جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نکات بهداشتی در موقع کار با میکروسکوپ یا کامپیوتر


همه افرادی که با میکروسکوپ کار می کنند باید پس از مدتی به نقطه ای دورنگاه کنند تا چشمانشان دچار خستگی نشود . در ضمن جهت انجام کار با میکروسکوپ ، وجود نور کافی لازم وضروری است در پرسنلی که با کامپیوتر کار می کنند استفاده طولانی مدت از کامپیوتر باعث خستگی وتحریک چشم شده و ممکن است باعث سر درد شود .جهت جلو گیری از عوارض بالا باید صفحه کلید وسطح کار متحرک قابل تنظیم باشد و حرکات دست در محدوده طبیعی باشد یعنی مچ دست ها صاف باشد و دست به طرف داخل وخارج خم نباشد . وقتی می خواهیم از روی صفحه ای تایپ کنیم باید آن صفحه در ارتفاع مانیتور ودرست در کنار آن باشد تا با حرکات کمتری بتوان هر دو را درمیدان دید ، داشته باشیم کاربر باید در خانه و محل کار ورزش ها و نرمش های لازم را انجام دهد .فشارهای روانی نیز در بروز دردهای اسکلتی سهم بسزایی دارند کاربر نباید بطور مستمر پشت دستگاه بنشیند وباید هر چند مدت یکبار قدم بزند و به دور دست نگاه کند . از زیر پایی حتماٌ استفاده کنید . در صفحه کلیدهای پیشرفته ، جایی برای تکیه و استراحت مچ دست دارند که بسیار مفید می باشند . صفحه کلید را کمی به طرف جلو مایل کنید،از میز وصندلی با لبه نرم وقابل اتکا استفاده کنید .
عوارض ناشی از ارتعاش:
امروزه پیشرفت فن آوری و نیاز به افزایش بازده ماشین آلات ایجاب می نماید که شرایط برای افزایش سرعت و توان ماشینها فراهم شود این افزایش باعث حرکات زاید مکانیکی در اجزاء دستگاه شده وبصورت ارتعاش نمایان می شود هر فرد در زندگی معمول روزمره خود از جمله هنگام سوار شدن اتوبوس ، قطار و. . . در مواجهه با ارتعاشات گوناگونی قرار می گیرد همچنانکه مواجهه های شغلی با ارتعاش رو به افزایش است . هر جسمی که حرکت می کند ارتعاش هم ایجاد می کند این حالت بویژه در مورد حمل ونقل بیشتر صادق است همه سرنشینان خودروها اعم از اتومبیل ،کامیون قطار، هواپیما ، قایق ، موتور سیکلت تا حدودی در معرض ارتعاش قرار دارند . وقتی ارتعاش به بدن انسان منتقل می شود ممکن است برحسب وضعیت اندام ( ایستاده یا نشسته ) وفرکانس، ارتعاش تشدید یا تضعیف شود
طبق آمار موجود بیشتر کارگران ومتصدیان وسایل نقلیه در معرض تماس وسایل مرتعش کننده تمام بدن هستند . رانندگان اتوبوس ، کامیون ، متصدیان وسایل نقلیه سنگین مثل رانندگان تراکتور و بولدوزر ، خلبانان هلیکوپتر ، معدنچیان در مواجهه طولانی ارتعاش تمام بدن و آسیبهای ناشی از آن می باشند . در این افراد بروز اختلالات دستگاه گوارش، جریان خون، سیستم عصبی وعضلانی اسکلتی نسبت به افراد عادی بیشتر است . در بین این افراد کمردرد ، آسیب دیسک بین مهره ای و خوردگی نخاع شایع است . اختلالات استخوانی سقط خودبخود و اختلالات مادرزادی از دیگر بیماریهای شایع در این افراد است . یک سری از ارتعاشات، ناشی از کارکردن با ابزارهای برقی مانند اره زنجیری ، مته بادی ، ابزارهای سنگ بری و چکش تقه کاری می باشد که ارتعاش به دست منتقل می شود .این علائم ;در ابتدا به صورت سوزن سوزن شدن وکرختی انگشتان می باشد سپس انگشتان در محیط سرد یا زمانی که اشیاء سرد را لمس می کند شروع به سفید شدن می کند . رنگ پریدگی وسفید شدن متناوب اغلب از نوک یک انگشت شروع می شود ولی بطور پیشروند به نوك سایر انگشتان ودر نهایت به نوك وقاعده وتمام انگشتان دست امتداد یافته وانگشت شصت هم ممكن است درگیر شود اگر مواجهه طولانی شود ، زخمهایی در نوك انگشت ایجاد شده وباعث می شود نوك انگشت سیاه شود .
با افزایش شدت بیماری، سفید شدن ویا سیاهی نوك انگشت ممكنست در تابستان نیز دیده می شود .
درموارد بسیار پیشرفته ممكنست مشكلات استخوانی ومفصلی بوجود بیاید كه منجر به سفتی مفصل ومحدودیت حركت ودرد مفصل می شود در این حالت مهارت دست كاهش می یابد .
برای پیشگیری از مشكلات فوق می توان از جایگزین كردن ابزارهایی كه خوب طراحی شده اند استفاده نمود. پوشیدن دستكش های مخصوص، ارتعاش را به حداقل رسانیده ودست ها را گرم نگه می دارد ، بعد از یك برنامه زمانبندی شده كار – استراحت یا كاهش مدت كار روزانه بخصوص در مشاغل پر مخاطره می توان دوره های مواجهه طولانی با ار تعاش را كاهش داد كارگران باید آموزش های لازم درباره استفاده صحیح از دستگاه های ایجاد كننده ارتعاش ونیز علائم ونشانه های مشكلات ناشی از ارتعاش را فرا بگیرند.
درمان در بیشتر موارد قطع مواجهه كارگر از جسم مر تعش می باشد .
در سایر موارد ،شدت حملات را می توان از طریق ماساژ دادن ، لرزاندن، حركت دادن دست به طرفین، یا قرار دادن دستها در آب یا هوای گرم كاهش داده یا متوقف نمود ، در غیر این صورت باید درمان بصورت جراحی باشد .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید