى بر آموزش و پرورش دوران کودکى و نقش مهم آن در زندگى آينده دارند. بهطور مثال بلوم از پژوهشهاى خود نتيجه مىگيرد که حدود ۵۰ درصد از رشد هوشى کودک از بدو تولد تا ۴ سالگي، حدود ۳۰ درصد از ۴ سالگى تا ۸ سالگى و ۲۰ درصد باقىمانده در فاصلهٔ ۸ تا ۱۷ سالگى شکل مىگيرد. |
نتيجهٔ پژوهشها در مورد رشد هوش کودک نشان مىدهد همانطور که بهبود شرايط بهداشتى و تغذيهاى مىتواند بر روى رشد جسمانى فرد نافذ بوده و آن را روز به روز بهتر گرداند، بهبود شرايط محيطى نيز امکان رشد هوشى کودک را هرچه بيشتر فراهم سازد؛ به اين معنا که شرايط محيطى مساعدتر، امکان استفاده از توانائىهاى بالقوهٔ وراثتى را افزونتر و سادهتر مىسازد. در اين راستا بازى يکى از عواملى است که بايستى موردنظر قرار گيرد. |
حال اگر بر اهميت شرايط محيطى اتفاقنظر داشته باشيم، اين سؤال پيش خواهد آمد که چگونه مىتوان از امکانات موجود به بهترين نحو استفاده نمود؟ از نظر ما بازى يکى از مهمترين عواملى است که بايد موردنظر قرار گيرد، زيرا کودک آنچه را در اثر برخورد و تعاملات با محيط مىآموزد، ضمن بازى تکرار کرده و با اين تکرار دربارهٔ آن به بازانديشى پرداخته و از اين طريق آنها را بهتر درک مىکند. بازى امکان تجربه و تعاملات مستقيم با عوامل محيطى را براى کودک فراهم مىسازد. او با دستکارى کردن و تجربهٔ مستقيم اشياء و رويدادهاى محيطي، به دانستهها و دانش خود مىافزايد. |
همچنین مشاهده کنید
- روانشناسی بازی
- تشکیل گروه بازی با توجه به خصوصیات سنی فردی کودکان (۳)
- نقش والدین
- تشکیل گروه بازی با توجه به خصوصیات سنی فردی کودکان
- مشخصهها و استفادههای تربیتی از بازی
- رابطهٔ بازی و نقاشی (۲)
- ارزش و اهمیت بازی
- ویژگیهای بازی
- رابطهٔ بازی در روابط اجتماعی
- استفاده از بازی سازندگی برای پرورش دوستی بین کودک
- اسباببازی
- طبقهبندی بازیهای
- تسهیل بازی
- بازی و خلاقیّت
- رابطهٔ بازی و نقاشی
- روشهای پایان دادن به بازی کودک
- استفاده از بازی سازندگی برای پرورش دوستی بین کودک (۴)
- تشکیل گروه بازی با توجه به خصوصیات سنی فردی کودکان (۲)
- زمینهای بازی
- نقش بازیها
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
حجاب دولت چین ایران رئیس جمهور پاکستان رئیسی گشت ارشاد دولت سیزدهم کارگران رهبر انقلاب سریلانکا
کنکور سیل سردار رادان تهران قم سازمان سنجش فضای مجازی اصفهان سلامت شهرداری تهران پلیس زنان
خودرو دلار واردات خودرو قیمت خودرو آفریقا تورم قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو سایپا ایران خودرو ارز
پایتخت سریال پایتخت خانواده تلویزیون موسیقی ترانه علیدوستی فیلم سریال سینمای ایران مهران مدیری کتاب
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
فلسطین غزه اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا جنگ غزه روسیه حماس طالبان اوکراین ایالات متحده آمریکا ترکیه
پرسپولیس فوتبال آلومینیوم اراک جام حذفی استقلال فوتسال بازی بارسلونا تراکتور باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال لیگ برتر انگلیس
همراه اول ناسا الماس تسلا فیلترینگ سامسونگ
دندانپزشکی مالاریا آلزایمر پیری کاهش وزن سلامت روان زوال عقل