جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی شیوع پنومونی وابسته به دستگاه تهویه در بیماران تغذیه شده از راه ژژنوستومی در مقایسه با بیماران تغذیه شده از راه لوله نازوگاستریک


بررسی شیوع پنومونی وابسته به دستگاه تهویه در بیماران تغذیه شده از راه ژژنوستومی در مقایسه با بیماران تغذیه شده از راه لوله نازوگاستریک
● سابقه و هدف:
پنومونی شایع ترین عفونت بیمارستانی و عامل عمده مرگ بیماران در بخش مراقبت های ویژه است. لوله نازوگاستریک عامل شناخته شده در ایجاد پنومنی وابسته به دستگاه تهویه است. از آنجا که مطالعات کمی در بیماران بدون لوله تراشه در مورد نقش ژژنوستومی در پیشگیری از پنومونی انجام شده است این بررسی انجام شد.
● مواد و روش ها:
در این مطالعه که به صورت کارآزمایی بالینی غیرتصادفی آینده نگر open label انجام شد موارد VAP براساس روش تغذیه روده ای همزمان (لوله نازوگاستریک یا ژژنوستومی) در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان سینا تحت بررسی قرار گرفت.
● یافته ها:
در گروه لوله نازوگاستریک %۶۶.۷ و در گروه ژژنوستومی، %۱۳.۳ موارد دچار VAP شدند (sig=۰.۰۰۲). در گروه نازوگاستریک افزایش وقوع VAP به طور معنی داری با آپاچی انتهایی بالاتر از ۱۵ همراه بود (sig=۰.۰۱۲) و ارتباط معنی دار مرگ بیماران با آپاچی انتهایی مشاهده شد (sig=۰.۰۲۷). در گروه ژژنوستومی وقوع VAP به طور معنی داری با آپاچی اولیه بالاتر از ۱۵ همراه بود. (sig=۰.۰۰۲) استفاده همزمان از لوله نازوگاستریک با لوله تراشه به طور معنی داری با افزایش وقوع (sig=۰.۰۴۰) VAP و نیز افزایش موارد مرگ (sig=۰.۰۱۵) همراه بود.
● نتیجه گیری:
لوله نازوگاستریک عامل مهمی در ایجاد VAP است و جایگزین کردن آن با ژژنوستومی باعث کاهش شیوع VAP خواهد شد. با توجه به نقش لوله نازوگاستریک و لوله تراشه در افزایش وقوع پنومونی وابسته به دستگاه تهویه استفاده از روش های جایگزین مثل ژژنوستومی همراه تراکیوستومی باعث کاهش شیوع پنومونی وابسته به دستگاه تهویه خواهد.
نجفی اتابک
یوسف شاهی فردین
مجتهدزاده مجتبی
معینی مجید
ایمانی فرساد
پناه خواهی مهدی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید