جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

فشار خون


یکی از علل فشار خون آنست که ماده از آدر نالین ترشح می شود وارد خون شده هنگام عبور از شریان ها وسیله انقباض آنها می شود و در نتیجه فشار خون بالا می رود . درباره نوع غذا هم نتیجه مطالعات مربوط حاکی است که بعضی از غذاها وسیله ازدیاد ( انگیوتنسیون ) و یا به عبارت دیگر (ماده افزایش دهنده فشار خون که بوسیله کلیتین به داخل خون ریخته می شود) می گردند غذاهایی که سبب ایجاد فشار خون می شود عبارتند از : اغذیه ای که دارای ترکیبات چربی حیوانی و تخم مرغ و نمک باشند وجود این ماده اغلب به مقدار زیادتر از حد معمول در بیمارانی که به مناسب انسداد جریان خون کلیه ها مبتلا به فشار خون هستند دیده می شود .
سوء تغذیه و عدم رعایت تنوع در غذا و خوردن غذایی بیش از مقدار خوراک در بدن ایجاد مسمومیتی می نماید که باعث خرابی کلیه می گردد، چون کلیه مامور اخراج سموم بدن هستند و خرابی آنها را مسموم و علیل و ناتوان می سازد و به امراضی از قبیل : فشار خون و غیره مبتلا می سازد . از طرفی کم شدن ویتامین های ب و ث که عامل اصلی فشار خون است مزید بر علت است .
علائمی که برای غلبه خون و بیماریهای رقیق خون از کمی ویتامین ث است تولید می شود . این اشخاص رنگ صورتشان گلگون است . سرشان سنگین و منگ حواسشان کند و کمی کسل می شوند. جوشهای زیادی در بدنشان پیدا می شود و هنگامیکه در برابر امر غیر منتظره ای واقع می شوند پیش آمد ناموافق برایشان ایجاد می شود خون متوجه مغز می شود و کندی فهم پیدا می کند . اگر حمله خون به مغز شدید باشد ممکن است سکته نماید . در این موقع صبرزرد که خون را از سر برمی گرداند بیست سانتیم گرم در آب حل نموده و میل نمایند و قدری هم بر سر بمالند بسیار مفید است . این اشخاص باید غذاهایی بخورند که سرشار از ویتامین ث باشد به قول قدما سردی های خشک مانند : سماق ، آبغوره ،آبلیمو ، زرشک ، قراقاط ، شاهی ، سیب و میوه های خام ، ترشی ، سبزیجات و غیره .
زرد آب دوغ و شیر خشت برای پایین آوردن فشار خون مفید بلکه برای بعضی امراض که از حرارت و خون سوخته می باشد نافع است . هندوانه ، زیادی فشار خون را جلوگیری می کند . ‌آب هندوانه رسیده و شیرین انتخاب کنید و میل نمایید .
● نسخه فشار خون
برگ مریم گلی ۲۵گرم ، ریشه بیدگیاه ۱۵گرم ، ریشه شیرین بیان ۱۵گرم ، برگ مو قرمز ۳۵گرم ، برگ درخت زیتون ۱۰گرم ، زوفا ۱۰گرم تمام این مواد را باهم مخلوط کنید و ۲تا ۳ قاشق سوپخوری از آن را در نیم لیتر آب مدت چند دقیقه بجوشانید و ۱۵دقیقه بگذارید دم بکشد و در طی روز در هنگام صرف غذا هر مقدار از آنرا خواستید بنوشید . مصرف سیر فشار خون را پایین می آورد و ذراتی را که بشکل ذره های شیشه ای در شرایین جمع می شود و تولید تصلب شرایین می نماید حل می کند و جریان خون را به علت اثر تقویت کننده ای که بر روی عضلات و قلب و پایین آوردن فشار خون دارد بکار انداخته و منظم می سازد و خون را هم پاک و غنی می سازد و ضد عفونی کننده و میکروبهای معده و سوء هاضمه را نابود می کند . برای نقرس و رماتیسم و اسهال و سل و برونشیت مفید و درمان نسیان و فراموشی است ولی بشرط اینکه زیاد خورده نشود و کم بمرور استفاده شود. برای رفع بوی سیر از سبزیهای سبز استفاده شود و همچنین سیب که کاملا با پوست جویده شود. خوردن انگور تاکید شده اثر درمانی انگور به فشار خون و زیاد شدن اوره خون مسلم است .
گل بنفشه و عناب که در طبیعت سرد و تر می باشد جهت فشار خون مفید است و همجنین بدرقه او هندوانه مخلوط با سکنجبین بخورند ادرار را زیاد می کند و اخلاط سوخته بدن را هم رفع و فشارخون را برطرف و معده را پاک می کند و غذا آش آلو و یا آب آلو یا آش آبغوره یا آب لیمو میل کنند بسیار خوب است . لیکن بشرط اینکه سرفه و تب در وجود مریض نباشد .
● غذاهای ممنوع برای مبتلایان به فشار خون
عبارتند از :ماهی ، گوشت ، تخم مرغ ، پنیر ، سبزیهای خشک ، فندق و افراط در خوردن غذاهای ادویه دار ، قهوه ، چای ، قند ، چغندر ، هویج ، و همچنین غم و اندوه مخصوصا عصبانیت فشار خون را بالا می برد و همچنین شیرین بیان
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید