جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تغذیه درایام نوروزی


تغذیه درایام نوروزی
با شروع سال نو و آغاز تعطیلات نوروز ، تغییرات گسترده و مهمی ممکن است درتغذیه انسان پیش آید که این تغییرات می تواند بر سلامت انسان اثر گذار باشد.
در ایام نوروز و تعطیلات سال نو ممکن است به علت صرف غذا در رستوان و یا دعوت به میهمانی و استفاده از غذا های پر چرب و پر نمک الگوی غذایی افراد تغییر کند که موجب به خطر افتادن سلامت انسان می شود .مصرف چنین غذاهایی علاوه بر آنکه موجب چاقی می شود ، فشار خون و چربی های خون را نیز افزایش می دهد .
تغییر دیگری که در تعطیلات سال نو به طور معمول در تغذیهٔ افراد رخ می دهد این است که به علت دیدو بازدید و گذراندن زمان طولانی در خارج از خانه، مصرف آب به طور چشم گیری کاهش می یابد که بارزترین علامت آن ، بروز یبوست است . مصرف آب این ماده حیات بخش را نباید فراموش کرد. ضمناَ مصرف انواع سبزیجات و میوه را از یاد نبرید و از مصرف بی رویه انواع تنقلات ، شیرینی و آجیل امساک نمائید .
در دید و بازدیدهای ایام نوروز استفاده از آجیل طرفداران زیادی در بین مردم کشورمان دارد. یادآوری می شود که انواع مغزها ، حاوی ارزش تغذیه ای بالایی هستند و مصرف متعادل آنها برای سلامت مفیداست ولی به هنگام استفاده از انواع مغزها باید به چند نکته اصلی توجه کرد .
- در مصرف آجیل بویژه انواع پر نمک و شور آن افراط نشود زیرا موجب افزایش فشار خون و تجمع آب در بدن می شود .
ـ به تصور اینکه چربی های گیاهی موجب افزایش وزن نمی شوند این مغزها را بی رویه مصرف نکنید زیرا چربی های گیاهی نیز مانند چربی های حیوانی و جامد باعث چاقی می شوند .
ـ درایام نورزو برنامه غذایی روزانه افراد ، معمولاَ تغییر می کند. به علت دیر برخاستن از خواب ممکن است بعضی از افراد مخصوصاَ کودکان و نوجوانان صبحانه میل نکنند که باعث می شود تمایل بیشتری به مصرف تنقلات و شیرینی جات از خودنشان دهند و شیرینی و آجیل جانشین
و عده های اصلی غذائی شود. باید توجه داشت که تنقلات ولو حاوی ارزش تغذیه ای بالایی باشند ، نمی توانند جانشین غذای اصلی انسان شوند.
ـ در میهمانی های نورزوی معمولاَ مصرف انواع میوه کاهش می یابد و تنقلاتی مانند شیرینی و آجیل جانشین آن می شود و این امر ، به خصوص در مورد کودکان بیش تر مشاهده می شود . میوه ها و سبزیجات با دارا بودن مقدار قابل توجهی ویتامین و مقادیر مناسبی املاح و همچنین آب می توانند به حفظ سلامت انسان کمک کنند. چنانچه میوه با پوست مصرف شود حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی است که از بروز یبوست پیشگیری کرده و موجب کاهش کلسترول و سایر چربی های نامطلوب خون شده و باعث تنطیم فشار خون می گردد.
منبع : بانک کشاورزی


همچنین مشاهده کنید